آثار هجوم وام 450 میلیونی به بازار مسکن

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران : عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: افزایش تسهیلات ساخت مسکن به 450 میلیون تومان خوب است، اما شروطی که برای 10 درصد رسوب ته حساب سازندگان گذاشته شده استفاده از آن را محدود نموده است.

آثار هجوم وام 450 میلیونی به بازار مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، حسن محتشم با بیان این مطلب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بسیاری از انبوه سازان در سایر بانک ها غیر از بانک حساب دارند از این جهت این 10 درصد رسوب حساب مشکل ساز است.

بنا به گزارش خبرآنلاین، وی توضیح داد: هجوم یکباره سرمایه های سرگردان بازار مسکن را به هم می ریزد و همین نوع سرمایه هاست که باعث شد در سال 99 بعد از آن هم افزایش، بار دیگر شاهد 90 درصد رشد قیمت و باشد.

محتشم با بیان این که ساخت و سازها کاهش پیدا نموده اضافه نمود: تقاضا هم به واسطه کاهش درآمد سرانه و نبود پس انداز و توان خرید به شدت کاهش پیدا نموده است.

او با بیان این که افزایش قیمت مسکن متناسب با میزان تورم به معنی این است که مسکن افزایش قیمت نداشته گفت: کاهش نمی یابد، چون قیمت همه نهاده های مسکن و مصالح بالا رفته است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان با بیان این که اقتصاد تابع دستور نیست گفت: در هر کشور حدود 5 تا 10 درصد خانه ها باید خالی باشد و این طبیعی است، اما در قانون اقتصادیات بر خانه های خالی دولت باید برای فراوریکنندگان و انبوه سازان واقعی فرصت کافی برای عرضه واحدهای ساخته شده اش در نظر بگیرد.

وی درباره تاثیر ساخت و عرضه واحدهی مسکن ملی هم گفت: اگر این واحدها به سرعت ساخته گردد و به موقع عرضه گردد تاثیر مثبت خواهد داشت.

حسین عبداللهی کارشناس اقتصاد مسکن نیز با اشاره به کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: از سال 93 به این سو 93 درصد ساخت و سازها کاهش پیدا نموده است.

عبداللهی با بیان این که افزایش وام به خودی خود کار خوبی است گفت:، اما این هم خیلی مهم است که این وام را چگونه به دست سازنده برسانیم و به نظر می رسد که این وام فقط به صنعتی سازها و انبوه سازها تعلق می گیرد، اما فقط 2 درصد فراوری مسکن توسط انبوه سازان صورت می گیرد و این نشان می دهد که ما داریم به 2 درصد وام می دهیم که عملا خیلی تاثیر ندارد.

وی با بیان این که حداقل هزینه ساخت و ساز به متری 5 میلیون تومان رسیده است گفت: مشکل ما این است که به همه بازار مولد وام می دهیم، اما به مسکن که موتور اقتصاد است اصلا از بابت وام توجه نمی کنیم، ارزش وام ها کاهش پیدا نموده و در عوض هزینه ها بالا رفته و رکود ساخت و ساز رخ داده است.

عبداللهی گفت: سود وام ساخت و ساز بالاست و باید کمتر گردد و مدت بازپرداخت آن هم از 12 سال باید به 20 سال برسد.

او طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه را ستود و گفت: اجرای دقیق این طرح در بازار مسکن ایجاد خواهد نمود و باعث می گردد قیمت مسکن متعادل و آرام بالا برود.

این کارشناس مسکن گفت: سامانه ملی املاک و اسکان هم سامانه خوبی است و یاری می نماید تا اطلاعات بازار مسکن را پالایش کنیم و برای بازار مسکن برنامه جامعی داشته باشیم.

قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاورین املاک هم با حمایت از اقتصادیات بر خانه های خالی گفت: این طرح برای جامعه مفید است و تنظیم ثروت می نماید.

قلی خسروی اضافه نمود: اگر ارگان ها و بانک ها از ساخت و ساز کنار بکشند و کار فراوری مسکن به بخش خصوصی واگذار گردد به بازار مسکن باز خواهد گشت.

او از افزایش وام ساخت مسکن ابراز خشنودی کرد، اما گفت: مبلغ این وام کافی نیست و کارمزد آن هم بالا است و باید مدت بازپرداختش هم بیشتر گردد.

علمداری معاون اعتبارات بانک مسکن نیز گفت: در تهران و کلانشهرها وام ساخت مسکن تا سقف 450 میلیون تومان افزایش یافته است.

علمداری گفت: وام در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون و در سایر شهرها 300 میلیون تومان پرداخت می گردد.

او نرخ سود این وام را 18 درصد بیان کرد و اضافه نمود: گردش اقتصادی انبوه سازان باید در حسابشان نزد بانک مسکن باشد و 10 درصد مبلغ در حسابشان موجود باشد و این معنایش این نیست که سپرده آن ها در بانک مسکن مسدود می گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1670

به "آثار هجوم وام 450 میلیونی به بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار هجوم وام 450 میلیونی به بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید