زندگی در کانادا

به گزارش مسافرت رو، زندگی در کانادا یک تجربه تمام عیار برای تغییر و زیر و رو شدن یک زندگی است. کانادا کشوری است که در عین طراحی و شهرسازی مدرن، با زیبایی های طبیعی خود عقل و هوش بیننده را می رباید. البته این کشور جوان در شاخص توسعه انسانی سالانه سازمان ملل رتبه اول را از نظر فرصت های شغلی، کیفیت آموزش و مدارس، امید به زندگی و هزینه های زندگی کسب نموده است. کانادا دارای یکی از قدرتمندترین اقتصادها است. در مقاله های پیشین به فرهنگ مردم کانادا پرداختیم و از ضرورت آن سخن گفتیم، در این مقاله به زندگی در کانادا می پردازیم و از زوایای گوناگون به آن نگاه می کنیم و در خاتمه هم به مزایا و معایب زندگی در کانادا می پردازیم. پس با خبرنگاران همراه باشید!

زندگی در کانادا

بهترین تجربه سفر را به کارگزار کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

کانادا؛ مقصد مهاجرها از سراسر دنیا

پیش از این که پای اروپایی ها به کانادا باز شود، یعنی قبل از قرن های هفده و هجده میلادی این کشور سرزمین قبیله های بومی خود بود و اکنون هم در نقاط مختلف کانادا زندگی می نمایند. در مقاله کانادا به تفصیل به گذشته کانادا پرداخته ایم.

کانادا از جمله کشورهای تابع بریتانیا باقی ماند و همچنان برای مهاجرهای بریتانیایی و فرانسوی مقصد محبوبی به شمار می رود. کانادا شباهت های ظاهری بسیاری به اروپا دارد اما از نظر اجتماعی و اقتصادی بیشتر به آمریکا شبیه است. به همین دلیل به مقصد محبوب مهاجرین آمریکایی بسیاری هم تبدیل شده که به دنبال کسب تجربیات در خارج از مرزهای وطن خود هستند. البته اقتصاد قدرتمند کانادا هم بی تاثیر نبوده و این زمینه را برای این کشور مهیا نموده تا میزبان مهاجران زیادی از سراسر دنیا باشد و بیش از هر کشور غربی دیگری مهاجر بپذیرد.

مخارج زندگی در کانادا

عموما افرادی که به کانادا مهاجرت می نمایند، خیلی زود متوجه می شوند که هزینه های زندگی در کانادا با کشور خودشان تفاوت های بسیاری دارد. قیمت خانه در کانادا در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین تر است. افراد در کانادا با توجه به میزان بودجه ای که دارند می توانند خانه مناسبی را پیدا می نمایند.

البته عده زیادی هم عقیده دارند که کانادا کشور گرانی است و میزان اقتصادیات سنگین و مخارج زندگی در آن (به خصوص شهرهای مونترال، ونکور و تورنتو) را کمرشکن می دانند! شاید این گفته درست باشد، اما صحت تمام این موارد برمی شود به میزان درآمد افراد! کمی جلوتر و در ادامه همین مقاله بیشتر درمورد جزییات هزینه های زندگی درکانادا برایتان صحبت خواهیم کرد.

زبان در کانادا

جمعیت در کانادا در حدود 32 میلیون نفر تخمین زده شده است. زبان رسمی در این کشور انگلیسی و فرانسوی است.

اقلیم کانادا

کانادا کشوری چهار فصل است که شامل زمستان های سرد و طولانی و تابستان های گرم می شود. نواحی ساحلی در فصول زمستان معمولا گرم تر از فضاهای شهری است.

فرصت های شغلی در کانادا برای مهاجرها

دولت کانادا اشتیاق زیادی برای استخدام نیروی کار خارجی را از خود نشان داده و البته نیروی متخصص کار خارجی در رشد اقتصادی این کشور نقشی غیرقابل انکار داشته است. البته کانادا در گذشته با مساله وجود کمبود مهندسان متخصص روبرو شده بود، به همین خاطر مهاجرین متخصص در مدیریت پروژه، پردازش و مهندسی برای جذب در اولویت قرار دریافتد.

نرخ بیکاری در کانادا در سال 2008 چیزی در حدود 8.4% بوده و در سپتامبر سال 2020 به میزان 9% درصد رسید.

نکات کلیدی که هر مهاجر باید درمورد زندگی در کانادا بداند:

  • اگر برای زندگی در کانادا اقدام نموده ایده، حتما با برنامه ریزی پیش بروید و البته در نظر داشته باشید که این فرایند احتمالا مدت زیادی به طول خواهد انجامید.
  • اگر کارهای مهاجرت شما برای اخذ ویزای کانادا به خوبی صورت گرفته، باید بدانید که به محض ورود به خاک کانادا احتمالا با کارهای اداری مهاجرت تان روبرو خواهید شد، پس حتما درمورد آن از مشاور و وکلی مهاجرت تان اطلاعات دقیق بگیرید. مثلا باید مدارکی که نشان بدهد شما تمکن اقتصادی دارید یا به منبع اقتصادی دسترسی دارید که می تواند حداقل تا شش ماه مخارج زندگی در کانادا را تامین کنید، یا یک لیست کامل از تمام چیزهایی که با خود به کانادا آورده اید و همچنین لیست کاملی از وسایلتان که در حال رسیدن به کانادا هستند را ارائه بدهید.

مزایا و معایب زندگی در کانادا

زندگی در کانادا در کنار مواهب و مزایایی که دارد، قطعا معایبی را هم به دنبال خواهد داشت. البته تمام این موارد نسبی هستند.

  • شرایط اقتصادی کانادا

کانادا صاحب دهمین اقتصاد عظیم دنیا و کشوری است که به آزادی اقتصاد شهرت دارد. راه اندازی یک کسب وکار در کانادا فرایند پیچیده ای ندارد و جهت سرراست، تعیین و واضحی دارد. چنین اقتصاد سالم و قدتمندی قطعا برای کسب وکار جدید شما فرصت های رشد و شکوفایی بسیاری خواهد داشت. اگر هم قصد راه اندازی کسب وکار خودتان را ندارید، نگران نباشید! وسعت بازار کانادا به اندازه قدرت اقتصادی آن است و همانطور که پیشتر گفته شد نرخ بیکاری در کانادا از کشورهای زیادی در دنیا خیلی کمتر است.

  • سیستم سلامت و درمان کانادا

سیستم بهداشت، سلامت و درمانی رایگان کانادا برای اغلب کشورهای دنیا یک نمونه و الگو محسوب می شود. اما منظور از سیستم بهداشت و درمان رایگان این نیست که تماما رایگان و بی هزینه است! این هزینه به وسیله اقتصادیات تامین می شود که چیزی در حدود 4000 دلار کانادا در سال برای هر فرد است. در واقع وقتی شما در کانادا زندگی می کنید، پیش از این که بیمار شوید، هر سال به عنوان هزینه درمان پرداخت می کنید و علاج واقعه را پیش از وقوع انجام می دهید! به این صورت که شما می توانید از کلیه خدمات پزشکی در کانادا بهره ببرید، بدون این که به شکل مستقیم پولی پرداخت کنید. سیستم سلامت و درمانی کانادا از جهاتی مزیت و از جهاتی می تواند عیب شمرده شود؛ درست مثل یک شمشیر دو لبه!

  • آمار جرم پایین در کانادا

از سال 1991 تا به امروز آمار جرم در کانادا به شکل دائمی پایین آمد، جرائم خشن در کانادا بسیار نادر است و همین مورد کانادا را تبدیل به یکی از امن ترین کشورهای دنیا نموده است.

  • هزینه پایین آموزش و تحصیل در کانادا

مثل بسیاری از کشورهای دنیا، اموزش در مقاطع پیش از دانشگاه برای شهفرایندان رایگان است و کانادا هم از این قاعده مستثنی نیست. افراد تا پیش از 18 سالگی در مدارس دولتی کانادا مشغول به تحصیل می شوند.

سیستم آموزشی کانادا معتبر، باکیفیت و مثال زدنی است. شهریه دانشگاه های کانادا به نسبت دانشگاه های کشورهای اروپایی کمی بالاتر است. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا در مقایسه با دانشگاه های آمریکا همچنان اقتصادی تر است.

در جدول زیر به شما اطلاعاتی درمورد هزینه تحصیل در کانادا می دهد.

مقطع تحصیلی

متوسط هزینه

پیش دبستانی و مهدکودک از 450 دلار کانادا به بالا (در ماه)
مدرسه تا پیش از دانشگاه رایگان
دانشگاه تورنتو از 6100 تا 57200 دلار کانادا
دانشگاه یورک از 7037 تا 32460 دلار کانادا
  • طبیعت کانادا

کانادا به طبیعت و مناظر فوق العاده، جذاب و منحصر به فردش شهرت دنیای دارد. تنوع تفریحات در طبیعت کانادا خیلی زیاد است؛ از کوهنوردی و صخره نوردی گرفته تا اسکی و قایق رانی و...

  • احترام و پذیرش در کانادا

مردم کانادا در تمام دنیا به پذیرش گری، مهربانی، رفتار محبت آمیز و محترمانه بسیار شهرت دارند. کانادا در سطح دنیای هم دارای حسن شهرت است و بخشی از این خوش نامی به سیاست های ترقی خواه این کشور برمی شود.

البته درمورد فرهنگ و تاثیر فرهنگ هم در مقاله های پیشین خبرنگاران بسیار صحبت نموده ایم که می توانید به آنها سر بزنید.

کافه داری در کانادا

موزه های کانادا

هتل های کانادا

هاستل های کانادا

کافه های کانادا

  • دولت کانادا

دولت کانادا در ریزترین و جزئی ترین موارد هم تصمیم گیرنده است. از موضوعات عظیم و کلان مثل سیاست خارجی گرفته تا تنظیم میزان مجاز چربی ترانس در غذاهایی که رستوران ها ارائه می دهند، همگی تحت نظارت مستقیم هستند. قانون مند بودن در کانادا انقدر اهمیت دارد که اگر فردی قانون مدار نباشید زندگی در کانادا برای شما بسیار سخت خواهد بود!

  • سختی های دریافت شهفرایندی کانادا

لازم به ذکر است که کانادا به سختگیری درمورد قوانین مهاجرت هم شهرت دارد. عموما گفته می شد که کانادا سالانه فقط 250000 مهاجر می پذیرد که البته این مقدار در سال 2020 با شرایط ویژه ای که پاندمی کرونا به وجود آورد، کمی تغییر کرد و چندی پیش اعلام شد که این میزان تا سه سال آینده (2023) به بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر مهاجر خواهد رسید.

دریافت ویزای کار در کانادا به خودی خود فرایند طولانی و پیچیده ای دارد و می تواند بیش از چند هزار دلار کانادا برای هر فرد هزینه در پی داشته باشد. البته این فرایند برای افراد متخصص در زمینه های مختلف می تواند راحت تر و سریع تر انجام شود. اما اگر شما نتوانید ثابت کنید که برای اقتصاد کانادا ارزش افزوده ای خواهید داشت، فرایند دریافت ویزای کار در کانادا برای شما یک سربالایی تند و سخت خواهد بود.

سیستم بهداشتی و درمانی، دولت ترقی خواه، حسن شهرت جامعه برای مهربانی و البته طبیعت منحصر به فرد خصوصیاتی است که باعث می شود دلیل این که افراد زیادی کانادا را به عنوان مقصد خود برای مهاجرت انتخاب می نمایند را راحت تر درک کنیم.

هزینه های زندگی در کانادا

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال مهاجرت به کانادا هستید، پیش از هر چیز باید از هزینه ها و مخارج زندگی در کانادا آگاه باشید. در این قسمت از مقاله می خواهیم از هزینه های زندگی در کانادا سر در بیاوریم.

مخارج زندگی در کانادا در مقایسه با دیگر کشورها

ارزش ارز کشور مقصد برای هر فردی که مهاجرت می نماید یا قصد مهاجرت دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی از زندگی در کانادا صحبت می کنید، حتما باید بدانید که ارزش پول کشور خودتان و دلار کانادا چه نسبتی با همدیگر دارد.

در ادامه لیستی می بینید که هزینه های سکونت، خورد و خوراک و حمل ونقل را در ساده ترین حالت ممکن در دو شهر تورنتو و مونترال کانادا و چهار کشور دیگر مقایسه نموده ایم

مقایسه هزینه های زندگی در کانادا و کشورهای دیگر

اجاره هر ماه برای یک خانه یک خوابه هزینه سه وعده غذایی معمولی برای دو نفر هزینه حمل ونقل
تورنتو - کانادا 2237 دلار کانادا 90 دلار کانادا 151.15 دلار کانادا
مونترال - کانادا 1290 دلار کانادا 65 دلار کانادا 86.50 دلار کانادا
لندن - انگلستان 3064 دلار کانادا 104.89 دلار کانادا 262 دلار کانادا
نیویورک - آمریکا 4323 دلار کانادا 130.67 دلار کانادا 165.95 دلار کانادا
برلین - آلمان 1412 دلار کانادا 63.78 دلار کانادا 127.56 دلار کانادا
سیدنی - استرالیا 2534 دلار کانادا 96.12 دلار کانادا 208.95 دلار کانادا

شهرهای گران و ارزان برای زندگی در کانادا

شهرهای مختلف کانادا بر اساس گرانی یا ارزانی متفاوتند، اما در لیست زیر پنج شهر کانادا را مشاهده می کنید که به ترتیب گرانی تا ارزانی هزینه های زندگی مرتب شده اند.

  1. ونکوور، بریتیش کلمبیا
  2. تورنتو، انتاریو
  3. مونترال، کبک
  4. کالگری، آلبرتا
  5. اتاوا، انتاریو

یک زندگی معمولی در کانادا شامل چه هزینه هایی می شود؟

در زیر دو جدول می بینید که هزینه های کلی یک زندگی خیلی معمولی (تنها هزینه های خورد و خوراک، مسکن و رفت وآمد) در شهرهای تورنتو و مونترال کانادا برآورد شده است.

هزینه های کلی زنئدگی در تورنتو میزان هزینه متوسط به دلار کانادا
یک نفر، ماهانه، بدون قسط 1242.83 دلار کانادا
یک نفر، سالانه، بدون قسط 14904 دلار کانادا
یک دانشجو، ماهانه، بدون قسط 879.95 دلار کانادا
یک خانواده چهار نفره، ماهانه، بدون قسط 4517.95 دلار کانادا
یک خانواده چهار نفره، سالانه، بدون قسط 54215.4 دلار کانادا
هزینه های کلی زندگی در مونترال میزان هزینه متوسط به دلار کانادا
یک نفر، ماهانه، بدون قسط 1049.19 دلار کانادا
یک نفر، سالانه، بدون قسط 12590.28 دلار کانادا
یک دانشجو، ماهانه، بدون قسط 675 دلار کانادا
یک خانواده چهار نفره، ماهانه، بدون قسط 3836.28 دلار کانادا
یک خانواده چهار نفره، سالانه، بدون قسط 46032 دلار کانادا

متوسط حقوق در کانادا

بعد از این که از هزینه های یک زندگی خیلی معمولی بدون هیچ خرج اضافه ای در کانادا آگاه شدیم، نوبت می رسد به این که در معمولی ترین حالت ممکن حقوق یک فرد در کانادا چه قدر می تواند باشد. البته بسته به این که در چه نقطه ای از کانادا سکونت داشته باشید، حقوق شما به عنوان یک کارمند به طور ملموسی تغییر می نماید. در جدول زیر برای چند موقعیت شغلی در دو شهر تورنتو و مونترال متوسط حقوق را با هم مقایسه نموده ایم.

موقعیت شغلی متوسط حقوق در تورنتو متوسط حقوق در مونترال
صندوق دار 22747 دلار کانادا 22180 دلار کانادا
کپی رایتر 49303 دلار کانادا 46084 دلار کانادا
تحلیل گر اقتصادی 59827 دلار کانادا 58774 دلار کانادا
طراح گرافیک 45069 دلار کانادا 39985 دلار کانادا
توسعه دهنده موبایل 64988 دلار کانادا 60482 دلار کانادا
مدیر محصول 84250 دلار کانادا 75995 دلار کانادا
مسئول پذیرش 26643 دلار کانادا 24670 دلار کانادا
مهندس نرم افزار 78246 دلار کانادا 70828 دلار کانادا
معلم 73292 دلار کانادا 50000 دلار کانادا
توسعه دهنده وب 58372 دلار کانادا 51294 دلار کانادا

هزینه های سکونت در کانادا

تفاوتی نمی نماید که از کجای دنیا صحبت کنیم، چون در همه جا هزینه سکونت بیشترین سهم را در هزینه ها به خود اختصاص می دهد. اجاره مسکن معمولا چیزی بین 35 تا 50 درصد از هزینه های ماهانه زندگی را شامل می شود. ناگفته نماند که در کانادا بیشتر مردم به وسیله دریافت یک وام برای مسکن صاحب خانه می شوند. درواقع افراد با پرداخت ماهانه اقساط آن وام خرد خرد بهای آن را در سال های طولانی صاحب خانه می شوند. در سه جدول زیر نرخ حدودی اجاره مسکن را در سه شهر مهم کانادا (مونترال، کالگری و تورنتو) مقایسه نموده ایم.

اجاره در مونترال متوسط هزینه ها در ماه
آپارتمان نسبتا عظیم 1100 دلار کانادا
آپارتمان معمولی 930 دلار کانادا
آپارتمان کوچک 730 دلار کانادا
یک اتاق در خوابگاه دانشجویی 500 دلار کانادا
اینترنت 38 دلار کانادا
اجاره در تورنتو متوسط هزینه ها در ماه
آپارتمان نسبتا عظیم 1900 دلار کانادا
آپارتمان معمولی 1600 دلار کانادا
آپارتمان کوچک 1300 دلار کانادا
یک اتاق در خوابگاه دانشجویی 750 دلار کانادا
اینترنت 41 دلار کانادا
اجاره در کالگری متوسط هزینه ها در ماه
آپارتمان نسبتا عظیم 1400 دلار کانادا
آپارتمان معمولی 1200 دلار کانادا
آپارتمان کوچک 990 دلار کانادا
یک اتاق در خوابگاه دانشجویی 600 دلار کانادا
اینترنت 46 دلار کانادا

هزینه های سلامت و درمان و دندان پزشکی در کانادا

همانطور که در همین مقاله شرح دادیم، یکی از مزایای زندگی در کانادا بهره مندی از خدمات درمانی رایگان این کشور است که در آن هزینه ای به صورت مستقیم پرداخت نمی کنید، بلکه مثل دیگر کشورهایی که چنین سیستم درمانی دارند بخشی از اقتصادیات به این موضوع اختصاص پیدا می نماید. براساس اطلاعاتی که از سال 2019 به دست آمده، متوسط میزانی که هر فرد سالانه پرداخت نموده تا شامل خدمات درمانی بدون هزینه شود، 7068 دلار کانادا بوده است.

البته مبلغ اقتصادیات می تواند برای بعضی از مهاجرین رقم سنگینی به نظر برسد، اما از نظر کانادایی ها این مبلغ ارزش این را دارد که از خدمات نامحدودی مثل درمان رایگان استفاده نمایند.

هزینه های حمل ونقل و سفر در کانادا

کانادایی ها درست مثل مردم آمریکا به سفر کردن و به این طرف و آن طرف راندن علاقه دارند. از طرفی رفت وآمد با دوچرخه به محل کار هم هر روز محبوب تر می شود. گفته می شود که 20 درصد از افراد در ونکور، هالیفاکس و کبک با دوچرخه به محل کار خود می فرایند. البته این آمار در ماه های سردتر در کانادا کاهش پیدا می نماید.

به علاوه تعجبی ندارد که در شهرهای عظیم مردم زیادی برای رفت وآمد روزانه از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده نمایند. همچنین رفت وآمد با اتومبیل شخصی هم یک گزینه مرسوم است. کانادا کشور وسیعی است و همین باعث می شود که میزان سفرهای هوایی در این کشور بی اندازه قابل توجه باشد.

یک زندگی آسوده در کانادا

وقتی صحبت از زندگی آسوده و درآمد کافی به میان می آید، هر کس استاندارد مخصوص خودش را دارد. بیشتر شهفرایندان کانادایی در این مورد اعتقاد دارند که اگر در سال 250 هزار دلار کانادا درامد داشته باشند، می توانند یک زندگی راحت در کانادا داشته باشند. افراد زیادی در کانادا برای دوران بازنشستگی شان برنامه ریزی می نمایند تا درامدی در حدود 398347 دلار کانادا در سال داشته باشند تا بدون دغدغه اقتصادی به خوشی و راحتی این دوران را سپری نمایند. اگرچه این میزان درامد از آنچه که اغلب کارمندان کانادایی دریافت می نمایند بسیار فاصله دارد.

روی هم رفته باید گفت که کانادا جای خوبی برای زندگی است اما هزینه های زندگی در این کشور می تواند تفاوت و اختلاف بسیار زیادی با آنچه که قبلا تصور نموده اید، داشته باشد.

امیدواریم که از این مقاله اطلاعات مفیدی را کسب نموده باشید.

خبرنگاران

مهاجرت کاری

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت به وسیله سرمایه گذاری

منبع: اینترنت
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1344

به "زندگی در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید