گیاهانی که هورمون های بدن را تنظیم می نمایند

به گزارش مسافرت رو، اگر اهل آشپزی باشید احتمالا بیشتر با استفاده از گیاهان در انواع غذاها آشنایی دارید. هزاران سال است که گیاهان در مراقبت های بهداشتی، مناسک معنوی و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد. به طور سنتی، بعضی از گیاهان حتی برای متعادل سازی سطح هورمون ها در بدن استفاده می شده است. اگرچه تحقیقات دقیق در خصوص این موضوع محدود است، اما بعضی شواهد نشان می دهد که بعضی گیاهان می توانند بر سطح هورمون ها در بدن و بعلاوه سایر عملکردهای مرتبط با سیستم غدد درون ریز تأثیر بگذارند.

گیاهانی که هورمون های بدن را تنظیم می نمایند

با این وجود، جدا کردن واقعیت از داستان هنگام استفاده از گیاهان برای کاربردهای پزشکی یا بهداشتی، می تواند سخت باشد. به همین علت ما این علم را الک نموده و لیستی از 5 گیاه را گردآوری نموده ایم که همه آنها دارای استدلال قوی برای حمایت از برخی ادعاهای متعادل نماینده هورمون می باشند.

بی تردید مطمئن ترین و م موثرترین روش های استفاده از گیاهان دارویی برای متعادل سازی سطح هورمون ها همچنان نامشخص است. در برخی مواقع، اطلاعات نادرست پیرامون داروهای گیاهی و تغذیه، شناخت اینکه کدام ادعا در خصوص گیاهان دارویی معتبر است و شواهد آن قابل تأیید است، سخت می باشد. برخی از داروهای گیاهی ممکن است برای برخی از افراد ایمن و مفید بوده و برای برخی دیگر خطرناک باشد. خانم های باردار و شیردهی که از هورمون درمانی استفاده می نمایند، با اختلالات غدد درون ریز یا سلامت روانی زندگی دست و پنجه نرم نموده یا مبتلا به سرطان هستند، به طور ویژه در معرض خطر عوارض جانبی و خطرناک مصرف سرخود داروهای گیاهی هستند.

ارتباط هورمون ها با سلامتی

هورمون ها پیغام رسان های شیمیایی هستند که به سلول های بدن یاری می نمایند تا ارتباط برقرار نموده و اقدامات مختلفی را تحریک نمایند. آنها بستر سیستم غدد درون ریز بدن شما به حساب می آیند که رشد، فراوری مثل، متابولیسم، دما و حتی روحیه شما را تنظیم می نماید. هورمون ها و سیستم غدد درون ریز بدن شما را در حالت متعادل هموستاز نگه می دارند. بنابراین، عدم تعادل هورمونی - هورمون خاصی بسیار کم یا زیاد باشد - می تواند عوارض جانبی مضر به همراه داشته باشد.

استرس، ناباروری و اختلالات غدد درون ریز مانند بیماری تیروئید تنها تعدادی اندک از مواردی است که می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد. زنان در دوره های مشخصی از چرخه زندگی خود، به ویژه در دوران بلوغ ، بارداری و یائسگی، دچار تغییرات طبیعی در سطح هورمون های خود می شوند. به همین ترتیب، مردان هم ممکن است علائم عدم تعادل هورمونی را در دوران بلوغ یا با افزایش سن تجربه نمایند، اگرچه اغلب با سرعت بسیار کندتر و کمتر از زنان است.

1/ سیاه دانه

گل نیجلا به کالونجی یا سیاه دانه هم معروف است. گلهای آن دانه های ریز سیاه و غنی از آنتی اکسیدان فراوری می نمایند. این دانه ها دارای خواص دارویی بوده زیرا حاوی تیموکینون - نوعی ماده مغذی گیاهی یا ترکیب گیاهی هستند.درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک که زنان در سن باروری را درگیر می نماید یکی از تاثیرات مصرف سیاه دانه است.

تنظیم انسولین، استروژن، تستوسترون، هورمون لوتئین ساز و هورمون تیروئید از جمله موارد دیگری است که از سیاه دانه یاری گرفته می گردد.

2/ جینسینگ

جینسینگ در داروهای گیاهی بسیار مورد توجه است و بسیاری از مکمل ها، چای ها و پودرهای ریشه آن به طور گسترده در دسترس هستند. گفته می گردد این گیاه با تعدیل محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) مغز به بدن شما یاری می نماید تا بر استرس غلبه کند. محور HPA چندین هورمون - از جمله کورتیزول - را فراوری و آزاد نموده و پاسخ بدن شما به استرس را شروع می نماید.

3/ ریشه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه از خانواده سیاه دانه محسوب می گردد. ریشه این گیاه معمولا به صورت چای، کپسول یا عصاره تهیه می گردد. هم از نظر تاریخی و هم در حال حاضر، کوهوش سیاه برای حمایت از مسائل زنانه مانند بی نظمی قاعدگی ، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و علائم یائسگی استفاده می گردد.

4/ پنج انگشت

این ماده اغلب با گیاهان دیگری مانند کوهوش سیاه ترکیب شده و به اسم دارویی برای درمان علائم یائسگی و حمایت از سلامت باروری زنان به بازار عرضه می گردد.

5/ مرزنجوش

مرزنجوش و انواع دیگر درختچه های گیاهی از تیره Origanum مانند پونه کوهی، در طب سنتی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یک مطالعه اخیر نشان داد که موشهای القا شده با PCOS پس از درمان با عصاره مرزنجوش، سطح استرادیول - هورمون فراوری شده به وسیله تخمدان ها - را بهبود بخشیده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1832

به "گیاهانی که هورمون های بدن را تنظیم می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهانی که هورمون های بدن را تنظیم می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید