سوغات آتن پایتخت یونان

به گزارش مسافرت رو، در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره سوغات آتن پایتخت یونان ،سخن خواهیم گفت.

سوغات آتن پایتخت یونان

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

آتِن (به یونانی: Αθήνα، تلفظ: آثینا) پایتخت کشور یونان است. نام این شهر تاریخی از آتناایزدبانوی خرد و جنگ و الهه نگهبان این شهر گرفته شده است.

جمعیت آتن در محدوده اصلی شهر، در سال 2003 معادل 747٬300 نفر بوده، در حالیکه جمعیت حومه این شهر بسیار بیش از این بوده و جمعیت شهر با حومه اش حدود 3.37 میلیون نفر در سال 2005 بوده است.

یونان و به خصوص شهر آتن، گهواره تمدن های اروپایی است و از این رو، از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. گردشگران زیادی از سراسر جهان به شوق تماشای آثار باستانی آتن، به این شهر دیدنی سفر می نمایند و از این سفر به یادماندنی، یادگاری به خانه می برند که خاطرات سفر را زنده می نماید و نمادی از تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی اهالی یونان است.

امروزه در آتن، انتخاب های زیادی برای خرید سوغات دارید؛ از صنایع دستیبومی گرفته تا بهترین محصولات غذایی محلی. اگر در پایتخت یونان، به دنبال سوغات مناسب و ارزشمند برای اطرافیان خود هستید، حتما قبل از خرید، این فهرست را مد نظر قرار دهید.

سوغات آتن پایتخت یونان

ست های نیم فنجان (Demitasse)

سوغات آتن پایتخت یوناندر یونان، هر جایی که بروید، عده ای را خواهید دید که دور یک میز کوچک نشسته اند، اطراف را نظاره می نمایند و از نیم فنجان های سفید رنگ قهوه، نوشیدنی می خورند. این فنجان های مخصوص رنگ ها و طرح های مختلفی دارند و از مدل سفید و کلاسیک گرفته تا طرح های شیک و لوکس، انواع آن را می توانید در فروشگاه ها پیدا کنید. حتی انواع چینی آن وجود دارد که با طرح های سنتی یونانی و با طلا، تزیین شده اند. این فنجان های زیبا انتخاب خوبی به عنوان سوغات آتن هستند که در سراسر شهر در فروشگاه های مختلف به راحتی می توانید آن ها را پیدا کنید. قیمت آنها بسته به طرح و رنگ و کیفیت، بسیار تنوع دارد و با هر بودجه ای می توانید یک دست از این فنجان های یونانی زیبا بخرید.

تسبیح kompoloi

سوغات آتن پایتخت یوناناین سوغات یونان، ظاهری شبیه تسبیح دارد و از آنجایی که برای اهداف مذهبی تهیه نمی شود، شاید نام تسبیح نام مناسبی برای آن نباشد، ولی چون ظاهری شبیه به هم دارند، این نام را انتخاب کردیم. این هدیه، بخشی از فرهنگ مدرن یونانی است و برای کاهش استرس، مشغول نگه داشتن دست ها و در کل برای گذران وقت و سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد. این تسبیح ها را با مهره هایی از جنس های مختلف تهیه می نمایند، مثلا شیشه ای یا چوبی. البته انواع کهربایی آن هم بسیار رایج است. تعداد مهره هایی که برای ساخت kompoloi مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا فرد است. بیشتر یونانی ها از این تسبیح ها دارند و بسیاری از آن ها از آن به عنوان یک وسیله تزیینی استفاده می نمایند.

محبوبیت و عمومیت این تسبیح به اندازه ای است که در یونان، فروشگاه هایی فقط مختص آن وجود دارد. در جنوب یونان در مکانی به نام Nafplio، یک موزه به نام موزه Komboloi، وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در مناطق توریستی آتن هم تعداد زیادی فروشگاه به فروش این تسبیح های تزیینی اختصاص یافته است. قیمت آن ها بسته به جنس و طرح و سایر ویژگی ها بسیار متفاوت است؛ از انواع ارزان گرفته تا مدل های لوکس و گران قیمت.

فرش های فلوکاتی (Flokati)

با خرید یکی از این فرش ها، نه تنها یک فرش زیبا بلکه بخشی از تاریخ یونان را به خانه می برید. این فرش های پشمی با روش های خاصی که قرن ها سابقه دارند، تهیه می شوند. روش تهیه فرش ها در خانواده ها بسیار اهمیت دارد و نسل به نسل منتقل می شود. معمولا در جهیزیه نوعروسان قرار می دادند و علاوه بر زیرانداز، مصارف دیگری مثل روتختی و آویز زینتی دارد.

امروزه از فرش های فلوکاتی به عنوان بخشی از دکوراسیون خانه استفاده می شود. این فرش ها اصالتا رنگ های سفید دارند، ولی برای پاسخگویی به سلایق مختلف، امروزه در رنگ ها و طرح های مختلفی تهیه می شوند. در فروشگاه های سوغات انواع مختلف آن را با ابعاد و قیمت های متنوع می توانید پیدا کنید.

Tavli، تخته نرد یونانی

قدمت این بازی تخته ای یا رومیزی به دوران تمدن میان رودان برمی شود. در قهوه خانه های یونانی، افراد زیادی را خواهید دید که مشغول انجام این بازی محبوب هستند. شبیه به تخته نرد غربی است و بدون شک هدیه ای متفاوت از سفر به آتن خواهد بود. ست های طاولی را در اشکال و اندازه های گوناگون می توانید به راحتی در فروشگاه های سوغات پیدا کنید. انواع سنتی آن از متریال های گوناگون به خصوص چوب تهیه می شوند و برای ایجاد رنگ های متنوع در آن، از چوب درختان گوناگون استفاده می نمایند.

صابون روغن زیتون و محصولات زیبایی

سوغات آتن پایتخت یونانصابون روغن زیتون از منطقه ای به نام Crete در یونان تهیه می شود و امروزه یکی از محبوب ترین انواع صابون های موجود است به خصوص برای پوست های حساس. محصولات زیبایی متنوعی وجود دارند که از روغن زیتون تهیه می شوند مثلا کرم دست، لوسیون بدن، شامپو، نرم نماینده و شامپو بدن هایی که حاوی این اکسیر زندگی هستند. روغن زیتون یونان، به عنوان یکی از بهترین و مرغوب ترین روغن زیتون های جهان مشهور است. این روغن، نقش مهمی در رژیم غذایی یونان و اهالی مدیترانه دارد و تحقیقات نشان می دهد که استفاده مداوم از این روغن، طول عمر را افزایش می دهد.

این روغن، برای پوست و مو هم فواید زیادی دارد. محصولات تهیه شده از روغن زیتون، هدیه ای بسیار مناسب برای کسانی است که به پوست خود اهمیت می دهند. در خیابان های توریستی و در دپارتمان استورهای عظیم، به راحتی می توانید این محصولات آرایشی و زیبایی را با قیمت های مناسب خریداری کنید.

نظرقربانی و زیورآلات سنتی

اسفتاده از نظرقربانی به عنوان وسیله ای برای دور کردن چشم بد، در بسیاری از فرهنگ های اطراف مدیترانه رواج دارد. طبق اعتقادات یونانی ها، استفاده از نظرقربانی و زیورآلات خاص، محافظی در برابر چشم بد و تنگ نظری ها است. نظرقربانی به شکل های مختلفی در یونان عرضه می شود؛ از دستبند و آویز گرفته تا گوشواره و سایر انواع زیورآلات. بسیاری از این زیورآلات دست ساز هستند و در فروشگاه های صنایع دستی و سوغات به راحتی با قیمت ها و شکل های گوناگون می توانید آن ها را پیدا کنید.

علاوه بر زیورآلات تهیه شده به عنوان نظر قربانی، یونان به تهیه و ساخت زیورآلات خاص طلا و نقره دست ساز در جهان مشهور است. این زیورآلات دست ساز هم انتخاب خوبی به عنوان سوغات هستند.

قهوه یونانی

قهوه یونانی قهوه ای است که به خوبی ساییده شده و در قوری مخصوصی به نام briki تهیه می شود. خوردن قهوه در یونان بسیار رواج دارد و یک رسم روزانه است؛ در خانه، سر کار و در قهوه خانه ها و حتی در دورهمی های کوچک و عظیم، این نوشیدنی سرو می شود. تعارف کردن یک فنجان قهوه، نشانی از دوستی است. در فروشگاه های سوغات در مناطق توریستی می توانید قهوه یونانی بخرید و نحوه آماده کردن آن را از فروشنده ها یاد بگیرید. قهوه های ترکیبی متنوع با عطرها و طعم های گوناگون در این فروشگاه ها عرضه می شود.

چای یونانی

محبوب ترین چای یونانی که با نام چای کوهی هم شناخته می شود، از خشک شده برگ و گل های گیاهی به نام Sideritis تهیه می شود. نام این چای به درستی انتخاب شده، چون این گیاه در دامنه های سنگی و کوهستانی و در ارتفاعات بیش از هزار متر پیدا می شود. چای کوهی یونانی، خواص زیادی دارد و در خانه همه یونانی ها پیدا می شود.

یکی دیگر از دم نوش های محبوب یونانی چای به نام چای فاسکومیلو است که خواص زیادی دارد و به قدرت افزایش حافظه شهرت دارد. در خیابان های شلوغ و توریستی آتن، در فروشگاه های سوغات یا فروشگاه های مخصوص چای و قهوه می توانید این دو نوع چای را برای دوستان و عزیزان خود تهیه کنید.

آبنبات و شیرینی

سوغات آتن پایتخت یوناندسرهای یونانی جزو لذیذترین دسرهایی هستند که در عمر خود امتحان خواهید کرد. باقلوا یکی از شیرینی های یونانی است که البته در بسیاری از کشورهای حوزه مدیترانه رواج دارد. این شیرینی با ظاهری شبیه لوزی یا الماس، از خمیر چند لایه تهیه می شود که در بین آن ها گردوی خرد شده قرار می دهند و شربتی معطر و تهیه شده از عسل، روی آن می ریزند. این شیرینی احتمالا یکی از مشهورترین دسرهای یونانی است.

قرابیه یکی دیگر از شیرینی های محبوب یونان است که با خمیری ترد و نرم و تکه های بادام تهیه می شود و روی آن را با پودر قند تزیین می نمایند. ملوماکارانو (melomakarona) نوعی کوکی است که روی آن شربت عسل می ریزند و با گردوی خردشده تزیین می نمایند. نوقا، مانتولاتا (بادام عسلی)، پاستلی (بار عسل و کنجد) و راحت الحلقوم چند مورد از شیرینی های یونانی است که ما ایرانی ها هم کم و بیش با آن ها آشنایی داریم و شبیه به بعضی از شیرینی های محلی ما است. در شیرینی فروشی ها و فروشگاه های سوغات در سراسر آتن می توانید این خوراکی های خوشمزه را در بسته بندی های مناسب خریداری کنید.

سفال و سرامیک

در فروشگاه های سوغات تنوع وسیعی از اشیای سفالی و سرامیکی وجود دارد که با الهام از اساطیر و سنت های یونانی فراوری می شوند و یادگاری خوبی از سفر به آتن هستند. این اشیا و وسایل تنوع قابل توجهی دارند و از انواع تندیس و و سایل تزیینی گرفته تا ظرف و کاسه و بشقاب و گلدان را شامل می شوند. نمونه های کوچک از آثار ارزشمندی معماری یونانی، ماگ هایی با طرح جاذبه های گردشگری و نمادهای سنتی و مذهبی، از محبوب ترین اشیای سفالی و سرامیکی این فروشگاه ها هستند.

بعضی از این آثار سرامیکی طلاکاری می شوند و بسیار فاخر و ارزشمند هستند و برای کسانی مناسب است که می خواهند سوغاتی گران قیمت برای عزیزان خود بخرند. اگر بودجه کافی ندارید، جای نگرانی نیست. در بین این آثار سرامیکی، حتما چیزی که توجه تان را جلب کند و قیمت مناسبی داشته باشد، پیدا خواهید کرد.

سوغات آتن پایتخت یونان

صنایع دستی ساخته شده با چوب زیتون

یونان یکی از مهم ترین کشورهایی است که در زمینه پرورش زیتون سابقه ای طولانی دارد. بنابراین تعجبی ندارد که از دوران قدیم از چوب این درخت برای تهیه انواع صنایع دستی چوبی استفاده می نمایند. با این صنایع دستی چوبی می توانید حال و هوای دیگری به خانه های خود بدهید. این صنایع دستی چوبی در جزیره کرت تهیه می شوند. از این چوب برای تهیه وسایل مختلف مثل استند بطری، تخته آشپزی، قاشق های چوبی و… استفاده می شود. این وسایل چوبی نه تنها زیبایی خاصی دارند بلکه در آشپزخانه کاملا کاربردی هستند. مثلا یکی از وسایل جالبی که می توانید بخرید، اندازه گیر پاستا است. با یاری این وسیله 20 سانتی که 4 حفره دارد می توانید اسپاگتی مورد احتیاج برای پخت غذا را اندازه بگیرید. قیمت این وسایل معقول است و با توجه به کاربردی بودن آن ها، یادگار خوبی از سفر به آتن است.

آیتم های مذهبی و وسایل نقره دکوری

یونان را به خاطر محصولات نقره ای باکیفیتش می شناسند. نقره، طلا و سایر فلزات ارزشمند از زمان های قدیم یعنی بیش از هزار سال پیش برای ساخت و تزیین آیتم ها و نمادهای مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت. از همان زمان، مردم با ذوق و سلیقه خود و با مهارت تمام، این اشیای ارزشمند را با دست می ساختند. امروز هم در فروشگاه های سوغات می توانید این اشیای دست ساز و زیبا را خریداری کنید که با توجه به ابعاد و کیفیت و سایر عوامل، قیمت های متنوعی دارند. این آثار همگی با دست تزیین می شوند تا ظرافت بیشتری داشته باشند و جزییات آن ها قابل تمایز باشد.

پنیر

شاید اسم یونان را به عنوان فراورینماینده پنیر تا به حال نشنیده باشید، ولی جالب است بدانید که این کشور، تعدادی از بهترین پنیرهای جهان را فراوری می نماید. پنیر فتا در صدر فهرست پنیرهای لذیذ یونانی قرار گرفته است و البته تنوع آن ها بسیار فراتر می رود. پنیرها با طعم های مختلفی عرضه می شوند که کاملا با هم متفاوت اند و در فروشگاه های مختلف می توانید آن ها را امتحان کنید. از بعضی از آن ها برای تهیه غذا و از بعضی دیگر برای تهیه بهترین دسرها استفاده می نمایند. علاوه بر فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت، فروشگاه های مخصوص پنیر در سراسر شهر وجود دارد.

آلات موسیقی

موسیقی و پایکوبی محلی، یکی از مهم ترین ارکان فرهنگ یونانی است. محبوب ترین سازهای زهی محلی از جمله بربط، بوزوکی، باغلاما و تنبور هدایایی عالی برای علاقه مندان به موسیقی و دوستداران آلات موسیقی محلی هستند. یکی از این آلات موسیقی یعنی بوزوکی، سابقه ای طولانی دارد و به دوران باستان برمی شود، ولی در دهه 1920، مجددا محبوبیت پیدا کرد. همه این آلات موسیقی با دست ساخته می شوند و جزییاتی زیبا و ظریف در طراحی آنها وجود دارد که آن ها را منحصربه فرد می نماید. اگر دوست ندارید آلات موسیقی در ابعاد واقعی بخرید، انواع کوچک تر و تزیینی آن ها را نیز می توانید در فروشگاه های سوغات پیدا کنید. البته به خریدن آن ها اکتفا نکنید و سعی کنید نواختن آن را تمرین کنید.

سوغات آتن پایتخت یونان

صندل چرمی

صندل های چرمی ساخته Stavros Melissinos مشتریان زیادی حتی در بین سلبریتی ها دارد. بیش از 50 سال است که این صندل های دست ساز فراوری می شوند و گروه بیتلز و سوفیا لورن نمونه ای از مشتریان آن ها هستند. این فروشگاه در خیابان Agias Theklas قرار گرفته است. قیمت صندل ها با توجه به کیفیت و دست ساز بودنشان، بسیار معقول است. طراحی آن ها متنوع است و معمولا زنانه و مردانه ندارد. چرم مورد استفاده در تهیه این کفش ها از شمال یونان تهیه می شود و بسیار مرغوب است. هر صندل به نام یکی از سبریتی ها یا فیلسوف ها نامگذاری می شود. در نزدیکی همین فروشگاه، در میان کافه ها و رستوران ها، فروشگاه های دیگری هم وجود دارند که جایگاه چرمی می فروشند. به خاطر محل قرارگیری آن ها در یک محله توریستی، هر روز باز هستند.

سوغات آتن پایتخت یونان

لوازم ورزشی

یونانی ها علاقه زیادی به ورزش فوتبال دارند. این کشور چندین تیم فوتبال معروف دارد که در میان آن ها المپیاکوس است که پیروز ترین باشگاه تیم تاریخ فوتبال یونان است. اگر در میان نزدیکان و آشنایان تان کسی است که هوادار تیم های ورزشی یونانی باشد یا وسایل و لباس های ورزشی با لوگوی تیم های مختلف را دوست دارد، در آتن می توانید لوازم ورزشی و انواع لباس و ساک و ماگ با لوگوی این باشگاه و سایر باشگاه های یونانی خریداری کنید. این فروشگاه ها در مناطق توریستی شهر قرار دارند و معمولا هفت روز هفته باز هستند.

سبزیجات معطر و گیاهان دارویی

یونانی ها علاقه زیادی به سبزیجات معطر و گیاهان دارویی دارند و این محصولات خوش عطر و بو، بخش مهمی از فرهنگ این کشور را تشکیل می دهند و سابقه ای هزاران ساله به اندازه قدمت یونان دارند. به عنوان سوغات می توانید این سبزیجات معطر به خصوص پونه کوهی یونانی را خریداری کنید؛ از این گیاهان برای تهیه غذاهای یونانی با عطر و منحصربه فردشان استفاده می نمایند. زعفران سرخ یونان هم جزو بهترین زعفران های جهان است. از میان سایر سبزیجات معطر و ادویه جات می توان به آویشن، ریحان و مریم گلی اشاره نمود. یکی از بهترین فروشگاه های شهر برای خرید این محصولات، فروشگاه Elixir است که در خیابان Evripidou قرار گرفته است. این فروشگاه سابقه ای طولانی دارد و تنوع محصولات آن بسیار قابل توجه است.

سوغات آتن پایتخت یونان

پاستا و محصولات تهیه شده از آرد گندم

یونان جزو آن دسته کشورهایی است که نان یکی از مهم ترین مواد رژیم غذایی شان را تشکیل می دهد، اما پاستا هم جای خود را در این رژیم غذایی پیدا نموده است. در یونان، ده ها مدل پاستای سنتی وجود دارد که هر کدام یا ده ها روش مختلف آماده می شوند. یکی از محبوب ترین آن ها hilopites نام دارد که نوعی نودل تخم مرغی است. دستورهای ساده ای برای تهیه کردن این پاستا وجود دارد که با مواد دیگری مثل مرغ یا گوشت و سس گوجه تهیه می شود. دیگر پاستای محبوب یونان، ترخینه است که دو مدل دارد؛ ترخینه شیرین که با شیر درست می شود و ترخینه ترش که با دوغ تهیه می شود.

انواع پاستا و ترخینه را می توانید در سوپرمارکت های سراسر آتن به راحتی پیدا کنید البته در مناطق توریستی، فروشگاه های مخصوص پاستا هم وجود دارد.

کامپوزیت دندان ایمپلنت

منبع: تاپ تراول
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 950

به "سوغات آتن پایتخت یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات آتن پایتخت یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید