عوارض ساخت مسکن درتهران 30 درصد افزایش یافت

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران : عوارض ساخت وساز مسکونی در تهران از امروز با اجرای مصوبه اسفند 98 مدیریت شهری افزایش پیدا می نماید.

عوارض ساخت مسکن درتهران 30 درصد افزایش یافت

جهت دریافت خدمات آلاچیق پیش ساخته چوبی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران خاتمه سال گذشته مصوب شد مجموع عوارض دریافتی توسط شهرداری از سازنده های مسکن در سال 99 به میزان 30 درصد افزایش یابد؛ اما اجرای آن در ابتدای امسال به دلیل تبعات مالی کرونا برای فعالان ساختمانی تعلیق شد. قرار بود مصوبه تعلیق شده، از ابتدای خرداد به اجرا دربیاید، اما مجددا اجرا به ابتدای تیر موکول شد. بساز و بفروش ها با تشریح اثر این رخداد هزینه ای، اوضاع بازار در امسال را تشریح نموده اند.

عوارض ساخت مسکن در پایتخت از امروز با تعرفه مصوب سال 99 اجرایی و از سازندگان دریافت خواهد شد.، براساس تصمیم مدیریت شهری پایتخت، نرخ انواع عوارض ساخت مسکن از ابتدای تابستان (امروز) نسبت به سال 98 مشمول 30 درصد افزایش خواهد شد. تصمیم گیری برای افزایش تعرفه انواع عوارض ساخت وساز در شهر تهران در اسفند سال گذشته اتخاذ شد. هر چند طبق روال هر سال، افزایش هزینه های ساخت وساز از محل عوارض ساختمانی از ابتدای سال جدید اعمال و اجرایی می گردد اما با تدبیر مدیریت شهری به دلیل شرایط خاص مالی ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی پروژه های ساخت وساز در ابتدای امسال، اجرای این تصمیم تا ابتدای خرداد امسال به تعویق انداخته شد.

در متن مصوبه آمده است: شهرداری تهران مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا افزایش مجموع عوارض ساختمان های مسکونی و اداری در سال 99، نسبت به عوارض سال 98 (براساس دفترچه ارزش معاملاتی املاک مصوب سال 97 با لحاظ ضرایب تعدیل هیات وزیران و مصوبه شورای شهر تهران) معادل 30 درصد باشد. اما تعلیق در اجرای تصمیم مدیریت شهری پایتخت برای افزایش تعرفه انواع عوارض ساخت مسکن به دلیل ادامه دار بودن شرایط ناشی از شیوع کرونا در شهر، یک ماه دیگر مجددا تمدید و اجرای آن به ابتدای تیرماه موکول شد.

استعلام صورت گرفته از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در روز گذشته نشان می دهد: مطابق با تصمیم اخذ شده، مصوبه افزایش 30 درصدی عوارض ساخت مسکن در پایتخت از امروز اجرایی می گردد و به این ترتیب به تعلیق سه ماهه مصوبه مدیریت شهری خاتمه داده خواهد شد.

انواع عوارض ساختمانی، یک جزء از هزینه ساخت مسکن است که وزن آن روی هزینه ساخت و ساز نسبت به قیمت تمام شده بیشتر است. در حال حاضر هزینه ساخت مسکن در شهر تهران دست کم به مترمربعی 4 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. میانگین نرخ عوارض ساختمانی در پایتخت در سال گذشته مترمربعی 500 تا 700 هزار تومان بود که با افزایش 30 درصدی برای هر مترمربع ساختمان مسکونی به طور میانگین به حدود 650 هزار تا یک میلیون تومان در شهر تهران برای امسال افزایش پیدا خواهد نمود. البته آن طور که آنالیز ها نشان می دهد میانگین نرخ عوارض ساختمانی برای بعضی مناطق شمال شهر تهران از مترمربعی 2 میلیون تومان هم فراتر می رود به ویژه در ساخت وسازهای بلندمرتبه که به دلیل عوارض صدور تراکم مازاد، مبلغ پرداختی سازنده ها به شهرداری تهران به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد نمود. هزینه صدور پروانه ساختمانی برای مناطق فرسوده پایتخت رایگان است.

مطابق با محاسبات صورت گرفته، سهم هزینه عوارض ساختمانی از مجموع هزینه های ساخت یک ساختمان مسکونی متعارف در شهر تهران (یک ساختمان 4 یا 5 طبقه دارای 8 تا 10 واحد مسکونی با میانگین متراژ 80 مترمربع روی یک زمین 300 متری) در مناطق مصرفی حدود 500 میلیون تومان بود که قرار است امسال با 30 درصد رشد روبه رو گردد.

افزایش 30 درصدی هزینه عوارض ساختمانی یک نرخ رسمی و البته جزئی از فاکتور اصلی هزینه های ساخت وساز در شهر تهران محسوب می گردد اما آنالیز های صورت گرفته از سازندگان و فعالان ساختمانی در مناطق مختلف شهر تهران نشان می دهد هزینه های ساخت مسکن از دو ردیف اصلی دیگر نیز مشمول افزایش قابل توجه در امسال شده است. ردیف نخست مربوط به هزینه خرید بعضی مصالح ساختمانی پرمصرف است که طبق اظهارات سازنده های فعال مناطق مصرفی شهر تهران نسبت به نیمه سال گذشته معادل 50 درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. در عین حال جزء اصلی دیگر فاکتور هزینه های ساخت وساز، مربوط به زمین است.

فرایند رشد قیمت در بازار زمین از سال گذشته تا به امروز نشان می دهد: میانگین قیمت هر مترمربع زمین در سال 98 نسبت به سال قبل از آن بیش از 90 درصد افزایش را تجربه نموده و نکته جالب درخصوص این ردیف هزینه ای در فاکتور هزینه های ساخت وساز آن است که در حال حاضر نیز فرایند رشد قیمت در این بازار متوقف نشده است. به طوری که در خاتمه بهار امسال میانگین قیمت زمین در بعضی محلات شهر نسبت به اواخر سال گذشته حدود 15 درصد رشد یافته است. در واکنش به فرایند قیمتی بازار زمین در بعضی محلات شهر تهران، سازنده ها و فعالان ساختمانی نیز یک رفتار جالب توجه از خود نشان داده اند. آنالیز های میدانی از این گروه از فعالان ساختمانی حاکی است که سازنده های پرکار و دارای سابقه در محلاتی از شهر که رشد قیمت، بازار زمین را ملتهب نموده از بازار توافق برای تخریب و مشارکت به طور موقت خارج شده اند و سازنده های تازه کار فعلا در بازار ساخت وساز این محلات مشغول به کار هستند. تجربه دوره های گذشته به این گروه از سازنده ها نشان داده که این اقدام یک پیغام به مالکان تخریب و مشارکت در خصوص سطوح جدید قیمتی می دهد که پس از مدتی فرایند رشد قیمت ها را متوقف نمایند.

در این میان بعضی سازنده ها با اشاره به مصوبه خاتمه سال گذشته و تعلیق سه ماهه در اجرای این مصوبه عنوان می نمایند که یک نوع آمادگی اولیه را برای افزایش هزینه های ساخت وساز از این محل پیدا نموده اند و به این ترتیب اثر روانی این نوع اجرای مصوبه نسبت به وضعیتی که پس از تصویب به سرعت دستورالعمل جدید اجرایی گردد، کمتر است.

فعالان بازار مسکن در خصوص نوع اثرگذاری اجرای این مصوبه نیز به دو اثر کوتاه مدت و میان مدت آن اشاره می نمایند. به گفته آنها افزایش نرخ عوارض ساختمانی بر قیمت فروش واحدهای نوساز در کوتاه مدت با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار و سایه اندازی رکود سنگین بر معاملات مسکن، بعید است اما در میان مدت از آنجاکه قیمت تمام شده ساخت مسکن را افزایش می دهد و پس از مدتی بر قیمت فروش واحدهای نوساز تکمیل شده منعکس خواهد شد.

با توجه به شرایط سخت بازار ساخت وساز، یک توقع نیز از سوی بعضی از سازنده ها ایجاد شده که با توجه رکود بخش ساختمانی چرا مدیریت شهری چنین تصمیمی را اتخاذ نموده است؟ به ویژه آنکه طبق پیش بینی بعضی از سازندگان، رکود ساخت وساز همچون سال گذشته، در امسال نیز تکرار خواهد شد. در پاسخ به چنین انتظاری بعضی از کارشناسان اقتصاد شهری عنوان می نمایند از آنجاکه هزینه های اداره شهر تهران دست کم به اندازه نرخ عمومی تورم افزایش پیدا نموده بنابراین تامین هزینه های اداره شهر از سوی گروهی خاص از شهفرایندان (سازنده ها) نسبت به سایر شهفرایندان که هزینه های بیشتری بر شهر تحمیل و در مقابل از خدمات بیشتری استفاده می نمایند کاملا منطقی است. به ویژه آنکه در ایام شیوع کرونا، مدیریت شهری نیز یک شرایط ویژه برای گروهی از سازندگان که هزینه عوارض ساختمانی را به صورت یکجا و نقد پرداخت می نمایند در نظر گرفته بود. به این صورت که سازندگانی که هزینه عوارض را به صورت نقد پرداخت می کردند مشمول تخفیف 25 درصدی می شدند. پیش از این تخفیف ویژه پرداخت نقد سازندگان معادل 13 درصد بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1094

به "عوارض ساخت مسکن درتهران 30 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض ساخت مسکن درتهران 30 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید