درخواست شورای امنیت برای اجرای کامل آتش بس در لیبی

به گزارش مسافرت رو، شورای امنیت سازمان ملل از طرف های لیبیایی خواست توافق آتش بس را به طور کامل اجرایی نمایند.

درخواست شورای امنیت برای اجرای کامل آتش بس در لیبی

به نقل از سایت روزنامه عربی21، شورای امنیت در بیانیه ای بر احتیاج مبرم به برنامه ریزی برای خلع سلاح گروه های مسلح در لیبی و ادغام مجدد آن ها تأکید کرد.

شورای امنیت در این بیانیه از موافقت مجلس لیبی با دولت وحدت ملی جدید به ریاست عبدالحمید الدبیبه استقبال کرد و از دولت جدید خواست برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در 24 دسامبر آماده گردد.

چهارشنبه مجلس لیبی به دولت وحدت ملی رأی اعتماد داد. این بزرگترین فرصت برای حل بحران لیبی است. در جلسه ای که در شهر سرت برگزار گردید 132 نماینده به نفع دولت رأی دادند و دو نماینده با آن مخالفت کردند.

الدبیبه بعدا به مجلس گفت: به وسیله این رأی گیری تعیین شد که لیبیایی ها متحد هستند. کینه ها را دور بریزید و قلب هایتان را به روی هم بگشایید.

اما به گفته منابع همچنان روش انتخاب الدبیبه و دولتش نقدها بسیار وطرح اتهامات فساد و سوءاستفاده از نفوذ را به دنبال داشته است.

یان کوبیس، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به لیبی آدینه طی نشست هایی با مسئولان عالیرتبه فرانسوی در پاریس درباره راه های تسریع در اخراج مزدوران از لیبی بحث و مصاحبه کرد.

این نشست ها شامل مذاکراتی در کاخ الیزه با تعدادی از مسئولان ارشد از جمله ژان ایو لودریان، وزیر امور اروپا و امور خارجه و امانوئل بون، مشاور امور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه بود.

حاضران در نشست درباره یاری به لیبیایی ها برای تسریع در فرایند خروج مزدوران بحث و مصاحبه کردند. همچنین درباره راه های تقویت احترام به ممنوعیت تسلیحاتی بحث و مصاحبه شد.

شرکت نمایندگان در نشست بر اهمیت اجرای کامل آتش بس در 23 اکتبر 2020 و حمایت از دولت وحدت ملی جدید و شورای ریاستی برای انجام مأموریت هایشان و اهمیت حل شرایط معیشتی مردم لیبی و تحقق آشتی و عدالت و آماده کردن کشور برای برگزاری انتخابات ملی تأکید کردند.

در این راستا آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در بیانیه مشترکی اعلام کردند: اقدام مجلس لیبی درباره دادن رأی اعتماد به دولت جدید گام اساسی در راستا یکپارچه کردن نهادهای لیبی و ایجاد حل سیاسی فراگیر برای بحران است.

این وزرا طرف های لیبیایی را به تضمین انتقال سازنده و بدون نزاع به دولت انتقالی دعوت نموده و از پایبندی فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی به کنار گذاشتن قدرت استقبال کردند.

این وزرا اعلام کردند که دولت جدید اکنون برای برگزاری انتخابات آزاد در 24 دسامبر و اجرای کامل توافق آتش بس که شامل عقب نشینی تمام مزدوران و نیروهای خارجی است، کوشش می نماید.

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای به مردم لیبی تشکیل دولت وحدت ملی را تبریک گفت.

وی تأکید کرد: تمام لیبیایی ها مستحق این هستند که رهبرانشان را به وسیله فرایند دموکراسی و به دور از مداخله و خشونت کشورهای خارجی و تضمین آینده ای درخشان تر بعد از دوره ای نزاع داخلی و تنش های سیاسی انتخاب نمایند.

وی به حمایت آمریکا از کوشش های سازمان ملل با شرکای بین المللی اشاره و تأکید کرد: هر طرفی را که برای از بین بردن نقشه راه کوشش می نماید، مجازات می کنیم. منطق تشدید تنش نظامی شکست خورده است. اکنون باید کشورهایی که مزدوران و سلاح فرستاده اند، عقب نشینی را شروع نمایند. اکنون زمان آن فرا رسیده که لیبیایی ها سلاح خود را کنار بگذارند و اختلافاتشان را به صورت مسالمت آمیز حل نمایند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1607

به "درخواست شورای امنیت برای اجرای کامل آتش بس در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست شورای امنیت برای اجرای کامل آتش بس در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید