جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400

به گزارش مسافرت رو، شاخص بورس کار خود را با فرایند نزولی شروع نموده است. تا جایی که در 30 دقیقه ابتدای بازار، شاخص کل حدود سه هزار و 400 واحد عقب نشینی نموده و 29 صدم درصد کاهش داشته. هم زمان شاخص هم وزن نیز دقیقا به همین میزان کاهش داشته. تا اینجای کار نماد های وتجارت، فملی، خودرو، خساپا، وبصادر و شستا بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص کل گذاشته اند. نکته امیدوار کننده اینجاست که همچنان تعادل در نماد های شاخص ساز برقرار است و در این نماد ها اثری از صف فروش و حجم عرضه نمی بینیم. البته گروه خودرو و ساخت قطعات از این قاعده مستثنی هستند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

فرایند نزولی برای اغلب نماد های بورسی

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400، از بین 230 نماد معامله شده حدود 194 نماد ارزش سهام خود را از از دست داده اند و تنها 36 نماد در راستا صعودی حرکت می نمایند. در بازار فرابورس هم از بین 117 نماد معامله شده در ابتدای ساعت کاری بازار، شاهد کاهش قیمت سهام 95 نماد هستیم و تنها 22 نماد با رنگ سبز به تابلو بازار آمده اند. موردی که نشان می دهد امروز حدود 80 درصد نماد های بازار سرمایه دچار فرایند نزولی هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز لباس قرمز به تن نموده است. با اینکه نمادهای شاخص ساز به جز گروه خودرو همچنان تعادل خود را حفظ نموده اند و اغلب در نزدیکی قیمت روز گذشته معامله می شوند، اما شاهد افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک هستیم. اتفاقی که باعث شده مستطیل آنها روی نقشه عظیمتر گردد و قرمزی نمادهای کوچک بیشتر به چشم بیاید. بیشترن آمار معاملات طبق معمول در اختیار صندوق های ETF است. در بینشان پالایش یک درصد و دارا یکم دو درصد عقب نشسته. گروه خودرو و ساخت قطعات درست مثل روز گذشته با صف فروش دست و پنجه نرم می نماید و اغلب نمادهای گروه از جمله خساپا، خودرو، خگستر، خبمهن، خزامیا و ورنا گنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. برکت از معدود نمادهای سبز گروه محصولات دارویی است و تنها دعبید و دارو آن را همراهی می نمایند. دیگر نمادهای گروه اغلب نزولی و تعداد زیادی از آنها صف فروش دارند. در بین نمادهای عظیم محصولات شیمیایی همچنان تعادل برقرار است. شپلی، شگویا و پاکشو صعودی هستند و پترول، فارس و نوری نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند. شپاکسا، زاگرس و شیران امروز فرایند نزولی دارند. در بین بانک ها و موسسات اعتباری سهام وتجارت برای دقایق کوتاهی به صف فروش رسید اما مثل دیگر نمادهای بانکی به نزدیکی قیمت روز گذشته برگشت. سرمایه گذاری ها یکی از قرمزترین گروه های بازار هستند. اغلب نمادهای گروه به جز آریان، واتی، وسپهر و سرچشمه صف فروش دارند. فرآورده های نفتی با قیمت روز گذشته معامله می شوند و نوسان چندانی را تجربه ننموده اند. در بین فلزات اساسی، نمادهای عظیم فملی، فجر و فخوز تعادل دارند و با رنگ تیره به نقشه بازار آمده اند، اما شرکت های کوچک و متوسط که حالا شاهد افزایش آمار معاملات آنها هستیم، دچار صف فروش شده اند. فنورد، فنوال، کویر، وتوکا و فخاس از جمله این نمادها هستند. سیمانی ها، هولدینگ ها به جز شستا و وغدیر، لیزنگ، محصولات غذایی، ماشین آلات برقی و نهادهای اقتصادی از جمله گروه های قرمزرنگ بازار امروز هستند.

عرضه اولیه فتوسا؛ شروع دوره ثبت سفارش

فتوسا امروز به فرابورس می آید. در جریان این عرضه اولیه، 65میلیون سهام شرکت فراوری و توسعه سرب و فولاد ایرانیان با نماد فتوسا در بازار فرابورس به عموما سهامداران فروخته می گردد. در این عرضه هر نفر می تواند تا سقف 130 سهم به قیمت حداکثر 7842 ریال سفارش خرید ثبت کند. موضوعی که نشان می دهد حداکثر نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 102 هزار تومان است. البته در صورت مشارکت دو میلیون نفری که در عرضه اولیه فگستر شاهد آن بودیم، به هر نفر نهایتا 32 سهم فتوسا به ارزش 25 هزار تومان تعلق خواهد گرفت. زمان ثبت سفارش عرضه اولیه فتوسا از ساعت 9 و 30 دقیقه شروع شده و طبق گفته ناظر بازار تا ساعت 12 ادامه دارد.

شصدف؛ خداحافظی با صف خرید بعد از 14 ماه

طولانی ترین صف خرید بازار سرمایه بالاخره بعد از 14 ماه به نقطه انتها رسید. شصدف، نماد شرکت صنعتی دوده فام، 14 اسفندماه سال 98 به بورس آمد و تنها نمادی است که در سال های 98، 99 و 1400 صف خرید را تجربه نموده. قیمت شصدف در زمان عرضه اولیه هزار و 990 تومان بود و در این مدت بعد از چند مرتبه تعدیل قیمت به واسطه افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، نهایتا قیمت سهام به سه هزار و 373 تومان رسید. شاید با تقسیم این دو عدد فکر کنید بازدهی شصدف تنها 70 درصد بوده، اما اگر قیمت های تعدیل شده را هم در نظر بگیریم، می بینیم کسانی که از ابتدا شصدف را نگه داشتند، بازدهی 520 درصدی نصیبشان شد.

60 درصد نماد ها به صف فروش رسیدند

330 نماد تا انتها معاملات امروز دچار صف فروش شدندو این تعداد حدود 60 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند و مجموع ارزش صف آن ها رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان است. موردی که نشان از افزایش هزار میلیارد تومانی ارزش و 10 درصد تعداد صف های فروش در بازار امروز دارد. در آن سوی تالار معاملات، 14 نماد با احتساب نماد های بازار پایه دارای صف خرید به ارزش 190 میلیارد تومان هستند.

تداوم صدرنشینی سمگا در بین سنگین ترین صف های فروش

نماد گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی امروز مثل روز های قبل در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته. با این تفاوت که ارزش صف فروش آن نسبت به گذشته تقریبا دو برابر شده و به 227 میلیارد تومان رسیده و این رقم به تنهایی از کل ارزش صف های خرید بازار بالاتر است. بنو با صف فروش 150 میلیارد تومانی در رتبه دوم و کویر با صف فروش 137 میلیاردی در رتبه سوم ایستاده است. غصینو، ثنوسا، فرزین، خزر، های وب، سصفها، وبیمه، قثابت، غنوش، کلر، گدنا، شپنا، سدبیر، ملت و خساپا از دیگر نماد هایی هستند که ارزش صف فروششان بیش از 40 میلیارد تومان است.

فگستر، بپاس و ثامید؛ تنها نماد های دارای صف خرید

با کنار گذاشتن نماد های بازار پایه فرابورس می توان گفت امروز تنها سه نماد در بازار سرمایه صف خرید دارند. فگستر که هفته گذشته عرضه اولیه شده بود، امروز با صف خرید 126 میلیارد تومانی روبرو شد حجم معاملات به حدی بالا بود که قیمت انتهای پنج درصد کامل رشد کرد. بپاس، نماد شرکت بیمه پاسارگاد امروز صف خرید 13 میلیاردی را تجربه کرد و ثامید در آخرین دقایق بازار به صف خرید رسید.

سقوط 19 هزار واحدی شاخص در روز بد بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه 1400 با ریزش 18 هزار و 746 واحدی به رقم یک میلیون و 154 هزار و 767 واحد رسید. در این روز شاخص کل 1.60 درصد و شاخص هم وزن 1.45 درصد کاهش داشت که نشان می دهد شرکت های کوچک تاثیر زیادی در کاهش شاخص کل داشتند. هرچند بیشترین تاثیر منفی بر عهده نماد های فملی، فارس، شپنا، شستا، رمپنا، خودرو و وغدیر بود.

نقشه بازار در انتها معاملات روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نمای انتهای نقشه بازار سراسر قرمزرنگ است. دیگر خبری از تعادل در نمادهای شاخص ساز نیست و کل بازار به طور هماهنگ با هم دچار ریزش شده است. یک سوم معاملات بازار به صندوق های ETF اختصاص دارد. صندوق های سهامی عموما حدود یک تا دو درصد ارزش خود را از دست داده اند. در بین دولتی ها دارا یکم چهار درصد و پالایش 2.4درصد عقب نشینی کرد. وپاسار، وپارس وکار و وشهر در گروه بانک ها و موسسات اعتباری به لطف بازارگردانشان از ریزش در امان ماندند، اما دیگران از جمله وتجارت، وملل و وبصادر پنج درصد ارزش خود را از دست دادند. در گروه فلزات اساسی میدکو به صف خرید رسید و به کلی راه خود را از بازار جدا کرد. فجر و فایرا نزدیک به قیمت دیروز معامله شدند و دیگران از جمله فملی، ذوب و کاوه به صف فروش رسیدند. محصولات شیمایی امروز سراسر قرمزرنگ بود و تنها آریا، شگویا و شپلی توانستند از ریزش در امان بمانند. دیگر گروه های بازار شرایط مشابهی داشتند و عموما با صف فروش دست و پنجه نرم می کردند. از جمله معدود نمادهای سبزرنگ در نمای انتهای نقشه بازار می توان به برکت از گروه محصولات دارویی، واتی و معیار از گروه سرمایه گذاری ها، ثامید از انبوه سازی ها، اپال از استخراج کانه های فلزی، غگیلا از محصولات غذایی، بپاس و ما از بیمه ها و جوین از زراعت اشاره نمود که راه خود را از دیگر نمادها جدا کردند از ریزش بازار در امان ماندند.

افزایش 500 میلیاردی ارزش معاملات روزانه

معامله گران بورس امروز حدود پنج میلیارد و 120 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 304 هزار معامله به ارزش سه هزار و 818 میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد ارزش معاملات نسبت به روز گذشته حدود 500 میلیارد تومان افزایش پیدا نموده است. برکت، فملی، ثامید، اپال، شستا، خودرو و خساپا پرتراکنش ترین نماد های بورس و فتوسا، فگستر، کزغال، کرمان، وسپهر، ذوب و غگیلا پرتراکنش ترین نماد های بازار فرابورس بودند.

عرضه اولیه فتوسا؛ به هر نفر 22 هزار تومان سهام رسید

عرضه اولیه سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان صبح امروز با مشارکت دو میلیون و 410 هزار و 163 نفر انجام شد. در جریان این عرضه اولیه هر کس می توانست تا سقف 130 سهم به قیمت 7842 ریال سفارش خرید ثبت کند، اما در نهایت به هر نفر 28 سهم با ارزش 21 هزار و 950 تومان تعلق گرفت. این شرکت سهام خود را با تضمین سود سالانه 20 درصد بیمه نموده است. شنبه 10 درصد دیگر از سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در اختیار صندوق های سرمایه گذاری سهام قرار خواهد گرفت.

خروج 493 میلیارد تومان پول از بورس

فرایند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه امروز هم ادامه پیدا کرد. بدون در نظر دریافت پول های وارد شده توسط سهامدران حقیقی برای عرضه اولیه فتوسا، در مجموع شاهد خروج 493 میلیارد تومان سرمایه از بورس بوده ایم. بیشترین ورود پول حقیقی در نماد های میدکو، فجر، رمپنا و غگیلا رخ داده و در نماد های وملل، برکت، وتجارت، فملی، وبصادر، وپارس، وپست، وپاسار و اپال حقیقی ها دست به فروش سهام خود زدند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1740

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید