سفر به کشور کرواسی؛ کشوری جالب و جهانگرد پذیر در اروپا

به گزارش مسافرت رو، کرواسی یکی از زیباترین کشورهایی بوده که می توانید برای یک سفر خارجی انتخاب نمایید. پارکهای زیبای این کشور، ساحل دریای آدریاتیک، آب و هوای آفتابی و...از جمله مواردی است که کرواسی را به یکی از پرگردشگرترین کشورهای اروپایی تبدیل کرد تا جایی که بر طبق آمار سالانه، حدود 11 میلیون نفر به این کشور سفر می نمایند. با ما در راهنمای سفر به کشور کرواسی همراه شده تا شما را با تعدادی از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی آشنا نماییم.

سفر به کشور کرواسی؛ کشوری جالب و جهانگرد پذیر در اروپا

اطلاعاتی در خصوص کرواسی

کرواسی یکی از برترین مقاصد گردشگری در بین مردم دنیاست. طبیعت زیبای این کشور در کنار فرهنگ و تاریخ غنی آن، کرواسی را به یک مقصد مجذوب کننده و دوست داشتنی تبدیل کرد. شما می توانید به دیدنی منظره ها فوق العاده ای از طبیعت بنشینید و در کنار مردم خونگرم و میهمان نواز کرواسی، غذاهای دریایی خوشمزه ای را نوش جان نمایید. بازدید از گنجینه های تاریخی و موزه های بیشمار این کشور نیز از جمله مجذوب کنندهیت های دیگر آن است که می تواند هر بیننده ای را مجذوب تاریخ هزاران ساله کرواسی کند.

براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که این کشور در منطقه بالکان قرار گرفته و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از جنوب با مونته نگرو و دریای آدریاتیک و از شرق با بوسنی و هرزگووین همسایه است. بزرگترین شهر کرواسی، زاگرب نام دارد. کرواسی در منطقه زمانی UTC/GMT +2 واقع شده و از نظر زمانی یک ساعت و نیم عقب تر از تهران است. اغلب جمعیت کرواسی را کروات تشکیل می دهند. از این رو، زبان رسمی مردم این کشور کرواتی (هرواتی) هست. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که مذهب رایج کروات ها مسیحیت کاتولیک بوده و واحد پول کرواسی نیز کونا (HRK) نام دارد.

کرواسی در طول هزاران سال تاریخ خود، پادشاهی و امپراتوری های متعددی داشته و روزگار پرفراز و نشیبی را گذرانده است. در هر نقطه از این کشور میتوان آثار تاریخی، میراث فرهنگی، موزه ها و گنجینه های باارزشی را پیدا کرد که بیانگر فرهنگ و تاریخ غنی آن هستند. کرواسی دارای سه نوع آب و هواست: آب و هوای معتدل قاره ای، کوهستانی و مدیترانه ای. آب و هوای معتدل در منطقه ها شمالی کشور کرواسی دیده می شود. بخش مرکزی و ارتفاعات کشور دارای آب و هوای کوهستانی بوده و این دو نقطه زمستانهایی سرد و برفی دارند.

میانگین هوای کشور در ماه ژانویه بین منفی 19 تا 5 درجه و آگوست از 19 تا 39 درجه سانتیگراد است. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که نواحی ساحلی دریای آدریاتیک دارای آب و هوای مطبوع مدیترانه ای هستند و میانگین هوا در نقاط ساحلی در ماه ژانویه از 6 تا 11 درجه و آگوست از 21 تا 39 درجه متغییر هست. این نقاط در بهار و پاییز آب و هوای ملایمی دارند.

بیشتر بخوانیدبرترین زمان و فصل برای سفر به کرواسی

هزینه های سفر به کرواسی

هزینه اقامت در کرواسی

براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که اگر بدنبال اقامتگاه های مقرون به صرفه قیمت هستید، هاستل ها برترین انتخاب برای شما هستند. هزینه اقامت در هاستل بین 100 تا 325 کونا در می آید. چادر زدن در فضای باز نیز بین 100 تا 360 کونا برای دو نفر هزینه دارد. اگر می خواهید اقامت راحت تری داشته باشید، باید هزینه بیشتری را برای آن بپردازید. هتلهای کرواسی متناسب با امکاناتی که دارند، هزینه هایشان نیز فرق دارد. اگر بخواهید در یک هتل میان رده ساکن شوید، برای یک اتاق دو تخته به ازای هر شب 450 تا 800 کونا را باید بپردازید. هتلهای لوکس کرواسی نیز از 800 کونا به بالا هزینه دارند.

هزینه خورد و خوراک در کرواسی

رستورانهای کرواسی نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هرچه لوکس تر باشند، هزینه آنها نیز افزایش می یابد. رستورانهای کوچک این کشور و کافه های محلی آن حدود 60 کونا هزینه دارند. رستوران های خوب کرواسی حدود 120 کونا به ازای هر وعده و رستورانهای لوکس تر نیز حدود 300 کونا هزینه دارند.

هزینه حمل و نقل در کرواسی

وسایل مختلفی از جمله تاکسی، اتوبوس، تراموا و قطار برای حمل و نقل در کرواسی وجود دارند. اگر قصد دارید کمترین هزینه را برای رفت و آمد خود بپردازید، بهتر است از اتوبوس، قطار یا تراموا استفاده نمایید. هزینه استفاده از این وسایل نقلیه عمومی 10 تا 150 کونا هست. تاکسی ها کمی گران تر هستند و حدود 30 کونا برای هر سفر کوتاه هزینه دارند. هزینه کرایه اتومبیل نیز برای هر روز 450 کونا است.

هزینه تفریح و بازدید از مکانهای دیدنی کرواسی

اگر می خواهید در میان مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی گردش کنید، می توانید از تورهای گشت و گذار با دوچرخه استفاده نمایید. هزینه این تورها 175 کونا هست. هزینه تورهای کروز هم در حدود 1000 کوناست.

بیشتر بخوانیدآشنایی کوتاه با تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کرواسی

نکاتی برای صرفه جویی در هزینه های سفر به کرواسی

انتخاب مقصد مناسب

انتخاب مقصد و شهر محل اقامت شما می تواند تاثیر بسیاری در هزینه های سفر داشته باشد. شهرهایی که معروف تر هستند و دنیاگرد های زیادی دارند، معمولا گران تر هستند. بهتر است شهرهای کوچکتر را برای اقامت خود انتخاب نمایید. این شهرها زیبایی های خاص خود را دارند و شلوغی شهرهای بزرگ را نیز ندارند. شاید با خود بگویید پس دیدنی جاذبه ها و نقاط دیدنی چه می شود. نگران نباشید! شما می توانید جایی را انتخاب کنید که فاصله کمی با مقصد مورد نظر شما داشته باشد.

این گونه می توانید با یک سفر یک روزه یا چند ساعته از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی نیز بازدید نمایید. به عنوان مثال، دوبروونیک شهری پرگردشگر و گران است. شما می تواند از مرکز و بخش تاریخی شهر فاصله گرفته و در نقاطی مانند Dubrovnik Riviera یا منطقه Konavle اقامت داشته باشید. در این صورت ضمن داشتن سفری مقرون به صرفه، می توانید به راحتی مجذوب کنندهیتهای دوبروونیک را نیز دیدن کنید.

اقامتگاه مقرون به صرفه

معمولا هزینه هتل و اقامتگاه بیشترین هزینه یک سفر را تشکیل می دهند. برای کاهش این هزینه ها براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید سعی کنید تا محل اقامت مناسبی را انتخاب نمایید. گزینه های متعددی برای انتخاب وجود دارند که با کمی تحقیق می توانید آنها را پیدا کنید. کرواسی منطقه بسیار زیبایی است و طبیعت فوق العاده و چشم میزانای بی نظیری دارد. شاید خالی از لطف نباشد که شبی را هم در طبیعت چادر بزنید. با این کار هم هزینه خود را کاهش داده اید و هم از زیبایی های طبیعت بهره برده اید. آپارتمانهای محلی هم یکی از گزینه های مقرون به صرفه قیمت برای اقامت هستند. سوئیت هایی وجود دارند که هزینه های بسیار پایینی از مسافران دریافت می کنند. برای پیدا کردن این آپارتمان ها، می توانید از وبسایت Airbnb یاری بگیرید.

هاستل ها هم پیشنهاد خوبی برای اقامت مقرون به صرفه قیمت هستند. در کرواسی هاستل های متعددی وجود دارند که برای گردشگران بسیار مقرون بصرفه است. خصوصا اگر به تنهایی سفر می کنید، هاستل انتخاب بسیار خوبی است. با اقامت در هاستل علاوه بر کاهش هزینه، فرصت آشنایی با مردم این کشور و فرهنگهای مختلف را نیز خواهید داشت. اگر می خواهید در هتل اقامت داشته باشید، هتلی را انتخاب نمایید که دارای تخفیف باشد. بعضی از هتلها هستند که بابت رزرو زودتر از موعد تخفیف های خوبی را به مشتریان می دهند. سعی کنید از سایت خود هتل اقدام به انجام این کار نمایید. در این صورت، می توانید از پیشنهادهای ویژه این هتل ها مطلع شده و انتخاب درستی داشته باشید.

وسایل حمل و نقل عمومی

مقرون به صرفه ترین وسیله حمل و نقل در کرواسی اتوبوس است. سازمان اتوبوس رانی این کشور خطوط بیشماری را پوشش داده و حتی شهرهای مختلف را به هم پیوند می دهد. اتوبوس ها نیز بسیار مجهز، مدرن و راحت هستند. تهویه مطبوع، صندلی های راحت، فضای جلوی پای وسیع، پریز برق و وای فای رایگان از جمله امکاناتی است که این اتوبوس ها در اختیار مسافران قرار می دهند. ضمن اینکه اغلب رانندگان به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. استفاده از اتوبوس برای حمل و نقل این امکان را به شما می دهد که بتوانید طبیعت زیبای مسیر را نیز دیدن کنید. اگر بتوانید بلیط اتوبوس خود را به صورت آنلاین رزرو کنید، 5 درصد تخفیف نیز به شما داده خواهد شد. اگر تمایلی به استفاده از اتوبوس ندارید، می توانید اتومبیل کرایه کنید. کرایه اتومبیل نیز در صورتی که زودتر انجام شود، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

غذای مقرون به صرفه

یکی از راهکارها برای کاهش هزینه غذا براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی، این است که خودتان آشپزی کنید. برای این کار می توانید مواد غذایی مورد احتیاج خود را از فروشگاه ها تهیه نموده و در یخچال هتل یا اقامتگاه خود قرار دهید. همواره سعی کنید وقتی از هتل خارج می شوید، غذای حاضری همراه خود داشته باشید. در این صورت، اگر در وقت ناهار یا شام خارج از اقامتگاه خود بودید، مجبور نیستید به رستوران بروید تا هزینه های زیادی بپردازید.

اگر قصد غذا خوردن در رستوران را دارید، بهتر است رستورانهایی را انتخاب نمایید که اهالی شهر در آن غذا میخورند. رستورانهای دنیاگردی و غذاخوری هایی که در نقاط گردشگری و لوکس قرار دارند، معمولا گران هستند و هزینه های زیادی را در پی دارند. رستورانهای محلی و کوچک انتخاب مناسبی هستند. در این رستورانها هم هزینه کمتری می پردازید و هم غذاهای سنتی کرواسی را امتحان می کنید.

سفر به کرواسی در فصل های خلوت سال

برای داشتن سفری مقرون به صرفه باید در زمانهای خلوت تر که گردشگران کمتری به کرواسی می آیند، به آنجا بروید. برترین زمان برای سفر به کرواسی از ماه جولای تا آگوست هست. در این مدت گردشگران زیادی به این کشور سفر می کنند. از این رو قیمت ها بسیار بالا بوده و در نتیجه هزینه سفر شما نیز گران خواهد شد. باید فصلی را برای سفر انتخاب کنید که هم هزینه ها کمتر باشد و هم آب و هوا مناسب باشد تا بتوانید سفر خوبی را داشته باشید. برترین فصل ها بهار و پاییز هستند. ماه سپتامبر برای سفر بسیار مناسب است، زیرا هوا چندان سرد نشده و می توانید از طبیعت زیبای کرواسی و تفریحاتی مانند شنا استفاده نمایید. در ماههای می و آوریل نیز هوای کرواسی نسبتا گرم است.

معرفی جاهای دیدنی کرواسی

شهر اسپلیت

اسپلیت دومین شهر بزرگ کرواسی بعد از زاگرب است که در ساحل شرقی دریای آدریاتیک واقع شد. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای این منطقه بوده که گفته می شود از طریق امپراتور رومی دیوکلسیان ساخته شده است. در اطراف این شهر 4 دروازه موجود بوده که 3 دروازه آن به سمت خشکی و دروازه دیگر به سمت دریا باز می شود. اسپلیت دارای یک میدان نیز هست. یکی از مجذوب کنندهیت های شهر اسپیلت، ترکیب متعادل سنت و مدرنیته در آن است. بافت قدیمی این شهر در میراث دنیای یونسکو ثبت شده و فقط مخصوص عابران پیاده است.

کاخ رومی امپراتور دیوکلتیان (Diocletians Palace) و کلیسای جامع سنت دومیناس جاذبه های تاریخی فوق العاده اسپیلت هستند که به گردشگران پیشنهاد می شود حتما از آنها بازدید کنند. علاوه بر اینها، اسپلیت یکی از مهمترین شهرهای بندری کرواسی است که حدود 4 میلیون مسافر در سال را از طریق دریای مدیترانه جابجا می نماید.

بیشتر بخوانیداسپلیت کرواسی | 10 کاری که میتوانید در اسپلیت انجام دهید!

شهر خوار

خوار، یکی از معروف ترین شهرهای کرواسی است که در استان اسپلیت دالماتیای این کشور واقع شد. یکی از دلایل محبوبیت این شهر، قرار داشتن آن در جزایر زیبای دالماسی است. این جزایر علاقمندان زیادی در بین گردشگران این کشور دارد و بسیاری از آنها برای دیدنی این جزایر است که به کرواسی سفر می کنند. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که شهر خوار دارای بافتهای تاریخی بسیار زیبایی بوده که فقط مخصوص عبور عابران پیاده است و هیچ ماشینی حق وارد شدن به آنجا را ندارد.

از جمله دیدنی های بی نظیر این بخش از شهر میتوان به یک کلیسای جامع مربوط به قرن شانزدهم اشاره نمود که مشرف به میدانی بزرگ در بخش تاریخی شهر است. قلعه ای زیبا نیز بر فراز یک تپه خودنمایی می نماید. گردشگران شهر خوار معمولا بعلت دیدنی سواحل زیبای این منطقه و تفریحات آبی مانند قایق سواری به اینجا سفر می کنند. یک بندر ماهیگیری زیبا در این شهر وجود دارد که میتوان آن را یکی از مجذوب کنندهیت های فوق العاده خوار معرفی کرد. بعلاوه در این شهر می توانید برترین رستورانهای غذاهای دریایی و برترین هتلها را ببینید. شهر خوار مورد علاقه بسیاری از سلبریتی هاست و از طریق دو شهر اسپلیت و فرابر قابل دسترسی هست.

پارک ملی پلیتویک

اگر در ماههای گرم سال به کرواسی سفر کردید، بازدید از پارک ملی پلیتویک (Plitvice) را از دست ندهید. این پارک یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی بوده که در بخش مرکزی این کشور واقع شده است. 16 دریاچه بسیار زیبا با آبهایی شفاف در این پارک واقع شده است که از طریق آبشارهای پلکانی به هم متصل شده اند. گردشگران می توانند از عرض دریاچه عبور کنند و از نزدیک به دیدنی آب های زلال آن بنشینند. برای این کار می توانند از پلهای چوبی که بر روی آنها ساخته شده و کل پارک را پوشش داده، استفاده کنند.

امکان قایق سواری در این دریاچه ها نیز برای گردشگران وجود دارد. تپه های جنگلی زیبا با پوشش انبوهی از گیاهان باعث ایجاد زیباترین چشم میزانای طبیعی دنیا در این مکان شده است. صدها گونه گیاهی و جانوری در این پارک دیده می شوند. انواع پرندگان مانند جغد، عقاب، شاهین و حیوانات وحشی مانند گرگ و خرس در این پارک پیدا شد. اگر قصد بازدید از این پارک را دارید، می توانید از شهرهایی مانند زاگرب به راحتی به آن دسترسی داشته باشید و با اتوبوس به آنجا بروید. تورهای مختلفی هستند که می توانید برای بازدید از پارک ملی پلیتویک با آنها همراه شوید. اگر بخواهید شب را در پارک بمانید، می توانید در هتلهای حاشیه این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی استراحت کنید.

منطقه تاریخی گورنجی گراد

گورنجی گراد (Gornji Grad) نام منطقه ای تاریخی است که در مرکز کرواسی واقع شده است. این منطقه در بالای شهر زاگرب قرار داشته و یکی از زیباترین خیابانهای مرکز را به خود اختصاص داد. خیابانهای گورنجی گراد با سنگ فرش های زیبایی پوشانده شده و سقف ساختمانهای آن نیز قرمز رنگ هست. اینجا جایی است که در آن می توانید تعداد زیادی از آثار تاریخی کرواسی را ببینید. موزه های متعددی نیز در این منطقه دیده می شوند که از مشهورترین آنها میتوان به موزه روابط شکست خورده اشاره نمود.

پارک ملی کورناتی

پارک ملی کورناتی (Kornati) یکی از جاذبه های طبیعی کرواسی است که از طریق دو شهر زادار (Zadar) و شیبنیک (Šibenik) می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در اینجا کلبه های سنگی مشاهده می شود که در گذشته چوپانان و ماهیگیران از آن استفاده می کردند. اما امروزه به عنوان اقامتگاه یا رستوران تغییر کاربری داده اند. رستورانهای این منطقه اغلب غذاهای دریایی سرو می کنند. این پارک در شبه جزیره ای با نام کورناتی قرار گرفته است. کورناتی دارای مساحتی حدود 35 کیلومتر در 13 کیلومتر بوده و بیش از 80 جزیره کوچک را در خود جای داده است. جزیره های این منطقه به علت سنگلاخی و خشک بودنشان هیچ سکنه ای ندارند و فقط گردشگران به آنها رفت و آمد می کنند. برای گشت و گذار در این پارک می توانید از قایق های خصوصی استفاده نمایید.

کلیساهای رمانسک

کلیساهای رمانسک یکی از مهمترین جاذبه های شهر زادار کرواسی بوده که در بخش تاریخی آن واقع شده است. رمانسک نوعی معماری اروپایی بوده که در ساخت کلیساهای مختلف از این سبک استفاده شده است. این کلیساها در قرن های نهم تا سیزدهم ساخته شده و برای زیباسازی آنها نیز از نقاشی ها و تزئینات طلایی بر روی در و دیوار استفاده شده است. موزه شیشه های باستانی نیز از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی بوده که می توانید از آنها در منطقه تاریخی شهر زادار بازدید نمایید. این منطقه در یک شبه جزیره کوچک واقع شده است و به هیچ ماشینی حق وارد شدن به آن داده نمی شود.

ساحل Zlatni Rat

Zlatni Rat به معنای شاخ طلایی، یکی از زیباترین سواحل کرواسی است و دارای چشم میزانایی زیبا و دیدنی هست. در اینجا یک زبانه ساحلی دیده می شود که خصوصیات خاص و متفاوتی دارد. این زبانه دارای 500 متر ارتفاع بوده و بادهای محلی و جریان های دریا در فصول مختلف باعث تغییر ظاهری آن می گردند. در پس زمینه این ساحل متفاوت، درختان سرسبز کاج مشرف به کوه Vidova Gora دیده می شوند. تابستان های هر سال تعداد زیادی دنیاگرد از سراسر دنیا برای استراحت و تفریح به این مکان می آیند و در زیر چتر آفتابی خود از دیدنی ساحل زیبا لذت می برند.

برای دسترسی به این ساحل می توانید از فرابر و کاتامرن استفاده نمایید. برترین زمان برای سفر به این ساحل، ماه ژوئن تا اکتبر هر سال هست. در این ماهها دمای آب دریا بسیار مناسب بوده و گردشگران می توانند علاوه بر تفریحات دیگر، در آبهای این ناحیه شنا کنند. موج سواری، قایق رانی با کایاک و قایق پارویی نیز از دیگر تفریحات ورزشی و آبی ساحل Zlatni Rat هستند.

شهر تاریخی کرچولا

کرچولا (Korčula) نام جزیره ای بوده که در جنوب دالماسی واقع شده است. شهر تاریخی کرچولا نیز در شبه جزیره ای در این مکان ساخته شده است. خیابان سنگفرش شده، برج ها و دیوارهای قرون وسطایی، بناهای سنگی قدیمی و...از جمله زیبایی های بی نظیر شهر کرچولا هستند. جالب است بدانید که برای حفظ این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی در برابر وزش باد، از طرح چپ و راست در خیابان ها و کوچه ها استفاده شد. یکی از جاذبه های دوست داشتنی کرچولا، خانه مارکوپولو در آن است.

براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی گفته می شود که مارکوپولو در قرن سیزدهم در یکی از خانه های سنگی قدیمی این شهر متولد شده است. برای دسترسی به این شهر زیبا، گردشگران می توانند از سرویس هایی که همه روزه از اسپلیت با کاتامرن انجام می شود، استفاده کنند. از دوبروونیک نیز دسترسی امکان پذیر است اما سرویس این منطقه فقط در فصل تابستان فعال هست. اگر در تابستان به کرچولا سفر کردید، پایکوبی محلی moreška را از دست ندهید. moreška نوعی پایکوبی شمشیر بوده که در شبهای تابستان و در بیرون از دیواره های شهر برای گردشگران اجرا می شود.

پارک ملی جزیره ملیت

ملیت (Mljet) نام جزیره ای بوده که در منطقه دالماسی، در بخش جنوب شرقی دریای آدریاتیک قرار گرفته است. منطقه محافظت شده ای در بخش شمال غربی این جزیره وجود دارد که پوشیده از درختان جنگلی زیبا با منظره های فوق العاده مجذوب کننده و دیدنی است که دو دریاچه آب شور فیروزه ای رنگ را بهم مرتبط می نماید. این منطقه حفاظت شده پارک ملی جزیره ملیت (Mljet Island National Park) بوده که یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی بشمار می آید.

این پارک تقریبا یک سوم جزیره را در بر گرفته است. در وسط یکی از دریاچه های آب شور، جزیره کوچکی واقع شده است که در آن یک صومعه بندیکتی متعلق به قرن 12 ساخته شده است. برای دیدنی این صومعه می توانید از تاکسی های دریایی استفاده نمایید. پیاده روی در اطراف دریاچه ها، قایق سوای، شنا و دوچرخه سواری در جنگل و مسیرهای کوهستانی از جمله تفریحاتی است که گردشگران می توانند در این ناحیه از آن برخوردار باشند.

در اینجا فقط یک هتل وجود دارد که ممکن است جای خالی نداشته باشد. اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید، می توانید از خانه های مردم محلی جزیره استفاده نمایید. آنها تعدادی از اتاق های خود را به گردشگران کرایه می دهند. غذاهای دریایی خصوصا لابستر مهمترین بخش غذاهای مردم این منطقه را تشکیل می دهد. از دوبروونیک می توانید با فرابر یا قایق های دوبدنه به جزیره ملیت دسترسی داشته باشید.

شهر ساحلی رووینی

رووینی (Rovinj) یکی از شهرهای بندری کرواسی است که در شبه جزیره ایستریا در بخش شمالی این کشور واقع شده است. این شهر زیبا در ساحل دریای آدریاتیک قرار گرفته و یکی از مراکز دنیاگردی کرواسی محسوب می شود. دیدنی خانه های رنگارنگ رووینی و بندر ماهیگیری دیدنی و زیبای این شهر از جمله جاذبه هایی است که گردشگران را به این سمت راهنمایی می نماید. کلیسای جامع سنت یوفمیا یکی از مکانهایی است که معمولا مورد بازدید قرار میگیرد و علاقمندان زیادی دارد. این کلیسا در بالای یک تپه قرار داشته و مشرف به شهر هست. کلیسای سنت یوفمیا دارای یک برج ساعت با ارتفاع 60 متر هم است.

نگارخانه های هنری و موزه باتانا از جمله دیگر دیدنی های این شهر محسوب می گردند. موزه باتانا در ساحل واقع شده است و می تواند اطلاعات خوبی در خصوص باتانا و تاریخچه آنها را در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد. زبان مردم این بخش ترکیبی از کرواتی و ایتالیایی است. اگر به رووینی سفر کردید، می توانید در هتلهای شیک این شهر اقامت داشته باشید و غذاهای دریایی خوشمزه ای را در رستورانهای آن میل نمایید.

پارک ملی بریجونی

بریجونی (Brijuni) پارک بسیار زیبایی است که از تعدادی جزیره کوچک تشکیل شد. این جزایر دارای پوشش های جنگلی بوده و در نزدیکی شبه جزیره ایستریا قرار دارند. این پارک دارای یک جزیره بزرگ با نام ولی بریجون (Veli Brijun) بوده که گردشگران می توانند از آن بازدید و برای اقامت از یکی از دو هتل پارک استفاده کنند. یک زمین گلف نیز برای بازی و تفریح در این مکان راه اندازی شده است. از دیگر جاذبه های دیدنی این پارک میتوان به حیوانات مختلفی اشاره نمود که در بخش پارک سافاری به نمایش گذاشته شده اند.

این حیوانات از کشورهای مختلف به عنوان هدیه برای رئیس جمهور سابق یوگسلاوی ارسال می شدند. وی شخصیت های برجسته خارجی را برای تفریح و تفریح به این پارک دعوت میکرد و هدایا نیز از طرف این اشخاص به او اهدا میشد. در بخشهای دیگری از پارک، بقایایی از ویلاهای رومی نیز دیده می شود. برای دسترسی به این پارک باید از فازانا (Fažana) اقدام کنید. در اینجا قایق های مخصوصی وجود دارند که شما را به پارک بریجونی می رسانند. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی توجه داشته باشید که این قایق ها باید از قبل رزرو شوند.

خیابان تاریخی دوبروونیک

خیابان تاریخی این شهر یکی از زیباترین پیاده روهای اروپاست که نباید قدم زدن در آن را از دست بدهید. این خیابان 300 متری با سنگ فرش های سفید رنگی پوشیده شده و مجموعه گسترده ای از برترین کافه ها، رستوران ها و بارها را در خود جای داده است. قدمت این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی به قرن 15 میلادی بر می شود. اطراف این خیابان زیبا را نیز ساختمان های تجاری و مسکونی بسیاری احاطه نموده اند. این ساختمان ها نمای بسیار زیبایی داشته و عموما بعد از زلزله سال 1667 ساخته شده اند. در ساختمان های تجاری این خیابان می توانید انواع برندهای معروف اروپایی را پیدا کنید.

کلیسای جامع دوبروونیک

کلیسای جامع دوبروونیک کلیسای زیبایی است که از طریق شخصی با نام Andrea Buffalini در این شهر ساخته شد. این کلیسا به علت طراحی داخلی فوق العاده ای که دارد، معروف شده است. طراحی کلیسا به سبک گوتیک صورت گرفته و دیوارهای داخلی آن با نقاشی های زیبایی تزیین شده است. این نقاشی ها کار هنرمندان قرن 16 تا 18 ایتالیا و دالماسی بوده که از جمله این تصاویر میتوان Virgin of the Chair اثر رافائل را معرفی کرد. این نقاشی متعلق به اوایل دهه 1600 هست. گنجینه ارزشمندی از اشیای قدیمی در این کلیسا جمع آوری شده که میتوان آن را بخشی از دیدنی های بی نظیر این مکان معرفی کرد. از جمله این اشیای قدیمی و با ارزش میتوان به تکه ای از یک صلیب اشاره نمود که گفته می شود حضرت مسیح بر روی آن به صلیب کشیده شد.

دیوارهای شهر باستانی دوبروونیک

دیوارهای دفاعی که در بخشهای تاریخی این شهر قرار دارند، مربوط به قرون وسطی بوده و به عنوان میراث دنیای در یونسکو به ثبت رسیده اند. از بالای دیوارهای شهر باستانی دوبروونیک میتوان چشم میزانای بسیار زیبایی از دوبروونیک را دید. دیدنی بام های خانه های قدیمی و آبهای درخشان دریای آدریاتیک بخشی از تصاویر زیبایی است که می توانید از این نقطه از شهر مشاهده نمایید. برای بازدید و لذت بردن از آثار تاریخی این شهر، برترین راه پیاده روی در محله های قدیمی آن است. برای این کار، تورهایی وجود دارند که گردشگران را به گشت و گذار در میان برج و باروها و بافت تاریخی شهر می برند. با این تورها می توانید از سفر خود لذت برده و تصاویر فوق العاده ای را با دوربین ثبت نمایید.

دروازه های شهر دوبروونیک

تمامی بخش های تاریخی شهر دوبروونیک از طریق دیواره ها و استحکامات قرون وسطایی احاطه شده است. دروازه اصلی شهر، دروازه مشهور پایل (Pile) نام دارد که از طریق آن میتوان به بخش قدیمی شهر دسترسی داشت. دروازه پایل و دروازه دیگری با نام Ploce، دو ورودی منطقه لاپاد (Lapad) هستند. در اطراف این دروازه باغ های بسیار زیبایی وجود دارد و تندیسی زیبا از St. Blaise در بخش فرورفتگی دروازه دیده می شود. این تندیس کار Ivan Meštrovi، هنرمند مشهور کرواتی هست.

میدان لوگیا

لوگیا (Loggia) یکی از میدان های تاریخی دوبروونیک است که در بخش شمال شرقی این شهر واقع شده است. این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی در سالهای دور محل تجمع اهالی شهر بوده و ساختمانهای تاریخی زیادی در آن دیده می شود. از این رو، از لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است. ستون اورلاندو (Orlandos Column) یکی از مهمترین بناهای تاریخی این بخش است که از طریق شخصی با نام Antonio Ragusino طراحی و ساخته شد. گردشگران در این میدان می توانند از بناهای زیبای دیگری مانند کلیسای St. Blaise و یک برج ساعت متعلق به قرن 15 بازدید نموده و از دیدنی فضاهای بیرونی و فواره های زیبا لذت ببرند.

فواره بزرگ Onofrio دوبروونیک

این فواره در سالهای 1438 تا 1444 در این شهر ساخته شد. این فواره در ابتدا بسیار بزرگتر بوده است، اما بخش وسیعی از آن در سال 1667 بر اثر زلزله ویران شد و تنها بخش کوچکی از آن باقی ماند. برای بازدید از این فواره می توانید از دروازه اصلی شهر به آن دسترسی داشته باشید. درست در مقابل این فواره، کلیسای St. Saviour واقع شده است. برای طراحی این کلیسا از معماری دوران رنسانس و سبک گوتیک استفاده شد. کلیسای St. Saviour در قرن شانزدهم ساخته شده و از معدود بناهای این بخش است که زلزله باعث تخریب آن نشد.

صومعه های دوبروونیک

صومعه های دومینیکن (Dominican) و فرانسیسکن (Franciscan) دو صومعه زیبا و تاریخی شهر دوبروونیک هستند که پیشنهاد می شود حتما از آنها بازدید نمایید. صومعه فرانسیسکن مجموعه بزرگیست که یک صومعه، کلیسا، کتابخانه و داروخانه را در بر میگیرد. کتابخانه این صومعه یکی از با ارزش ترین کتابخانه های کرواسی بوده و داروخانه آن نیز سومین داروخانه قدیمی دنیا است. از این رو، از لحاظ تاریخی اهمیت بالایی دارد. این داروخانه متعلق به قرون وسطی بوده و در آن انواع بطری های قدیمی، وسایل میزان گیری و هاون های مخصوص دارو دیده می شوند.

موزه فرانسیسکن نیز آثار تاریخی و هنری متعددی را در خود جای داده که دیدنی آنها خالی از لطف نیست. این صومعه در زلزله سال 1667 بطور کامل از بین رفت و مجددا در سال 1498 به سبک گوتیک بازسازی شد. دومینیکن، صومعه دیگری بوده که دارای یک موزه با نقاشی های مذهبی متعلق به قرون پانزدهم و شانزدهم هست. عتیقه جات، اشیای نقره و طلاهای قدیمی از جمله موارد دیگری هستند که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. دومینیکن در اوایل دهه 1300 ساخته شده و پس از زلزله مجددا بازسازی شده است.

قلعه سنت جان

قلعه سنت جان در حاشیه غربی دوبروونیک واقع شده است. قلعه سنت جان که در بین اهالی شهر با نام سنت ایوان (Fort of St. Ivan) معروف است، در گذشته بخشی از دیوارهای دفاعی شهر بوده و برای حفاظت از آن ساخته شده بود. امروزه این قلعه به یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرواسی تبدیل و همین مسئله باعث استقبال گردشگران از آن شده است. موزه دریانوردی در بخش بالایی قلعه و آکواریوم با مجموعه ای از ماهی های بومی و آبزیان گوناگون در بخش پایینی قلعه از جمله دیدنی هایی بوده که آن را در بین افراد محبوب نموده است. در موزه دریانوردی، آثار هنری و مدل های متعددی از قایق ها و کشتی ها در سایز کوچک به نمایش گذاشته شد.

کلیسای سنت کاترین

کلیسای سنت کاترین یکی از زیباترین کلیساهای زاگرب است که قدمت آن به قرن 17 میلادی بر می شود. این کلیسا به علت گچ بری های فوق العاده و مجذوب کنندهی که در قسمت های محراب و سقف های آن ایجاد شده، معروف شده است. این گچ بری های بی نظیر کار گچبر مشهور ایتالیایی، آنتونیو هست. نقاشی آبرنگ کاترین از دیگر ویژگی های این کلیساست که در قسمت پشتی محراب اصلی قرار داشته و مربوط به سال 1762 هست.

موزه روابط شکست خورده

یکی از جالب ترین موزه های دنیا، موزه روابط شکست خورده (Museum of Broken Relationships) است که در شهر زاگرب واقع شده است. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که این موزه از طریق یک زوج کروات راه اندازی شد. این زوج پس از انتها رابطه 4 ساله خود، اشیای متعلق به آن دوران را در مکانی جمع آوری کردند. سپس، افراد دیگری نیز اشیای به جامانده از روابط شکست خورده قبلی خود را به این موزه اضافه نموده و این باعث بزرگتر و مجذوب کننده تر شدن این موزه شد. در اینجا اشیای شخصی و آثار هنری دیده می شوند که در زیر هر یک از آنها ماجرای یک عشق و شکست آن نوشته شده است. از جمله این اشیا میتوان به نوارهای ویدیویی، لباس عروس، خرسهای عروسکی روز ولنتاین و...اشاره نمود.

باغ گیاه شناسی شهر زاگرب

اگر بدنبال یک فضای آرام به دور از شلوغی های شهر هستید، خوب است سری به باغ گیاه شناسی زاگرب بزنید. این باغ حدود 50 هزار متر مربع مساحت داشته و بیش از 10 هزار گونه مختلف گیاهی از سراسر دنیا را در خود جای داده است. درحقیقت این باغ یک منطقه تحقیقاتی متعلق به دانشکده گیاه شناسی دانشگاه زاگرب بوده که به صورت یک پارک طراحی شده و برای گشت و گذار اهالی و گردشگران مناسب هست. سعی شده از مواردی مانند پلهای تزیینی نیز برای زیباتر شدن این پارک استفاده شود. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که بخشهای مختلفی در این باغ وجود دارند که می توانید از آنها بازدید نموده و لذت ببرید. از جمله این بخشها میتوان به بخش گیاهان دریایی اشاره نمود.

عادات غذایی مردم کرواسی

کرواسی دارای تنوع غذایی بسیار بالایی است. هر منطقه از این کشور سبک غذایی و ذائقه خاص خود را دارد که بخشی از این تفاوت به نوع مواد اولیه هر منطقه مربوط می شود. این تفاوت در نواحی ساحلی و نواحی داخلی بیشتر بچشم میخورد. در نواحی داخلی این کشور سبک آشپزی بیشتر از اسلاوها پیروی نموده که اخیرا با آشپزی مجارستان و ترکیه نیز ترکیب شده است. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که در این منطقه ها بیشتر از چربی خوک و ادویه جات تندی مانند فلفل سیاه، پاپریکا و سیر برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود. پاستا به همراه پنیر مشهورترین غذای منطقه ها مرکزی کرواسی است. نواحی ساحلی هم بیشتر تحت تاثیر آشپزی یونانی و رومی واقع شده است.

روغن زیتون و ادویه هایی مانند رزماری، مریم گلی، برگ بو، پونه، مرزنجوش، دارچین، میخک، جوز و...از جمله طعم دهنده هایی هستند که در غذاهای این بخش مورد استفاده قرار میگیرند. در نواحی کوهستانی غذاهای Lika و Gorski Kotar رایج بوده که از گوشت شکار در کنار قارچ و توت های وحشی تهیه می شوند. علاوه بر این، می توانید غذایی با نام police را نیز در این منطقه میل نمایید. این غذا از ترکیب سیب زمینی با پوشش بیکن تهیه شده که به همراه انواع مختلف پنیر سرو می شود.

در منطقه ها شرقی کرواسی سس های تندی مانند kulen و kulenova seka در غذاها مورد استفاده قرار میگیرد. براساس راهنمای سفر به کشور کرواسی باید بدانید که Čobanac نیز غذای دیگری بوده که از چند نوع گوشت با اندازه زیادی فلفل پاپریکا تهیه می شود. اگر قصد دارید طعم غذاهای سنتی کرواسی را بچشید، بهتر است آنها را در شهرهای بزرگ این کشور امتحان نمایید. غذاهای سنتی معروف این کشور در همه جا یکسان بوده و با توجه به منطقه، تغییرات جزئی در طبخ آن ایجاد می شود.

بیشتر بخوانیدمعرفی تعدادی از غذاهای محبوب در کرواسیمنبع: همگردی
انتشار: 5 فروردین 1402 بروزرسانی: 5 فروردین 1402 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2290

به "سفر به کشور کرواسی؛ کشوری جالب و جهانگرد پذیر در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به کشور کرواسی؛ کشوری جالب و جهانگرد پذیر در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید