مدیران شهری باید دانش خود را ارتقا دهند

به گزارش مسافرت رو، شهر: مراسم رونمایی از 56 عنوان کتاب با حضور شهردار تهران و سایر مسئولان شهری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید.

مدیران شهری باید دانش خود را ارتقا دهند

به گزارش شهر پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم آیین رونمایی از 56 عنوان کتاب شهرداری تهران که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید، گفت: هفته کتاب و کتابخوانی من را به یاد قبل از انقلاب می اندازد، در آن سال ها کتاب های معروف و تاثیرگذار در بازارچه کتاب خیابان انقلاب عرضه می شد و صندلی ویژه ای داشت و افتخار دارم که در طول مدت فعالیت حرفه ای با همکارانم کوشش کردم آنچه را که مهم است مکتوب کنم و برای دیگران باقی بگذارم. یکی از کتابهایی که در این دوره منتشر شد و تاثیر زیادی هم گذاشت کتاب توپخانه بود که پروژه هایی مانند بازسازی خیابان لاله زار یا میدان توپخانه تحت تاثیر این کتاب بوده است.

حناچی در ادامه گفت: در این دوره مدیریت شهری کوشش کردیم در حوزه نشر و پژوهش وارد حوزه هایی شویم که بخش خصوصی توجیه چندانی برای فعالیت در آن ندارد. این جمله درست است که وظیفه ما در شهرداری انتشار کتاب نیست و چنین وظیفه ای به ما محول نشده اما می توان در حوزه کتاب فراوریی فعالیت کرد که از دل این فعالیت پژوهش های کاربردی به دست آید. یکی از پژوهش هایی که در قالب کتاب در این سال ها عرضه شده کتاب پارکینگ رایگان است که نتیجه یک تئوری شهری است، این کتاب نشان می دهد چگونه رایگان بودن پارکینگ منجر به استفاده بیشتر شهفرایندان از خودروی شخصی می گردد و نشان داده که این سیاست چقدر غلط است و بر اساس این پژوهش هاست که متوجه می شویم توسعه بزرگراه ها در استفاده شهفرایندان از خودروهای شخصی چه تاثیر گذاشته و ضروری است که در این سیاست ها رویکرد تغییر کند. مطالعه این پژوهش ها و انتشار کتاب هایی در زمینه آخرین دستاوردهای مدیریت شهری می تواند مدیران را در مسیری قرار دهد که چنین تصمیمات غلطی نگیرند. مدیران ما احتیاج دارند که سطح دانش شان افزایش یابد و کتاب ها یاری شایانی به این امر می نماید.

حناچی در ادامه گفت: درباره تهران و حوزه شهری باید تسهیل نماینده چاپ کتاب باشید، حتی اگر این کتاب ها توسط ناشران دیگر چاپ گردد. البته شرایط حاضر با توجه به شرایط قیمت کاغذ بسیار سخت است و همانطور که میدانید این بحران به جایی رسید که روزنامه و انتشارات همشهری در آستانه تعطیلی نهاده شد و اگر حمایت های بخش هایی از دولت نبود این اتفاق می افتاد اما با وجود این بحران می توان به روش های دیگر دست زد برای نمونه توسط چاپ دیجیتال کتاب منتشر کرد، کاری که جناب آقای نوبخت گفتند در مترو اجرا شده که در قالب یک اپلیکیشن کتاب رایگان به مخاطبان عرضه می گردد . این اتفاق، کار بسیار خوبی است و می توان آن را توسعه داد .

حناچی گفت: امروز در تهران بیشتر مردم از گوشی های هوشمند استفاده می نمایند. می توان از این ظرفیت استفاده کرد. جالب است که در انتخابات سال 96 آمارها نشان می داد که 45 میلیون نفر با استفاده از گوشی هوشمند اخبار و اطلاعات را پیگیری می کردند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر جذب پژوهش های ارزشمند در حوزه مدیریت شهری گفت: اگر نشریه علمی و پژوهشی مناسبی در حوزه مدیریت شهری وجود داشته باشد می توان بسیاری از پژوهش های با کیفیت پژوهشگران را دریافت و ضمن انتشار از آنها در ارتقای دانش فنی مدیران استفاده کرد.

او در ادامه گفت: امروز در این جلسه جای بعضی ناشران مثل انتشارات همشهری و نشر شهر خالیست و ضروری است از ظرفیت این دوستان هم استفاده گردد.

شهردار تهران همچنین تاکید نمود باید برنامه ای در شهرداری برای حمایت از کتاب فروشی های قدیمی و سرشناس در تهران وجود داشته باشد.

خانه اتحادیه خانه تهران می گردد

او در ادامه اعلام نمود که خانه اتحادیه در تهران به خانه تهران تبدیل می گردد و گفت: طبق برنامه قرار است که تمامی اسناد مربوط به تهران در این خانه نگهداری و برای نمایش عرضه گردد.

همچنین در این مراسم غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز گفت: درست این بود که برنامه مفصل تری به مناسبت هفته کتاب برگزار گردد اما به دلیل شرایط کرونایی کشور مراسم به همین جلسه بسنده شد.

او از بعضی برنامه های شهرداری در هفته کتاب و کتابخوانی نام برد و گفت: شهرداری تهران در حوزه مترو با همکاری کتابخانه ملی ایران، کتابخانه هایی را در بعضی ایستگاهها ایجاد نموده است، همچنین با استفاده از یک اپلیکیشن 13 هزار عنوان کتاب را به مسافران مترو به صورت رایگان عرضه می نمایند.

در این مراسم محمد حسین بوچانی، رئیس چاپ و نشر شهرداری و رئیس مرکز مطالعات شهرداری به ارائه گزارشی از فرایند انتشار کتاب در شهرداری پرداخت و گفت: کوشش شده بر اساس شاخص هایی همچون حمل و نقل پاک؛ تهران شهری برای همه و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کتابهایی چاپ و عرضه گردد.

همچنین در این مراسم فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران به برنامه های مترو در حوزه کتاب پرداخت و گفت: در هفته کتاب ما پویش بخوان را در مترو اجرا کردیم که بر اساس آن گزیده ای کوتاه از بعضی کتاب های فاخر در مترو عرضه می گردد، همچنین اپلیکیشنی با ارائه 13 هزار عنوان کتاب به مسافران مترو طراحی شده که مسافران می توانند از آن استفاده نمایند.

در ادامه مراسم نادره رضایی، مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی هم گزارش کوتاهی از فعالیتهای این انتشارات در حوزه شهری را ارائه کرد.

محمدرضا جوادی یگانه ، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری هم در این جلسه ضمن تاکید بر حمایت شهرداری از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: شهرداری تهران وظیفه اصلی اش فراوری فرهنگ نیست و بر همین مبنا با هیچ یک از اصحاب فراوری فرهنگ و هنر مانند انتشارات رقابت ندارد بلکه کوشش نموده از محصولات فرهنگی آنها بهره برداری کند.

او با اشاره به مسائل اصحاب فرهنگ در سال های اخیر گفت: حوزه فرهنگ و به خصوص عرصه های انتشاراتی در شرایط کنونی احتیاج به حمایت دارند و شهرداری تهران کوشش می نماید با استفاده از امکانات خود به آنها یاری کند.

برزین ضرغام، مدیرعامل سازمان زیباسازی هم با تاکید بر حمایت شهرداری تهران از صاحبان فرهنگ و هنر گفت : شاید در گذشته این نگاه وجود داشت که ما رقیب بخش خصوصی در این حوزه هستیم اما در دوره جدید مدیریت شهری چنین نگاهی وجود ندارد و البته کوشش می گردد که از محصولات تخصصی انتشارات ها استفاده گردد .

در این مراسم همچنین احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیشینه ارزشمند فرهنگی تهران گفت: بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر وقتی به تهران آمدند در تهران ماندند و به نوعی به چهره های فرهنگی تهرانی تبدیل شدند افرادی مانند محمدرضا شجریان، جلال آل احمد، سیمین دانشور و بزرگان دیگر از شهرهای دیگر آمدند اما در تهران ماندند و این ظرفیت بالای فرهنگ را در این شهر نشان می دهد.

او همچنین در بخشی از سخنانش از شهردار تهران خواست که از بعضی انتشارات های قدیمی که به نوعی جزو گذشته تهران محسوب می شوند حمایت کند و از جمله آنها بعضی کتابفروشی ها هستند و گفت: بعضی کتابفروشی ها در بعضی در محلات تهران حامل فرهنگ و علم کشور بودند و هدایت های زیادی به مردم در استفاده از کتاب می کردند و خوب است که از این قشر حمایت گردد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1392

به "مدیران شهری باید دانش خود را ارتقا دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران شهری باید دانش خود را ارتقا دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید