کرونا می تواند تا یک سال بویایی را مختل کند

به گزارش مسافرت رو، یک مطالعه تازه می گوید ممکن است یک سال طول بکشد تا توانایی بویایی پس از COVID-19 برگردد. آنوسمیا - از دست دادن بویایی جزئی یا کلی - یکی از علائم معین کننده COVID-19 بوده است.

کرونا می تواند تا یک سال بویایی را مختل کند

خبرنگاران| مطالعه ای که در مجله پزشکی JAMA منتشر شده است، می گوید که آنوسمی ممکن است تا یک سال ادامه داشته باشد. برای این مطالعه، تیمی از محققان پزشکی 97 بیمار مبتلا به کاهش بویایی حاد را که بیش از هفت روز پس از تشخیص مثبت کرونا طول کشید، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به گزارش خبرنگاران؛ این مطالعه می گوید، از 97 شرکت نماینده، 51 نفر تحت آزمایش بویایی ذهنی و عینی قرار گرفتند، به این معنی که آن ها در خصوص حس بویایی آن ها مورد آنالیز قرار گرفتند و برای تأیید پاسخ هایشان آزمایش شدند.

این 51 بیمار در طول یک سال هر چهار ماه یک بار نظر سنجی کردند و از توانایی بویایی آن ها پرسیدند. شرکت نمایندگان حس بویایی خود را با توجه به قدرت اعتقاد آن ها در هر بازه زمانی چهار ماهه ارزیابی کردند.

بر اساس این مطالعه، در چهار ماهگی، حدود 45 درصد از 51 بیمار گزارش کردند که حس بویایی کامل خود را دارند. اکثریت، حدود 53 درصد، گفتند که فقط بویایی خود را تا حدی بازیابند. 2 درصد به جامانده نشان داد که هیچ تغییری در قدرت بویایی ندارند.

در فاصله هشت ماهه، حدود 96 درصد از 51 بیمار بهبود کامل را گزارش نموده اند. دو بیمار یا حدود 4 درصد همچنان کاهش حس بویایی را در مارک یک ساله گزارش کردند.

این مطالعه می گوید، حدود 28 درصد از 46 بیمار که فقط آزمایش ذهنی انجام داده اند - نظرسنجی ها - بهبودی مطلوب را در چهار ماه گزارش دادند سایر شرکت نمایندگان هم طبق علامت سال همین را گزارش کردند.

محققان پزشکی گفتند: آنوسمی مداوم مرتبط با COVID-19 با تقریبا بهبودی کامل در یک سال پیش آگهی بسیار خوبی دارد.

از آنجا که پزشکان تعداد فزاینده ای از افراد مبتلا به سندرم پس از COVID را مدیریت می نمایند، داده ها در خصوص نتایج طولانی مدت برای پیش آگاهی و مشاوره آگاهانه مورد احتیاج است.

چرا کرونا ویروس باعث از دست رفتن حس بویایی می شود؟

از اولین گزارشاتی که از ووهان چین، ایران و بعدا ایتالیا منتشر شد، معین شد که از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) یکی از علائم قابل توجه مبتلایان به این ویروس است. اکنون، پس از ماه ها گزارش، یافته های بالینی و هم مطالعات دقیق تر، گویا مدلی برای شرح چگونگی از دست دادن حس بویایی به علت این ویروس، به دست آمده است.

یکی از مهمترین دلایل از دست دادن بویایی، عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی، سینوس یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. ویروس های کرونا ویروس هایی که بیماری های مهلکی ایجاد نمی نمایند، مانند COVID-19، SARS و MERS، یکی از دلایل سرماخوردگی است و شناخته شده است که باعث از بین رفتن بو می شود.

در بیشتر این موارد، با از بین رفتن علائم، حس بویایی برمی شود، زیرا از دست دادن بو به سادگی نتیجه انسداد بینی است که از رسیدن مولکول های رایحه به گیرنده های بویایی در بینی جلوگیری می نماید. در برخی موارد، از دست دادن بو می تواند ماه ها و سال ها ادامه یابد.

از دست دادن ناگهانی احساس بویایی در افراد آلوده به ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 به علت تورم موضعی بافت اطراف سلول های عصبی بویایی تشخیص دهنده بو در حفره بینی است.

اکنون می دانیم که ذرات ویروس کرونا به وسیله گیرنده ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) به سلول ها متصل می شوند.

فقط تعداد کمی از سلول ها این گیرنده را دارند که شامل بافت های پوشاننده ریه ها، دستگاه گوارش و بعلاوه سلول های مولد مخاط که در مجرای بینی قرار دارند.

محققان دریافته اند که گرچه خود اعصاب بویایی این آنزیم را ندارند، اما در نزدیکی آن، یک بافت حمایتی متشکل از سلول های نگه دارنده، می تواند شرحی ارائه دهد.

معین شده است که این سلول ها در غشای خود گیرنده های ACE2 دارند. در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا، بافت های دارای این سلول ها می توانند ملتهب شده و به طور بالقوه از رسیدن مولکول های منتقل شده در هوا به انتهای نورون های بویایی جلوگیری نموده و بویایی را کاهش دهند.

از آنجا که این تورم به بخش کوچکی از بافت محدود می شود، راه تنفسی مسدود نمی شود و فراوری مخاط افزایش نمی یابد، به این معنی که بدون داشتن موردی از بوف ها، بو می تواند کاهش یابد.

هنگامی که التهاب کاهش می یابد، احساس بویایی می تواند خود به خود برشود. اما نه همواره.

هنوز شرحی در خصوص از دست دادن دائمی حس بویایی به علت مبتلا شدن به ویروس کرونا گزارش نشده، که اگر چنین باشد محققان حدس می زنند که این ممکن است نتیجه وارد شدن آسیب جدی به سلول به بافت عصبی باشد.

آیا اگر بویایی خود را از دست دهید نگران باشید؟

تغییر در توانایی حس بویایی باید همراه با سایر علائم یا عوامل زندگی تفسیر شود. گاه بی اهمیت، و در برخی موارد می تواند مهم باشد.

تقریباً از هر چهار آمریکایی بالای 40 سال یک نفر گزارش می نماید که در توانایی تشخیص بو ها تغییر نموده است. حدود 3 درصد از مردم به هیچ وجه بویایی ندارند.

از دست دادن چنین حس بویایی - هیپوزمیا نامیده می شود، یا در موارد کامل آنوزمی - از ویژگی های تعدادی از شرایط است.

بسیاری از ویروس ها که باعث سرماخوردگی می شوند، می توانند بافت مخاطی مخاط داخل مجاری بینی و سینوس ها را ملتهب نمایند، به اسم مثال جریان هوا و حساسیت به بو را کاهش می دهند. این امر اغلب با دشواری در استنشاق و آبریزش بینی همراه است.

زوال عقل بعلاوه با از دست دادن بو همراه است، به این معنی که هیپوزمیا می تواند نشانه اولیه ای باشد که ارزش آنالیز دارد.

در خصوص COVID-19، افرادی که در طی شیوع همه گیر حس بویایی یا چشایی خود را از دست می دهند، ده برابر بیشتر از سایر آلودگی ها به ویروس SARS-CoV2 مبتلا هستند، و این یک صلاحیت مفید برای آزمایش است.

منبع: ScienceAlert

منبع: فرادید
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1823

به "کرونا می تواند تا یک سال بویایی را مختل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا می تواند تا یک سال بویایی را مختل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید