خبرنگاران توسعه مکانیزه کشاورزی از ظرفیت های افزایش فراوری در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش مسافرت رو، گچساران - خبرنگاران - توسعه و بهره گیری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی ظرفیت مهمی برای تحقق شعار سال جاری جهش فراوری و راهکاری برای گذر از کشاورزی و فراوری سنتی و نیل به کشاورزی مدرن با ارزش افزوده بیشتر در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می گردد.

خبرنگاران توسعه مکانیزه کشاورزی از ظرفیت های افزایش فراوری در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند که استفاده از تجهیزات مکانیزه باعث افزایش 35 درصدی فراوری محصولات کشاورزی در واحد سطح می گردد و به همین دلیل توسعه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی برای افزایش فراوری در این استان لازم است.

هم اکنون ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد 1.4 اسب بخار در هر هکتار است.

براساس آمار رسمی هم اکنون 50 هزار خانوار و بهره بردار این استان در 270 هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه 910 هزار تن محصول است.

سالیانه 450 هزار تن محصولات زراعی، 18 هزار تن ماهیان سردآبی،20 میلیون گل رز شاخه بریده و 280 هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد که افزایش فراوری ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به بهبود درآمد و معیشت کشاورزان منجر گردد.

در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافت که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 1392 تا به امروز به تدریج هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

آمارها نشان می دهد سالیانه 25 هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی در کشور وجود دارد.

ضریب بهره وری از مکانیزاسیون کشاورزی در ایران به 1.65 اسب بخار در هکتار رسیده و قرار است این رقم به 2.1 اسب بخار افزایش یابد.

بعضی از مسئولان این حوزه نیز بر کاهش نرخ سود تسهیلات ماشین آلات در بخش کشاورزی تاکید دارند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ،توسعه زیرساخت های مکانیزاسیون کشاورزی را از راهکارها و سیاست های مهم توسعه بخش کشاورزی استان دانست که باعث افزایش فراوری محصول می گردد.

شهرام عسکری اضافه نمود: دولت سالانه اعتبارات ویژه ای برای تامین ادوات کشاورزی مورد احتیاج کشاورزان اختصاص می دهد و در صورت استقبال کشاورزان امکان تخصیص بودجه بیشتری هم وجود دارد.

ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان 1.4 اسب بخار در هر هکتاراست.

صیدال اسدی اضافه نمود: ضریب بهره وری تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در خاتمه سال 1396 در کهگیلویه و بویراحمد 1.32 اسب بخار در هر هکتار بود.

اسدی اعلام کرد: هم اکنون بیش از 12 هزار و 404 دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد در مراحل مختلف فراوری و برداشت محصولات کشاورزی استان بکار گرفته می گردد.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه نمود:2 هزار و 810 دستگاه تراکتور،سه هزار و 342 ادوات خاکریزی،2هزار و 605 عدد ادوات داشت،یکهزار و 954 ادوات باغداری،84 دستگاه کمباین و 279 انواع ادوات دروگری به کشاورزان استان واگذار شده است.

پیش بینی تسهیلات بانکی برای تحقق توسعه تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی

وی تاکید نمود:500میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین های کشاورزی برای پرداخت به بهره برداران استان در امسال اختصاص یافته است.

وی اعلام کرد: هر یک از کشاورزان با تامین 20درصد از هزینه خرید تجهیزات درخواستی می توانند 80درصد باقی مانده را تسهیلات بانکی دریافت نمایند.

اسدی ابراز داشت: این تسهیلات با سود 15درصد و دوره بازپرداخت پنج تا هفت ساله پیش بینی شده است.

وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار،پایین آمدن احتیاج به کار و زحمت کشاورز و کاهش هزینه از مزایای این تجهیزات است.

راهکارهای تحقق جهش فراوری در حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت های گلخانه های باعث بهره وری بیشتر در مصرف آب و افزایش عملکرد در واحد سطح می گردد اضافه نمود:آماده پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد کشت های گلخانه ای در استان هستیم.

عسکری ابراز داشت:زیرساخت هایی خوبی در شهرک های گلخانه ای کهگیلویه و بویراحمد برای متقاضیان فراوری در این بخش ایجاد شده است که در صورت استقبال کشاورزان افزایش درآمد آنان را به دنبال دارد.

وی اعلام کرد: مبارزه با آفت ها و حفظ گیاهان و داشته های موجود از دیگر راهبردهای در حال اجراست که امسال تا به امروز مبارزه علیه بیماری های مختلف در چهار هزار هکتار مزرعه گندم کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد احیای باغستان های قدیمی با انجام عملیات پیوند با ارقام جدید از دیگر برنامه های پیش بینی شده است که دولت با تامین نهال رایگان از بهره برداران متقاضی حمایت می نماید.

وی اضافه نمود:باغستان های قدیمی عملکرد کمی دارند و انجام پیوند زمینه جهش فراوری به ویژه در محصولاتی مانند گردو را فراهم می نماید.

عسکری تاکید نمود:کشت محصولاتی با بازده اقتصادی بیشتر مانند چغندرقند و کلزا از راهکارهایی بهره وری حداکثری از ظرفیت های کشاورزی برای افزایش درآمد کشاوزان ضمن غنی سازی خاک است که احتیاجمند مشارکت بهره برداران است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: صنعت شیلات در این استان احتیاجمند ایجاد زیرساخت هایی مانند کارخانه های فراوری بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات فراوریی برای تحقق جهش فراوری است.

حمزه جانبازی با اشاره به اینکه 40 درصد ماهی فراوریی مزارع کهگیلویه و بویراحمد در اسفند ماه سال 1398 به دلیل انتشار ویروس کرونا روی دست فراوری نمایندگان باقی مانده است گفت: در صورت وجود زیرساخت هایی مانند سردخانه این محصولات در زمان کسادی بازار ذخیره و از فاسد شدن آنان جلوگیری می گردد.

وی توضیح داد:اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما احتیاجمند حمایت اقتصادی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل را انجام دهد.

جانبازی توضیح داد: سالیانه 18هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد.

جانبازی گفت:251 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های فراوری ماهی قزل آلا در کشور است به طوری که حدود 1.6 درصد فراوری ماهیان سردآبی دنیا و 10 درصد فراوری ماهیان سردآبی کشور را تأمین می نماید.

این استان با دارا بودن حدود 10 درصد منابع آبی و 11 و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، 10 درصد فراوری ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

استان 723 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1055

به "خبرنگاران توسعه مکانیزه کشاورزی از ظرفیت های افزایش فراوری در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه مکانیزه کشاورزی از ظرفیت های افزایش فراوری در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید