تجهیزات ایمنی مرزها باید تقویت شوند

به گزارش مسافرت رو، گمرک اسلام قلعه افغانستان شنبه هفته گذشته دچار حادثه و به دنبال آن مرز دوغارون بین ایران و افغانستان برای حدود یک هفته بسته شد. پس از پیگیری ها و اقدامات دو کشور، مجدد فرایند تبادل کالا از این جهت شروع شد. با شروع انتقال کالاهای صادراتی فسادپذیر مانند میوه و سبزیجات از این گذرگاه مرزی به افغانستان، شاهد انتقال هزار و 800 تن کالا ظرف روزهای 29 و 30 بهمن به افغانستان بودیم.

تجهیزات ایمنی مرزها باید تقویت شوند

این میزان کالا از طریق 52 دستگاه کامیون ترانزیت به افغانستان صادر شده و به نظر می رسد از یکشنبه 3 اسفند، شرایط صادرات به تدریج مانند گذشته شده است.

حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن اشاره به از سرگیری مبادلات ایران و افغانستان از طریق مرز دوغارون، گفت: خوشبختانه ظرف مدت یک هفته با تلاش های دو طرف توانستیم مرز دوغارون را باز کنیم. در ابتدا پیش بینی می شد که فرایند احیا و بازسازی این مرز تا دو هفته طول بکشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به گستره خسارت های وارد آمده به محموله ها و کامیون هایی که در این مرز وجود داشته است، تاکید کرد: برآورد دقیقی از خسارت های ناشی از این آتش سوزی نداریم. البته این موضوع درحال پیگیری است و به صورت تقریبی می توان به حدود 40 تا 50 میلیون دلار خسارت اشاره کرد.

به اعتقاد او آنچه در این اتفاق باید مورد توجه قرار بگیرد بالا بردن سطح امنیت و زیرساخت های دیجیتالی شدن تجهیزات گمرکی است. در هر مرزی تنها گمرکات حضور ندارند و دستگاه های دیگری نیز هستند که باید زیرساخت های اولیه را برای بهبود شرایط مرزها مهیا کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: باید برای حفظ امنیت در مرزها، تلاش کنیم تا صف کامیون ها و تریلیرها کوتاه شود. متاسفانه در حال حاضر به دلیل ناهماهنگی ها و نبود تجهیزات و امکانات به روز شاهد توقف طولانی مدت کامیون ها در مرزها هستیم که ریسک کار را بالا می برد.

سلیمی از فرایند طولانی اقدامات گمرکی، بازدیدها و بروکراسی پیچیده حاکم بر مرزها انتقاد کرد و خواستار رسیدگی هر چه سریع تر مسئولان به این شرایط شد. بر اساس گفته های او امروز در دنیا فرایند گمرکی کشورهای اروپایی بسیار کوتاه و ساده است اما در مرزهای ایران همچنان با شرایط سختی روبه رو هستیم.

مسئله ناهماهنگی ها و چالش های گمرکی کشور از جمله موضوعاتی است که به دفعات از سوی فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز بارها نسبت به چالش ها و ناهماهنگی های حاکم بر گمرکات واکنش نشان داده و در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که وزرای اقتصادی و کنندگان قوه قضائیه و قوه مقننه نیز حضور دارند، خواستار رسیدگی به این مسائل شده است.

او در دوازدهمین نشست هیات کنندگان اتاق ایران نیز با نگاهی به آتش سوزی گمرک اسلام قلعه و آسیب های ناشی از آن، شرح داد: موضوع زیرساخت های گمرکی در نشست های مختلف مورد تاکید قرار گرفته و زمانی که 3 هزار کامیون بدون زیرساخت منتظر خروج و ورود هستند امکان چنین حوادث تلخی وجود دارد. این حادثه شاید مسئولان را برای سامان دادن به شرایط گمرکات بیدار کند. این حادثه بسیار وسیع بوده و اگر مرزهای ایران باز نمی شد آسیب ها بیش از این بود هرچند همین الان هم آسیب ها بسیار زیاد است.

دوغارون اصلی ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاهِ 50 درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است. تا پیش از فاجعه اسلام قلعه روزانه هزار و 500 دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می کردند.

دوغارون در فاصله 18 کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله 228 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم مرز است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1569

به "تجهیزات ایمنی مرزها باید تقویت شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیزات ایمنی مرزها باید تقویت شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید