اصلاح قانون اتاق باید با نظر بخش خصوصی انجام شود

به گزارش مسافرت رو، اخیراً تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن تقدیم مجلس کرده اند؛ به موجب ماده 2 آن طرح، ماهیت حقوقی اتاق بازرگانی از یک موسسه غیرانتفاعی به موسسه عمومی غیردولتی تغییر می یابد.

اصلاح قانون اتاق باید با نظر بخش خصوصی انجام شود

تبدیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از یک موسسه غیرانتفاعی موضوع ماده 2 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مصوب 1369 به موسسه عمومی غیردولتی موضوع ماده 3 قانون مدیریت خدمات کشوری و قرار دادن آن جزو دستگاه های اجرایی با ماهیت ذاتی اتاق و نوع فعالیت و جایگاه آن به عنوان تشکل ملی تشکل های بخش خصوصی و همچنین موقعیت بین المللی آن انطباق ندارد.

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران و در دنیا به لحاظ ماهوی، صدا و ندای بخش خصوصی است. در ایران قبل از تشکیل مجلس شورای ملی، اتاق بازرگانی تشکیل شده است. هدف از تشکیل این اتاق، گفت وگو و رایزنی با دولت ها و قدرت ها برای پیشبرد اهداف تجارت در کشور بود.

شکرخدایی می گوید: در ایران بعد از انقلاب اسلامی، با توجه به اتفاق هایی که افتاد و با وساطت شهید بهشتی و دستور امام خمینی (ره) اتاق بازرگانی بازگشایی شد و درنهایت قانونی به مجلس ارائه شد که شرایط حقوقی اتاق بازرگانی بعد از انقلاب تأیید شد.

به گفته شکرخدایی در آن قانون جایگاه اتاق به عنوان یک موسسه خصوصی غیرانتفاعی و مشخص شده است.

او ادامه می دهد: در 10 سال اخیر بارها بهبود و اصلاح قانون اتاق ایران مطرح شده و در برنامه هیات رئیسه فعلی هم از لزوم اصلاح قانون اتاق ایران گفته شده است؛ اما رویکرد اصلاح باید به گونه ای باشد که دخالت دولت در اتاق کمرنگ تر شود و ماهیت کنندگی بخش خصوصی افزایش یابد، نه اینکه دخالت ها بیشتر شود.

به گفته شکرخدایی باید فعالیت های مربوط به کنترل داخلی و سیاست های نظارت داخلی اتاق تقویت شود. این به نظر می آید کاری است که باید مورد تأیید و تأکید باشد. ما هم در فراکسیون تشکل های اتاق ایران متنی را به عنوان پیش نویس اصلاح قانون اتاق تهیه کرده ایم و در اختیار هیات رئیسه اتاق ایران هم قرارگرفته است.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران تأکید می کند: رویکرد اصلی در اتاق ایران، کاهش دخالت دولت در اتاق بازرگانی است. برای همین من فکر می کنم چارچوب هیات نظارت بر انتخابات اتاق کاربردی ندارد؛ انجمن انتخابات و نظارت حاکمیت بر انتخابات کفایت می کند ولی هیات بازرسی و نظارت داخلی بر اتاق افزایش می یابد.

او ادامه می دهد: اگر دست حاکمیت و دولت برای دخالت در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی باز باشد و فشار و کنترل بیشتر شود احتمالاً اتاق کارکرد خود را به عنوان مامن بخش خصوصی از دست خواهد داد. طرح اصلاح قانون اتاق ایران، کنترل های دولت را افزایش می دهد. از طرفی اتاق ایران تشکل تشکل هاست و نباید این تشکل را تضعیف کرد.

شکرخدایی ادامه می دهد: افزایش مکانیزم های کنترل داخلی و کاهش دخالت های دولت در اتاق باید مورد تأکید باشد.

او درباره تبعات تصویب این طرح بدون هماهنگی با اتاق ایران می گوید: بیشتر اعضای هیات کنندگان اتاق که منتخبان فعالان اقتصادی هستند، از تهیه این طرح خبر ندارند و این بزرگ ترین نقد به این طرح است.

شکرخدایی تصریح می کند: این طرح بدون هماهنگی با صاحبان کسب وکارها تهیه شده است. علی رغم اینکه اصلاح قانون لازم و ضروری است و باید به اتاق های بازرگانی، به اتاق های نسل چهارم با خدمات ارزان، مدیریت دانش و توجه به مسئولیت اجتماعی حرکت کند، ولی این جهت فعلی ما را به هدف اصلی نزدیک نمی کند.

او ادامه می دهد: این رفتار کننده ها مانند این است که آیین نامه داخلی مجلس را بدون حضور کننده ها تغییر دهند. باید از نقطه نظرات بخش خصوصی و اتاق ایران استفاده کنند تا به سمت قانون فراگیر حرکت کنیم. اما اگر این طرح موردنظر رویه ناپخته و خام است.

او می گوید: در طرح اصلاح قانون بخش سهمیه اتاق های شهرستان ها خام است. انگار عده ای براساس نیاز خود این طرح را نوشته اند. انتظار می رود کننده مجلس شورای اسلامی به فعالان اقتصادی رجوع کنند. ما در این جهت در قالب فراکسیون تشکل ها متنی را آماده کرده ایم که با متن مجلس بسیار متفاوت است.

شکرخدایی توسعه نظام های کنترل داخلی و کمرنگ کردن دخالت حاکمیت در اداره تشکل های بخش خصوصی را دو کلیدواژه ای می داند که در هر تحولی برای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی باید در نظر گرفته شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1564

به "اصلاح قانون اتاق باید با نظر بخش خصوصی انجام شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح قانون اتاق باید با نظر بخش خصوصی انجام شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید