هر کاری در توانم بود، کوتاهی نکردم، کلیپ های طنز آموزش های مجازی جذاب بود خبرنگاران
به گزارش مسافرت رو، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دوران پساکرونا گفت: قطعا از تجارب حاصله و بسترهای فراهم شده استفاده خواهد شد. این بستر می تواند به خوبی امکان ارتباط بین آموزش و بازی، زندگی، خانواده، مدرسه و محله را ایجاد کند و قابلیت های نظام تعلیم و تربیت را توسعه دهد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محسن حاجی میرزایی با اشاره به سالی که گذشت اظهار کرد: نظام آموزشی با بزرگترین چالش قرن روبرو شد از آن جهت که ماموریت هایش حفظ شد، اما روش های تحقق این ماموریت ها با چالش های بسیار جدی رو به رو شد. این شبکه بزرگ و گسترده که قبلا حول محور مدرسه و آموزش حضوری می چرخید، باید کار خودش را در بستر دیگری و با روش های دیگری ادامه می داد که تجربه مدونی پیرامون آن وجود نداشت.
وی اضافه کرد: ما باید هم این راه را می ساختیم و هم آن را می پیمودیم. بنده و خیلی از دانش آموزان دلتنگ یک ارتباط گرم و حضوری در مدرسه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به اتکای تجارب بین المللی علاقه مند بودم بچه ها حتی یک روز در هفته و حتی یک ساعت در روز به مدرسه بیایند که می توانست به پیشبرد اهداف ما یاری کند، گفت:، اما هربار این موضوع را در ستاد ملی کرونا مطرح کردم بنا به صلاحدید مسئولان بهداشتی کشور و نگرانی هایی که داشتند ترجیح دادند حضور در مدرسه را اختیاری اعلام نمایند که ما هم همان را انجام دادیم.
حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا بازگشایی حضوری مدارس در 15 شهریور سال گذشته در افزایش ابتلا به کرونا موثر بود؟ گفت: خیر، ما بازگشایی مدارس را در سه شرایط معین نموده بودیم، اما وزارت بهداشت گفت اعلام هر روزه شرایط شهر ها و مناطق مشکل است و پیچیدگی هایی دارد که قرار شد همه جا را قرمز فرض کنیم و آموزش را غیرحضوری ادامه دهیم.
وی درباره شبکه شاد گفت: حتی یک لحظه درباره راهبرد شبکه شاد که بسیار راهگشا بود، تردید نکردم. ما با پای خود وارد این زیست بوم نشدیم بلکه به این فضا پرت شدیم. با این حال به سرعت بستر های جدید را فراهم کردیم و قابلیت های آموزش مجازی روزبه روز بهبود می یابد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دوران پساکرونا گفت: قطعا از تجارب حاصله و بستر های فراهم شده استفاده خواهد شد. این بستر می تواند به خوبی امکان ارتباط بین آموزش و بازی، زندگی، خانواده، مدرسه و محله را ایجاد کند و قابلیت های نظام تعلیم و تربیت را توسعه دهد.
حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا کلیپ های طنز ساخته شده درباره آموزش های مجازی را دیدید؟ نظرتان دراین باره چه بود؟ اظهار کرد: کلیپ های طنز به نظرم کار خوبی است. این ویژگی فرهنگی مردم ماست و جامعه ما با رویداد های سخت هم برخورد طنازانه دارد که می تواند در کاهش آلام موثر باشد. صرفنظر از اینکه به نظر می رسید بعضی از این کلیپ ها ساختگی باشند، اما در هرصورت، شوخی با این پدیده هم جذاب بود.
وی با اشاره به شیرین ترین و تلخ ترین لحظات سال 99 گفت: همانند خانواده ای که نوزادی دارند که بتدریج مقابل چشمشان رشد می نماید و موجب اشتیاق آن ها می گردد، ما هم یک مولود 11 ماهه به نام شبکه شاد داریم که رشد آن برای ما شوق انگیز است. از سوی دیگر کرونا واقعیت تلخی است و از دست دادن جمعی از همکاران از وقایع تلخ بود. البته معلمانی نداشتیم که تحت تاثیر حضور در مدرسه مبتلا به کرونا شده باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر زمان به بازدید از مدارس می روم و پشت نیمکت ها می نشینم یاد دوران تحصیل خودم می افتم گفت: در مدرسه ملی درس می خواندم که همچنان در قم فعال است. برنامه ای برای وزیر شدن در ذهن نداشتم. قرار شد فرد جدیدی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی گردد، بنده علاقه ای نداشتم و به علت عظمت این کار و خطیر بودنش نگران بودم و آمادگی نداشتم و داوطلب نبودم. اما به من گفته شد و اندیشیدم و فکر کردم شاید بتوانیم یاری کنم و پذیرفتم.
حاجی میرزایی اضافه کرد: یکی از کسانی که بیشترین ارتباط را در مجموعه دولت با رئیس جمهور داشته و دارد بنده بودم، چون شش سال دبیر هیئت دولت بودم و حتی در مقاطعی هفته ای دو نوبت ایشان را حضوری می دیدم.
وی با اشاره به اینکه نه تنها در آموزش و پرورش بلکه هر جایی بودم هیچ کس از بستگان را با خود نبردم، الان هم همینگونه است اظهار کرد: البته خواهرانم دبیر هستند که یکی از آن ها بازنشسته شده است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چند ماهی به خاتمه کار دولت باقی مانده، ارزیابی شما از عملکردتان چیست؟ بیان کرد: جامعه فهیم فرهنگی باید داوری نمایند. هر کاری در توانم بود کوتاهی نکردم. هنوز کار های ننموده فراوانی وجود دارد. آموزش و پرورش نهاد پویایی است که کار در آن خاتمهی ندارد و برای نوآوری و تحول و افزایش کیفیت راه های نرفته بسیاری وجود دارد.
حاجی میرزایی درباره اینکه میخواهد بعد از خاتمه مسئولیتش چه کند؟ گفت: شاید کمی استراحت کنم. دغدغه هایی در طول دوره کار داشته ام و موضوعات متعددی را شناسایی کردم تا درباره آن مطالعه و اندیشه کنم که مجال کمی برایم فراهم شد. مایلم اگر فرصتی دست بدهد علایق مطالعاتی و تحقیقاتی خودم را دنبال کنم.
وی ادامه داد: تبدیل شرایط همکاران حق التدریس، نهضتی، مربیان پیش دبستانی و خرید خدماتی و رتبه بندی معلمان جزو پرتکرارترین دغدغه های معلمان بوده است.
وزیر آموزش و پرورش که در برنامه ای در شبکه خبر حضور یافته بود، گفت: ابراز امیدواری کنم که با رفتن کرونا و طبیعی شدن جریان زندگی و برطرف تحریم ها جامعه ما به قابلیت هایی که شایسته آن است دست یابد و بنده قول می دهم در خلق موقعیت هایی که به آرامش بیشتر جامعه به ویژه در حوزه آموزش و پرورش یاری می نماید از هیچ کوششی دریغ نکنم.
منبع: خبرگزاری دانشجو