چگونه بفهمیم یک عطر از مد پایدار پیروی می نماید؟

به گزارش مسافرت رو، درست مانند تعریف پایداری در هر حوزه ای از مصرف گرایی، آن چه یک عطر پایدار را تعریف می نماید دائماً در حال تغییر است. هیچ تعریف قانونی از آن چه که یک عطر را پایدار می نماید عملا وجود ندارد و عوامل بسیاری برای فراوریکنندگان عطر و خریداران مطلع باید در نظر گرفته گردد. یکی از مؤسسین خانه عطرهای لوکس می گوید: صنعت زیبایی به تنهایی هر سال حدود 120 میلیارد واحد عطر ایجاد می نماید که در پی آن، مسائل مربوط به کشاورزی بیش از حد، ترکیبات آلی فرار و ضایعات اضافی (ناشی از فرآیندهای فراوری) به وجود می آید.

چگونه بفهمیم یک عطر از مد پایدار پیروی می نماید؟

همه این ها و صنعت عطر نیز از سبزشویی (به فرآیندی گفته می گردد که شرکت های بزرگ و حتی کوچک از آن استفاده می نمایند تا محصولات خود را دوستدار محیط زیست نشان بدهند که بتوانند فروش بیشتری داشته باشند، در صورتی که دقیقا با همین محصولات به محیط زیست لطمه های زیادی وارد می نمایند) مستثنی نبوده و در امان نیستند. با افزایش تقاضا برای رایحه های سازگار با محیط زیست، برچسب های عطری وجود دارند که بدون در نظر گرفتن اصول اخلاقی پیرامون زنجیره تأمین آن یا ضایعاتی که در اثر فراوری بیش از حد ایجاد می نمایند، به راحتی به عنوان عطرهای سازگار با طبیعت به وسیله خریداران انتخاب شده و استفاده می شوند.

اعتقاد ما بر این اساس است که پایداری، مفهومی فکری است که تک تک مراحل خلق یک عطر را راهنمایی می نماید. در حقیقت پایداری در عطرسازی فقط به محصول نهایی مربوط نمی گردد و کل فرایند فراوری را شامل می گردد. اما با توجه به رشد سریع بازار عطر، یافتن رایحه ای پایدار می تواند سخت باشد. اما ما در این مطلب از خبرنگاران مگ سعی نموده ایم هر آن چه را که باید برای خریدی پایدار دانست برای شما شرح دهیم تا با رعایت این نکات عطری را انتخاب کنید که کمترین مقدار آسیب برای محیط زیست را داشته باشد.

  • راهنمای انتخاب عطر بر اساس سن و دهه های مختلف زندگی

1. لوگو

اعتبارنامه هایی که همراه با عطر هستند می توانند تا حد زیادی مفید باشند. این اعتبارنامه ها نشان می دهند که فراوری هر عطری تا چه حد تحت تاثیر اصول اخلاقی است. بعضی از موارد کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارت هستند از:

  • بدون تست حیوانی (Leaping Bunny): این علامت نشان دهنده این است که فراوری این محصول بدون هرگونه آزمایش حیوانی اجرا شده است.
  • تجارت منصفانه (Fairtrade): تجارت منصفانه به تجارتی گفته می گردد که بین شرکت های موجود در کشورهای پیشرفته و فراوری نمایندگان کشورهای در حال توسعه انجام می گردد. در این سیستم قیمت های عادلانه به فراورینمایندگان پرداخت می گردد و شرکت ها می توانند عایدی پایدار برای کارگران فراهم نمایند که می تواند زندگی آن ها را بهبود بخشد.
  • علامت پروانه لوکس مثبت (Positive Luxury Butterfly Mark): این علامت نشاندهنده استانداردهای بالا برای مردم و طبیعت است.

یکی دیگر از نهادهای محبوب B Corp است که معیاری برای سنجش استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی است. با این حال، در سال های اخیر به علت اعطای اعتبار خود به شرکت های نه چندان معتبر مورد سوال قرار گرفته است، بنابراین مراقب گواهینامه های اضافی مانند موارد فوق نیز باید بود.

2. مواد تشکیل دهنده

زنجیره تامین مواد اولیه محصول باید قابل ردیابی باشند. این، شامل حصول اطمینان از منابع پایدار مواد تشکیل دهنده و تایید این است که تامین نمایندگان با استانداردهای اخلاقی مطابقت دارند. این گزینه یکی از چالش هایی است که بسیاری از شرکت های عطرسازی با آن روبرو هستند.

اغلب (مانند بسیاری از صنایع دیگر) خانه های عطر با منابع خارجی مختلف برای مواد تشکیل دهنده و بسته بندی کار می نمایند. با این که نظارت دقیق بر هر بخش از فرآیند فراوری می تواند پیچیده و پرهزینه باشد، یک برند عطر باید دقت لازم را انجام دهد تا از پایداری آن حمایت کند. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که در حال حاضر هیچ نهادی در دنیا برای نظارت بر این روند وجود ندارد. پس این وظیفه و مسئولیت برند و تامین نمایندگان آن است که اطمینان حاصل نمایند فرایند فراوری عطرهایشان از نظر اخلاقی صحیح است.

مهم است که برای تحقیق درباره فراورینمایندگان مختلفِ مواد خام و اطمینان از ارگانیک بودن آن ها زمان صرف کنیم. منشا مواد تشکیل دهنده را می توان به وسیله سازمان های مختلفی مانند Fair for Life، ECOCERT و Fairtrade تایید کرد. بسیاری از کارخانه های عطرسازی، هم گیاهان عطری خود را با استفاده از روش های فراوری ارگانیک، بدون ظلم و پایدار رشد می دهند و هم با شرکایی همکاری می نمایند که رفتار اجتماعی و زیست محیطی شان اخلاقی است.

این صنعت علاوه بر دسترسی به مواد طبیعی که مسئولانه فراوری می شوند، دسترسی فزاینده ای به مواد مصنوعی نو فراوری شده بر اساس اصول شیمی سبز ارائه می دهد (این ها شامل مواد تشکیل دهنده فراوری شده ، به طور پایدار و بازیافتی از زباله هستند). وقتی صحبت از ترکیب یک عطر به میان می آید، با لیست بسیار کوتاهی از مواد تشکیل دهنده می توان آغاز کرد و هر کدام از مواد را موردتوجه قرار داد. این رویکرد باعث می گردد تا عطرسازها از منابع کمتر برای بالاترین نتیجه کیفی استفاده نمایند.

البته پیشرفت ها در فناوری عطرسازی، امکان ایجاد مولکول های رایحه مصنوعیِ شبیه به طبیعت را فراهم آورده است تا بوی آن را بدون آسیب رساندن یا برداشت بیش از حد مواد طبیعی مانند عود و مشک، بازسازی کند.

3. نحوه فراوری

برندها باید به مقدار محصولاتی که فراوری می نمایند توجه داشته باشند. فراوریات کوچک تر می تواند تأثیر منفی را بر محیط زیست کاهش دهند. برداشت مواد تشکیل دهنده، ایجاد فرمول و ساخت محصول نهایی همگی به یک مقدار مهم هستند. این چیزی است که گِرلَن (Guerlain)، یکی از قدیمی ترین و مورد احترام ترین خانه های عطر دنیا، جدی گرفته است.

بخش های کاری کلیدی این برند عبارت هستند از: تنوع زیستی (حفاظت از مواد خام و زیست بوم)، طراحی زیست محیطی (این نوع فراوری، اثرات زیست محیطی محصولات و فعالیت ها را محدود می نماید و انتشار گاز دی اکسیدکربن ناشی از حمل ونقل را کاهش می دهد)، تدارکات پایدار (همکاری های پایدار با شرکا، تامین نمایندگان و ارائه دهندگان خدمات) و مسئولیت اجتماعی (ترویج تنوع و بهبود شرایط کاری و زندگی کارکنان و جوامع محلی و البته حمایت از انجمن های خیریه همسو با برند).

بر این اساس بسیاری از کارگاه های عطرسازی، عطرهای خود را سفارشی می سازند یا به طور سالانه کمترین عرضه را دارند. فلسفه کمتر بخر اما باکیفیت بخر در خصوص عطر نیز صدق می نماید. برای محیط زیست بسیار بهتر است به جای خرید عطرهای متعددی که در کشوها فراموش می شوند، درباره عطری که واقعاً دوستش دارید، وقت بگذارید و تحقیق کنید.

4. تاثیر اجتماعی

از جمع نمایندگان گل گرفته تا کشاورزان، برای فراوری عطر موردعلاقه شما به یک دهکده صنعتی احتیاج است و هر یک از این افراد شایسته شغلی هستند که با آن ها رفتار خوبی گردد. در بسیاری از کارگاه ها، گنجاندن ارزش های بشردوستانه در زنجیره تامین بسیار مهم است. خیلی از کارگاه ها می خواهند از عطر پایدار به عنوان وسیله ای برای تأثیر اجتماعی و توانمندسازی زنان استفاده نمایند. به عنوان مثال، بعضی از کارگاه ها، برداشت نمایندگان گل خود را با مهارت ها و مواد مورداحتیاج برای افزایش دستمزد به وسیله تجارت، و نه خیریه، تقویت می نمایند. این مدل کسب وکار، جایگزین مبتنی بر بازیافت گل است و نشان می دهد که از کسب وکار لوکس می توان برای ایجاد تغییرات اجتماعی نیز استفاده کرد.

  • ناگفته هایی درباره مضرات استفاده از عطر

5. بسته بندی

بسته بندی یک عطر نیز برای تأثیر آن روی کره زمین بسیار حیاتی است. برای ماندگاری، تمام مواد بسته بندی باید تا حد امکان سازگار با محیط زیست و کاملاً قابل بازیافت باشند. در حقیقت هوشمندانه ترین و مسئولانه ترین بسته بندی به بسته ای گفته می گردد که همچنان کیفیت بالای عطر را حفظ کند. بسیاری از این نوع بسته بندی ها قابل استفاده مجدد (معمولاً ظرف هایی برای پر کردن دوباره) یا با زیست تخریب پذیر هستند.

برندها باید احتیاج به انطباق و تکامل را برای منظره همواره در حال تغییر خود و دنیا درک نمایند و در پی جایگزین های سازگار با محیط زیست برای جزئیات مختلف باشند؛ مانند بازیافت لیوان های کاغذی یکبار مصرف که به فیبر کاغذی برای بسته بندی بیرونی تبدیل می شوند و یا درهای پلاستیک با زیستی تخریب پذیر که از زباله های نساجی بازیافت می شوند.

6. 100% شفافیت

در نهایت، برترین برندها می دانند که شفافیت کامل در رابطه با زنجیره تامین، فراوری، منبع یابی و هر چیزی که در فرایند فراوری تا فروش وجود دارد، راهی رو به جلو است. به عنوان مصرف نماینده، از صدای خود بهره ببرید و در صورت شک و تردید، برای شرح بیشتر با برندهای موردعلاقه خود تماس بگیرید و شرح بخواهید. اگر آماده گفتگوهای سخت بودند و همه کوشششان را کردند تا شرحاتی همراه با سند و مدرک ارائه دهند پس اعتماد کنید و آن ها را در اولویت خرید خود قرار دهید.

به عنوان مثال، بعضی از کارخانه های عطرسازی با ارائه کد QR که روی هر بسته بندی نقش بسته است، اطلاعاتی درباره قابلیت ردیابی مواد تشکیل دهنده و ردیابی زنده فراوری در اختیار مشتری قرار می دهد که خود قدمی رو به جلو است.

سخن پایانی

از آن جایی که مفهوم پایداری یکی از مفاهیم نو در عرصه مد و زیبایی است شاید این نکته به فکر متبادر گردد که انجام همه این کارها به خصوص در ایران سخت و سخت باشد. اما چیزی که اهمیت دارد نوع نگاهی است که مفهوم پایداری در فکر ایجاد می نماید. همین نگاه باعث می گردد تا شما خرید آگاهانه تر و مسئولانه تر نسبت به قبل داشته باشید و تا جایی که می توانید این نکات را رعایت کنید. اگر هر فردی تا جای ممکن این مفهوم را در زندگی خود رعایت کند پس از مدتی می توان انتظار داشت فراورینمایندگان این صنعت کوشش بیشتری برای حفظ محیط زیست و روند اخلاقی فراوری داشته باشند.

منبع: harpersbazaar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 تیر 1403 بروزرسانی: 5 تیر 1403 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2379

به "چگونه بفهمیم یک عطر از مد پایدار پیروی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بفهمیم یک عطر از مد پایدار پیروی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید