امنیت در سفر ، چگونه ایمنی سفر خود به کشور های پر خطر را حفظ کنیم؟

به گزارش مسافرت رو، اگر یک جهانگرد باشید و به کشور های مختلف سفر نموده باشید، حتما هنگامی که به دیگران اطلاع می دهید مقصد بعدی تان چیست، با عکس العمل های اضطراب آور و سوالات پر از ترس در خصوص ایمنی سفر روبرو شده اید. اینکه امنیت سفر به کلمبیا چطور است!؟ در مکزیک شمالی مورد اصابت گلوله قرار نمی گیری!؟ چطور می توانی حتی پایت را در صحراهای آفریقا قرار بدهی!؟ برای شرح این که چرا بیشتر افراد در غرب به طور نادرستی اعتقاد دارند که جهان جای ترسناکی است، دو علت اصلی وجود دارد. علت اول، رسانه های خبری هستند. هر گاه رسانه های غربی در خصوص یک کشور خاص خارجی صحبت می کنند، روی ویژگی های منفی آن تاکید می کنند. رسانه های غربی و بویژه آمریکایی عاشق این هستند که کشور های دیگر را منفی نشان بدهند و گاهی اصلا هیچ چیز در خصوص حقیقت آن کشور نمی دانند. علت دوم، ترس از ناشناخته ها است. ترس داشتن از محیط ها، فرهنگ ها و ذهنیت های متفاوت، یک ویژگی طبیعی انسانی است و تنها جهانگردانی که به دور جهان سفر می کنند در کنار زدن این ترس غیر منطقی پیروز می شوند. گاهی اتفاق می افتد که به کشور هایی که از طرف کشورتان برای سفر به آنها هشدار داده شده است سفر می کنید و هیچ گونه مسئله ای برایتان پیش نمی آید؛ حتی مورد دزدی یا تهدید قرار نمی گیرید. ممکن است این تنها شانس باشد؛ اما من به شدت عقیده دارم که داشتن قضاوت و تصمیم های درست و رفتار کردن با احتیاط کافی، باعث می گردد شما در پر خطر ترین کشور ها هم امنیت در سفر را داشته باشید. امیدواریم به اشتباه فکر نکنید در این مطلب خبرنگاران قصد داریم خطرات بعضی از کشور ها را انکار کنیم. این گونه نیست که همه جای جهان امنیت در سفر باری جهانگردان وجود داشته باشد و اگر تجربه، دانش و ارتباطات محلی کافی ندارید، بهتر است از بسیاری نقاط دوری کنید. اما این مطلب سعی دارد یک حقیقت ساده را برجسته کند و به شما نشان بدهد. هیچ نقطه ای 100 درصد خطرناک نیست و هیچ نقطه ای 100 درصد ایمن نیست. با ذهنیت، تجربه و رفتار درست، سفر در کشورهای پر خطر نیز می تواند لذت بخش و فوق العاده باشد. این مطلب خبرنگاران را بخوانید و در خصوص این که چگونه ایمنی سفر خود را در کشور های پر خطر حفظ کنیم و امنیت در سفر بهتری را تجربه کنیم بیشتر بدانید. با ما همراه باشید :

امنیت در سفر ، چگونه ایمنی سفر خود به کشور های پر خطر را حفظ کنیم؟

آماده باشید تا امنیت سفرتان تامین گردد

فرقی نمی کند به تنهایی سفر کنید یا با گروهی از دوستانتان در سفر باشید؛ آماده بودن و حفظ ایمنی سفر، بسیار حیاتی و واجب است. مطلعی داشتن در خصوص شرایط مالی، اجتماعی و سیاسی کشور مقصد، اولین قدم برای داشتن ایمنی سفر به آن کشور است. اگر قرار است به شهر خاصی سفر کنید، تحقیق کنید که چه جرم ها و کلاه برداری هایی در آن شهر معمول هستند. جرمی مانند جیب بری تقریبا در همه شهر های اصلی در سرتاسر جهان شایع است؛ اما در بعضی از شهر ها، شدت بیشتری دارد. با لوازم درست خودتان را برای سفر آماده کنید؛ کیف ها، لباس ها و کیف پول مناسبی بخرید که نفوذ کردن به آنها آسان نباشد. یک عامل بسیار ضروری دیگر در راستای ایمنی سفر این است که قبل از رسیدن به آن کشور، پرواز و اتاق هتل خود را رزرو کنید. این کار بویژه در کشورهایی که امکانات مناسب گردشگری وجود ندارد و اصول آن رعایت نمی گردد، نتیجه فوق العاده ای دارد. در بسیاری از کشور ها مثلا در آفریقا، تنها راه این که مجبور به پرداخت مبالغ بسیار بالا نشوید، این است که از قبل به وسیله اینترنت، همه چیز را رزرو نمایید. این نکته در نقاط خاص در آمریکای لاتین و آسیا نیز صدق می کند.

داشتن دانش محلی و ارتباطات به داشتن سفر امن یاری می کند

وقتی به کشور های کم گردشگر سفر می کنید، بهتر است برای حفظ امنیت سفر، کسانی را داشته باشید که در موقعیت های سخت به شما یاری کنند. البته سفر کردن به یک کشور پر خطر، چه به تنهایی و چه با گروه دوستان، عملی ممکن است؛ اما داشتن آشناهای محلی باعث می گردد امنیت سفر بسیار آسان تر تامین می گردد. شناختن افراد در کشوری که از آن بازدید می کنید، مرز زبانی بین شما و مردم آن کشور را کاهش می دهد و از مسائل و سختی ها شما در آن کشور می کاهد. در جهان امروز، پیدا کردن افراد آشنا به آسان ترین حالت خود رسیده است. برای این کار و حفظ تامین ایمنی سفر، می توانید از سایت هایی مانند کاوچ سرفینگ ، تراول بادیز یا گروه های مسافرتی فیسبوک بهره ببرید تا با مردم محلی کشوری که از آن بازدید می کنید آشنا شوید.

به هدف تبدیل نشوید تا ایمنی سفرتان تامین گردد

این در واقع یک ضرب المثل کلمبیایی است که می گوید خیلی به چشم نیایید و برجسته نباشید. اگر در کشوری بسر می برید که می خواهید امنیت در سفر داشته باشید، نشان دادن ثروت و دارایی هایتان باعث می گردد به یک هدف تبدیل شوید، این کار را نکنید. ساعت، جواهرات گران قیمت و لباس های برند خود را برای حفظ امنیت در سفر، با خود نبرید. برای مثال اگر در یک کشور اروپایی یا آمریکای جنوبی، یک تیشرت مخصوص کالج های آمریکایی بپوشید، بسرعت به عنوان یک گردشگر خارجی شناخته می شوید و این ممکن است اصلا به نفعتان نباشد. رنگ های خنثی مانند مشکی، طووسی، آبی تیره و سبز تیره بپوشید و گوشی هوشمند خود را در هر گوشه و خیابانی در دست نگیرید. همینطور هم دوربین عکاسی را. طبیعتا می خواهید در طول مسیر، عکس های عالی بگیرید؛ اما همواره باید مطمئن شوید که در لحظه و موقعیت مناسب دست به این کار می زنید.

برای داشتن امنیت در سفر، به موقعیت ها و غریزه ها اعتماد کنید

یکی از برترین نصیحات ها در خصوص امنیت در سفر به تجربه ای مربوط می گردد که یک شخص از سفر به دور جهان به دست می آورد. ضروری ترین مهارتی که در این راه کسب در راستای حفظ امنیت سفر می کنید، اعتماد کردن به غریزه تان است. اگر در خصوص چیزی حس خوبی ندارید، حتما درست فکر می کنید. اگر یک خیابان به نظرتان خوب نمی آید، وارد آن نشوید. اما در هر صورت، سعی کنید نترسید. همواره سعی کنید خونسرد به نظر برسید و طوری رفتار کنید که انگار می دانید دقیقا کجا می روید. اگر در خصوص منطقه ای که به آن رسیده اید مطمئن نیستید، داخل یک رستوران یا کافی شاپ شوید و از آنها بخواهید برایتان یک تاکسی خبر کنند. بدترین چیزی که در این حالت ممکن است اتفاق بیفتد این است که آنها از شما بخواهند یک نوشیدنی بخرید. علت اصلی این که گردشگران در کشور های پرخطر مورد حمله و دزدی قرار می گیرند این است که وارد یک منطقه ناامن می شوند و به جای این که با یک تاکسی از آنجا خارج شوند، به امید رسیدن به یک محله بهتر، به قدم زدن ادامه می دهند. این کار می تواند به نتایج بسیار دردسرآور و خطرناک منجر گردد.

ایمنی سفرتان را با قضاوت و عقل سلیم تامین کنید

این نکته هم به نکته ذکر شده قبلی مرتبط است. اگر واقعا باهوش باشید، می توانید از 95 درصد از خطرهایی که ممکن است در حین سفر با آنها روبرو شوید، جلوگیری کنید. اگر به مقدار کافی و مناسب در راستای امنیت سفر تحقیق کنید، بیش از مقدار جلب توجه نکنید و خودتان را در موقعیت های دردسرزا قرار ندهید، دچار مشکل نخواهید شد. سه کار اصلی که نشان دهنده قضاوت و عقل سلیم است، اینها هستند : تحقیق کنید، بیش از مقدار جلب توجه نکنید و از موقعیت های خطرناک دوری کنید. اگر این سه قانون را رعایت کنید، می توانید از اکثریت 196 کشور جهان، بدون احساس ناامنی یا دچار دردسر شدن بازدید نمایید. البته موقیت ماجراجویی شما در منطقه ها خشن تر و خطرناک تر، به سایر عوامل احتیاج وابسته است. دانش محلی، توانایی صحبت کردن به زبان آن کشور و داشتن ارتباطات محلی می تواند علاوه بر ایمن نگاه داشتن شما، کیفیت سفر شما را نیز تا مقدار بالایی بهبود ببخشد.

داشتن اطلاعات جغرافیایی به داشتن سفر امن یاری می کند

دانستن این که دقیقا کجا هستید، در امنیت سفر بسیار مهم است؛ اما در کشور هایی که بعضی نقاط آن برای افراد خارجی ایمن نیست، می تواند بسیار حیاتی و نجات دهنده باشد. بنابراین، اولین کاری که بعد از وارد شدن به یک کشور باید انجام دهید، خریدن سیم کارت محلی برای استفاده از گوگل مپس Google Maps و اپلیکیشن هایی مانند اوبر Uber یا گرب Grab است. علاوه بر دانستن این که کجا هستید، مطلعی داشتن از محیط اطرافتان یک عنصر اساسی دیگر است که برای داشتن امنیت سفر در کشور های پر خطر لازم می باشد. بهمین علت است که نباید در حال زل زدن به صفحه گوشی تان قدم بزنید. علاوه بر غرق شدن در منظره ها، می بایست بدانید چه چیزی در اطرافتان اتفاق می افتد و چه کسانی در اطرافتان هستند. اگر کسی شما را هدف قرار داده باشد، معمولا خودتان از قبل متوجه این قضیه می شوید؛ زیرا ممکن است آن شخص شما را دنبال نموده باشد یا زیر نظر گرفته باشد. بسیاری از افراد، وقتی که متوجه می شوند کسی آنها را دنبال می کند، هول می شوند و می ترسند؛ اما در حقیقت بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید؛ زیرا بیشتر مجرمان وقتی متوجه می شوند که مورد شناسایی قرار گرفته اند، برنامه شان را اجرا نمی کنند و ترجیح می دهند صحنه را ترک کنند.

کپی داشتن از مدارک، اطلاعات موجود در لوازم الکترونیکی و داشتن پول نقد از موارد تامین امنیت سفر است

به دلایل عملی و البته آرامش فکر خودتان، برای داشتن امنیت سفر، بهتر است حداقل دو کپی از تمامی مدارک مهم خود مانند پاسپورت، کارت شناسایی، گواهی نامه، کارت بیمه سلامت و غیره را بهمراه اصل خود مدارک، همراه داشته باشید. این کپی ها را در نقاط مختلف چمدان و کیف های خد نگه داری کنید و همه آنها را یکجا قرار ندهید. علاوه بر مدارک، بهتر است همواره یک کپی از اطلاعات گوشی تلفن همراه یا لوازم الکترونیکی دیگر خود داشته باشید. در خصوص پول نقد، همواره توصیه می گردد که پول نقد اضافی برای مواقع اضطراری نگه دارید تا اگر کارت اعتباری شما گم یا دزدیده شد، بتوانید از آن بهره ببرید. هزار دلار مبلغ خوبی برای نگه داشتن پول نقد است. البته کافی بودن این مبلغ به طول سفر شما و نوع مقصد تان دارد؛ اما معمولا حداقل یک یا دو هفته از سفرتان را تامین می کند. پول نقد اضافی خود را در جیب های مخفی کیف ها و چمدانتان و نقاط مختلف آنها قرار دهید و سعی کنید همه آن مبلغ در یک نقطه قرار نگیرد.

برای تامین امنیت در سفر جیب ها و چمدان به موارد ضروری اختصاص دهید

داشتن حداقل لوازم و چمدان در سفر به کشورهایی که امکانات خوب گردشگری و استاندارد های امنیتی قانع کننده ندارند اهمیت ویژه ای دارد. تنها ضروری ترین چیزها را با خود به سفر ببرید و لوازم ارزشمند خود را درون یک گاو صندوق یا در یک نقطه کاملا مخفی از چمدانتان قرار دهید. بخصوص وقتی در هنگام شب بیرون می روید، پول نقد خود را در جیب های مختلف لباس خود قرار دهید. هرگز هیچ چیزی را در جیب های پشت شلوارتان نگذارید. این جیب ها، هدف اصلی جیب برها هستند.

مطلع کردن دیگران از محل تقریبی خود از نکات حفظ امنیت سفر است

اگر در حال سفر تکنفره در یک کشور پر خطر هستید، برای حفظ ایمنی سفر همواره به مسئولین هتل یا میزبان خود اطلاع دهید که تا چه ساعتی می بایست منتظر بازگشتن شما باشند. به طور کوتاه در خصوص جایی که به بازدید از آن می روید برایشان بگویید تا بدانند کجا خواهید بود و شماره تلفن محلی خود را در اختیار آنها بگذارید. در صورتی که اتفاق بدی برای شما بیفتد، آنها مطمئنا کاری در خصوص آن انجام می دهند و احتمال این که بتوانند شما را از مخمصه نجات بدهند بسیار بسیار زیاد است.

پرسیدن از مردم محلی در خصوص امنیت یک نقطه در راستای حفظ ایمنی سفر

برای به انتها رساندن این مطلب در خصوص مجموعه نکات ایمنی سفر در کشور های پر خطر، باید گفت موثر ترین روش برای ایمن باقی ماندن این است که از مردم محلی در خصوص امنیت آن منطقه سوال کنید. هرگز به اطلاعاتی که به وسیله اینترنت دریافت می کنید به عنوان اطلاعات قطعی و نهایی تکیه نکنید. بعد از مدتی سفر کردن متوجه خواهید شد که هیچ وبلاگ یا کتاب هدایت نمی تواند مانند مردم محلی، اطلاعات مفید و دقیق به شما ارائه کند. بنابراین، قبل از اعتماد به وبلاگ ها و وبسایت های اینترنتی یا کتاب های راهنما، از مردم محلی در خصوص مسائل امنیتی شهرشان سوال کنید و طبق همان تصمیم بگیرید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2256

به "امنیت در سفر ، چگونه ایمنی سفر خود به کشور های پر خطر را حفظ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت در سفر ، چگونه ایمنی سفر خود به کشور های پر خطر را حفظ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید