ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟

به گزارش مسافرت رو، در کشور های دیگر جهان هم پژوهش هایی به نتایج مشابهی رسیده اند. بتازگی تحقیقی در ایتالیا نشان داد که اواخر نوامبر 2019 (اوایل آذر)، سه ماه پیش از شناسایی سرایت بیماری در این کشور، ویروس کرونا در گردش بوده است.

ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟

آمریکا بالاترین آمار مبتلا به کرونا را در جهان دارد

آنالیز های جدید حاکی است که ویروس سارس-کرونای-2 هفته ها یا حتی ماه ها پیش از آنکه گمان می رفت، در جهان در حال انتشار بوده است.

تقریبا یک سال پیش بود که یک بیماری ویروسی تنفسی جدید در چین گزارش و بعد در جهان فراگیر شد. آغاز رسمی این همه گیری 31 دسامبر 2019 (دهم دی 98) است، زمانی که مسئولان بهداشتی شهر ووهان چین درباره یک بیماری ناشناخته هشدار دادند.

اکنون دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهششان را در نشریه بیماری های عفونی بالینی منتشر نموده اند.

این پژوهشگران پس از یازده ماه، با آنالیز گذشته نگر، 39 نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی نموده اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خونشان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا 21 ژانویه 2020 یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

پژوهشگران خون 7389 نفر را که بین 13 دسامبر 2019 و 17 ژانویه 2020 در سراسر آمریکا خون اهدا نموده بودند آنالیز کردند و پادتن کرونا را در 106 نمونه یافتند. وجود پادتن در خون به این معنی است که فرد در معرض این ویروس قرار گرفته و سیستم ایمنی اش پاسخ دفاعی داده است.

از این تعداد، پادتن کرونا در 39 نمونه خون دیده شد که بین 13 تا 16 دسامبر در ایالت های کالیفرنیا، اورگن و واشینگتن اهدا شده بودند.

پادتن کرونا در 67 نمونه خون هم یافت شد که اوایل ژانویه در ایالت های کانتیکت، آیووا، ماساچوست، میشیگان، رودآیلند و ویسکانسین اهدا شده بودند، یعنی قبل از شیوع گسترده کرونا در این ایالت ها. بیشتر این افراد مرد بودند با میانگین سنی 52 سال.

پژوهشگران آمریکایی نمونه خون هایی را که صلیب سرخ ماه ها پیش گرفته بود، آنالیز کردند

پژوهشگران این تحقیق البته می گویند محتمل است این پادتن ها در واکنش به انواع دیگر ویروس کرونا که در جهان شایع هستند ایجاد شده باشد، اما معتقدند این تعداد فرد دارای پادتن کرونا در آن مقطع زمانی خاص، احتمالا به این دلیل بوده که برخی از آن ها با ویروس جدید کرونا در تماس قرار گرفته بودند.

این محققان با این حال شیوع گسترده کرونا در جامعه آمریکا را پیش از اواخر فوریه (اوایل اسفند) بعید می دانند.

ویروس کرونا ابتدا در ووهان چین گزارش شد

ویروس کرونا چه زمانی ظاهر شد؟

لحظه دقیق ظهور ویروس سارس-کرونای-2 ممکن است هرگز تعیین نگردد. نشانه هایی هست که این ویروس هفته ها یا حتی ماه ها قبل از اولین شیوع در دسامبر 2019 در ووهان، در حال انتشار بوده است.

پژوهشگران مرکز کنترل بیماری های آمریکا می گویند یکی از محدودیت های مطالعه شان این بوده که نتوانستند به این سوال پاسخ دهند آیا این افراد در خود آمریکا در معرض ویروس کرونا قرار گرفته بودند یا در مسافرت به کشور های دیگر.

نمونه خون هایی که در این مطالعه آنالیز شدند را صلیب سرخ جمع آوری نموده بود که می گوید فقط سه درصد اهداکنندگان خون گفته بودند تا یک ماه پیش از اهدا خون سفر خارجی داشته اند و از بین این افراد هم فقط پنج درصد به آسیا سفر نموده بودند.

در کشور های دیگر جهان هم پژوهش هایی به نتایج مشابهی رسیده اند. بتازگی تحقیقی در ایتالیا نشان داد که اواخر نوامبر 2019 (اوایل آذر)، سه ماه پیش از شناسایی سرایت بیماری در این کشور، ویروس کرونا در گردش بوده است.

پژوهشگران دانشگاه میلان با آنالیز نمونه هایی که از حلق و بینی 39 فرد مبتلا به بیماری تنفسی بین سپتامبر 2019 و فوریه 2020 (اوایل شهریور تا اسفند 98) گرفته شده بود، یک کودک چهار ساله مبتلا به کرونا را یافتند که 30 نوامبر (نهم آذر) از او نمونه گیری شده بود.

در ماه مه نیز دانشمندان فرانسوی گفتند آنالیز نمونه های یک بیمار مبتلا به عفونت ریه در 27 دسامبر در نزدیکی پاریس نشان داده او در واقع کرونا داشته است.

پژوهشگران در چند کشور رد کرونا را چند ماه پیش از اعلام رسمی در فاضلاب شهری یافتند

در چند کشور هم محققان رد ویروس کرونا را هفته ها یا ماه ها قبل از اعلام رسمی همه گیری در فاضلاب شهر ها گرفته اند. مطالعه ای در ماه ژوئن رد کرونا را در فاضلاب شهر های میلان و تورین ایتالیا در 18 دسامبر 2019 گرفته بود؛ مدت ها پیش از شناسایی اولین مورد. همان موقع پزشکان در این شهر ها از یک عفونت ریوی عجیب سخن گفته بودند.

در بارسلونای اسپانیا هم رد ویروس در نمونه فاضلاب اواسط ژانویه پیدا شد؛ یعنی چهل روز قبل از شناسایی اولین مورد محلی.

درباره زمان ورود کرونا به برزیل هم پرسش های مطرح شده است. یک مرد بازرگان 61 ساله که از سفر به ایتالیا برگشته بود اولین مورد کرونا بود که در این کشور در تاریخ 26 فوریه پارسال شناسایی شد. در آن موقع ایتالیا تبدیل به کانون بیماری شده بود.

اما محققان دانشگاه سانتا کاتارینای برزیل رد ویروس را در نمونه فاضلابی پیدا کردند که 27 نوامبر 2019 برداشته شده بود. تحقیق بنیاد اسوالدو کروز هم می گوید حداقل یک ماه پیش از شناسایی رسمی اولین مورد، یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا در برزیل بین 19 تا 25 ژانویه وجود داشته است. تعیین نیست آیا این موارد به سفر ربط داشته اند یا نه.

به این ترتیب هنوز روشن نیست ویروس کرونای جدید از چه زمانی آغاز به آلوده کردن انسان نموده و معلوم هم نیست از چه حیوانی به انسان سرایت نموده است.

ابتدا تمام توجه ها بر بازار فروش حیوانات وحشی زنده و مرده در ووهان متمرکز شد چرا که تعداد زیادی از اولین مبتلایانی که شناسایی شدند به این بازار مرتبط بودند. ولی دانشمندان نمی دانند آیا این ویروس در آنجا ظاهر شد یا در آنجا از شرایط استفاده کرد تا از فردی به فردی دیگر منتقل گردد.

اعتراض به نحوه مدیریت کرونا در بزریل

در خود چین هم تاریخ اولین ظهور کرونا به عقب برگشته است، اوایل سال جاری در نشریه پزشکی لنست پزشکان در ووهان گزارش نموده بودند که اولین مورد شناخته شده کرونا اول دسامبر 2019 بوده است و هیچ ارتباطی هم به بازار فروش حیوانات نداشته است.

برخی کارشناسان می گویند ویروسی با توانایی همه گیری جهانی بعید است ماه ها بدون اینکه شناسایی گردد در سراسر جهان سفر کند و بیشتر محتمل است توانسته باشد چند هفته، بخصوص در زمستان در نیمکره شمالی، دور از دید بماند.

منبع: فرادید
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1464

به "ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید