تخت روانچی: تحریم های یکجانبه مانع تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد

به گزارش مسافرت رو، ایرنا نوشت:مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: تحریم های یکجانبه مانع دسترسی کشورهای متاثر از تحریم به منابع اقتصادی و توسعه ای مورد احتیاج برای تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد.

تخت روانچی: تحریم های یکجانبه مانع تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل در موضوع حفظ صلح و امنیت بین المللی: محرومیت، نابرابری و منازعات اضافه نمود: موضوعاتی مانند محرومیت و نابرابری می توانند به عنوان محرک های بالقوه وعوامل تشدید نماینده منازعات عمل نموده و فرصت ها را برای دستیابی به صلح پایدار در کشورهای درگیر در منازعات تضعیف نمایند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: بر اساس گزارش های سازمان ملل، تامین احتیاجهای بشردوستانه در شرایط های ناشی از منازعات رو به افزایش بوده و امروز در بالاترین سطح قرار گرفته است.

وی توضیح داد: یاری های بشردوستانه می تواند علائم را درمان کند، اما نمی تواند خود بیماری را درمان کند. بنابراین، پیشگیری همواره بهتر از درمان است. در این زمینه، پیشگیری از درگیری یکی از تعهدات اصلی مندرج در منشور ملل متحد است و مسئولیت اصلی این تعهد به کشورهای عضو واگذار شده است.

تخت روانچی گفت: مقابله با چنین چالش هایی که اساساً در حیطه مسائل داخلی کشورها قرار گرفته است، احتیاجمند رویکردی یکپارچه و فراگیر است و بایستی به وسیله خود دولت های ذیربط مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: با این وجود، جامعه بین المللی نیز باید در رسیدگی به چنین چالش هایی مشارکت داشته باشد. جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد، با درخواست کشورهای درگیر در منازعات، می توانند به وسیله ارائه حمایت های فنی و مالی مناسب به این کشورها یاری نمایند، تا به علل و ریشه های اصلی چنین منازعاتی به طور مناسب و به شیوه مؤثرتر رسیدگی گردد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: کاهش فقر و نابرابری، و اطمینان از اینکه هیچ کس از توسعه عقب نمی ماند، برای دستیابی کشورها به توسعه پایدار لازم است. ما بر نقش مهم سازمان ملل متحد در این زمینه تاکید می کنیم.

تخت روانچی گفت: برای پیشگیری مؤثرتر منازعات، عوامل زمینه ای دیگر، از جمله تغییرات آب و هوایی، اشغال و مداخلات خارجی و بعلاوه، اعمال اقدامات یکجانبه دولت ها که باعث طولانی شدن منازعات می گردد، نیز باید در نظر گرفته و با آنها مقابله گردد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: در این زمینه، اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه، مانند اعمال تحریم های یکجانبه امریکا علیه مردم ایران عواقب جدی بر رفاه همه اقشار جامعه به همراه داشته است.

وی تاکید نمود: این اقدامات غیرقانونی که باعث کمبود شدید احتیاجهای اولیه مردم به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی مورد احتیاج برای مقابله با کووید 19 شده است، مسائل مالی را تشدید می نماید.

تخت روانچی توضیح داد: تحریم های یکجانبه بعلاوه مانع از دسترسی کشورهای متاثر از تحریم به منابع مالی و توسعه ای مورد احتیاج برای تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: مشارکت سازنده سازمان ملل متحد در جلوگیری از منازعات مستلزم انسجام، تعامل پایدار و هماهنگی میان مجمع عمومی، شورای امنیت، و شورای مالی و اجتماعی، با رعایت چارچوب توضیح وظایف هرکدام از این ارگان ها ذیل منشور ملل متحد، است. وی اضافه نمود: ارائه یاری های فنی و بشردوستانه به مردم احتیاجمند در شرایط های ناشی از منازعه و پس ازمنازعه، به هیچ وجه نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد.

تخت روانچی تاکید نمود: شورای امنیت باید به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند باشد و کوشش های خود را صرفا به موقعیت هایی متمرکز کند که حفظ صلح و امنیت بین المللی به خطر می افتد. موضوعاتی مانند محرومیت و نابرابری که دارای ابعاد اجتماعی و مالی است، باید به وسیله ارگان های ذیصلاح سازمان ملل متحد، یعنی مجمع عمومی و شورای مالی و اجتماعی مورد رسیدگی قرار گیرد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1949

به "تخت روانچی: تحریم های یکجانبه مانع تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: تحریم های یکجانبه مانع تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید