روابط پکن و آمریکا تیره تر شد

به گزارش مسافرت رو، روابط چین و آمریکا که پس از شیوع کرونا بشدت پرتنش دنبال شده بود یک بار دیگر به دنبال حملات لفظی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به پکن تیره شده است.

روابط پکن و آمریکا تیره تر شد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در شرایطی که چین بارها تاکید نموده است ویروس کرونا ساختگی و آزمایشگاهی نیست ترامپ و بعضی از مقام های ارشد دولت وی اصرار دارند که پکن باید این موضوع را شفاف نموده و حتی اجازه بازرسی هایی در این زمینه را بدهد.

از دیدگاه آمریکا این احتمال که ویروس کرونای جدید ساخته آزمایشگاه نظامی ارتش چین در شهر ووهان مرکز استان هوبی چین باشد منتفی نیست دلیل و مدرک خاصی از سوی آمریکا مطرح نشده است و چون اولین موارد ابتلا از این شهر و این استان چین منتشر شد این موضوع به عنوان یک نظریه از سوی آمریکا دنبال شده است.

اما حالا ترامپ می گوید که اگر تعیین گردد که این ویروس از این منطقه به جهان سرایت نموده است برای چین پیامدهای جدی خواهد داشت انگلستان و استرالیا نیز در این زمینه خواهان ارایه توضیحاتی شده اند.

این هشدارها می تواند روابط دو کشور را که می رفت تا پس از شیوع کرونا و با نظرداشت تبادلات پزشکی و تجهیزات بهداشتی دو کشور بهبود یابد دوباره تیره نموده است.

جایو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید آمریکا نباید از سیاسی کردن کرونا به عنوان یک ابزار برای فشار استفاده کند.

همزمان دولت چین از اینکه آمریکا به همین دلیل و بهانه هایی دیگر از جمله جانبداری سازمان بهداشت جهانی از چین بودجه این سازمان را قطع نموده ، ابراز نگرانی نموده است.

دقیقا در تضاد با سیاست های آمریکا ، خیلی زود وانگ یی وزیر خارجه چین با رییس سازمان بهداشت جهانی تلفنی گفت و گو از کوشش های وی و سازمان برای مهار کرونا در سراسر جهان تقدیر و تشکر کرد.

ویکتور گایو رییس مرکز جهانی شدن در پکن می گوید که هیچ سیاستمداری در آمریکا از جمله دونالد ترامپ رییس جمهوری آن کشور توجیه کافی برای سرزنش چین ندارد.

وی اضافه نمود پیش قضاوت ها، حدس و گمان ها نمی تواند ملاک انتقاد از دیگران و یا هشدار به آنها باشد و این کمکی به پیشگیری از ویروس نمی کند.

هو شی جین سردبیر روزنامه ارگانی گلوبال تایمز چین پا را فراتر گذاشته و همزمان به ترامپ و دولت وی هشدار داده است که باید مراقب اظهار نظرهایشان باشند.

او در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است تاکید نمود: چین باید با هر اقدام و تدبیری که ضروری است زندگی را برای دولت ترامپ سخت تر کند.

او پیشنهاد کرد که چین باید برای تضعیف بیشتر ترامپ در برابر دموکرات ها بجای صادرات تجهیزات پزشکی برای آژانس مدیریت اضطراری فدرال در آمریکا ، این تجهیزات را برای دولت های ایالتی صادر کند.

در مجموع چین در روزها و هفته های گذشته به رغم همه هشدارهای آمریکا کوشش نموده است تا رفتاری مصالحه جویانه در پیش گیرد و می گوید که برای از بین بردن کرونا باید دست در دست یکدیگر گذاشت.

اما این به تنهایی نتوانسته است اختلافات را کاهش دهد و به نظر می رسد که هر دوره و برهه زمانی و هر موضوع تازه ای همچون شیوع بیماری کرونا بخصوص وقتی که پای چین هم به آن باز شده باشد می تواند رقبای راهبردی را رو در روی یکدیگر قرار دهد.

با این حساب همین ناظران بر این باورند که اگر شیوع کرونا ادامه داشته باشد و شرایط در جهان و آمریکا بدتر گردد به همان نسبت روابط چین و آمریکا هم تیره تر خواهد شد و جنگ سرد میان دو کشور ابعاد پیچیده تری پیدا خواهد نمود.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1058

به "روابط پکن و آمریکا تیره تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط پکن و آمریکا تیره تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید