خرد متعارف چیست؟

به گزارش مسافرت رو، خرد متعارف به عقاید رایج و پذیرفته شده اشاره دارد. این می تواند شامل ایده هایی باشد که عموماً به وسیله اکثریت مردم و بعلاوه نظرات کارشناسی پذیرفته شده طولانی مدت در یک حوزه یا موسسه وجود دارد.

خرد متعارف چیست؟

این نوع دانش می تواند هم مزایا و هم معایبی داشته باشد. گاهی اوقات این ایده ها به افراد اجازه می دهد تا اجماع بیشتریت را درک نمایند و سریع به نتیجه برسند. در موارد دیگر، خرد متعارف می تواند تفکر خلاقانه و ارائه راه چاره های جایگزین برای مسائل را سختتر کند.

استفاده مدرن از اصطلاح خرد متعارف به اقتصاددان جان کنت گالبریت نسبت داده می گردد که در کتاب خود به نام جامعه مرفه در سال 1958 این موضوع را مورد بحث قرار داد. گالبریت خرد متعارف را عاملی توصیف کرد که مقاومت نهادی و اجتماعی را در برابر تغییر افزایش داد.

نشانه های خرد متعارف

خرد متعارف در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره مشهود است. بعضی از نشانه هایی که نشان می دهد از خرد متعارف برای هدایت تصمیم گیری های خود استفاده می کنید عبارتند از:

  • پذیرش بعضی ایده ها بدون هیچ گونه پرسشی
  • هیچ اطلاعات چالش برانگیزی نیست که با آنچه شما انتظار دارید پیدا کنید مطابقت کند.
  • اعتقاد به اینکه بیشتریت مردم به هر چه فکر می نمایند درست است.
  • فرض اینکه نظر بیشتریت باید درست باشد
  • فکر کردن به اینکه چیزی درست است به این دلیل که منطقی به نظر می رسد.
  • پذیرش چیزی به عنوان حقیقت به دلیل سنت یا قدرت

هر زمان که فرضی را به طور اتوماتیک بدون فکر کردن زیاد انجام دهید، ممکن است به عنوان یک راهنما بر خرد متعارف تکیه کنید. یادآوری این نکته مهم است که اگرچه این ایده ها پذیرفته می شوند اما به این معنی نیست که دقیق هستند.

خرد متعارف اغلب بر پذیرش چیزها بر اساس ایمان به نظرات و تخصص دیگران متکی است. مشکل این است که این دانش لزوماً ریشه در شواهد قابل تأیید ندارد.

در بسیاری از موارد، پیدایش آن ممکن است در مشاهدات حکایتی، خرافات، فرهنگ عامه، سوء تفاهم ها یا حتی تحقیقات بد طراحی شده باشد.

انواع

خرد متعارف می تواند برای طیف وسیعی از موضوعات اعمال گردد. بعضی از زمینه هایی که ممکن است با چنین تفکری روبرو شوید عبارتند از:

  • سیاست
  • دولت
  • تحصیلات
  • مراقبت های بهداشتی
  • دارو
  • سازمان ها و نهادها
  • علوم پایه
  • دانشگاهیان
  • دین
  • اقتصاد
  • سلامتی

در تمام این زمینه ها، افرادی که در این زمینه کار می نمایند اغلب بر مجموعه ای از دانش تکیه می نمایند که برای اطلاع رسانی و هدایت ایده ها و اقدامات آینده است. در حالی که افراد در این زمینه ها در حال اجرا تحقیقات و ابداع راه چاره های نو هستند، بسیاری از این اکتشاف هنوز بر اساس دانش مورد توافق عمومی ساخته شده است.

استفاده یا مقبولیت یک ایده متعارف می تواند به ارتباط آن با شرایط فعلی فرد نیز بستگی داشته باشد. اگر چیزی برجسته تر به نظر برسد، ممکن است دقیق تر نیز دیده گردد.

مثال ها

در حوزه سیاست، خرد متعارف ممکن است شامل نکات متذوالی باشد که به قدری تکرار می شوند که با دقت کمی پذیرفته می شوند، خواه دقیق باشند یا نه.

نمونه ای از خرد متعارف در سلامت، این باور رایج در میان مصرف نمایندگان و متخصصان پزشکی بود که سیگار کشیدن رفتار خطرناکی نیست. تنها پس از تحقیقات و کمپین های بهداشت عمومی قابل توجه بود که مردم آغاز به تغییر باورهای خود در خصوص خطرات جدی سلامتی با سیگار کشیدن کردند.

موارد استفاده

این نوع دانش می تواند چند کاربرد متفاوت داشته باشد. می تواند به عنوان راهی برای سنجش اجماع بیشتریت یک جمعیت باشد. این که آیا خود این ایده درست است یا خیر، دانستن اینکه بیشتر مردم به درستی آن اعتقاد دارند می تواند اطلاعاتی در خصوص نیازها، اولویت ها یا نظرات یک گروه ارائه دهد.

خرد متعارف بعلاوه می تواند مانند یک میانبر ذهنی عمل کند. به جای آنالیز هر جنبه ای از یک مشکل، تکیه بر خرد متعارف می تواند به افراد در تصمیم گیری یا نتیجه گیری سریع یاری کند.

تکیه بر خرد متعارف ممکن است مفید باشد زمانی که:

  • شما برای تجزیه و تحلیل تمام جنبه های یک موقعیت یا هر گزینه موجود وقت ندارید.
  • به دست آوردن اجماع در گروه مهم است.
  • انطباق با گروه و تناسب در آن مهم است.
  • شما با گروه یا سازمانی روبرو هستید که در برابر ایده های نو مقاوم است.

بعلاوه مهم است که بدانیم خرد متعارف می تواند صحیح باشد. نمونه ای از حکمت متعارف واقعی این است که شستن دست ها با آب و صابون می تواند به جلوگیری از توسعه بیماری یاری کند. هر رشته ای دارای دانشی است که از تخصص و تجربه اعضای آن گروه سرچشمه می گیرد. ممکن است متوجه شوید که رویکرد مرسوم دقیق ترین یا مفیدترین است.

تأثیر

از آنجایی که خرد متعارف معمولاً بدون تردید باقی می ماند، زمانی که ایده های نادرست مورد پذیرش گسترده قرار می گیرد، می تواند مسائلی ایجاد کند. این می تواند آنالیز ایده های نو را بسیار سختتر کند.

برای مثال، حکمتی مرسوم نشان می داد که زخم ها صرفاً ناشی از فشار هستند. در حالی که این ایده سال ها پیش در این مورد وجود نداشت، تا زمانی که محققان آن را به چالش کشیدند و دلیل اصلی که یک باکتری خاص بود، کشف شد.

در مواردی مانند این، عقل مرسوم نادرست می تواند با سلامت فرد و نوع مراقبت های پزشکی که دریافت می نماید تداخل ایجاد کند.

ایده های مرسوم می توانند به شکلی از تثبیت عملکردی تبدیل شوند و یافتن راه های خلاقانه برای پاسخ به یک سؤال یا برخورد با یک مشکل را سختتر می نمایند. ایده های ثابت در خصوص یک مشکل با توانایی تفکر خارج از چارچوب یا یافتن راه های نو برای مقابله با آن مشکل تداخل می نماید.

باورهای مرسوم نیز ممکن است بسیار کند تغییر نمایند. حتی با افزایش شواهد برای مقابله با یک ایده، ایده های مرسوم می توانند ادامه داشته باشند.

با این حال، خبر خوب این است که این نوع تفکر و دانش ثابت نیست. با گذشت زمان، از آنجایی که تحقیقات از ایده های نو پشتیبانی می نماید و نشان می دهد که ایده های قبلی نادرست بوده اند، تغییرات آغاز به شکل گیری و شکوفایی می نمایند.

نکات

اگر ایده های مرسوم در خصوص یک موضوع مفید یا دقیق به نظر نمی رسند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای به چالش کشیدن آنها و آزمایش روش های نو تفکر انجام دهید. راه هایی که ممکن است به این موضوع نزدیک شوید:

  • تاریخچه این ایده را کاوش کنید: مدتی را صرف تحقیق در خصوص چگونگی پیدایش این ایده در وهله اول کنید. آیا مجموعه ای از تحقیقات بر اساس آن وجود دارد؟ چه شواهدی صحت آن را تایید می نماید؟ آیا شواهد یا داده ای وجود دارد که با این ایده در تضاد باشد؟
  • برای ایده های جایگزین تحقیق کنید: مدتی را صرف ارائه فرضیه های جایگزین برای شرح پدیده کنید. در خصوص این ایده های نو تحقیق کنید و آنها را از نظر صحت آزمایش کنید.
  • با افراد دیگر صحبت کنید: بعلاوه می توانید ایده های نو خود را با دیگران در میان بگذارید تا ایده ای بهتر در خصوص اینکه دیگران چگونه ممکن است این شرحات جایگزین را ببینند، به دست آورید. چیزی که به نظر شما ایده خوبی است ممکن است برای دیگران غیرمنطقی جلوه دهد. افراد دیگر نیز ممکن است بتوانند به ایده ها یا شرحات دیگری اشاره نمایند که ممکن است شما در نظر نگرفته باشید.

هنگامی که با ایده هایی روبرو می شوید که ریشه در خرد متعارف دارند، اغلب منطقی است که آنها را برای ارزیابی اعتبار و دقت آنها آنالیز کنید. زیر سوال بردن این حکمت می تواند به الهام بخشیدن به تحقیقات بیشتر یاری کند که می تواند ایده های قدیمی را پشتیبانی یا رد کند و به طور بالقوه منجر به شرحات نو و مفیدتر گردد.

حرف آخر

خرد متعارف اغلب به عنوان مانعی برای تفکر خلاق شناخته می گردد. از آنجایی که منجر به ایده های عمیقی می گردد که به ندرت از نظر دقت ارزیابی می شوند، تغییر آن می تواند بسیار سخت باشد. بازنگری در خرد متعارف اغلب می تواند به نوآوری های نو منجر گردد.

تغییر باورهای مرسوم همواره آسان نیست و گاهی اوقات می تواند با مقاومت و سایر نتایج نامطلوب روبرو گردد. برای مثال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که وقتی توصیه های نو بهداشتی یا علمی خرد متعارف را به چالش می کشند، ممکن است افراد به طور کلی اعتماد به اطلاعات علمی را کاهش دهند.

منبع:

verywellmind

منبع: هفت گنج
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2169

به "خرد متعارف چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرد متعارف چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید