برگزیدگان کتاب سال الوند معرفی شدند ، نقش نهادهای علمی دانشگاهی در شناسایی شاعران پیروز

به گزارش مسافرت رو، به گزارش خبرنگاران دبیرخانه جایزه کتاب سال الوند برگزیدگان این جایزه را به این توضیح معرفی نموده است:

برگزیدگان کتاب سال الوند معرفی شدند ، نقش نهادهای علمی دانشگاهی در شناسایی شاعران پیروز

از میان نامزدهای این دوره به ترتیب حروف الفبا که عبارت بودند از: از هر از گاه مظاهر شهامت، از چه رنگی به تن؟ ابوالفضل پاشا، اینجا نیروی جاذبه کمتر است رزا جمالی، پاهای خواب رفته مترسک مهدی عدالتی ، ترانه های گمشده در کوچه های باد محمود معتقدی، جنون دارد این دوچرخه ایرج ضیایی، چرخ زدن با دلتنگی محمدباقر کلاهی اهری، دیوارها آوار به جهان می آیند صابر سعدی پور، سوسن فاطمه سالافرایند، عاشقانه های رنوی پیر قرمز حمیدرضا شکارسری، غم آغوشی ترانه جامه بزرگی، قی چی از شهرام پوررستم و مین ها همواره سر به زیرند جمال بیگ، ضمن تقدیر از کتاب ترانه های گمشده در کوچه های باد محمود معتقدی، تندیس و لوح تقدیر این دوره به ایرج ضیایی با مجموعه شعر جنون دارد این دوچرخه اهدا می گردد.

برگزیده بخش انجمن علمی نقد ادبی ایران:

از میان تمام آثار آنالیز شده توسط داوران انجمن، تندیس و لوح تقدیر این بخش به کتاب سوسن از فاطمه سالافرایند تعلق می گیرد.

برگزیدگان بخش استانی ویژه شاعران استان همدان:

در این بخش و از میان آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه، یک تندیس و دو لوح سپاس به سه شاعر استان همدان تقدیم می گردد.

با سپاس ویژه از مهدی طراوتی توانا و مریم فعله گری و تقدیم لوح تقدیر، تندیس جایزه به شادی صالحی تعلق می گیرد.

در این بخش محمدسینا برنده هم به عنوان شاعر امید معرفی گردید.

داوری این دوره را در هر سه بخش قربان ولیئی (شاعر و عضو هئیت علمی دانشگاه زنجان)، سیدمهدی طباطبایی (شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، سیدعلی قاسم زاده (منتقد و عضو هیئت مدیره انجمن و عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی (ره)، ابراهیم خدایار (رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)، علیرضا بهرامی، محمد صارمی شهاب، حجت یحیوی و حسن گوهرپور برعهده داشتند.

حسن گوهرپور دبیر این رویداد ادبی گفت: آیین خاتمهی سومین دوره جایزه که قرار بود اسفندماه 1399 به صورت مجازی برگزار گردد، به امید بهبود اوضاع در فروردین به تعویق افتاد، و با آنالیز های هیئت اجرایی و هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسم، مقرر شد تندیس های جایزه 25 فروردین 1400 و همرمان با روز گرامیداشت یاد عطار، طی مراسمی به شاعران برگزیده اهدا گردد، اما از آن جایی که محدودیت های کرونایی بالا گرفت و استان های کشور از جمله استان همدان و تهران (که اولی محل برگزاری دو دوره گذشته جایزه و دومی محل دبیرخانه جایزه است) قرمز شدند، به جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزاری مراسم منتفی شد.

او درباره فرایند برگزاری دوره سوم جایزه هم گفت: پیرو اعلام دبیرخانه، کتاب های شعری که سال 98 منتشر شده بودند، توسط ناشر یا شاعر به دبیرخانه ارسال شدند. آثار رسیده در سه بخش به داوران تقدیم شدند و سپس آنالیز ها شروع شد.

گوهرپور با اشاره به سه بخش جایزه گفت: همان طور که در اخبار و فراخوان هم ذکر شده بود، جایزه کتاب سال الوند سه بخش جایزه کتاب سال الوند، جایزه انجمن علمی نقد ادبی ایران و شاعران استان همدان دارد. این سه بخش به صورت کاملاً مجزا داوری و اجماع نظرها به دبیرخانه ارسال می گردد.

این عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران بیان کرد: در این دوره هم مانند دو دوره گذشته، انجمن علمی نقد ادبی ایران بخشی مستقل در داوری های جایزه داشت که جا دارد در این جا از کوشش های جناب آقای دکتر خدایار به عنوان رئیس انجمن که کوشش دارد انجمن را وارد فضاهای جدیدی از گفتمان های حوزه ادبیات در کشور کند و همچنین داوران که همه از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور هستند تشکر و قدردانی کنم.

دبیر جایزه کتاب سال الوند در خصوص بخش استانی هم گفت: بخش استانی جایزه هم توسط داوران استانی مورد نقد و آنالیز نهاده شد. جایزه در بخش استانی یک اتاق فکر هم داشت که در این اتاق فکر، بعضی از شاعران استان از شهرستان های مختلف استان حضور داشتند و درباره انتخاب داوران و شیوه برگزاری و... مشورت می دادند که جا دارد در این فرصت مراتب سپاسگزاری از این دوستان هم تقدیم گردد.

ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران هم با اشاره به نقش نهادهای علمی دانشگاهی در شناسایی شاعران پیروز و معرفی آنان به جامعه مخاطب، حضور انجمن یادشده در سه دوره پیاپی این جایزه را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد نهاد شعر بتواند همچون گذشته علاوه بر ادای رسالت اجتماعی خود، در جلب توجه ذوق جامعه به سمت زیبایی های مندرج در زبان شعر نیز پیروز عمل کند.

او سپس گفت: درست است که در دهه های اخیر در ایران نیز همسو با تحولات جهانی، شعر به نفع رمان در موضوع تاثیرگذاری اجتماعی عقب نشسته است، اما هنوز هم به دلیل نوع تربیت ذوق ایرانیان، شعری که بتواند با انسان معاصر ایرانی هم نوایی کند و زبان علایق وی باشد، بی تردید با اقبال مخاطبان روبرو خواهد شد و با فرصت هایی که دیگر هنرها (موسیقی، سینما و ...) در اختیار آن گذاشته اند، موثرتر از گذشته در جامعه حضور پیدا خواهد نمود.

خدایار در خاتمه گفت: برای بنیانگذاران جایزه الوند و نیز برندگان سومین دوره این جایزه پیروزیت روزافزون را آرزو دارم.

در دوره نخست فرزاد آبادی برای مجموعه شعر گفت و گو با تاریکی جایزه کتاب سال الوند را دریافت کرد، همچنین تندیس جایزه به انتخاب انجمن علمی نقد ادبی به شاعر افغانستانی، سیدرضا محمدی، با مجموعه شعر روح اندوهگین یک شاعر تعلق گرفت.

در دوره دوم جایزه هم فرامرز سه دهی با مجموعه شعر فنجان شکسته در پاییز فروپاشی در بخش کتاب سال شعر الوند و دکتر محمدرضا ترکی با مجموعه شعر سال های بی ترانگی در بخش جایزه ویژه انجمن علمی نقد ادبی ایران معرفی گردیدند. از حسنا محمدزاده با کتاب پری روز نیز در این بخش تقدیر شد.

در دومین دوره، یک بخش به جایزه اضافه شده بود که بخش شاعران استان همدان بود. در نخستین دوره از این بخش، محسن جعفری از ملایر تندیس جایزه را دریافت کرد و از کمال امرایی از همدان و لیلا اوحدی از ملایر تقدیر شد. همچنین از حدیثه کمک به عنوان کم سن ترین شرکت کننده جایزه به عنوان شاعر امید تقدیر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1667

به "برگزیدگان کتاب سال الوند معرفی شدند ، نقش نهادهای علمی دانشگاهی در شناسایی شاعران پیروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیدگان کتاب سال الوند معرفی شدند ، نقش نهادهای علمی دانشگاهی در شناسایی شاعران پیروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید