توصیه ها به کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه

به گزارش مسافرت رو، تهران (پانا) - سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای نسبت به کاهش 6 تا 10 درجه ای دما در شمال شرق، جنوب غرب، مرکز، دامنه های زاگرس و دامنه های جنوبی البرز هشدار داد.

توصیه ها به کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در هشدار کشاورزی که صادر کرده است نسبت به نفوذ هوای سرد و کاهش دما و همچنین افزایش سرعت وزش باد و احتمال سرمازدگی درختان میوه در مرحله گل دهی و خسارت به گلخانه ها و احتمال شکستن شاخه های درختان، هشدار داد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی نفوذ هوای سرد و کاهش دما برای امروز 14 فروردین آغاز شده و تا پیش از ظهر دوشنبه 16 فروردین ادامه دارد. کاهش دما و نفوذ هوای سرد در روز 15 فروردین سبب کاهش 8 تا 10 درجه ای دما در شمال شرق کشور و کاهش 6 تا 8 درجه ای دما در جنوب غرب، نواحی مرکزی، دامنه های زاگرس و دامنه های جنوبی البرز می شود. برای روز دوشنبه نیز کاهش 8 تا 10 درجه ای دما در شرق و جنوب شرق کشور، رخ می دهد.

کاهش دما سبب سرمازدگی درختان میوه در مرحله گلدهی می شود.

سازمان هواشناسی به شهفرایندان توصیه کرد تا به منظور کاهش خسارت های ناشی از سرمازدگی و کاهش دما موارد زیر را رعایت کنند:

استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما.

محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون).

عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی - روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، مالچ پاشی در سطح باغات.

توصیه به عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می رسد.

کنترل سرما قبل از تورم جوانه ها، از طریق مبارزه با باکتری های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری کش ها.

تخلیه آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر.

استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به فرایند کاهشی دما.

استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه ها، پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش وزش باد شدید برای امروز تا اواخر فردا 15 فروردین نیز هشدار داد. بنا بر اعلام آن سازمان، باد شدید با سرعت متوسط 60 تا 90 کیلومتر بر ساعت، وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از 110 کیلومتر بر ساعت به شکل لحظه ای و محلی برای امروز و فردا در تهران و 15 استان کشور رخ می دهد.

وزش باد شدید در خوزستان، مرکزی، قم، تهران، سمنان، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، و برای 15 فروردین وزش باد شدید در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق کرمان سبب خسارت به گلخانه ها می شود و احتمال شکستن شاخه های درختان در طی امروز و فردا وجود دارد.

سازمان هواشناسی به شهفرایندان توصیه کرد تا نسبت به استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد اقدام کنند. همچنین از محلول پاشی و سم پاشی خودداری کرده و نسبت به استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، محافظت از صیفی جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن های مرغداری در شرایط باد شدید اقدام کنند.

همچنین سازمان هواشناسی بر عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین، جمع آوری شاخه های هرس شده از کف باغ - عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد، توضیه کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1656

به "توصیه ها به کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه ها به کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید