کاربردی شدن توان علمی جهاددانشگاهی نیازمند حمایت اقتصادی مجلس است

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران/فارس رئیس جهاددانشگاهی فارس تاکید نمود که کاربردی شدن توان علمی این مجموعه نیازمند حمایت اقتصادی مجلس و دولت است.

کاربردی شدن توان علمی جهاددانشگاهی نیازمند حمایت اقتصادی مجلس است

دکتر مظاهر بابایی شنبه 10 مهر در ملاقات با جعفر قادری، نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، به تشریح اقدامات این مجموعه طی یکسال گذشته پرداخت.

او پیگیری راه اندازی خط فراوری عصاره گیری گل های محمدی، راه اندازی مراکز تخصصی ناباروی و سرطان و بعلاوه راه اندازی یک شعبه از پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی را از شاخص ترین این فعالیت ها ذکر و گفت: خوشبختانه پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی در بهمن ماه سال گذشته طبق تفاهم نامه جهادانشگاهی و پارک علم و فناوری فارس در استان راه اندازی شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس اسم کرد: از آنجا که استان فارس ظرفیت های خوبی در مباحث صنایع دستی و صنایع فرهنگی دارد، این پارک محل خوبی برای صاحبان ایده خواهد شد.

او اضافه نمود: یکی از درخواست های جهاددانشگاهی فارس از شورای شهر و شهرداری شیراز راه انداری بازار هنر به صورت مشارکت بوده است که این فضا با 65 غرفه و زیربنای 5300 مترمربع برای این مهم آماده است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس توضیح داد: امید است با فعال شده این ظرفیت در حوزه برندسازی و استانداردسازی صنایع دستی فارس بتوانیم قدم های مؤثری برداریم.

بابایی با بیان اینکه یکی از فعالیت هایی که طی سه سال گذشته در فارس در دستور کار نهاده شد، راه انداری یک طرح فناورانه در فارس بود که با توجه به ظرفیتی در استان وجود داشت، موضوع راه اندازی خط فراوری عصاره گیری گل های محمدی که تکنولوژی آن تنها در اختیارجهاددانشگاهی است، در دستور کار نهاده شد، گفت: امید است فاز نخست این مهم تا انتها سال در منطقه لایزنگان داراب اجرایی گردد.

او از تخصیص 4.5 میلیارد تومان اعتبار ویژه شروع این طرح اطلاع داد و گفت: برآورد اولیه راه اندازی فاز نخست این طرح 19 میلیارد تومان است و با توجه به اخذ زمین و طی فرآیند اداری و مجوزها، احتیاجمند حمایت مالی در این باره هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تاکید بر این موضوع که احتیاج به حمایت ویژه نمایندگان فارس داریم، اضافه نمود: علاوه بر عصاره گیری گل های محمدی، امکان سنجی فرآوری گیاهان دارویی و اصلاح ژنتیکی در این خط فراوری هم در دست آنالیز واقع شده است.

بابایی، هدف از راه اندازی خط فراوری عصاره گیری گل های محمدی را جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش اضافه نموده اسم کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری جهاددانشگاهی فارس برای راه اندازی دو مرکز تخصصی ناباروری و سرطان در استان، گفت: فضایی به وسعت سه هزار مترمربع برای مجموعه درمانی بیش بینی شده و مجوزها هم از دانشگاه علوم پزشکی شیراز گرفته ایم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: برای بخش ناباروری ساخت و ساز ویژه همانند اتاق عمل احتیاج است که 3.5 میلیارد اعتبار می خواهد که از بودجه خود جهاد تامین نموده ایم و برای خرید تجهیزات این دو مرکز احتیاجمند ورود جدی مسئولان هستیم.

بابایی با بیان اینکه کوشش می کنیم تا انتها سال جاری مرکز تخصصی سرطان را راه اندازی کنیم، گفت: طی دو ماه آینده درمان های عمومی جهاددانشگاهی به ساختمان تازه منتقل خواهد شد.

او خواهان حمایت مالی مجلس و مجمع خیرین تامین سلامت فارس شد و اعلام کرد: ظرفیت های خوبی در سطح کشور شناسایی نموده ایم که در فارس اجرایی شوند اما برای تحقق این مهم احتیاجمند حمایت های مالی بخش های خصوصی هستیم و الگوهای مختلفی هم دفتر مرکزی پیشنهاد نموده ایم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس بعلاوه به برگزاری جشنواره ملی شهود قدسی که هر ساله به میزبانی این مجموعه در شیراز برگزار می گردد هم اشاره و گفت: طرح های رجحان در این جشنواره معرفی می شوند که می توان از آنها برای المان شهری و نماد شهرسازی اسلامی با توجه به حرم سوم استفاده کرد.

نبود مدل های مالی از چالش های کشور است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در این ملاقات با بیان اینکه جهاددانشگاهی به اسم یک نهاد برخاسته از انقلاب و نظام و به اسم یکی از رویش های انقلاب می تواند منشا تحولات خوبی باشد، گفت: جهاددانشگاهی می تواند در تسری دانش فنی، اصلاح سبک های مدیریتی، تعریف مدل های مالی و مالی در حوزه های مختلف به خوبی نقش ایفا نماید.

جعفر قادری با بیان اینکه کوششمان این است که از ظرفیت خیرین برای ورود به طرح های فناورانه استفاده گردد، گفت: جهاددانشگاهی می تواند عاملیت اجرای بسیاری از طرح ها را به عهده بگیرد.

او ادامه داد: معتقدم در کشور نه مشکل سرمایه و نه دانش فنی داریم بلکه مشکل نبود مدل های مالی است و امروز و پس از گذشت بیش از چهاردهه از انقلاب توجیهی وجود ندارد که برای اجرای طرح ها باید منتظر دولت ها و تغییر سیاست ها باشیم، لذا انتظار است جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف تیم های مختلفی تشکیل و ورود کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی مجددا با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها جای کار هست اما مدل نداریم که جهاددانشگاهی می تواند ورود کند، اسم کرد: فضاهای مختلفی در اختیار شهرداری وجود دارد که از بخش های اداری آن می توان به اسم یک پارک و شرکت های دانش بنیان استفاده کرد.

قادری بعلاوه ضمن حمایت و یاری از مجموعه جهاد دانشگاهی، تاکید نمود: باید کوشش کنیم تا توانمندی های این مجموعه را هر چه بهتر بشناسانیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1890

به "کاربردی شدن توان علمی جهاددانشگاهی نیازمند حمایت اقتصادی مجلس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردی شدن توان علمی جهاددانشگاهی نیازمند حمایت اقتصادی مجلس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید