نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی، برقراری تمهیدات کرونایی تا سرانجام آذر

به گزارش مسافرت رو، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در پی شروع اعمال محدودیت های جدید کرونایی، جزئیات کاملی از تمهیدات اتخاذ شده پیرامون رسیدگی به امور بیمه ای بیمه شدگان و کارفرمایان در آذرماه را اعلام نمود.

نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی، برقراری تمهیدات کرونایی تا سرانجام آذر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مهدی شکوری در این باره اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا از اسفند تا اردیبهشت ماه، سازمان تامین اجتماعی تمهیداتی را به منظور جلوگیری از گسترش کرونا وضع کرد که شامل تعدادی خدمات متنوع در بخش بیمه ای از جمله تمدید دفترچه های خدمات درمانی و توقف جلسات پرتجمع بود.

وی اضافه نمود: اخیرا با گسترده تر شدن دامنه شیوع بیماری و در راستای تصمیمات ستاد ملی کرونا و اینکه استان ها در سه شرایط قرمز، نارنجی و زرد قرار داده شده و بیشتر استان ها دچار این بحران هستند؛ نظر مدیرعامل سازمان بر این بود که تمهیدات کرونایی در این برهه نیز تکرار و به نوعی تمدید گردد.

تمهیدات کرونایی تا سرانجام آذر برقرار است

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بر این اساس جلسات و کمیسیون های پرتجمع که می توانند در انتقال بیماری موثر باشند، شناسایی شدند که در بخشنامه ابلاغ شده در روز چهارشنبه، 28 آبان ماه قید شده اند. تاریخ اجرای این تصمیمات مقابله ای بازه یک ماهه آذر خواهد بود و تمهیدات کرونایی تا سرانجام آذرماه برقرار است.

تعویق برگزاری جلسات هیئت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات

شکوری به فرایند برگزاری جلسات هیئت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات در این مدت اشاره نمود و گفت: آن دسته از کارفرمایانی که قرار بود در موعدهای مقرر مراجعه نمایند و پیگیر اعتراض حق بیمه شان بشوند، اطلاع رسانی و هماهنگی لازم به وسیله پیامک و یا تماس تلفنی صورت پذیرفته و در جریان قرار گرفته اند که جلسه شان به زمان دیگری موکول شده است. روز گذشته هم آنالیز کردیم و حتی یک کارفرما مراجعه غیرضرور به شعب نداشته است.

وی تاکید نمود: توقف این جلسات با توجه به شرایط خاصی که حاکم است عموما خللی در امور کارفرما ایجاد نمی کند؛ چه بسا به علت تاخیرهایی که بعضی کارفرمایان در تسویه حساب دارند؛ این وقفه به وجود آمده به نفع کارفرما است و این تمهیدات بیشتر به نفع کارفرما است تا مانع از کارشان بگردد.

توقف برگزاری کمیسیون های پزشکی و شورای پزشکی

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی همچنین با اشاره به فرایند حضور در کمیسیون های پزشکی و شورای پزشکی گفت: افرادی را داریم که درگیر بیماری های منجر به از کارافتادگی و یا استراحت های طولانی مدت پزشکی می شوند و استراحت بالای دوماه باید توسط شورای پزشکی تایید گردد. این افراد به علت بیماری مدتی بستری بوده اند و یا استراحت در منزل داشته اند و شرایط جسمانی شان طوری نیست که بخواهیم مجددا آنها را که رو به بهبودی می فرایند مجدد به سمت مراکز درمانی بفرستیم.

وی ادامه داد: این رفت و آمدها چه بسا باعث انتقال بیماری بین افراد مختلف بگردد. بنابراین تصمیم بجایی اتخاذ شد مبنی بر اینکه برگزاری جلسات را با توجه به شرایط این افراد متوقف کنیم که اتفاق خوبی است و این توقف، تاخیر و مسئله ای در ارائه خدمات به بیمه شدگان به دنبال نخواهد شد.

انعقاد قرارداد بیمه های اختیاری موکول به انجام معاینات پزشکی نیست

شکوری همچنین به شرایط بیمه شدگانی که می خواهند به صورت اختیاری تحت پوشش قرار بگیرند اشاره و اظهار کرد: وقتی افراد برای دریافت بیمه هایی چون کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی و یا مشاغل آزاد، دانشجویی، زنان خانه دار و در کل بیمه های اختیاری با ماهیت غیراجباری تقاضا می دهند برای انجام معاینات پزشکی به مراکز درمانی معرفی می شوند تا احراز گردد که از سلامت جسمانی برخوردار هستند یا خیر.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اما در این دوره، با این متقاضیان قرارداد می بندیم و تعهد می گیریم که در شرایط مناسب تری آنها را هدایت و به مراکز پزشکی معرفی کنیم. در واقع انعقاد قرارداد موکول به انجام معاینات پزشکی نیست. هرچند که این خدمت نیز تا ماه آینده و در قالب طرح 3070 کاملا غیرحضوری خواهد شد.

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری

وی درباره استراحت های پزشکی و بیمه شدگانی که قصد دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری دارند نیز گفت: بسیاری از بیمه شدگان بیماری داشتند و اکنون قصد دارند غرامت دستمزد ایام بیماری بگیرند که این مورد هم احتیاجی به مراجعه حضوری ندارد و می توانند به وسیله سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اقدام و مدارک خود را بارگذاری نمایند.

شکوری اضافه نمود: برای آنهایی که غرامت می گیرند قبلا تسهیلاتی درنظر گرفته بودیم مبنی بر اینکه بدون فرایند و انجام هرگونه تشریفاتی مدارکشان را بپذیرند. حتی گفتیم که اگر احتیاج به تمدید دفترچه درمان دارند، چون کارفرما برایشان لیست ارسال نمی کند باید از ما غرامت دستمزد بیماری بگیرند؛ ما غرامت ایام بیماری را به آنها می پردازیم که اعتبار دفترچه به خودی خود تمدید گردد و بتوانند از خدمات درمانی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: تا 80 درصد غرامت ایام بیماری را به صورت علی الحساب می پردازیم و بعد از استراحت های پزشکی که فعلا منع کردیم جایی نفرایند، بعدا سرفرصت که شرایط عادی شد با تایید مدارک از سوی مراجع پزشکی، 20 درصد مابقی پرداخت خواهد شد.

توقف یک ماهه بازرسی های ادواری

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه معمولا بازرسی های ادواری از کارگاه های مشمول تامین اجتماعی انجام می گردد گفت: همچنین بازرسی هایی که به منظور احراز اشتغال بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی، بیمه بیکاری و ... انجام می شد نیز در این یک ماهه آذر متوقف شده است. علاوه بر این جلساتی که در داخل سازمان برگزار می گردد اعم از کمیته های ادعای سابقه هم فعلا در این مقطع متوقف خواهد شد.

درخواست از مردم برای عدم مراجعه به شعب

این روزها را فرصت انجام کارهای معوقه بیمه ای ندانید

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در بخش سرانجامی سخنان خود توصیه هایی به بیمه شدگان و جامعه تحت پوشش داشت و اظهار کرد: با توجه به فرایند شیوع بیماری، فعالیت هایی که ضرورت حضور افراد را می طلبید به صورت موقت تعلیق شده است؛ تصمیمات ستاد ملی کرونا به جهت صیانت از سلامت بیمه شدگان اتخاذ شده است تا آمد و شدهای آنها در سطح شهر زمینه ساز بروز و شیوع بیماری و انتقال آن نباشد.

وی ادامه داد: از مردم خواهش می کنیم درنظر داشته باشند که این بازه زمانی یک ماهه، باید تا حدامکان درخانه بمانند و تردد کمتری داشته باشند. آنها نباید این زمان را به عنوان فرصت انجام کارهای معوقه بیمه ای شان در نظر گیرند و این ذهنیت را نداشته باشند که در این فرصت در شعب، پیگیر سوابق و بازنشستگی و ... بشوند. بلکه می توانند این کار را در آینده و یا به صورت غیرحضوری پیگیری نمایند.

شکوری اضافه نمود: این محدودیت ها، نباید زمینه ای برای حضور در شعب باشد زیرا ارائه خدمت مستلزم حضور حدبیشتری کادر اجرایی و اداری نیز هست ولی به علت تصمیمات مربوط به کاهش حضور کارمندان، با کسری کادر اجرایی در شعب روبه رو هستیم و مراجعه مکرر و پرترافیک می تواند خدمات دهی را با مشکل روبرو کند و زمینه ساز شیوع بیماری بگردد. از مردم درخواست می کنیم همراهی نمایند که با یاری همدیگر این راستا را طی کنیم و به سلامت از آن عبور کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1402

به "نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی، برقراری تمهیدات کرونایی تا سرانجام آذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی، برقراری تمهیدات کرونایی تا سرانجام آذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید