دیواری کوتاه تر از خراسان شمالی نبود!

به گزارش مسافرت رو، استان خراسان شمالی با وجود اینکه استانی محروم و کم برخورداری است باز هم مثل سال های گذشته جزو کمترین بودجه بگیران است.

دیواری کوتاه تر از خراسان شمالی نبود!

از وبلاگ آریا دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

گروه دانشگاه خبرنگاران-سجاد اسدی؛* آذرماه هر سال رئیس جمهور بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم می نماید سال جاری هم حسن روحانی رئیس جمهور 17 آذرماه لایحه بودجه 99 را به مجلس تقدیم کرد. سقف کل بودجه 99 کشور 1988 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 1642 میلیارد تومان جمع کل بودجه استانی سال آینده است.

استان های خوزستان، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و تهران بیشترین بودجه و کمترین بودجه هم به استان های قم، سمنان، خراسان شمالی، چهار محال و بختیاری و قزوین اختصاص یافته است که استان هایی محروم و توسعه نیافته هستند.

طبق اصل 44 قانون اساسی ثروت باید در تمام کشور به طور متوازن توزیع گردد. متاسفانه ثروت کشور در میان استان ها به طور متوازن توزیع نشده است به همین علت است که توسعه و پیشرفت هم متوازن نیست.

توسعه این مناطق به توسعه کشور خواهد انجامید اگر مشکل تخصیص بودجه حل گردد تا حدودی مسائل فقر، بیکاری و مهاجرت (از استان های محروم به پایتخت) حل میگردد باید توجه به منطقه توسعه نیافته و یا کمتر توسعه یافته باشد و بودجه به این مناطق بیشتر داده گردد.

استان خراسان شمالی با وجود اینکه استانی محروم و کم برخورداری است باز هم مثل سال های گذشته جزهٔ کمترین بودجه بگیران است.

بودجه استان 29/253/819 میلیون ریال است که احتمالا با کسری 200 هزار میلیاردی بودجه 99 خیلی از آن تخصیص نیابد. استان خراسان شمالی از لحاظ توسعه یافتگی که از شاخص های مالی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی تشکیل می گردد جزء توسعه نیافته ترین استان هاست

بیکاری در استان باعث شده است جوانان از شهر های استان به پایتخت مهاجرت نمایند. فقر در روستا های اطراف استان، حاشیه نشینی در شهرها، محیط نامناسب کسب و کار فقط بخشی از مسائل استان است. البته این مشکل فقط برای بودجه 99 نیست بودجه 98 هم همین گونه بود.

در آن موقع استاندار خراسان شمالی در نشست مشترک مسؤلان اجرایی و نمایندگان استان در مجلس به بودجه 98 انتقاد نموده بود و گفته بود نمایندگان استان قبل از تبدیل لایحه به قانون با رایزنی در کمسیون و صحن علنی باید بیشترین تأثیر را به تخصیص بودجه به استان داشته باشند.

همان زمان علی قربانی، نماینده 5 شهرستان استان از سهم ناچیز خراسان شمالی از اعتبارات ملی انتقاد نموده بود و گفته بود خراسان شمالی در گروه استان های محروم واقع شده است، ولی سهم استان در اعتبارات ملی کم است که این عامل باعث شده زیر ساخت های توسعه استان شکل نگیرد.

آقای قوامی نماینده مردم اسفراین هم با انتقاد به بودجه 98 گفته بود این میزان بودجه اختصاص یافته برای خراسان شمالی برای اتمام پروژه های نیمه تمام کافی نیست

با وجود تجربه در بودجه 98 باز هم استان خراسان شمالی جزو کمترین بودجه بگیران سال 99 است.

سجاد اسدی- دانشگاه بجنورد

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 760

به "دیواری کوتاه تر از خراسان شمالی نبود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیواری کوتاه تر از خراسان شمالی نبود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید