کلیسای پیتر و پل، مقبره تزارهای روسیه، عکس

به گزارش مسافرت رو، ساخت کلیسا پیتر (پتر) و پل که داخل دژی به همین نام در کرانه رود نِوا در سنت پترزبورگ واقع شده است در سال 1712 شروع شد. این بنای جدید را برای جایگزینی با کلیسای چوبی و کوچکی به همین نام ساختند که اندکی بعد از تأسیس شهر سنت پترزبورگ توسط پتر کبیر در دژ پیتر و پل در سال 1703 ساخته شده بود. معمار ایتالیایی دومنیکو ترتزینی (Domenico Trezzini) چنان شاهکاری را به سبک باروکی طراحی کرد که امروزه در میان زیباترین کلیساهای روسیه رتبه بندی می گردد. ساخت کلیسای جامع در سال 1733 به سرانجام رسید و منار چوبی سابق آن در سال 1858 با مناری فلزی عوض شد. در نوک این منار یک بادنما به شکل فرشته نصب کردند که یکی از نمادهای مهم شهر به شمار می رود.

کلیسای پیتر و پل، مقبره تزارهای روسیه، عکس

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

کلیسای پیتر و پل سن پترزبورگ

کلیسای جامع 122 متر ارتفاع داشته و چند قرن بلندترین نقطه سنت پترزبورگ محسوب می شد. برج ناقوس این بنا در شب 29 آوریل سال 1756 بر اثر اصابت صاعقه گرفتار آتش سوزی جدی شد و در سال 1766 به دستور کاترین کبیر دوباره به همان شکل اول مورد بازسازی نهاده شد. فرایند ساخت این برج حدود 10 سال به طول انجامید.

جالب توجه ترین قسمت این کلیسای جامع باروکی، مخروط نوک تیز روی برج ناقوس بوده که تضاد چشمگیری با منارهای پیازی شکل سنتی کلیساهای روسی دارد. انتخاب یک سبک معماری متفاوت اصلاً اتفاقی نبوده و در واقع هدف پتر کبیر برای اصلاح و تغییر شکل روسیه و نزدیک کردن آن به ملت های اروپای غربی را منعکس می نماید. حتی نقشه زمین این بنا نیز به کلیساهای ارتدوکسی روسیه شباهت ندارد. کلیسای جامع پیتر و پل به جای شکل صلیب یونانی، یک راهروی بلند با دو جناح دارد.

طراحی داخلی کلیسا

یک رواق بازدیدکنندگان را به فضای داخلی باشکوه و مجلل کلیسا راهنمایی می نماید که ترک معماری کلاسیک کلیساهای ارتدوکسی روسیه نیز به حساب می آید. این سبک سنتی شامل طاق های عظیم، نقاشی سقفی، لوستر و ستون های مرمری با طلا کاری می شد. یکی از مهم ترین آثار هنری داخل کلیسا، شمایل 30 متری خلق شده توسط صنعت گران مسکو در سال 1722 تا 1729 است. به طور کل 43 تمثال برای تزئین این شاهکار باروکی پیچیده به کار رفته و یک طاق پیروزی مرکزی به نمادی از پیروزی ارتش روسیه در جنگ شمال نیز در آن به چشم می خورد.

مقبره تزارها

جدای از شکوه و زیبایی کلیسای جامع پیتر و پل، آن را بیشتر به خاطر مقبره تزارها می شناسند. زمانی که پتر کبیر در سال 1725 درگذشت، او را در این مکان دفن کردند. البته در آن موقع هنوز کار کلیسا به سرانجام نرسیده بود. به جز 3 تن، تمام جانشینان بعدی او نیز در همین جا دفن شدند. آخرین فرد نیکولاس دوم بود که بلشویک ها او و خانواده اش را در سال 1918 بدون محاکمه اعدام کردند. پیکر آن ها را در سال 1998 به کلیسا انتقال دادند. کلیسای جامع پیتر و پل قدیمی ترین بنای شهر سنت پترزبورگ به شمار رفته و بعد از برج تلویزیون بلندترین سازه نیز محسوب می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1209

به "کلیسای پیتر و پل، مقبره تزارهای روسیه، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای پیتر و پل، مقبره تزارهای روسیه، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید