اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی استان اصفهان

به گزارش مسافرت رو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از تخصیص 150میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی استان در سال 1398 اطلاع داد.

اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی استان اصفهان

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه های قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی استان اصفهان، فریدون الله کمک روز دوشنبه 8 اردیبهشت با اعلام این خبر گفت: در سال 1398 حوزه میراث فرهنگی و دفتر فنی این اداره کل در بخش هایی همچون بازسازی، ثبت، تأسیس موزه و اهدای اشیای موزه ای اقدامات متعددی را در راستای حفاظت از هویت اصیل ایرانی به انتها رسانده است.

او درزمینهٔ بازدید دنیاگردان از آثار تاریخی و موزه های استان گفت: بر اساس آمارهای موجود، از تاریخ 28 اسفندماه سال 1397 لغایت اسفندماه سال 1398 تعداد 3میلیون و 945هزار و 949 نفر دنیاگرد از آثار تاریخی و موزه های استان بازدید نموده اند که از این تعداد بیش از 375 هزار دنیاگرد از کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، چین، عراق، کویت و لبنان بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اصفهان همچنین در ادامه به بازسازی های اجرا شده در سطح استان اشاره نمود و گفت: در سال های 1396، 1397 و 1398 بیش از چهارهزار کارگاه بازسازیی در سطح استان فعال شد که از این تعداد 595 کارگاه بازسازیی آثار شاخص در سال 1398 برپا شد.

او در همین زمینه ادامه داد و گفت: در سال 1398 از مجموع 595 کارگاه بازسازیی، 154 کارگاه بااعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال توسط اداره کل، 315 کارگاه توسط فعالان دنیاگردی و بهره برداران آثار تاریخی و 126 کارگاه نیز با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی استان همچون فرمانداری ها، شهرداری ها و دهکمک ها در 24 شهرستان استان برپا شد.

تأسیس 5 موزه جدید

الله کمک با اشاره به نقش موزه ها در شناخت هویت فرهنگی و توسعه کیفی دنیاگردی فرهنگی گفت: در سال گذشته باوجود محدودیت های منابع، پنج موزه جدید در استان اصفهان شامل موزه مردم شناسی ارامنه جلفا (اصفهان)، موزه هنرهای اسلامی (اصفهان) موزه بزرگ عصارخانه شاهی (بازار بزرگ اصفهان)، موزه شیبانی (کاشان) و موزه مردم شناسی نجف آباد (شهرستان نجف آباد) در پهنه استان اصفهان گشایش یافت.

او گفت: با افزایش 10 درصدی در این حوزه شاهد فعالیت 34 موزه به صورت دولتی، مشارکتی و خصوصی در پهنه استان اصفهان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اصفهان در ادامه با اشاره به کوشش برای ثبت آثار و حرائم آثار تاریخی استان در راستای تسریع در حفاظت از این آثار گفت: سال گذشته با کوشش های کارشناسان ارشد اداره کل پیروز به تدوین پرونده و ثبت ملی 28 اثر غیرمنقول، 9 اثر منقول، دو اثر طبیعی و 23 اثر ناملموس در پهنه استان شدیم.

او گفت: در راستای معین حریم آثار تاریخی نیز پرونده 31 اثر تاریخی استان پس از تدوین، در شورای ثبت ملی کشور ارائه و پیروز به ثبت ملی حریم این آثار شدیم که این نکته نقش مهمی در حفاظت از این آثار ایفا خواهد نمود.

الله کمک همچنین گفت: در حال حاضر تعداد 1959 اثر ملموس و ناملموس استان به ثبت ملی رسیده و همچنین 504 اثر استان نیز حریم مصوب ملی دریافت نموده است.

ادامه عملیات بازسازی ایوان کاخ چهل ستون در سال 1398

او در ادامه به بازسازی بعضی آثار شاخص استان اشاره نمود و گفت: ایوان کاخ چهل ستون اصفهان ازجمله آثار شاخصی است که در حال بازسازی است به گونه ای که عملیات بازسازی این ایوان بزرگ که بزرگ ترین سازه چوبی بناهای تاریخی کشور است (با مساحتی بالغ بر 700 مترمربع) از سال 1394 شروع و در سال 1398 نیز عملیات بازسازی این مجموعه بزرگ تاریخی شامل پاک سازی سطوح تزئینات چوبی و گچ بری ایوان از آلودگی ها و فضولات پرندگان، استحکام بخشی سازه چوبی سقف ایوان ستون دار، بازسازی، بازسازی و نصب گره های تزئینات آلت و لقط پیشانی سقف ایوان ستون دار، اصلاح اتصال سازه چوبی به سقف ایوان و موزون سازی تزئینات رنگی ایوان در قسمت های مورداحتیاج ادامه یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اصفهان گفت: سال گذشته همچنین عملیات بازسازی دو دیوارنگاره بزرگ در تالار زمستانی این کاخ نیز توسط گروه امانی اداره کل در طرح های جداگانه شامل بازسازی دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی با شیبک خان ازبک و همچنین بازسازی دیوارنگاره پذیرائی شاه عباس اول از محمدولی خان ازبک انجام شد.

او همچنین گفت: بازسازی تأسیسات زیرساختی این بنای بزرگ شامل اصلاح سیستم برق رسانی و همچنین جدول کشی و خیابان کشی باغ بزرگ دنیا نما با حدود 70 هزار مترمربع از دیگر طرح های بازسازیی شاخص اصفهان به شمار می رود.

الله کمک در بخش دیگری از گزارش خود به بازسازی گنبد مسجد امام به عنوان یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی استان نیز اشاره نمود و اضافه نمود: عملیات بازسازی کاشی های سطح گنبد مسجد امام نیز که از سال 1391 با بازسازی دو ترک (بخش) از شانزده ترک گنبد شروعشده بود طی شش سال اخیر با بازسازی 12 ترک دیگر ادامه یافت.

او اضافه نمود: بازسازی ترک های چهاردهم و پانزدهم این گنبد همراه با بازسازی زیرساخت های گنبد (لایه های زیرین) و همچنین بازسازی و نصب بیش از 60 هزار قطعه کاشی در ارتفاع بیش از 50 متری از سطح زمین ادامه یافت و خوشبختانه بازسازی ترک های چهاردهم و پانزدهم در خاتمه سال 1398 به اتمام رسید.

ادامه عملیات بازسازی گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان در سال 1398

مدیرکل میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اصفهان به بازسازی گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان نیز اشاره نمود و گفت: مدرسه علمیه چهارباغ (امام جعفر صادق (ع)) اصفهان آخرین مجموعه بزرگ و تاریخی اصفهان عصر صفوی است که در واپسین ایام حیات سلاطین این خاندان در اصفهان بنا قرار گرفت.

او درزمینهٔ طرح های بازسازیی گنبد این مجموعه تاریخی گفت: عملیات بازسازی کاشی کاری سطح گنبد مسجد چهارباغ اصفهان با آنالیز شرایط کاشی کاری ها و اعلام احتیاج به اقدامات بازسازیی و حفاظتی از سوی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی اداره کل از سال 1391 با بازسازی سه ترک (بخش) از مجموع 12 ترک گنبد شروع شد.

الله کمک گفت: تا خاتمه سال 1398 پیروز به بازسازی 90 درصد ترک های این گنبد تاریخی شدیم، به گونه ای که ترک دوازدهم و بخش خاتمهی این گنبد نیز در سال 1399 به اتمام خواهد رسید و گنبد این مدرسه تاریخی نیز همچون گنبد مسجد امام اصفهان پس از 9 سال از حصار داربست ها آزاد خواهد شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1031

به "اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آثار تاریخی استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید