قطبی زاده: گذشته دچار مشکل فیلم نامه است، معززی نیا: ساختمان عمومی فیلم مسئله ای ندارد

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران: گذشته آخرین فیلم اصغر فرهادی دیشب در برنامه هفت مورد نقد و آنالیز نهاده شد. سعید قطبی زاده گذشته را یک فیلم خسته کننده با ریتمی نماید می داند. در مقابل نظر او حسین معززی نیا این فیلم را یک فیلم مدرن و خوب معرفی می نماید.

قطبی زاده: گذشته دچار مشکل فیلم نامه است، معززی نیا: ساختمان عمومی فیلم مسئله ای ندارد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نشست نقد و آنالیز فیلم سینمایی گذشته ساخته اصغر فرهادی دیشب با حضور سعید قطبی زاده، منتقد سینما و حسین معززی نیا، سردبیر نشریه سینمایی 24 در برنامه هفت برگزار گردید.

معززی نیا در ابتدای این نشست با تاکید بر پیروز بودن فیلم گذشته گفت: نمی خواهم به بحث در خصوص بهتر بودن یا بدتر بودن این اثر نسبت به فیلم های قبلی فرهادی بپردازم. این فیلم برای مخاطب دنیای و تعیینا مخاطب اروپایی ساخته شده است. این فیلم سعی دارد برای همه مذاق ها خوب باشد برای همین مقایسه آن با کارهای قبلی فرهادی اشتباه است.

در ادامه قطبی زاده با اشاره به اینکه نمی خواهد یک مخالف کلیشه ای باشم گفت: دوست دارم در این برنامه بحثی در خصوص فیلم های مهم باز گردد. به نظر من اصغر فرهادی یکی از مفاخر سینمای ایران است و فیلم درباره الی او یکی از ده فیلم برتر ایران است. اما فیلم گذشته دارای ضعف ها و کاستی هایی است که در ادامه به انها اشاره می کنم.

سپس معززی نیا گفت: مجموعه فضای نقدی که برای فیلم گذشته در ایران بوجود آمد عجول، شتاب زده و عصبی بود. واکنش هایی غیرعادی در برخورد با این فیلم رخ داد. این فیلم جنجالی نبود و نمی خواست جو ایجاد کند. گذشته یک فیلم معمولی است. این فضای عصبی بدلیل مواجهه مخاطبان با یک فیلم بین المللی است. به نظر می رسید در برخورد با گذشته بعضی در حال جنگ با یک جبهه هستند.

قطبی زاده در تایید حرفهای معززی نیا توضیح داد: تعصب نسبت نزدیکی با جو موجود دارد. این درست نیست که چون فرهادی دوست داشتنی است بگوییم هر فیلمی که می سازد خوب است. فرهادی با بیضایی و مهرجویی هیچ فرقی نمی نماید.

وی اضافه نمود: اصغرفرهادی زمینه فیلم نامه نویسی دارد و یک فیلم نامه نویس کلاسیک است. با این حال گذشته دچار مشکل فیلم نامه است. این فیلم خسته کننده است. مخصوصا یک ساعت اول فیلم که مقدمه چینی برای طرح یک موضوع است خسته کننده است. ریتم فیلم کند است و فیلمنامه بضاعت یک فیلم دو ساعته را ندارد.

معززی نیا در پاسخ به قطبی زاده گفت: گذشته را باید با راستا آگاهانه ای که اصغر فرهادی برای فیلم انتخاب نموده است سنجید. متاسفانه نمایش این فیلم در سینماهای ایران با مسائلی روبرو بود. فیلم اکران شده در ایران در مقایسه با فیلم اکران شده در کن بسیار متفاوت بود. شیوه نمایش این فیلم بسار مهم است. باید موقع تماشای این فیلم صدا را به خوبی بشنویم و تصویر را به خوبی ببینیم. فضایی که گذشته در سینمای کن به وجود اورده بود بسیار تاثیرگذار بود. در سینمای ایران بدلیل کیفیت پایین صدا و تصویر، مخاطبان بخشی از دیالوگ ها و داستان را متوجه نمی شدند.

وی اضافه نمود: نداشتن قهرمان در داستان و دومینویی بودن شخصیت ها و حوادث در گذشته انتخاب آگاهانه فرهادی است. ریتم این فیلم مانند جدایی نادر از سیمین نیست چون فیلمنامه فرق دارد. معقول نیست گذشته را که یک فیلم مدرن است با ساختاری کلاسیک مقایسه کنیم. سکانس آخر گذشته تاثیرگذاری دراماتیکی دارد.

قطبی زاده با اشاره بر اینکه در این فیلم هیچ شخصیتی عظیم نمی گردد و همه در عرض هم قرار می گیرند گفت: شاید سرانجام بندی گذشته به لحاظ منطقی درست باشد اما به لحاظ هنری درست نیست. یک سرانجام بندی سانتی مانتال برای فیلمی که دارد به صورت رئال روایت می گردد درست نیست. سرانجام بندی اخلاق گرا فیلم این تصور را بوجود می آورد که فیلمساز دچار یک توحل روحی و فکری شده است. سکانس آخر فیلم دارای صحنه اوج نیست.

وی با تاکید بر اینکه انگار در سکانس آخر معجزه اتفاق افتاده است گفت: این میزان احساسات گرایی در صحنه آخر در حد و اندازه فرهادی نیست. سرانجام بندی گذشته کلاسیک است و با منطق فیلم یکسان نیست.

معززی نیا در ادامه توضیح داد: به نظر من سرانجام بندی گذشته سانتی مانتال نیست. من فکر نمی کنم یک سرانجام امیدوار کننده برای فیلمی که تلخ و بدبینانه است نشانه احساساتی شده فرهادی باشد.

پس از این گفت وگوها گزارش مردمی هفت از اکران فیلم گذشته پخش شد. در این گزارش 70 درصد مردم آخرین فیلم اصغر فرهادی را عالی معرفی کردند. این فیلم در میانگین نمره 19 را از دید مخاطبان گرفت.

قطبی زاده در ادامه ضمن تاکید بر خراب شدن داستان بخاطر شیوه قصه گویی فرهادی گفت: اصل قصه خیلی جذاب است. بازگشت یک نفر به زندگی ای که چهار سال آن را ترک نموده است سوژه جالبی است. امام داستان زیر شیوه قصه گویی فرهادی دفن می گردد. ذهن فرهادی درگیر معماگونه کردن داستان است و فیلم فقط با جنگ و دعوا شخصیت ها پیش می رود.

وی در ادامه اضافه نمود: من هیچ فیلمسازی را ندیدم که اینگونه مجذوب ایده پنهان کاری باشد. فرهادی یک مبحث را بیش از حد پیگیری می نماید. از چهار شنبه سوری به بعد همه فیلمهای فرهادی در خصوص پنهان کاری است. سه فیلم قبلی به خاطر بازی درخشان بازیگران خوب بودند ولی گذشته درجا می زند. در نیمه دوم فیلم، قصه پیش نمی رود. این شیوه قصه گویی روح ندارد. این فیلم در مانعی گیر می نماید که خود فیلمساز طرح نموده است.

معززی نیا در این قسمت از گفت وگو خطاب به قطبی زاده گفت: تو بر آن مبنایی که قصه را دیدی تعریف می کنی. من این فیلم را به گونه دیگری دیدم. سه فیلم قبلی فرهادی بر مبنای کلاسیک تری نوشته شدند.تم اصلی گذشته پنهان کاری نیست.

وی با تاکید بر اینکه نمی خواهم همه مسائل فیلمنامه را توجیه کنم اضافه نمود: داستان دارای ساختار درستی است. فکر می کنم ساختمان عمومی فیلم مسئله ای ندارد. برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران فیلمسازی قصه گو فیلمی بین الملل ساخته است. فیلمسازی که به مضوعات اجتماعی می پردازد بدون اینکه قصد مهاجرت دائم داشته باشد با بازیگرانی دنیای کار نموده است. او فیلمی ساخته که در ساختار دنیای جذاب است.

سپس قطبی زاده گفت: فرهادی مهمترین گزینه برای آموزش فیلمسازی در خارج کشور است. فرهادی تنها کسی است که توانسته سینمای ایران را در دنیا مطرح کند. از ترانه علیدوستی شهر زیبا تا فیلم گذشته یکی از جلوه های مهم فرهادی راهنمایی بازیگران و روانشناسی آنها است. اصغرفرهادی یک نمونه مهم در شیوه بازی دریافت است.

وی با اشاره به تصویربرداری محمود کلاری در گذشته اضافه نمود: کلاری با همه کارگردان ها کار نموده است. او در کارش تنها حرفه ای نست بلکه قلبا کار می نماید.

معززی نیا نیز با تاکید بر اینکه اهمیت کلاری در گذشته تعیین است گفت: جنس فیلمبرداری این فیلم دارای طمانینه است و از دوربین مستقر استفاده شده است. جنس نور نیز در این کار خوب است. این فیلم یک مرتبه جدید در فیلمبرداری را نشان داد. فیلمبرداری گذشته ممتاز است.

وی در ادامه توضیح داد: من همه فیلمهایی که در کن بود را دیدم . بازی های بهتری از بازیگران زن فیلمهای دیگری دیدم. بازی برنیس بژو در مقایسه با آنها بهترین نبود. دادن نخل طلایی به این فیلم متناسبتر بود. ما در این فیلم شاهد یک مرتبه جدید از بازیگری در فیلمهای فرهادی بودیم. نوع بازی دریافت فرهادی از بازیگرانش بحث جالبی است که نیازمند طرح و آنالیز بیشتری است.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 929

به "قطبی زاده: گذشته دچار مشکل فیلم نامه است، معززی نیا: ساختمان عمومی فیلم مسئله ای ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطبی زاده: گذشته دچار مشکل فیلم نامه است، معززی نیا: ساختمان عمومی فیلم مسئله ای ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید