دولت از ایده پردازان کسب و کار حمایت کند، مبارزه با قاچاق کالا و پرهیز از گرایش به اقتصاد رانتی

به گزارش مسافرت رو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر مؤلفه های تحقق جهش فراوری را تشریح و بر حمایت واقعی دولت از ایده پردازان و طراحان فضای کسب و کار کشور تأکید کرد.

دولت از ایده پردازان کسب و کار حمایت کند، مبارزه با قاچاق کالا و پرهیز از گرایش به اقتصاد رانتی

بابک پهلوان در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران درباره بایدها و نبایدها و اقداماتی که دانشگاه می تواند برای تحقق شعار جهش فراوری انجام دهد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مشگین شهر در راستای تحقق و عمل به شعار جهش فراوری، اهداف خود را تعریف نموده است که با توجه به موضوعات مشخص شده زمینه تحقق شعار جهش فراوری در این واحد دانشگاهی یه سهم خود فراهم آورد.

وی با تأکید بر اینکه جهش فراوری در اقتصاد احتیاج به بایدهایی دارد، اضافه نمود: افزایش کیفیت کالای داخلی به همراه غنابخشیدن فرهنگی به افکار عامه پسند در قالب حمایت از کالای ایرانی ازجمله این بایدها ست .

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر حمایت دولت از اقتصاد بومی و فراوری کنندگان بومی و توجه بیشتر به اقتصاد روستایی را از دیگر مؤلفه های مهم برای تحقق جهش فراوری مطرح نمود.

پهلوان برای تحقق جهش فراوری وظایفی برای دولت ذکر کرد و یادآور شد: مبارزه دولت با اقتصاد رانتی که اتفاق این مهم می تواند باعث پویایی فراوری شده و عدالت لازم را در حمایت از فراوری کنندگان داخلی به وجود آورد از راهکارهای مهم برای رسیدن به جهش فراوری است .

وی بر حمایت واقعی دولت از ایده پردازان و طراحان کسب و کار، احتیاج سنجی اقلام مصرفی کشورهای همجوار با میدان دادن به نخبگان فراوری مناطق مرزی، استفاده از مدیران جهادی و توجه بیش از پیش عملی به مدیریت جهادی و پرهیز دولت از رفتارهای شعاری و تبلیغاتی، توجه اساسی به اموال، املاک و مستغلات راکد و نیروی بزرگ انسانی کارآمد دانشگاه آزاد اسلامی و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این سرمایه بزرگ برای پیشبرد اهداف کلی نظام تأکید کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر اضافه نمود: مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز و پولشویی، تقویت بازوهای نظارتی با تربیت و جذب نیروی انسانی امین، برنامه ریزی برای تقویت روحیه وطن پرستی در نسل های آینده با پاسداشت ارزش ها و دستاوردهای کلی نظام از دیگر مؤلفه هایی است که باید به آن در تحقق جهش فراوری توجه گردد.

پهلوان توضیح داد که برای تحقق جهش فراوری باید از گرایش به اقتصاد رانتی و وابسته و تمرکزگرایی محض پرهیز کرد؛ چراکه این امر باعث رکود فراوری بومی می گردد. از عملنمودهای تبلیغاتی محض و دروغ سفید هم باید پرهیز گردد؛ چراکه این امر باعث بی اعتمادی سرمایه گذار می گردد.

نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در جهش فراوری

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی در جهش فراوری نقش مهمی دارند، اظهار کرد: ارائه طرح ها و ایده های کاربردی و سرانجامامه های دانشجویی می تواند راه گشای بسیاری از موارد جهش فراوری در کشور باشد که این امر حمایت و تعامل دولت را نیز می طلبد.

این مسئول با بیان آسیب هایی که متوجه این حوزه است، اعلام کرد: با توجه به بازار سیاه و داغ امروز سرانجام نامه نویسی و توجه و نظارت اندک قانونی، باعث شده که خروجی کمی از سرانجام نامه ها و طرح های پژوهشی و مقالات در چند سال اخیر از دانشگاه ها داشته باشیم و این در حالیست که کشورهای توسعه یافته توجه جدی با امر پژوهش دانشگاه ها در موارد یادشده داشته اند و در بسیاری از جهات نیز نتیجه گرفته و پیروز هم شده اند.

به گفته سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر، مهم ترین بخش از دانشگاه که می تواند به جهش فراوری یاری کند، حوزه پژوهش و فناوری و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است.

گام های دانشگاه آزاد اسلامی مشگین شهر در راه رونق فراوری

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر اقدامات این دانشگاه در سال 98 و در راستای رونق فراوری را یادآور شد و به خبرنگاران گفت: این واحد دانشگاهی با انعقاد 20 تفاهم نامه با شرکت ها و ادارات مختلف سعی نموده در رونق فراوری گام هایی را بردارد.

پهلوان اضافه نمود: در این تفاهم نامه ها طرفین حد اعلای کوشش خویش را برای گسترش توان ملی در حل مسائل و معضلات علمی و تحقیقاتی منطقه ای مبذول داشته و از هیچ کوششی در این راستا خودداری نخواهند کرد.

وی تشریح کرد: این تفاهم نامه ها شامل موضوعاتی مانند اجرای پروژه های تحقیقاتی و کاربردی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ارائه سمینارها و دوره های تخصصی کوتاه مدت، تدوین و تألیف اسناد و مدارک علمی، انجام داوری، راهنمایی و حمایت از سرانجام نامه های تحصیلی در مقاطع ارشد و دکتری، آنالیز میزان احتیاج به فناوری نوین و انجام بازدیدهای متقابل علمی برای دانشجویان از اهم موضوعات تفاهم نامه ها بوده که این مهم می تواند باعث باروری علمی و کاربردی دانشگاه گردد.

این استاد دانشگاه گفت: با در نظر دریافت اهداف مالی این تفاهم نامه، برای عملی شدن اهداف دبیرخانه ای مستقل در داخل دانشگاه مشخص شده که از این طریق و با نظارت اداره امور حقوقی و صیانت از دارایی های دانشگاه برای هر فعالیت مورد توافق مشتق از این تفاهم نامه قرارداد مستقلی منعقد می گردد که امید است با همکاری بیش از پیش همکاران، استادان، دانشجویان و مسئولان استانی و شهرستانی شاهد رشد درآمدزایی غیر شهریه ای و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه باشیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر اعلام کرد: نمونه ای از این تفاهم نامه ها منتج به انعقاد قرارداد فراوری محصولات طبی و حمایت از نخبگان شده و حمایت از دو اختراع را دربر داشته است.

شناسایی و معرفی 5 ایده برتر با همکاری پارک علم و فناوری اردبیل

پهلوان اظهار کرد: این واحد دانشگاهی به کسب و کارهای نوین بی توجه نبوده و با برگزاری استارت آپ کسب و کار پیروز شده در سال 98 پنج ایده برتر را با همکاری پارک علم و فناوری استان شناسایی و معرفی کند.

وی اعلام کرد: این واحد دانشگاهی با جذب شرکت های فنی و عمرانی در سال گذشته سعی نموده است در ارائه خدمات آزمایشگاهی عمرانی اقدام کند که این امر باعث جذب و اشتغال 6 نفر به صورت مستقیم و 18 نفر به صورت غیر مستقیم می گردد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر ابراز امیدواری کرد با تدوین و برنامه ریزی هایی که داشته ایم در سال 99 این خدمات را از مرحله آزمایشگاهی به فراوری مصالح بتنی ارتقا دهیم و در تحقق شعار سال گامی پایدار برداریم.

انتهای پیغام/4117/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 995

به "دولت از ایده پردازان کسب و کار حمایت کند، مبارزه با قاچاق کالا و پرهیز از گرایش به اقتصاد رانتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت از ایده پردازان کسب و کار حمایت کند، مبارزه با قاچاق کالا و پرهیز از گرایش به اقتصاد رانتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید