پرش تورم فصلی فراوری در بهار 99

به گزارش مسافرت رو، تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد در فصل بهار سال جاری، میانگین قیمت دریافتی توسط فراوریکنندگان به ازای فراوری کالاها و خدماتشان در داخل کشور، نسبت به فصل بهار سال قبل 12 درصد افزایش پیدا نموده؛ این در حالی است که شاخص فصلی قیمت فراوریکننده در پاییز و زمستان 98 منفی 0.3 درصدی اعلام شده بود.

پرش تورم فصلی فراوری در بهار 99

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری، در میان بخش های مختلف فراوریی کمترین نرخ تورم فصلی مربوط به بخش کشاورزی (3.6 درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش برق (40.6 درصد) بوده است.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت فراورینماینده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار 1399 به 11.4 درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 11.7 درصد افزایش داشته است. کمترین تورم فصلی فراورینماینده مربوط به بخش خدمات (6.7 درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت فراورینماینده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار 1399 به 12 درصد رسیده و در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 3.0 واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط فراورینمایندگان به ازای فراوری کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار 1399 نسبت به فصل بهار سال قبل 12 درصد افزایش دارد.

در محاسبه تورم نقطه به نقطه فراوری در فصل بهار سال جاری نسبت به بهار سال قبل، در میان بخش های مختلف فراوریی کمترین نرخ مربوط به بخش کشاورزی (3.6 درصد) و بیشترین نرخ مربوط به یخش برق (40.6 درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت فراورینماینده در چهارفصل منتهی به فصل بهار 1399 نسبت به دوره مشابه در سال قبل به 23.6 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 13.1 واحد درصد کاهش نشان می دهد. در فصل موردآنالیز، در میان بخش های اصلی فراوریی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (9.9 درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش معدن (37.7 درصد) است.

عوامل اثرگذار بر فرایند تورم فراوری در فصل بهار 1399

آنالیز تحولات مالی فصل بهار نشان می دهد، در این فصل حوزه فراوری با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز روبرو شده که مستقیماً به رشد قیمت تمام شده کالا و خدماتی فراوریی و جهش نرخ تورم فراورینماینده دامن زده است.

این در حالی است که آنالیز گزارش های مدیران خرید (شامخ) در ماه های گذشته نشان می دهد بنگاه های مالی به واسطه افت قدرت خرید مشتریان، با کاهش جدی تقاضا نیز روبرو شده اند و در این شرایط برای تأمین نقدینگی در گردش و پوشش دهی هزینه های جاری و حقوق کارکنان، دست به کار عرضه محصولات با قیمتی پایین تر از قیمت نهایی شده اند.

به عبارت دیگر، تورم فراورینماینده در فصل بهار سال جاری در حالی با جهش 11.7 درصدی نسبت به فصل زمستان 98 روبرو شده که بخش قابل توجهی از فراورینمایندگان مجبور شده اند برای کسب منابع موردنیاز کوتاه مدت خود اقدام به فروش محصولات و خدمات به کمتر از قیمت اقدام نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1286

به "پرش تورم فصلی فراوری در بهار 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرش تورم فصلی فراوری در بهار 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید