جنبه های مثبت و منفی رژیم های غذایی مبتنی بر گروه خونی

به گزارش مسافرت رو، رژیم غذایی مبتنی بر گروه خونی مردم را ترغیب می نماید تا غذاهایی را که با نوع خونشان سازگار است، بخورند. در این مقاله ما به شما می گوییم که جوانب مثبت و منفی این نوع رژیم غذایی چیست.

جنبه های مثبت و منفی رژیم های غذایی مبتنی بر گروه خونی
رژیم غذایی بر مبنای گروه خونی، برای اولین بار به وسیله دکتر پیتر جی. د. آدامو (Dr. Peter J. DAdamo) پیشنهاد شد. او در کتاب خود (صحیح خوردن بر مبنای گروه خونی)، شرح داده است که چگونه غذا خوردن بر اساس گروه خونی به شما یاری می نماید تا سلامتی خود را حفط کنید. این یک واقعیت مشهور است که بیشتر بیماری ها و اختلالات، ناشی از عادات غذایی نادرست و ناسالم است. در حمایت از این نظریه، دکتر آدامو بعلاوه پیشنهاد نموده است که خوردن غذا با توجه به نوع گروه خونی، بیماری ها و امراض را خاموش نگه می دارد. در حالی که نتایج این نظریه نسبتا نو، هنوز در حال تجزیه و تحلیل است، استفاده از این نوع رژیم غذایی طرفدارانی پیدا نموده است.

چگونگی کارکرد رژیم غذایی بر مبنای گروه خونی

دکتر آدامو این رژیم غذایی را بر پایه لکتین ها (موادی که پروتئین های مختلف را به هم می چسبانند)، طراحی نموده است. هنگامی که در بدن، این لکتین ها به سلول های مختلف بدن متصل می شوند، گروه های خونی مختلف به این لکتین ها واکنش نشان می دهند. از این رو، اگر چه دو نفر با گروه های خونی متفاوت غذاهای مشابه مصرف می نمایند، اما بدن آنها واکنش متفاوتی به لکتین های غذاها نشان می دهد. بدیهی است که گاهی این امر، باعث ایجاد اثرات نامطلوب در بدن فرد می گردد. بیماری های مزمن، بیماری های قلبی، دیابت و چاقی به علت خوردن غذاهایی که برای گروه خونی شما نامناسب هستند، ایجاد می گردد. از سوی دیگر، خوردن غذاهایی که با گروه خونی شما سازگار هستند، این شرایط را بهبود می بخشد و به طور کلی شما را سالم نگه می دارد.

مزایا و معایب

رژیم غذایی بر مبنای گروه خونی، آرایش ژنتیکی افراد را آنالیز می نماید تا ترجیحات اجدادی آنها را در خصوص رژیم غذایی بیابد. معین شده است که افراد دارای گروه خونی A دارای اجدادی بوده اند که در زمینه کشاورزی فعالیت می کردند. بنابراین، این افراد باید غذاهای گیاهی بخورند و از مصرف گوشت پرهیز نمایند. افراد دارای گروه خونی B دارای اجداد عشایر بوده اند، بنابراین رژیم غذایی آنها بستگی به آنچه داشته است که برای آنها در دسترس بوده است. بیشتر بیماری ها و اختلالات، ناشی از عادات غذایی نادرست و ناسالم است. افراد دارای گروه خونی B می توانند از رژیم غذایی متعادل لذت ببرند. اجداد افراد دارای گروه خونی O، شکارچیان و صیادان بوده اند، از این رو این افراد می توانند از خوردن گوشت، ماهی، لبنیات و غیره بهره مند شوند. افرادی که دارای گروه خونی AB هستند، دارای شجره ای مخلوط هستند، از این رو رژیم غذایی آنها باید ترکیبی از رژیم گروه خونی A و گروه خونی B باشد. اگر چه این نظریه قابل قبول است، اما هیچ گونه شواهد علمی برای آن وجود ندارد. اگر می خواهید این رژیم غذایی را امتحان کنید، پس باید جوانب مثبت و منفی خوردن غذای مناسب بر حسب گروه خونی خود را بدانید.

جنبه های مثبت

* همان طور که غذاهایی را که اساساً با گروه خونی شما هماهنگ است می خورید، احتمال ابتلا به بیماری و امراض کاهش می یابد.

* شما می توانید انواع غذاهای مناسب برای گروه خونی خود را انتخاب کنید.

* در حالی که از رژیم غذایی مناسب گروه خونی خود استفاده می کنید، می توانید کاهش وزن نیز داشته باشید.

* صرف نظر از گروه خونی، این برنامه رژیم غذایی عموماً باعث افزایش مصرف غذاهای سالم و طبیعی می گردد.

* این برنامه رژیم غذایی اجازه نمی دهد غذاهای فرآوری شده، چرب و شیرین برای هیچ نوع گروه خونی مورد مصرف قرار بگیرد.

* این برنامه بعلاوه فهرستی از غذاهای خنثی را که می تواند در هر رژیم غذایی گنجانده گردد، ارائه می نماید، تا فهرست غذاهای قابل مصرف به هیچ کدام از گروه های خونی محدود نباشد.

جنبه های منفی

* بزرگترین مشکل این نظریه این است که هیچ پشتوانه پزشکی ندارد. به همین علت، بعضی از محققان و متخصصین تغذیه از وجود این نظریه اظهار بی اطلاعی می نمایند.

* انتخاب غذا برای مبنای گروه خونی، محدود نماینده است و برای فراهم آوردن تمام مواد مغذی مورد احتیاج برای عملکرد سالم بدن، کافی نیست. به عنوان مثال، از افراد دارای گروه خونی A خواسته می گردد که فقط غذاهای گیاهی را بخورند و این امر، ممکن است مصرف پروتئین را محدود کند، در حالی که لازم است که آن ها، گاهی اوقات گوشت، ماهی و یا لبنیات را نیز بخورند.

* تهیه وعده های غذایی برای هر عضو خانواده، بر اساس نوع گروه خونی، تا حدودی امکان ناپذیر است.

* شروع این رژیم غذایی ممکن است زمان بر و خسته نماینده باشد، زیرا اگر شما از قبل، گروه خونی تان را نمی دانستید، باید آزمایش معین گروه خونی انجام دهید.

* نتایج به دست آمده هنوز نمی توانند مورد تأیید و یا تجزیه و تحلیل قرار گیرند، زیرا این نوع رژیم غذایی به تازگی باب شده است.

بنابراین، اگر می خواهید این نوع رژیم غذایی را دنبال کنید، اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای آنالیز و تنظیم فهرست غذایی خود صرف نموده اید تا از تغذیه مناسب برخوردار شوید. داشتن یک رژیم غذایی که مواد مغذی آن بسیار محدود است، به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

دکتر آدامو، مبدع این نظریه، معتقد است که گروه خونی ما معین می نماید که بدن ما چطور با مواد مغذی مختلف روبرو شده و رفتار کند. تئوری وی بر اساس این ادعاست که هر گروه خونی مارکر آنتی ژن مخصوص به خود را دارد و این مارکر با بعضی غذاهای خاص واکنش های بدی نشان می دهد که نهایتاً منجر به مسائل سلامتی می گردد. دکتر آدامو می گوید واکنش شیمیایی بین خون شما و غذاهایی که می خورید اتفاق می افتد. این واکنش ها بخشی از ارثیه ژنتیکی شما هستند. علت این واکنش فاکتوری به نام لکتین است که قبلاً از آن نام بردیم.

گفتیم لکتین ها پروتئینهای فراوان و متنوعی هستند که در غذاها یافت می شوند و خاصیت آگلوتیناسیون (اتصال آنتی ژن و آنتی بادی) دارند که بر خون تأثیر می گذارد. علاوه بر این، دکتر آدامو معتقد است که سطوح اسیدیته معده و آنزیم های گوارشی در ارتباط با نوع گروه خونی افراد است. بعلاوه وی معتقد است با رعایت رژیم غذایی مختص گروه های خونی خاص هر فرد، بدن می تواند مواد غذایی را خیلی کارآمدتر از قبل هضم و جذب کند. دکتر آدامو معتقد است چون گروه های خونی انسان در طی تاریخ زندگی بشر به تدریج و طی دوره های زمانی متفاوتی شکل گرفته اند پس ما باید رژیمی را رعایت کنیم که نیاکان و اجداد ما در آن موقع که برای اولین بار آن گروه خونی خاص کشف شد مصرف می نموده اند!

منبع: آشوینی کولکارنی سول - BUZZLE

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1924

به "جنبه های مثبت و منفی رژیم های غذایی مبتنی بر گروه خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبه های مثبت و منفی رژیم های غذایی مبتنی بر گروه خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید