اعلام بازسازی کاشیکاری های مجموعه مفخم بجنورد

به گزارش مسافرت رو، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، بازسازی کاشیکاری های مجموعه مفخم بجنورد صورت می گیرد.

اعلام بازسازی کاشیکاری های مجموعه مفخم بجنورد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: پروژه بازپیرایی، پاکسازی سطح و بازسازی کاشیکاری های عمارت مفخم بجنورد برای نخستین بار در حال اجراست.

او با بیان اینکه بازسازی آینه کاری ها و سایر تزئینات آیینه خانه نیز هم زمان با این پروژه انجام می گردد، توضیح داد: 4 میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.

آیینه خانه مفخم یکی از یادمان های برجسته دوره قاجار در حدود سال 1300 هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و با شماره 1167 به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم زمان با آینه خانه ساخته شده، عظیم ترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی بوده و با شماره 952 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل 34 اتاق با دو تالار عظیم دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشیکاری معرق، هفت رنگ و با طرحها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

مصالح بکار رفته در بنا آجر با ملات گچ بوده و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است سرتاسر بنا با کاشی های خشتی و هفت رنگ زیبا در اندازه و شکلهای مختلف به رنگهای فیروزه ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشیکاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1295

به "اعلام بازسازی کاشیکاری های مجموعه مفخم بجنورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام بازسازی کاشیکاری های مجموعه مفخم بجنورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید