تشخیص و درمان زخم معده

به گزارش مسافرت رو، امروزه به علت شرایط نامناسب زندگی افراد مانند استفاده از غذاهای نامناسب، الودگی هوا، عادت های بد زندگی مثل کم خوابی و پرخوری و مسائل زیادی برای افراد پیش آمده است. امروز ما شاهد این موضوع هستیم که افراد بسیار زیادی هرروز به علت بیماری های گوناگون و پزشک ها مراجعه می نمایند و خواهان درمان بیماری هستند. ما در ادامه به آنالیز بیماری زخم معده خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تشخیص و درمان زخم معده
زخم معده چیست؟

زخم معده یکی از بیماری های بسیار دردناک و عذاب آور است که ممکن است دلایل بسیار زیاد و متنوعی برای ابتلا این بیماری وجود داشته باشد. همان طور که از نام این بیماری پیداست این بیماری در ناحیه معده و شکم و در کل، در ناحیه دستگاه گوارشی است که علاوه بر معده روی روده کوچک نیز تاثیر می گذارد. این بیماری هنگامی رخ می دهد که لایه مخاطی ضخیمی که در اطراف معده ما واقع شده است و از بافت های معده شما در برابر مواد غذایی مراقبت می نماید، نازک شده و باعث می شود که اسید های گوارشی به دیوار های معده شما نفوذ نمایند و بافت های داخلی معده شما را از بین ببرد و آن ها را زخم کند که درنهایت ممکن است باعث زخم معده شود. توجه کنید این بیماری می تواند به راحتی اتفاق بیفتد اما اگر به آن بی توجه باشید و دنبال راه چاره و درمانی برای آن نباشید می تواند بسیار عذاب آور باشد و پیشرفت های چشمگیری را داشته باشد. اگر شما نیز علاقه مندید که در رابطه با این بیماری بدانید و اطلاعات خود را در رابطه با این بیماری بیشتر کنید با ما همراه باشید تا در ادامه در رابطه با علائم و دلایل به وجود آمدن این بیماری برای شما صحبت کنیم و راه های درمان آن را به مختصر برای شما شرح دهیم شاید در حین در میان این مقاله نکاتی باشد که به درد شما بخورد.

علائم مختلف زخم معده

این بیماری از همان مرحله های ابتدایی با درد و سوزش بسیار زیادی همراه است. ممکن است حتی گاهاً درد های غیر قابل تحمل و بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشند. یکی از رایج ترین و مهم ترین علامت های زخم معده سوزش بیش از حد معده می باشد. توجه نمایید که هنگامی که شما غذا می خورید و این غذا به مرحله هضم می رسد معده شما اسید هایی ترشح می نماید که این اسید ها به زخم های درون معده شما می خورد و باعث سوزش زخم های معده شما می شود. پس معده خالی می تواند اندازه سوزش زخم های شما را افزایش دهد. شما می توانید با استفاده از غذاهایی که اندازه ترشح اسید معده را کاهش می دهند و یا با استفاده از داروهایی که کاهش دهنده اندازه اسید معده هستند درد های خود را تسکین دهید و یا آن ها را رفع کنید اما باید توجه داشته باشید که این درد ها دوباره بازمی گردند. پس شما دنبال یک راه حل مهم و مناسب برای تسکین درد های خود باشید. توجه نمایید که این درد ها در میان وعده های غذایی شما و شب ها بسیار شدت می گیرد و ممکن است گاهاً حتی باعث شوند که شما از خواب بپرید. بعلاوه علائم دیگر این بیماری عبارت اند از شکم درد همراه با سوزش بسیار زیاد، احساس سیری و عدم اشتها به غذا خوردن، التهاب یا انقباض در ناحیه شکم، ناتوانی در هضم غذاهای چرب، سوزش بیش از حد معده، و حالت تهوع می باشد. توجه نمایید علائم زخم معده تنها بین این موارد که گفتیم محدود نمی شوند و در بعضی موارد ممکن است بعضی از افراد اصلاً هیچ گونه علائمی نداشته باشند. در مقابل در بعضی موارد ممکن است این علائم بسیار شدید تر باشد. علائم شدیدتری مانند استفراغ های معمولی و یا استفراغ های خونی که به رنگ های سیاه و یا قرمز می باشند، وجود خون در مدفوع و یا مدفوع بسیار تیره رنگ، دشواری هنگام تنفس، حالت تهوع و استفراغ در بیشتر مواقع، کاهش وزن کاملاً بی علت، و تغییر در اندازه اشتها می توانند علائم شدیدتر این بیماری باشد که بسیار عذاب آور و اذیت نماینده هستند.

علل ایجاد این بیماری

پیشتر نیز ما گفتیم که به علت این که اسید های موجود در دستگاه گوارشی شما شدید می باشند و به علت این که لایه مخاطی که محافظ بافت معده شما می باشد نازک شود باعث می شود که زخم های گوناگونی روی درون معده شان به وجود بیاورد که برخورد هر بار اسید به این زخم ها باعث سوزش بیش از حد این زخم ها می شود. ما در ادامه آنالیز شایع ترین عوامل و دلایل ایجاد زخم معده برای شما پرداخته ایم. با ما همراه باشید تا اگر دچار این بیماری هستید دلایل زخم معده خود را پیدا نمایید.

باکتری های هلیکوباکتر پیلوری

این باکتری ها به طور عمده و بسیار زیاد و در لایه مخاطی که محافظ بافت معده شما است یافت می شود، بعلاوه این باکتری در روده کوچک نیز زندگی می نماید و از آن محافظت می نماید. این باکتری ها به طور کل مشکل خاصی ایجاد نمی نماید اما وجود بیش از حد و تکثیر بیش از حد این باکتری ها باعث التهاب در لایه درونی معده شما می شود و ممکن است در نهایت باعث به وجود آمدن زخم معده در معده شما شوند. اما نحوه تکثیر و زیاد شدن این باکتری ها معین نیست و پزشکان هنوز نمی دانند که این باکتری ها چگونه باعث عفونت در معده شما می شود اما ممکن است به وسیله تماس بدنی بسیار نزدیک مانند بوسیدن از یک شخص یک شخص دیگر منتقل شود. این باکتری ممکن است به وسیله آب و غذا نیز وارد بدن شود و مسائل زیادی را برای شما به وجود بیاورند.

مصرف مداوم بعضی از مسکن ها به صورت بی رویه و بدون نسخه پزشک

مصرف انواع مختلف آسپرین ها و دارو های مسکنی که بدون نسخه از آن ها استفاده می شود، که به آن ها داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیز می گویند، می توانند مخاط لایه داخلی معده شما و روده کوچک شما را ملتهب نمایند و باعث از بین رفتن آن شود. بعلاوه داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسین سدیم، و غیره نیز می توانند باعث از بین رفتن لایه مخاطی و در نهایت ابتلای شکا به زخم معده شود. توجه نمایید استامینوفن جزء دارو های از بین برنده مخاط معده نیست. توجه نمایید که زخم معده بیشتر در سالمندان شایع می باشد زیرا این افراد بیشتر از آسپرین ها و دارو های مسکن استفاده می نمایند. بعلاوه بسیاری از افرادی که این داروها را به خاطر تسکین دردهای آرتروز استفاده می نمایند نیز بیشتر در معرض ابتلا به خطر ابتلا به بیماری زخم معده هستند.

مصرف بعضی دیگر از دارو ها

علاوه بر مسکن ها، مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد انعقاد، آسپرین های با دز پایین، و بعلاوه داروهای ضدافسردگی، ریسترونات، و الدرونات نیز می توانند خطر ابتلای شما به زخم معده را تا حد بسیار بالایی افزایش دهد.

عوامل دیگر ابتلا به زخم معده

سه عاملی که پیش تر گفتیم عوامل مهم و کلیدی ابتلای شما به زخم معده می باشد. اما دلایل گوناگون دیگری نیز برای ابتلا شما به زخم معده وجود دارند که ما در ادامه به آنالیز آن ها پرداخته ایم. مصرف سیگار یکی دیگر از عواملی است که ممکن است زخم معده شما را تشدید کند. افرادی که دارای عفونت های باکتری هستند تا حد بسیار زیادی در خطر ابتلا به بیماری بیماری زخم معده می باشد، البته در صورتی که به طور مداوم دخانیات مصرف می نمایند. مصرف الکل یکی دیگر از موادی است که باعث کم شدن لایه مخاطی معده شما می شود زیرا الکل لایه مخاطی معده را ملتهب می نماید و در نهایت باعث از بین رفتن آن شود می شود و بعلاوه مصرف الکل باعث بیشتر شدن اسید معده می شود. بعلاوه اضطراب و استرس های کنترل نشده باعث می شود که اندازه ترشح اسید معده در معده شما بیشتر شود و در نتیجه این اسید معده باعث از بین رفتن لایه مخاطی معده شما می شود. پس سعی کنید استرس استرس های خود را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورید و از روش های کم کردن استرس بهره ببرید. خوردن غذاهای پرادویه و تند یکی دیگر از دلایل زخم ابتلا به زخم معده می باشد. غذا های تند اسید معده را تشدید می نماید و بعلاوه باعث از بین رفتن و ساییده شدن لایه مخاطی داخل معده شما می شود.

توجه نمایید که عواملی که در خصوص آخر گفتیم خودشان به تنهایی نمی توانند باعث ابتلای شان به زخم معده شود اما می تواند در افرادی که دچار زخم معده هستند، عوارض آن ها را تشدید کند و باعث تشدید تر شدن این بیماری و بالاتر رفتن اندازه التهاب و درد در این افراد شود.

تشخیص زخم معده

برای تشخیص زخم معده پزشک شما ممکن است سوابق پزشکی شما را آنالیز کند. در ادامه با استفاده از روش های گوناگونی و آزمایش های گوناگون بیماری شما را تشخیص دهد. ممکن است در هنگام فرآیند تشخیص این بیماری شما آزمایشگاه ها و روش های مختلفی را برای این تشخیص این بیماری انجام دهید، که ما در ادامه به آنالیز روش های تشخیص این بیماری برای شما خواهیم پرداخت.

آزمایش های باکتری هلیکوباکتر پیلوری

ممکن است آزمایش های گوناگونی را روی شما انجام که معین شود که آیا باکتری هلیکوباکتری پیلوری در بدن شما وجود دارد یا خیر. پزشک شما می تواند با توجه به نتایج آزمایش های گوناگونی مانند آزمایش های مدفوع، خون، و یا بازدم متوجه شود که آیا این باکتری در بدن شما وجود دارد یا خیر. توجه نمایید که آزمایش بازدم در این زمینه از همه آزمایش های دیگر دقیق تر است. آزمایش خون معمولاً زیاد دقیق نیست و به طور معمول استفاده نمی شود. هنگامی که شما می خواهید آزمایش بازدم را انجام دهید شما باید غذا و یا نوشیدنی که حاوی کربن رادیواکتیو باشد را میل کنید. پس از آن باکتری هلیکوباکتر پیلوری باعث می شود که این مواد در معده شما تجزیه شود. شما سپس شما در یک کیسه فوت می کنید و پس از بستن در کیسه اگر در بدن شما این باکتری وجود داشته باشد در نمونه ای که شما در آن فوت کرده اید این کربن رادیواکتیو به شکل مونوکسید کربن نمود پیدا می نماید که پزشک شما با استفاده از این روش روش متوجه می شود که شما دارای باکتری هلیکوباکتر پیلوری هستید یا خیر. توجه نمایید که اگر شما قبل از انجام این آزمایش آنتی اسید را مصرف کرده اید حتماً این موضوع را با پزشک خودتان در میان بگذارید. بسته به تشخیص پزشک شما ممکن است که شما مجبور شوید برای مدتی مصرف این دارو را قطع نمایید زیرا این دارو باعث می شود که در خلال انجام آزمایش نادرستی و اختلال به وجود بیاید.

آندوسکوپی

یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری زخم معده آندوسکوپی می باشد که در این روش پزشک شما با توجه به وسایل گوناگون بالای دستگاه معده شما را معاینه می نماید که به این کار آندوسکوپی می گویید. در این روش یک لوله ای که حاوی یک دوربین می باشد وارد بدن شما می شود که در این روش این دوربین در پی زخم های موجود در بدن شما می شود. هنگامی که پزشک شما زخم معده شما را تشخیص داد ممکن است که مجبور شود از بافت شما نمونه برداری کند تا در آزمایش های گوناگون آن را آنالیز نماید. در این روش بعلاوه می توان تشخیص داد که آیا باکتری هلیکوباکتر پیلوری در بدن شما وجود دارد یا خیر.

عکس برداری با اشعه ایکس

یکی دیگر از روش های تشخیص این بیماری عکس برداری با استفاده از دستگاه اشعه ایکس می باشد. در طی این تشخیص دستگاه از قسمت فوقانی دستگاه گوارش شما تصاویری را می گیرد که در این عکس برداری شما ابتدا باید یک ماده سفید رنگی را بنوشید که این مایع دستگاه گوارشی شما را پر می نماید و باعث بهتر دیده شدن زخم های شما می شود و در نهایت باعث تشخیص بیماری شما می شود.

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1931

به "تشخیص و درمان زخم معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص و درمان زخم معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید