چیزهایی که باید درباره دنیا نما بدانید

به گزارش مسافرت رو، ایران، منطقه ها حیرت انگیز زیادی دارد و جهان نما در 85 کیلومتری گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی یکی از این منطقه ها حیرت انگیز است. جدا از چشم انداز حیرت انگیز جهان نما و دید وسیعی که از بالای آن میتوان به جنگل های پایین دست داشت، دلایل دیگری هم باعث می گردد عزم سفر به جهان نما را جزم کنیم. جنگل های جهان نما از نوع جنگل های هیرکانیست که از قدیمی ترین جنگل های جهان به شمار می رود، جنگل هایی که ایران در کوشش است تا آنها را به عنوان میراث جهانی به ثبت برساند.

چیزهایی که باید درباره دنیا نما بدانید

جنگل دنیا نما کجاست؟

منطقه حفاظت شده دنیا نما در استان گلستان و در 60 کیلومتری شهر کردکوی قرار گرفته است و فاصله آن تا گرگان 85 کیلومتر است.

کردکوی بعد از بهشهر قرار گرفته و بعد از آن با گذر از چند روستا به دهکده دنیا نما می رسید. دنیا نما روستایی ییلاقی است که 3086 متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته، پس ارتفاعش خیلی زیاد است. وسعت این ناحیه سرسبز حدود 30 هزارو 650 هکتار است.

حدود 607 گونه گیاه آوندی در این منطقه شناسایی و ثبت شده. این منطقه بعد از پارک ملی گلستان، وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان است، تنها منطقه ای در ایران که زیستگاه قابل سکونت برای ببر محسوب می گردد.

چرا باید دنیا نما را ببینیم؟

یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران را در دهکده دنیا نما پیدا می کنید. این منطقه از سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

در این دهکده روستاییان گوسفندان را به چرا می برند و روستاییان در کار پرورش کندوی عسل هم دستی بر آتش دارند. تابستان ها شور زندگی در این جا موج می زند. ولی سرمای زمستان باعث میگردد اهالی به منطقه ها گرمتر کوچ نمایند.

حتی تابستان ها ممکن است در این جا باران ببارد. پس برای تماشا آن ضروری است با ماشین دو دیفرانسیل و شاسی بلند سفر کنید. احتمال این که ماشین در گل گیر کند هم وجود دارد.

به دنیا نما که برسید، می توانید کلبه های روستاییان را کرایه کنید و شب را همان جا بمانید. البته اگر اهل طبیعت گردی باشید، همان جا چادر هم می توانید، می زنید. در این صورت از روستا دور نشوید، چراکه در این منطقه حیوان وحشی هم هست.

دنیا نما جنگلی ست که بیشتر وقت ها مه آن را فرا گرفته، مه ها ظهر به بعد ظاهر میشوند و تا شب هستند. کمی جنگل را که پیش بروید به کلبه ای هم می رسید که می توانید در آن چای و املت دلچسبی بخورید.

اگر اهل کوهنوردی باشید، می توانید به دل کوه بزنید. هوا که صاف باشد از بالای ارتفاعات منطقه می توانید چشم انداز یک دست سبز پایین پای تان را ببینید که شبیه کارت پستال هاست. البته در هوای مه آلود یا ابری اینجا یک چیز دیگر است.

در این منطقه از داشتن چشمه، رودخانه هم بی نصیب نیست. این چشمه ها در فصل بهار حسابی پرآب می شوند و خیلی ها را راهی این منطقه می نمایند.

پوشش گیاهی و جانوری

بیشترین محصولی که در این روستا کشت می گردد، گندم، جو، سبزیجات و سیب زمینی است. با وجود مرتع های سرسبزی که در این منطقه هست، محصولات دامی زیادی هم پیدا می گردد. پشم و گوشت و لبنیات در ییلاق دنیا نما زیاد است. پس موقع برگشت شیر،کره و پنیر هم می توانید خریداری کنید.

قدیم ترها بیشتر خانه های روستایی از چوب، گل و آجر ساخته می شدند؛ ولی این روزها پای سیمان و تیرآهن هم به ساخت و سازها باز شده.

در جنگل دنیا نما بیشتر از تصورتان درخت های متنوع می بینید. راش، آزاد، ممرز، نمدار، سرخدار، مریم گلی، نسترن و درمنه در کنار علفزارها و بوته زارهای وسیع، این منطقه را پوشانده.

ببر را که گفتیم ولی دنیا نما زیستگاه اصلی خرس، خوک وحشی، گرگ، پلنگ، میش، قوچ، کل و بز هم هست.

مرال (گاوهای وحشی)، گرگ، راسو، شغال، خارپشت و برخی از دوزیستان هم در دنیا نما زندگی می نمایند. در سوته کولیجال و گرمه، خرس، شوکا و پلنگ هم زندگی می نماید.

در گشت وگذار در دهکده دنیا نما چند رودخانه مهم می بینید، مثل رود چهارباغ، رودخانه مغزی، رودخانه ترکت و سفیدرود.

چشمه هایی هم وجود دارد که می توانید دقایقی را کنارشان باشید و پایتان را در آب خنکشان بگذارید. مثل چشمه شاهپسند، مارسنگ، مرادچشمه، قل قل و کلی چال.

گورستان تاریخی کمرسرک و برج اردکان همان حوالی هستند و از جاهای تاریخی منطقه محسوب می شوند.

توصیه ویژه

این روستا امکانات ویژه ای برای جهانگرد ها ندارد، اما همین نکته باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

در کردکوی باک بنزین را پر کنید. زنجیر چرخ همراه داشته باشید و پیش از سفر چرخ ها و برف پاکن ها را چک کنید.

در روستای درازنو هر چه را از قلم انداخته بودید، از بقالی خریداری کنید. از این دهکده ییلاقی زیبا که بیرون بروید، دیگر موبایل آنتن نمی دهد و از چیزهای زندگی شهری مثل برق، تلفن یا سرویس بهداشتی هم چیزی نمی بینید.

چیزهایی که درباره جنگل ابر نمی دانید

جاذبه های نزدیک

در راه رسیدن به این منطقه، جایی که از روستای رادکان را پشت سر می گذارید و وارد جاده حاجی آباد می شوید، روی تپه ای برج اردکان را پیدا می کنید. این برج تاریخی، 35 متر ارتفاع دارد. روی برج کتیبه های بسیار قدیمی نوشته شده.

خود منطقه کردکوی که در 56 کیلومتری دنیا نما قرار می گیرد منطقه ایست تماشای و موقع سفر جاهای تماشای گرگان را هم نباید از دست داد.

برترین فصل سفر

دنیا نما پاییز و زمستان های تماشای اما خیلی سردی دارد، بنابراین، اگر کوهنورد یا طبیعت گرد حرفه ای نیستند، به شش ماه دوم سال حتی فکر هم نکنید. اما بهار و تابستان داستان اش فرق دارد. در این دو فصل هوا خوب است، چشمه ها و رودخانه ها پرآب هستند. از فروردین تا آخر شهریور برترین وقت رفتن به اینجاست.

چه وسایلی همراه ببریم؟

زنجیر چرخ، چند بطری آب، زیرانداز و اگر قرار است شب را در طبیعت بگذرانید، کیسه خواب، گاز پیک نیک، غذای سبک و آب بیشتر، چراق قوه، کفش کوه پیمایی، لباس اضافه و چادر ضد آب با خودتان ببرید.

اگر قصد دارید در روستای دنیا نما کلبه اجاره کنید، همه چیز همراه داشته باشید. همه چیز یعنی وسایل خواب و خوراک. احتمالا در کلبه فقط بخاری هیزمی وجود داشته باشد.

کجا اقامت کنیم؟

بیشتر جهانگرد هایی که به دهکده دنیا نما می فرایند، شب را در کلبه های اجاره ای یا در چادر می مانند. اما ممکن است شما بخواهید صبح خیلی زود به دنیا نما بروید و تا عصر برگردید. در این صورت پیشنهاد می کنیم در هتل های گرگان اقامت کنید.

بین هتل های گرگان اقامت گاه های خوبی وجود دارد که قیمت هر شب اقامت در آنها باتوجه به امکاناتی که دارند از 97 آغاز می گردد.

راستا دسترسی

از هر دو جاده هراز یا فیروزکوه می توانید سفرتان را آغاز کنید. ما همان جاده هراز را پیشنهاد می کنیم. سر راه شما شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، نکا و بهشهر قرار دارند. بعد راستا کردکوی را بروید. از فلکه شهرداری کردکوی به سمت راست که به روستای درازنو می رود، راه را ادامه بدهید.

نگران طولانی بودن راستا نباشید. از بین پارک جنگلی باصفای کردکوی می گذرید که خستگی به تنتان باقی نمی گذارد.

یک ساعت راه در پیش است تا به رادکان برسید. در این جا تابلوی کوچک راهنما را دنبال کنید که جهت دنیا نما را نشان می دهد. مقصد بعدی حاجی آباد است که با گذشتن از جاده خاکی و مرتفع به آن می رسید. منتظر پیچ و خم بیشتری در جاده باشید، ولی دنیا نما زیاد دور نیست.

راهنمای رفتن به ناهارخوران گرگان

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2023

به "چیزهایی که باید درباره دنیا نما بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزهایی که باید درباره دنیا نما بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید