نگاهی به هزینه های نظامی عربستان در جنگ یمن، بودجه جنگی ریاض از بخش آموزش و بهداشت پیشی گرفت

به گزارش مسافرت رو، میزان هزینه هایی که عربستان در طی پنج سال جنگ خونین یمن صرف نموده، حتی از بودجه اختصاص داده شده به بخش آموزش و بهداشت این کشور هم بیشتر بوده است.

نگاهی به هزینه های نظامی عربستان در جنگ یمن، بودجه جنگی ریاض از بخش آموزش و بهداشت پیشی گرفت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بودجه نظامی عربستان در 5 سال گذشته، از زمان شروع مداخله نظامی آن در یمن، حتی از بودجه بخش آموزش و پرورش و بهداشت این کشور نیز بیشتر بوده است. براساس آمار موسسه دنیای متخصص هزینه های نظامی، این کشور از سال 2016 تا 2020 حدود 273 میلیارد دلار یعنی 20.9 درصد هزینه های دولت را خرج سلاح و هزینه های نظامی نموده است.

این در حالی است که بودجه بخش آموزش و پرورش آن طی این سالها 271 میلیارد دلار یعنی 20.7 درصد هزینه های دولت و بودجه بخش بهداشت 202 میلیارد دلار معادل 15.4 درصد هزینه های دولت را شامل می گردد. در طی بیش از پنج سال ویرانگری عربستان در یمن، ایالات متحده تامین کننده اصلی سلاح برای سعودی ها بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات این کشور اولین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی اختصاص داد که این ملاقات منجر به امضای یک قرارداد 110 میلیارد دلاری بین دو کشور شد. البته این مبلغ بخشی از 470 میلیارد دلاری بود که ریاض پذیرفت طی 10 سال آینده در بخش های گوناگون صنعت آمریکا سرمایه گذاری کند که این امر می تواند یک میلیون فرصت شغلی برای آمریکایی ها به وجود بیاورد.

طبق آمار، عربستان 18 درصد ازبودجه خود را در امسال میلادی صرف هزینه نظامی نموده؛ یعنی چیزی معادل 48.5 میلیارد دلار.

بر اساس سند بودجه عربستان که وزارات دارایی این کشور منتشر نموده، بودجه اختصاص داده شده به بخش نظامی بعد از بخش آموزش در رتبه دوم واقع شده است و بخش بهداشت با وجود مسائل مربوط به شیوع کرونا در رتبه سوم قرار می گیرد. گزارش های انستیتو بین المللی پژوهش های صلح (سیبری) نشان می دهد که واردات تسلیحات سعودی در پنج سال گذشته 8.7 درصد افزایش یافته و ایالت متحده آمریکا در این مدت ،سه چهارم تسلیحات این کشور را تامین نموده است .

عربستان در سال 2019 از نظر هزینه نظامی در رتبه پنجم دنیا نهاده شد. ریاض از 22 کشور اسلحه وارد می نماید که در این میان انگلیس دومین تامین کننده تسلیحات این کشور طی پنج سال جنگ یمن با سهم 12.6 درصد معادل 2.22 میلیارد دلار است.

با این وجود، بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی ابراز کردند که هیج تناسبی بین هزینه های نظامی ریاض وعملکرد ارتش این کشور وجود ندارد که با وجود تسلیحات قوی، شکست های سختی از جانب انصارالله متحمل شدند.

عربستان سالانه میلیاردها دلار برای حمایت آمریکا از تاسیسات نفتی خود هزینه کرد که بر اقتصاد این کشور تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. همچنین ترامپ، عربستان را در صورت عدم پاسخگویی به خواسته های آمریکا، هم از نظر سیاسی و هم مالی تهدید نموده است.

عربستان عظیمترین صادرکننده نفت و سومین کشور عظیم در دنیا است که به دنبال شیوع کرونا،درآمدهای نفتی خود را از دست داد و ضربه سنگینی به اقتصاد کشورش وارد شد.

سعودی ها هفته گذشته به منظور کاهش هزینه ها و مقابله با پیامدهای مالی ناشی از اپیدمی کرونا، مالیات بر ارزش افزوده را از 5 به 15 درصد افزایش داده و یک ریاضت مالی بر شهروندان تحمیل کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1106

به "نگاهی به هزینه های نظامی عربستان در جنگ یمن، بودجه جنگی ریاض از بخش آموزش و بهداشت پیشی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به هزینه های نظامی عربستان در جنگ یمن، بودجه جنگی ریاض از بخش آموزش و بهداشت پیشی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید