از دلیران تنگستان تا فست فودهای تلویزیونی، داوران بالاتر از سریال های فاخر

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران: نشست سریالداوران با حضور احمد امینی کارگردان، سعید شاهسواری تهیه کننده، مسعود رایگان و ایوب آقاخانی بازیگر در ساختمان سروش برگزار گردید.

از دلیران تنگستان تا فست فودهای تلویزیونی، داوران بالاتر از سریال های فاخر

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، احمد امینی درباره تشابه جستجوگران و داوران و گرایش سریال به سمت فراوری اپیزودیک و روایت پرونده های قضایی گفت: این سریال هیچ ربطی به جستجوگران ندارد و تنها نقطه تشابه آن این است که هر دو در دفتر آقای شاهسواری فراوریه شده و مسعود رایگان بازیگر آن است.

امینی ادامه داد: جمال امید در تابستان88 جزو مشاوران طرح و برنامه سیما فیلم بود و اعلام نمود که تعدادی طرح فیلم دارد. در آن موقع سیمافیلم مجاز به ساخت سریال نبود و تنها می توانست تله فیلم بسازد. من ایده 10 تله فیلم درباره خانواده ای متشکل از هفت خواهر و برادر که حقوق خوانده و وکیل بودند را دادم. در هر کدام تله فیلم ها مسأله و پرونده ای مورد آنالیز قرار می گیرد و پس از آن به دفتر شاهسواری رفتم.

این کارگردان شرح داد: صحبت های اولیه روی خطوط اولیه قصه و اهداف سیما فیلم صورت گرفت. چگونگی طراحی شخصیت هفت خواهر و برادر در 10 تله فیلم مطرح شد و نزدیک به سه سال و نیم طول کشید. در طول طراحی قصه ها به این نتیجه رسیدیم که امکان پرداختن به همه خواهران و برادران نبود و نهایتا به سه خواهر و یک برادر و یک برادرزاده رسیدیم. قرار بود یک برادر کوچکتر هم باشد که محصل حقوق و در خدمت سربازی است که از سربازی بر می گردد و طراحی شخصیتش به گونه ای است که با خواهران و برادرانش متفاوت است.

امینی اضافه نمود: قرار بود این برادر بزرگتر یعنی جلال بایستد اما به پرداخت آن نرسیدیم. ما هشت قصه داشتیم که هفت تای آن ساخته شد که قسمت را خودم و دو قسمت آن را میرباقری ساخته است. این سریال فعلا هفت قسمت است که به صورت 45 دقیقه ای شب ها پخش می گردد. بهرحال قرار بود برادر چهارم التهابی به وجود بیاورد اما نشد.

کارگردان سریال داوران عنوان نمود: استقبال ما به این دلیل بود که دلمان می خواست یک خانواده آرمانی، وابسته و عاشق ارائه دهیم چون بیشتر ساختار خانواده هایی که ما در تلویزیون می بینیم در حال جنگ و دعوا هستند.

سعید شاهسواری تهیه نماینده سریالداوران درباره فیلمنامه گفت: فیلمنامه 10 تا بود، بعد توافق کردیم به 20 تله فیلم و 40 قسمت برسد چون معتقد بودیم جا افتادن سریال در ذهن مردم زمانبر است. ما فقط توانستیم هفت تله فیلم از هشت تا را بسازیم و گفتند دیگر پول نداریم و نسازید. اگر نقص هایی در سریال می بینید به دلیل ناقص بودن آن است.

این تهیه نماینده با اشاره به ممیزی برای آنالیز پرونده ها تشریح کرد: قرار بود 40 قسمت بسازیم اما الان درباره 14 قسمت صحبت می کنیم. آموزشی بودن سریال پیشنهاد جدی سیما فیلم بود اما فکر می کردیم به تناوب این کار را انجام می دهیم اما گاهی نمایش و آموزش باید ترکیب گردد. ما هیچ وقت نرسیدیم به اینکه بخواهیم پرونده های محکمتر و جدی تری بیان کنیم و برای پرداختن به پرونده های اقتصادی و بیان آنها محدودیت داریم.

مسعود رایگان درخصوص شباهت نقشش به جستجوگران شرح داد: سریال داوران هیچ ربطی به جستجوگران ندارد چون جستجوگران برای سازمان بازرسی بود و آنجا شخصیت مدعی بود اما اینجا شخصیت وکیل است. داوران نسبت به سریال هایی که می بینیم و بازخورد آن را از مردم با تلفن هایی که به من می گردد، یک سروگردن از سریال های فاخر که نمی دانم از کجا لفظش آمده، بالاتر است. این سریال با یک سوم بودجه سریال های فاخر ساخته شده است. متأسفم سریالی که قرار بود 40قسمت باشد، در قسمت هفتم گفتند دیگر نسازید.

بازیگر نقش جلال در این سریال تشریح کرد: سریال داوران برای شعور مخاطب احترام بیش از حدی قائل است و ما دقت در کارگردانی و دکوپاژ را در آثار آقای امینی می بینیم؛ حتی این دکوپاژ برای آبدارچی که هیچ وقت آن را نمی بینیم هم وجود داشت و امینی برای تک تک افراد احترام قائل بود.

ایوب آقاخانی بازیگر نقش علیرضا در سریال داوران گفت: در ترکیب کنونی میان جلال،نوشین و علیرضا داوران تقسیم می گردد و بعدها با قصه علیرضا روبرو خواهیم شد. هیچ گاه در دو دهه گذشته برایم تلویزیون مهم نبوده است بلکه کار با آدم ها و فیلمنامه های سروشکل دار اهمیت بیشتری داشت. همچنان افتخار می کنم دانش آموخته تئاترم و متأسفانه سیستم برای نگه داشتن این افراد کوششی نمی نماید.

این نویسنده و بازیگر ادامه داد: حاضر بودم بدون خواندن یک خط فیلمنامه آن را قبول کنم چون بیشتر کار با آدم ها برایم اهمیت دارد. چون توان تغییر دنیا را ندارم ناگزیرم به آدم های پشت اثر توجه کنم. هر سریالی که به قلم من بوده است، بیشتر به خاطر کارگردان و آدم هایی بوده است که با آنها کار نموده ام. داوران را در کارنامه خودم یک نقطه روشن می دانم. خوشحالم با مجموعه ای آشنا شدم که دغدغه های فرهنگی خودم را جدا از فرایند فراوری به انها بگویم. داورانرا اثر وزینی می دانم و خیلی قائل به این نیستم که باید ببینیم مخاطب چه چیز دوست دارد چون همواره مهم است.

آقاخانی توضیح داد: معتقدم باید دست مخاطب را بگیریم و ذائقه آن را تغییر دهیم. یکی از شش کارکرد اصلی رسانه ها ارتقای زیباشناسی جامعه مخاطبان است. فکر می کنم داوران جنسی از ذائقه را برای مخاطبان تعریف می نماید که شاید پیشتر از آن هم در مخاطب بوده اما باید بازتعریف گردد. مخاطب باید به آرامی متوجه گردد که طراحی میزانسن ها در دکوپاژ کارگردان ارزش دارد و فقط کاشتن دوربین و روزی بیش از 60 پلان دریافت و اثر مفرح ارائه دادن چیزی به معادله ذهنی مخاطب اضافه نمی نماید. این باعث می گردد مخاطب ما تبدیل به مخاطب پاپ کورن خور جلوی تلویزیون می گردد که بیش از آن چیزی که می بیند، توقعی ندارد.

این نمایشنامه نویس یادآور شد: ما مسئولیم که سلیقه مخاطبان خود را گام به گام جلو ببریم. هیچ وقت فکر نمی کنم که مخاطب چیز از پیش مشخص شده ای می خواهد که اگر زاویه ما مغایر با آن نگاه باشد، نمی پذیرد. یادمان باشد که ما زمانی دلیران تنگستان را با حوصله می دیدیم اما امروز به سختی می بینیم چون سلیقه زیبایی شناسی اش ارتقا یافته است. مخاطب دارای قوه ممیزه است و این را خود رسانه ایجاد نموده و به مخاطب تعلیم داده است. چرا باید به فست فودهای تلویزیونی و مناسبتی توجه کنیم؟ در این شرایطداوران یک موهبت است اما برایم کار با آدم هایی مهم است که قالب آنها برای فرهنگ می تپد.

احمد امینی نیز عنوان نمود: از رایگان و آقاخانی به دلیل حسن نیت نسبت به کار متشکرم. گاهی کارهای جدی از لحاظ اقتصادی را برای کار با فردی مثل شاهسواری رد می کنم. ما 4 سال وقت صرف کردیم تا 7 تله فیلم بسازیم و داشته های ما بیشتر از این است. تا به حال سابقه نداشته در سینما و تلویزیون کاری را نیمه تمام بگذارم.

این کارگردان اضافه نمود: وقتی 5 قسمت ساختم به شاهسواری گفتم اگر بگویند 50 قسمت بساز می سازیم اما فضا آنقدر نا امیدنماینده است که ترجیح می دهم نسازم. ما قصه ها و برنامه های زیادی داشتیم اما به این موانع برخورد کرد. در این دو کار با شاهسواری می توانم بگویم که در اولین شب آرامش و بی گناهان فراغ بال بیشتری داشتیم و از طرف مدیران شبکه به ما آن قدر اعتماد شد که لوس شده بودیم چون می دانستیم چه می خواهیم انجام دهیم. تا آخرین پلان قصه با ذوق و شوق کار کردم اما کار به 2 یا 3 ماه تعطیلی خورد و آقای میرباقری 2 تای دیگر را بدون پول و به سختی ساخت.

شاهسواری با گلایه از تلویزیون گفت: به ما گفتند این پروژه ها اسپانسر بیاور نیست. ما 3000 دقیقه فیلم ساختیم اما در هفت سال نباید نتیجه آنها 5 تله فیلم باشد. اسپانسرگیری تخصص خاص خودش را می طلبد و من بلد نیستم اسپانسر بگیرم. ما 4 سال پیش به روال بی گناهان و اولین شب آرامش آغاز کردیم اما این غیر قابل هضم بود که مثلا 2 قسمت دیگر را هم نسازیم. ما چندسال است نام تهیه نمایندگان خوب را نمی شنویم و آدم هایی مثل عفیفه و بشکوفه که فرهنگی هستند، دیگر در تلویزیون نیستند. هیچ کدام از کارهای 4 سال پیش با الان قابل مقایسه نیست.

آقاخانی گفت: در تئاتر امکان فراوری فرهنگی تر وجود دارد. بشر به امید زنده است اما ما امید به معجزه نداریم. امیدواریم در آینده مدیران فوقانی و میانی آدم های آشنا با دغدغه های فرهنگی باشند. بهترین مدیران افرادی هستند که دخالت نمی نمایند. امیدوارم مدیران متخصص فرهنگی به میدان بیایند. توقع ما فراوری خوراک فرهنگی برای مغز و ذهن مردم است. تنها امیدوار به بازشدن چند دریچه تنفسی هستیم.

این بازیگر اضافه نمود:اگر قرار باشد ما حامی اقتصادی برای کارمان پیدا کنیم، بهتر است بخش خصوصی را برای شبکه خصوصی جذب کنیم و نمی گردد همه چیز دولتی باشد اما حامیان اقتصادی آن ها را به صورت خصوصی جذب کنیم. ما تئاتر خصوصی نداریم اما حامی دولتی هم نداریم. یا کل این فرآیند باید خصوصی باشد یا کل آن دولتی. تنها کلمه برای این شرایط شتر،گاو پلنگ بودن است. برخی کوشش می نمایند فقط این چراغ روشن باشد اما این روشنایی قابلیت نقد دارد. اصلا بحثم سیاسی نیست بلکه فقط به خاطر اصطکاک فرهنگ و سیاست این مباحث را مطرح کردم.

آقاخانی همچنین درباره نقش علیرضا داوران گفت: علیرضا داوران عکس جلال باید جنبه های ملموس تری داشته باشد اما جلال ضعف های انسانی بیشتری دارد. جلال انسانی با اصول شخصی است که براساس آن قدم هایی برمی دارد.

امینی نیز در سرانجام گفت: عده ای حقوقدان و عده ای وکیل می شوند. وکیل کسی است که از این حرفه مانند جلال پول در می آورد اما علیرضا حقوقدان است و می خواهد خودش را درگیر تحقیق در خصوص پرونده ها کند. هدف اصلی سیما فیلم در ساخت سریال آموزش و تأکید شدید روی آن بود اما برای نمایش سعی کردیم جنبه های آموزشی بر جذابیت های نمایشی پیشی نگیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1076

به "از دلیران تنگستان تا فست فودهای تلویزیونی، داوران بالاتر از سریال های فاخر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیران تنگستان تا فست فودهای تلویزیونی، داوران بالاتر از سریال های فاخر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید