هدف گذاری 720 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از استان گیلان برای سال آینده

به گزارش مسافرت رو، استاندار گیلان با اشاره به هدف گذاری 720 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از استان برای سال آینده، نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی برای رشد بیش از پیش صادرات را مورد تاکید قرار داد و گفت که باید مرز تا آخرین روز سال، برای انجام فرآیندهای صادرات، بصورت شبانه روزی فعال باشد.

هدف گذاری 720 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از استان گیلان برای سال آینده

به گزارش خبرنگاران گیلان، دکتر ارسلان زارع در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای مبادلات مرزی استان که با حضور معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت و نیز معاون امور استان های اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید؛ با اشاره به اینکه گیلان شرایط نقش آفرینی در افزایش توسعه صادرات و فراوری ناخالص ملی را داراست، اضافه نمود: سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران، می توانند نقش موثری در توسعه اهداف صادراتی گیلان ایفا نمایند.

وی وجود 270 کیلیومتر نوار ساحلی، راه های ارتباطی زمینی و دریایی، شبکه ترکیبی حمل و نقل، بنادر آستارا، انزلی و به زودی دسترسی به کشورهای مختلف با بازار مصرفی 300 میلیون نفری با اتصال به جامانده راه آهن رشت-بندرکاسپین را از ظرفیت ها و پتانسیل های بالای گیلان مطرح نمود.

استاندار گیلان ادامه داد: تفاوت معنادار رشد مثبت صادرات از گیلان، به سبب بهره مندی از این فرصت ها و کوشش تجار و بازرگانان فعال استان است.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در ارتباط تصویری با استانداران کشورهای همسایه همیشه به صندلی بازرگانان ماهر ، علاقمند و مورد اعتماد کشورهای هدف اشاره می گردد.

وی با بیان اینکه موقعیت و اقلیم مناسب طبیعی و خاک حاصلخیز برای فراوری انواع محصولات کشاورزی به ویژه در بستر گلخانه این فراوریات را مورد تقاضای همسایگان شمالی قرار داده، اضافه نمود: دسترسی نزدیک به بنادر آستراخان و آکتائو در شرایط کنونی ، بسیار راهگشا بوده است.

استاندار گیلان افزایش 46 درصدی حمل و نقل دریایی و رشد 69 درصدی صادرات به کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا از گیلان را نشان از اهتمام جدی اجرا شده در بخش توسعه صادرات دانست و گفت: شناسایی و آسیب شناسی مقررات و ضوابط چالش آفرین در جهت صادرات، در دستور کار قرار گرفته تا به وسیله مراجع ملی نسبت به رفع آنها اقدام گردد.

وی استفاده از کشتی های رو - رو و تقویت بخش حمل و نقل را از مولفه های تأثیرگذار در بخش صادرات ذکر و اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی می تواند بسترساز رشد بیش از پیش صادرات باشد.

دکتر زارع هدفگذاری 720 میلیون دلاری در بخش صادرات گیلان برای سال 1400 را احتیاجمند همکاری و حمایت سازمان های ملی در بخش سخت افزاری و نرم افزاری و ارتقاء تجهیزات و امکانات دانست و گفت: حمایت از ایجاد پایانه گل و گیاه استان با یاری های بلاعوض یا یارانه تسهیلات، می تواند در این بستر نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته علیرغم شیوع ویروس کرونا در گیلان لحظه ای صادرات متوقف نشد، اضافه نمود: انتظار می رود در امسال که شرایط مطلوب تر است؛ شاهد کوشش بیش از پیش در انجام صادرات بی وقفه باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با یادآوری اینکه باید مسائل احتمالی بازرگانان به وسیله اتاق بازرگانی به کارگروه تسهیل و رفع موانع و رونق فراوری ارجاع تا رفع گردد، گفت: ایجاد زنجیره صادرات عظیم مقیاس با نگاه سیستمی از مرحله فراوری تا مصرف ، مورد انتظار است.

وی ابراز امیدواری کرد که با نگاه راهبردی، نظارتی و راهنمایی گری بخش دولتی و تصدی گری بخش خصوصی ، شاهد رونق بخش صادرات باشیم.

در این جلسه مدیرکل گمرک بندرانزلی گزارشی از مسائل مرتبط با تجارت خارجی استان، زیرساخت های مورد احتیاج و مسائل و مسائل مرتبط با مبادلات مرزی را بیان داشت.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز تحلیل تجارت خارجی کشور در سالجاری و برنامه سال آینده را مطرح نمود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1604

به "هدف گذاری 720 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از استان گیلان برای سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری 720 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از استان گیلان برای سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید