ترکمنستان در سال 2019؛ از غیبت عجیب بردی محمداف تا تداوم چالش های تاپی

به گزارش مسافرت رو، ترکمنستان در سال 2019 برای توسعه همکاری خزر و اجرای پروژه های ملی مربوط به صادرات گاز کوشش هایی انجام داد در عین حال بعضی تحولات داخلی این کشور نیز قابل توجه بود.

ترکمنستان در سال 2019؛ از غیبت عجیب بردی محمداف تا تداوم چالش های تاپی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، ترکمنستان در سال 2019 برای توسعه همکاری خزر و اجرای پروژه های ملی مربوط به صادرات گاز کوشش هایی انجام داد.

رئیس جمهور ترکمنستان زنده است؟

در اواسط تابستان رسانه های منطقه از درگذشت قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان اطلاع دادند و به دلیل عدم اطلاعیه رسمی دولت این کشور این پیغام سریع در تمام خبرگزاری های جهانی منتشر شد.

طی 10 روز این اطلاعات نه تأیید نه تکذیب شد و رسانه های مختلف با استفاده از فرصت به گسترش شایعه ها پرداختند.

مخاطب رسانه های منطقه حتی پس از انتشار ویدئو درباره تعطیلات تابستانی بردی محمداف و اقدامات وی در این مدت به زنده بودن رئیس جمهور ترکمنستان شک داشتند.

تنها پس از سخنرانی بردی محمداف در نخستین همایش مالی خزر مخاطبان متوجه شدند که رئیس جمهور ترکمنستان واقعا زنده است و اطلاعات درباره درگذشت وی غیرواقعی است.

دور جدید همکاری های خزر

در تاریخ 12 آگوست سال 2019 نخستین همایش مالی خزر در شهر ترکمن باشی ترکمنستان برگزار گردید.

در آن رهبران 5 کشور از جمله ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان طی 2 روز توسعه ظرفیت همکاری در چارچوب دریای خزر را مورد آنالیز قرار دادند.

با توجه به اهمیت ویژه دریای خزر مقامات کشورهای مذکور تصمیم بر تعامل و گفت وگوی دائم با هدف هماهنگی اقدامات خود در این زمینه گرفتند.

دومین دوره همایش مالی خزری در شهر آستراخان روسیه در سال 2021 برگزار می گردد.

بازگشت گاز پروم به ترکمنستان

پس از توقف 4 ساله همکاری بین دولت ترکمنستان و شرکت گاز پروم روسیه قرارداد جدیدی به امضا رسید.

حالا روسیه سالانه 5.5 میلیارد متر مکعب گاز فراوری ترکمنستان را وارد می نماید اما جزئیات درباره قیمت گاز و دیگر شرایط قرارداد رسما اعلام نشده است.

شایان ذکر است که در سال 2015 به دلیل اختلافات مربوط به قیمت گاز دعواهای قضایی بین دولت ترکمنستان و شرکت گاز پروم شروع شده بود.

پس از امضای قرارداد جدید دعواهای قضایی نیز متوقف شدند.

مسائل هوانوردی ترکمنستان در اروپا

در ابتدای سال 2019 آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا پروازهای شرکت های ترکمنی به کشورهای اروپایی را ممنوع نمود.

بر اساس گزارش کارشناسان این آژانس شرکت های هواپیمایی ترکمنستان استانداردهای امنیتی را رعایت نمی نمایند.

رسانه های دولتی ترکمنستان در فصل پاییز سال 2019 از حذف تمام محدودیت ها اطلاع دادند اما اطلاعات قابل اعتماد در این زمینه وجود ندارد.

اصلاحات قانون

بردی محمداف در قالب دومین نشست شورای مردمی پیشنهاد ادغام شورای مردمی و مجلس ترکمنستان را مطرح نمود که این ایده از حمایت نمایندگان هر 2 نهاد برخوردار شد.

به نظر رئیس جمهور این کشور چنین اقداماتی شرایط مطلوب برای فعالیت سیستم قانون گذاری، نظارت بر اجرای برنامه های ملی و دفاع مؤثر از منافع رأی دهندگان را ایجاد می نماید.

کارشناسان معتقد هستند که این پیشنهاد مربوط به برنامه بردی محمداف برای انتقال قدرت به نسل جدید سیاستمداران است و رئیس جمهور فعلی خواهان تکرار سناریوی نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان است.

مجلس ترکمنستان ارگان دائم قانون گذاری است و شورای مردمی یک نهاد غیردائم می باشد و نشست های آن به ریاست بردی محمداف برگزار می شوند.

برکناری و بازداشت وزیران

در اواخر فصل پاییز دادستان کل جمهوری ترکمنستان از زندانی شدن امن دوردی ایشان اف وزیر تجارت و ارتباطات خارجی و اسکندر مولیک اف وزیر کشور به دلیل فساد اداری اطلاع داد.

بر اساس این گزارش این مقامات به 15 سال زندانی محکوم شدند و اموال آنان ضبط شد.

بردی محمداف دستور استفاده این اموال برای ساخت مدارس، بیمارستان ها و دیگر زیرساخت های اجتماعی را داد.

مسائل تاپی

پروژه ساخت لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند سال جاری با مسائل جدی روبرو شد و رئیس جمهور بارها از لزوم تجدید نظر بر این برنامه تأکید کرد.

این در حالی است که در رسانه های منطقه اطلاعات از دزدی 255 میلیون دلار توسط مبین سولات مسئول شرکت Inter State Gas Systems Ltd متعلق به پاکستان از بودجه پروژه تاپی اطلاع دادند.

علاوه بر این مقامات افغانستان از کمبود 9 تا 12 میلیارد دلار برای اجرای پروژه تاپی و عدم سرمایه گذاری در این پروژه اطلاع داد.

همچنین هند به قیمت های نامناسب گاز فراوری ترکمنستان اعتراض کرد و نگران فشار سیاسی پاکستان در صورت ساخت لوله به وسیله قلمروی این کشور شد.

به نوبه خود پاکستان نگران امنیت لوله در افغانستان است و احتمالا بی ثباتی در این کشور منجر به توقف صادرات گاز می گردد.

به طول کلی تمام شرکت نمایندگان پروژه تاپی به غیر از ترکمنستان به دلایل مختلف ناراضی هستند و آینده این برنامه زیر سؤال واقع شده است.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 811

به "ترکمنستان در سال 2019؛ از غیبت عجیب بردی محمداف تا تداوم چالش های تاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکمنستان در سال 2019؛ از غیبت عجیب بردی محمداف تا تداوم چالش های تاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید