باید در پی اثربخشی و بهره وری در نظام اداری آموزش عالی باشیم

به گزارش مسافرت رو، وزیر علوم بر ضرورت ارزیابی و آسیب شناسی در اجرای طرح ارتقای بهره وری آموزش عالی تاکید نمود و گفت: باید در پی اثربخشی و بهره وری در نظام اداری آموزش عالی باشیم.

باید در پی اثربخشی و بهره وری در نظام اداری آموزش عالی باشیم

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نخستین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت با موضوع ارائه گزارش پیشرفت کار تدوین برنامه ارتقای بهره وری آموزش عالی و آنالیز نتایج فاز نخست پروژه تدوین نظام نوین مدیریت آموزش عالی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، نظرپور، معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع، غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، رستگاری مدیرکل برنامه و بودجه، تشکیلات و تحول اداری وزارت علوم و حضور سایر اعضا برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد این شورا و کمیته های تخصصی آن در سال گذشته به وسیله نظرپور، توضیحاتی در مورد تکالیف وزارت عتف در اجرای برنامه بهره وری در مجموعه برنامه جامع اصلاح نظام اداری به وسیله رستگاری و گزارشی در مورد نحوه برنامه ریزی و تدوین برنامه ارتقا بهره وری در زیر بخش های آموزش عالی و اندازه پیشرفت کار در فاز اول به وسیله بنیادی مدیر این پروژه ارائه شد.

غلامی با بیان اینکه یکی از ضرورت ها در سطح اجرا، ارزیابی و آسیب شناسی در حوزه عملیاتی شدن اهداف است؛ اظهار کرد: توان مدیریتی و تنوع خدمات و سطوح و حوزه های مختلف آموزش عالی این امر را سخت می سازد. از آنجا که نهایتاً در پی اثربخشی و بهره وری در این حوزه ها هستیم باید پیگیری گردد که در سطح اجرای این طرح، آشنایی مدیران با این مباحث هم اتفاق افتد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در حوزه نظری اساتید خوبی داریم که صاحب تجربه و دانش هستند؛ توضیح داد: فرصت مغتنمی است استفاده از این نظرات در دستور کار قرار گیرد و در کنار مباحث نظری، از مدیرانی که واقعیت امر و مدل در حال انجام را تجربه نموده اند هم استفاده گردد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برترین کاری که می گردد کرد، جمع بندی کار و ارائه راه چاره های عملیاتی است و این راه چاره ها باید به مراجع مربوطه از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی هم منتقل گردد.

صندلی دولت در آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد

غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هم در این نشست با اشاره به آنچه در نسل نو دانشگاه ها مطرح است، به بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها پرداخت و گفت: به نظر می رسد در کنار بحث بهره وری، بحث اثربخشی است که مجموعه در ارتباط با محیط خودش و پیرامونش را در بر می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه 100 سال نظام آموزش عالی را در کشور تجربه نموده ایم، اضافه کرد: در این طرح، تنوع اعضای خانواده آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگر اینکه به هر حال نگاه متن گرایانه که باید در جامعه داشته باشیم خواه و ناخواه یک پایه اصلی صندلی ایدئولوژی است. در بحث اقتصاد و در یک اقتصاد نفتی و تاثیرش با این الگو های طرح شده باید آنالیز گردد. بعلاوه صندلی دولت در آموزش عالی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت آنالیز چگونگی استفاده بهینه از بودجه دولتی برای رسیدن به اهداف آموزش عالی

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه ابتدا به طرح سه نکته پیرامون تدوین نظام نوین مدیریت آموزش عالی؛ گزارش طراحی الگوی حکمرانی پرداخت و گفت: نکته اول اینکه طرحی که درباره شیوه آنالیز و پایش بهره وری ارائه کردند بسیار مؤثر و قابل توجه بود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات توجه به مدل پیگیری کار آنچنان پیچیده می گردد که خود کار آنچنان پیچیده نیست و بعضاً خود کار بهره وری در محاق می ماند. نکته دوم اینکه از ابتدا باید بیشترین وقت را درباره مفهوم مرکزی بهره وری در آموزش عالی بگذاریم. درباره مفهوم مرکزی آموزش عالی و بهره وری باید بحث کنیم که در حوزه علم و فناوری و کارآفرینی است. نکته سوم هم چگونگی استفاده بهینه از بودجه دولتی برای رسیدن به این اهداف است.

سلیمی اضافه کرد: در سال های اخیرسه کار بنیادی در آموزش عالی صورت گرفت؛ یکی درباره حق التدریس ها، طرحی که درباره بهره برداری از خاتمه نامه ها صورت گرفت و طرحی که در بودجه درباره پیوند دادن پژوهش با احتیاج های جامعه صورت گرفت.

مأموریت های آموزش عالی تعریف و مدل سازی گردد

واعظی، با اشاره به تفاوت بهره وری در دولت با بهره وری در بخش خصوصی، گفت: دولت در پی سود و انتفاع نیست. در بخش دولتی نتایج بلند مدت در جامعه مهم است و انتفاع عمومی مطرح است. آموزش عالی هم با سایر دستگاه های دولتی فرق دارد. پیچیده ترین بخش دولت مربوط به آموزش عالی و علم و فناوری است و برای این کار باید ابتدا مأموریت های آموزش عالی تعریف و مدل سازی گردد.

حرکت ما به سمت نسل های نو دانشگاهی است

در این نشست بعلاوه رعنایی، یکی از مجریان پروژه تدوین نظام نوین مدیریت آموزش عالی به گزارش طراحی الگوی حکمرانی؛ گزارش تطبیقی آسیب شناسی وضع موجود حکمرانی آموزش عالی پرداخت و ویژگی های حکمرانی آموزش عالی در کشور های دیگر و ایران و هم مقایسه چالش های فراروی آن ها را برشمرد.

رعنایی با اشاره به اینکه حرکت ما به سمت نسل های نو دانشگاهی است، گفت: نسل اول دانشگاه ها بر آموزش متمرکز بودند. نسل دوم بر آموزش و پژوهش تمرکز داشتند. نسل سوم در پی همگرا کردن دولت، صنعت و دانشگاه با موضوع دانشگاه کارآفرین و نوآور بودند که وزارت علوم در سیاست های اعلامی این موضوع را مدنظر قرار داده است.

وی در خاتمه اعلام نمود: مطالعات ما نشان می دهد که دانشگاه ها در این حد متوقف نشده اند و بحث دانشگاه نسل چهارم را مطرح کردند. در این نسل توجه و تمرکز دانشگاه ها بر جامعه مدنی و ملاحظات علوم انسانی و فرهنگ عمومی و جامعه دانش بنیان در قالب مارپیچی با اسم جامعه دانشی و جامعه مدنی اضافه کردند. دانشگاه نسل پنجمی هم در حال تعریف است که علاوه بر دانشگاه، دولت، صنعت و جامعه مدنی، به موضوعات محیط زیستی هم ورود نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1798

به "باید در پی اثربخشی و بهره وری در نظام اداری آموزش عالی باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید در پی اثربخشی و بهره وری در نظام اداری آموزش عالی باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید