کوشش یک نویسنده برای روایت مظلومیت سردشت در بهشت مسموم

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران: بهشت مسموم نوشته منیژه جانقلی است. نویسنده در این کتاب که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ می رسد، سعی دارد درد و رنج های حاصل از بمباران شیمیایی مردم سردشت و صدای مظلومیت آنها را به گوش جهانیان برساند.

کوشش یک نویسنده برای روایت مظلومیت سردشت در بهشت مسموم

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پی تدارک چاپ کتابی به نام بهشت مسموم است که در آن به بمباران شیمیایی مردم سردشت در سال 1366 و درد و رنج های حاصل از آن پرداخته است. این اثر توسط منیژه جانقلی نوشته شده است.

جانقلی با اشاره به این اثر گفت:هدف از این اثر که به بمباران شیمیایی سردشت در سال 1366 می پردازد، نشان دادن درد و رنج های حاصل از بمباران شیمیایی مردم سردشت و رساندن صدای مظلومیت آنها را به گوش جهانیان است.

وی ادامه داد: سال ها پیش درباره بمباران شیمیایی حلبچه یک فیلم ساخته شد، اما درباره سردشت کار ماندگار و اثری به یاد ماندنی کمتر وجود داشته و چندان به آن پرداخته نشده که علت آن برای من نامشخص است.

جانقلی گفت: از آنجا که من فرزند یک جانباز شیمیایی بودم، همواره برایم سؤال بود که چرا کسی به این موضوع نپرداخته است و اگر هم پرداخته، تعدادشان انگشت شمار و کم است؛ نظیر فیلمی که ابراهیم حاتمی کیا ساخته و در آن به شیمیایی شدن رزمندگان در جنگ پرداخته است.

این نویسنده با اشاره به بی تفاوتی جامعه جهانی نسبت به این جنایت اظهار کرد: در آن موقع که سردشت بمباران شیمیایی شد، جامعه جهانی عکس العملی نشان نداد و در زمان محاکمه صدام حسین هم حتی نتوانستیم غرامتی از کشور عراق در این باره دریافت کنیم که همه این عوامل دست به دست هم داد تا من این موضوع را در قالب داستان به رشته تحریر درآورم.

جانقلی ادامه داد: درباره این موضوع تحقیقات بسیاری انجام دادم؛ هر چند تعداد آثار مکتوب در این زمینه کم است و بیشتر شامل اسناد و مدارکی است که از این جنایت ثبت شده و اثری که در قالب داستان و رمان به آن پرداخته شده باشد بسیار محدود است؛ از این رو در ابتدا برایم بسیار سخت بود که با افرادی که با این موضوع درگیر بودند گفت وگو کنم، ولی توانستم این مطالب را جمع آوری کنم.

این نویسنده توضیح داد: با توجه به اینکه پدرم جانباز شیمیایی بود، از کودکی با دردها و اثرات ناشی از بمب های شیمیایی آشنا بودم؛ از این رو تصمیم گرفتم این رمان را بنویسم و آنچه که مردم از آن رنج و عذاب می کشند را به تصویر بکشم و از سوی دیگر عکس العمل جامعه جهانی بود که مرا در نگارش اثر ترغیب کرد؛ هر چند آنها ادعا می کردند که تعدادی از مصدومین را در خارج از ایران مداوا می نمایند، اما این اقدامات نیز به دلیل تکمیل آزمایش های خودشان بود.

این نویسنده با بیان اینکه در اثر بهشت مسموم سعی شده تا صدای مظلومیت مردم سردشت به گوش جهانیان برسد، توضیح داد: قهرمان های اصلی این رمان، دختری سنی مذهب به نام روژین و پسری شیعه به نام حیدرعلی است. این اثر با اشاره به جریان های همراه، اتحاد میان شیعیان و اهل تسنن را تقویت می نماید.

این کتاب به زودی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و برای علاقمندان روانه بازار نشر خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1053

به "کوشش یک نویسنده برای روایت مظلومیت سردشت در بهشت مسموم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش یک نویسنده برای روایت مظلومیت سردشت در بهشت مسموم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید