نقش یک کمربند یک راه در صندلی چین 2049، نقاط ضعف اقتصاد چین

به گزارش مسافرت رو، به گزارش خبرنگاران، بهزاد شاهنده، امروز یکشنبه 19 آبان 98 در کنفرانس تخصصی یک کمربند- یک راه گفت: چینی ها سرمایه گذاری سنگینی در بندر گوادر نموده اند و به زودی بندر گوادر پاکستان، به دوبی دوم تبدیل می گردد؛ این در حالی است که در حال حاضر، صدها جرثقیل تخلیه و بارگیری کالا در این بندر فعال است و کالاهای صادراتی و وارداتی چین را جابجا می نماید.

نقش یک کمربند یک راه در صندلی چین 2049، نقاط ضعف اقتصاد چین

با ارزانترین تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

وی روابط سیاسی - مالی چین و پاکستان را بسیار عمیق و استراتژیک دانست و اضافه نمود: چینی ها به پاکستان به عنوان شریک و دوستی برای تمام فصول می نگرند.

استاد مطالعات شرق آسیای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، درباره پروژه یک کمربند- یک راه گفت: قرار نبود این پروژه در ابتدا به عنوان سیاست راهبری این کشور باشد؛ اما ناگهان از سال 2015 چینی ها آن را جدی دریافتد و در حال حاضر به پروژه اصلی شی جی پینگ، رئیس جمهور چین تبدیل شده است.

به گفته این مدرس دانشگاه تهران، چینی ها دو سده مهم را در برنامه ریزی خود دارند؛ نخست سال 2021 میلادی به عنوان صدمین سال تأسیس حزب خلق چین در شهر شانگهای که قرار است چین در این سال، کشور نسبتا پیشرفته ای باشد و سده دوم، سال 2049 و صدمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری خلق چین و انقلاب در این کشور است که قرار بر این شده تا چین در این سال به یک ابرقدرت تبدیل گردد.

وی GDP چین را همراه با قدرت خرید در این کشور 27 تریلیون دلار عنوان و گفت: این رقم بسیار بالا است؛ چراکه آمریکا در حال حاضر 18 تریلیون دلار جی دی پی (فراوری ناخالص داخلی) دارد؛ اگرچه مجموع GDP و قدرت خرید در آمریکا بیشتر از چین است که نشان دهنده رقابت شدید این دو کشور بر سر ابرقدرت شدن در جهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سرمایه گذاری چینی ها در پروژه یک کمربند- یک راه برای تأسیس صندوق اعتبارات این پروژه را 40 میلیارد دلار و سرمایه گذاری آنها برای ایجاد بانک توسعه زیرساخت های آسیایی را 100 میلیارد دلار معرفی کرد و یادآور شد: چینی ها در حال حاضر سرمایه گذاری هنگفتی در پاکستان نموده اند که اگر پاکستانی ها بتوانند بر مسائل داخلی خود فائق آیند، آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد این کشور خواهد بود.

به گفته این پژوهشگر شرق آسیا، تا کنون 126 کشور و 29 سازمان بین المللی به عضویت پروژه یک کمربند یک راه درآمده اند و دو اجلاس جهانی در سطح سران کشورهای مطرح جهان برای این پروژه برگزار شده است؛ ضمن اینکه کشورهای حوزه این پروژه تاکنون 6 تریلیون دلار در آن سرمایه گذاری نموده اند که ایجاد 250 هزار شغل برای چین را در پی داشته است؛ ضمن اینکه چینی ها با 173 کشور سند همکاری در راستای اجرای پروژه یک کمربند یک راه به امضا رسانده اند که نشان دهنده اهمیت آن برای چینی هاست.

وی ادامه داد: چینی ها تا کنون با 50 شهر از 15 کشور اروپایی برای حضور در این پروژه ارتباط گرفته اند و توانسته اند برای خود در برنامه توسعه اتحادیه آفریقا در سال 2053، صندلی مناسبی به دست بیاورند؛ همچنین صندلی چین در برنامه های توسعه مالی 2051 روسیه و 2030 عربستان بسیار ارزشمند است.

شاهنده توضیح داد: چینی ها در راستای توسعه روابط با آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) خط آهن لائوس - چین و تایلند - چین راساخته اند.

وی تأکید کرد: نقاط ضعف چینی ها در دو حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین انرژی است که کند عمل نموده اند.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دیگر ضعف چینی ها را سرمایه گذاری سنگین آنها در هنگ کنگ مطرح کرد و اضافه نمود: 58 درصد ارتباطات کالایی و ترددهای مالی چین از هنگ کنگ عبور می نماید که با توجه به گذشت 14 هفته از اعتراضات در این منطقه و دریافت رنگ و بوی خشونت به خود، رشد تجاری چین را با کندی روبرو نموده است.

شاهنده اعلام کرد: چینی ها ظرف 40 سال اخیر، توانسته اند 850 میلیون نفر از شهروندان این کشور را از خط فقر مطلق نجات دهند اما هنوز 16 میلیون نفر دیگر از شهروندان چینی در خط فقر مطلق به سر می برند. در این کشور درآمد سالانه کمتر از 367 دلار به عنوان خط فقر مطلق تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 573

به "نقش یک کمربند یک راه در صندلی چین 2049، نقاط ضعف اقتصاد چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش یک کمربند یک راه در صندلی چین 2049، نقاط ضعف اقتصاد چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید