تاثیر شگفت انگیز چاپ گراور در صنعت بسته بندی

به گزارش مسافرت رو، صنعت گراور به کدام سو می رود؟

چاپ گراور پیروز شده در عرصه بسته بندی موقعیت خود را حفظ کرده و آن را ارتقا بخشد. این فرایند برای بسیاری از صاحبان برند، فرآیند چاپ برگزیده است و خواهد بود. پویایی بازارهای کشورهای آسیایی از جمله چین و هند، تجدید حیات بازارهای کشورهای آمریکای لاتین، توسعه بازارهای کشورهای خاورمیانه و تجدید ساختار عرضه کالا در این منطقه ها جغرافیایی آینده چاپ گراور را تضمین می کنند.

تاثیر شگفت انگیز چاپ گراور در صنعت بسته بندی

در حال حاضر در کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و خاورمیانه، تعداد سوپرمارکت ها رو به افزایش است و مدل عرضه و خرید کالاهای اساسی در آنها به کشور های اروپایی و آمریکا نزدیک می شود. این شرایط نو و نوظهور ،موقعیت های فراوانی برای صنعت گراور ایجاد می کند. آینده صنعت گراور با اطمینان به آینده ای درخشان، به جلو گام برخواهد داشت.

در حالی که طی چند سال گذشته صنعت چاپ گراور انتشاراتی، که اغلب در خدمت چاپ روزنامه است، به خاطر بسط و توسعه اینترنت با چالش های جدی روبرو شده، همزمان این فرایند چاپی با اقبال چاپکاران بسته بندی روبه رو شده است.

افت چاپ گراور در صنعت انتشارات تا حدی منطقی است. تیراژ روزنامه ها و مجله ها رو به کاهش است و بسیاری از آنها هم به خاطر از دست دادن درصد بالایی از آگهی های خود، دیگر منتشر نمی شوند. طی سال های 2016 تا 2019 سازندگان ماشین های چاپ گراور فروش خوبی داشته اند و بیشتر فروش آنها در عرصه چاپ بسته بندی بوده است. در حالی که سال های پیش از آن صنعت چاپ گراور با رکودی مزمن دست و پنجه نرم می کرد و چاپکاران بسته بندی بیشتر تمایل به خرید ماشین آلات چاپ فلکسو داشتند.

جیمز سی ور(Jaines Siever) دبیر کل انجمن اروپایی گراور، علاوه بر تشریح شرایط فعلی صنعت گراور، دلایل این شکوفایی نوظهور را در این مقاله بازگو می کند.

قابلیت مهم چاپ گراور، ارایه چاپ یکنواخت در تیراژ های بسیار بالا است. چنین مزیتی این فرآیند را از دیگر فرآیندهای چاپی متمایز می کند. تعداد بالای چاپکاران گراور در هندوستان بیانگر پتانسیل بالای صنعت گراور است. تنها در هند 500 چاپخانه بزرگ گراور برای بسته بندی وجود دارد، در حالی که در تمام اروپا تنها 350 چاپخانه گراور فعال هستند.

بسیاری از چایکاران گراور هندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته استفاده نمی کنند. با این حال به نظر می رسد این فرایند در حال تغییر باشد. تقاضا برای انواع کالاهای مواد غذایی و دیگر کالاها در هند رو به افزایش است. ساختار فروش در هند دستخوش دگرگونی شده است. اکنون بسیاری از مواد غذایی در سوپرمارکت ها و یا هایپر مارکت ها عرضه می شود و فرهنگ خرید از بقالی ها در حال دگرگونی است. به همین علت نیاز به بسته بندی با کیفیت در حال افزایش است.

اگر سهم هر کدام از فرایندهای چاپی برای تولید بسته بندی منعطف در تیراژ بالا را به دقت بررسی کنیم، متوجه می شویم که صاحبان برندهای بزرگ مواد غذایی تمایل ویژه ای به استفاده از چاپ گراور برای بسته بندی کالای خود دارند. در حالی که در اروپا سهم هر یک از دو فرآیند چاپی فلکسو و گر اور در بازار بسته بندی یکسان است، در کشورهای رو به رشد آسیایی به ویژه چین و هند، فرآیند گراور به طور چشمگیری پیشتاز است.

بیشتر بخوانید : برترین مرکز چاپ جعبه مقوایی در ایران کجاست ؟

بازارهای نوظهور، گراور را ترجیح می دهند

دو کشور چین و هند با مجموع جمعیتی معادل 2 میلیارد نفر بزرگ ترین بازار جهانی به ش مار می آیند. برای چنین بازاری مزیت رقابتی فرایند گراور که در علم بازاریابی به آن پیشنهاد فروش منحصر به فرد با (USP (Unique Selling Proposition می گویند، قابلیت چاپ یکنواخت در تیراژهای بالاست. طی دو سال گذشته تعداد زیادی ماشین آلات چاپ گراور مدرن تحویل چایکاران هندی، خاورمیانه ای و آمریکای جنوبی شده است. کشورهای آمریکای جنوبی طی سال گذشته رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید : چاپ رنگ اسپات (پنتون) چیست و چگونه انجام می شود؟

علت شکوفایی گراور چیست؟

در آمریکا بر خلاف کشورهای آسیایی، صنعت گر اور با رکود روبرو است و چاپکاران بسته بندی در این کشور ترجیح می دهند از سیستم فلکسو استفاده کنند.

سهم گراور در صنعت بسته بندی منعطف آمریکا کمتر از 20 درصد است. علت این عدم تمایل چیست؟

علت عمده موفقیت سازندگان سیستم های فلکسو در تبلیغات و بازاریابی در آمریکا است.از سوی دیگر تقاضا برای کیفیت پایین تر و هزینه کمتر فرایند فلکسو به ویژه در بخش پیش از چاپ باعث شده تا چاپکاران بسته بندی آمریکا، فلکسو را به گراور ترجیح دهند.

در آسیا به علت هزینه پایین نیروی انسانی، تولید سیلندر در مقایسه با آمریکا هزینه بسیار کمتری دارد. در آمریکا سرمایه گذاری برای تجهیزات مدرن سیلندرسازی و چاپ گراور بسیار بالاست، به همین علت این صنعت موقعیت رشد و شکوفایی در آمریکا را پیدا نکرده است. در آمریکا هزینه تولید سیلندر 100 درصد بیشتر از اروپا و 200 درصد بیشتر از آسیاست.

بیشتر بخوانید : 100 ایده خلاقانه و مجذوب کننده بسته بندی 2021

سیلندر سازان چینی بازارهای اروپایی را هدف قرار داده اند

طی چند سال اخیر سیلندر سازان چینی، تلاش کرده اند تا هر چه بیشتر به بازارهای کشورهای اروپایی نفوذ کنند. یکی از بزرگ ترین سیلندرسازان چینی چندی است در کشورهای اروپایی از جمله اوکراین، لهستان و جمهوری چک مراکز تولیدی دایر کرده است. حضور چینی ها در بازارهای اروپایی چندان به نفع صنعت گراور نیست، زیرا علاوه بر دامن زدن به جنگ قیمت ها در میان چایکاران گراور اروپایی، چینی ها با توسل به شیوه دامپینگ در تلاشند تا هر چه بیشتر بازارهای اروپایی را از آن خود کنند. موفقیت آنها تا به امروز محدود بوده است، زیرا هنوز نتوانسته اند کیفیت مورد نیاز و خواست اروپایی ها را تامین کنند.

بیشتر بخوانید : نورد آنیلوکس چیست ؟

موقعیت تثبیت شده در اروپا

صنعت گراور در کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان که بزرگترین بازار اروپا به تعداد می آید، نه تنها توانسته از موقعیت خود دفاع کند، بلکه سهم خود را از بازار بسته بندی منعطف به ویژه در تولید بسته بندی برای برندهای بزرگ و معروف و فروشگاههای زنجیره ای افزایش دهد.

چندی پیش انستیتو پژوهشی آلمانی GFK تحقیقی در مورد برداشت صاحبان برند از فرآیندهای مختلف چاپی انجام داد. بر اساس یافته های این پژوهش، از هر 10 صاحب برند، 8 شرکت کیفیت گراور را ترجیح می دهند.

از دید آنها در قفسه های سوپر مارکت بسته بندی های مجذوب کننده و با کیفیت چاپ بالا، شانس فروش بیشتری دارند. ولی کیفیت تنها برگ برنده گراور و عامل تنو حیات این فرآیند در عرصه چاپ بسته بندی نیست.

با وجود کیفیت بی چون و چرای گراور ، این فرآیند از دید خیلی ها محافظه کار و مخالف نوآوری به تعداد می آید. از سوی دیگر واقعیت این است که در مقایسه با فلکسو فرایندی گران تر و پیچیده تر است. این دیدگاه کهنه و قدیمی نسبت به گراور، امروزه تا حد زیادی تغییر کرده، زیرا پیشرفت تکنولوژیک فراوانی در عرصه گراور رخ داده است. اتوماسیون بیشتر و بهتر در عرصه سیلندرسازی باعث شده تا این عملیات اکنون به صورت تمام اتوماتیک انجام شود. زمان آماده سازی ماشین چاپ و افزایش سرعت حکاکی سیلندر هم اندازه تولید را افزایش و هزینه چاپ گراور را تا حد زیادی کاهش داده است، به گونه ای که در حال حاضر از لحاظ هزینه چاپ، فلکسو برتری چندانی نسبت به گراور ندارد.

طی سال های اخیر کیفیت چاپ فلکسو افزایش فراوانی پیدا کرده و همراه با آن، هزینه چاپ فلکسو هم بالا رفته است. این بدان معناست که برای دستیابی به کیفیت بالا، هزینه بیشتری هم باید پرداخت کرد.

برای حفظ لبه رقابتی و موقعیت خوب در بازار، صنعت گراور به طور مستمر در پی افزایش اندازه تولید و کارایی این فرآیند چاپی بوده است. سیستم نو حکاکی سلاکسی (Cellaxy) که از طریق شرکت هل گراوور سیستمز (Hell Gravue Systeins) ارایه شده، قادر است به طور مستقیم روی سیلندرهای مسی عملیات حکاکی را انجام دهد. تا قبل از ابداع سیستم سلاکسی، حکاکی مستقیم تنها روی سیلندر هایی با پوشش روى (Zine) عملی بود.

سیستم دات وایلر به نام لیزر استار (Lasetstar)، | قابلیت حکاکی مستقیم روی سیلندرهای پوشیده شده از روی (Zinc) را دارد. سیلندرهایی که به طور مستقیم روی آنها حکاکی می شود قابلیت چاپ خطوط بسیار ریز با کیفیت بالا را دارند.

سیستم سلاکسی می تواند به طور مستقیم روی سیلندرهای مسی معمولی حکاکی کند. ارایه این سیستم گام مهمی در افزایش کیفیت، سرعت و در عین حال ساده سازی فرایند چاپ گراور به تعداد می آید.

در حالی که از اندازه تیراژها در چاپ بسته بندی کاسته می شود، کاهش زمان آماده سازی در چاپ گراور اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در این عرصه سازندگان ماشین آلات چاپ گراور طی سال های اخیر نوآوری های فراوانی به بازار عرضه کرده اند.

این شرکت ها چرخ دستی (Tiolleys) و دیگر تجهیزات ویژه ای ارایه کرده اند که برای افزایش سرعت در تعویض سیلندرها به صورت اتوماتیک روی ماشین سوار می شوند. تعویض سیلندرها در یونیت های چاپ اکنون به گونه ای انجام می ش ود که زمان زیادی برای تنظیم رنگ، تلف نمی شود و اندازه ضایعات رول هم به حداقل کاهش پیدا کرده است. است.

از جمله شرکت جانوشکا (Janoschuka) یکی از بزرگ ترین شرکت سیلندر سازی در اروپا، با همکاری شرکت GMG که از تولید کنندگان عمده نرم افزار گراور به تعداد می آید، | استانداردی برای رنگ ها در چاپ گراور به نام Pac.space عرضه کرده اند. با ارایه سیستم Fac Space گردش کار در مرحله آماده سازی و استفاده از داده های مورد نیاز عملیات پیش از چاپ برای حکاکی س یلندر تا حد زیادی آسان شده است.

سیلندر سازان، اغلب داده های مربوط به طرح بسته بندی را به صورت دیجیتال به طور مستقیم از صاحبان برند و یا آژانس تبلیغاتی دریافت می کنند.

در گذشته سیلندر سازان ناچار بودند این داده ها را دستکاری کنند تا برای عملیات حکاکی سیلندر آماده شوند. امروزه دیگر به چنین کاری نیاز نیست. اگر آژانس تبلیغاتی یا صاحبان برند از دستورالعمل های مندرج در Fac.Space در هنگام آماده سازی داده های طرح بسته بندی پیروی کنند، از داده ها بدون هیچ گونه دخل و تصرفی می توان برای عملیات حکاکی استفاده کرد.این روش نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود، بلکه کیفیت بالای چاپ را هم تضمین می کند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1805

به "تاثیر شگفت انگیز چاپ گراور در صنعت بسته بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شگفت انگیز چاپ گراور در صنعت بسته بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید