آبادانی حریم بلندترین برج آجری دنیا نیازمند اعتبار بیشتر است

به گزارش مسافرت رو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، آبادانی حریم بلندترین برج آجری دنیا نیازمند اعتبار بیشتر است.

آبادانی حریم بلندترین برج آجری دنیا نیازمند اعتبار بیشتر است

گنبد قابوس که 1025 سال قبل به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار احداث شده بود، بعد از گذشت سالیان طولانی 10 تیر 1391 به اسم بلندترین گنبد آجری دنیا در لیست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد تا برنامه ریزی برای پاسداشت بهتر این بنا بطور جدی در دستورکار قرار بگیرد.

اهمیت ثبت دنیای گنبدقابوس به حدی بود که رئیس جمهور وقت به همراه دیگر مسئولان کشوری شهریور 1391 با سفر به گنبدکاووس در جشن ثبت دنیای این اثر تاریخی بازمانده از قرن سوم و چهارم هجری قمری شرکت کرد.

این بنای تاریخی که سال نود سال قبل در لیست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده بود به گفته مدیر پایگاه میراث دنیای گنبدقابوس پردیس آینه تمدن اسلامی و شاهکار عصر طلایی دنیا اسلام در قرون سوم و چهارم هجری قمری و هم شاهدی بر نگاه مهندسی و دانش معماری اسلامی است.

عبدالمجید نورتقانی، مدیر پایگاه میراث دنیای گنبدقابوس گفت: این بنای تاریخی با دارا بودن معیارهای لازم در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو به میزبانی شهر سن پترزبورگ روسیه باسم پانزدهمین اثر تاریخی ایران در لیست میراث دنیای نهاده شد.

وی اضافه نمود: بطور میانه در 9 سال گذشته و تا قبل از شیوع کرونا سالانه حدود 100 هزار توریست داخلی و خارجی از برج قابوس تماشا کردند که این استقبال گسترده فرصت ارزشمندی برای توسعه صنعت توریسم گلستان است.

نورتقانی ادامه داد: بعد از ثبت این اثر تاریخی در لیست دنیای، پایگاه میراث دنیای برج قابوس با توجه به اهمیت بنا اقدامات مختلفی مانند ایجاد نرده های حفاظتی بلند و ساماندهی و تطبیق نقشه هندسی بخش شرقی عرصه برای حفاظت و بازسازی از این اثر تاریخی را اجرا کرد.

وی به اجرای پروژه ساماندهی حریم درجه یک برج قابوس در سالهای اخیر اشاره نمود و گفت: آزادسازی محوطه شرقی برج قابوس قبل از ثبت دنیای شروع شده بود و از سال 97 هم پروژه ساماندهی حریم درجه یک در دستور کار نهاده شد و تا به امروز در حدود 10 هزار مترمربع از این حریم با 40 میلیارد ریال اعتبار محوطه سازی شد.

نورتقانی اضافه نمود: تکمیل پروژه ساماندهی حریم درجه یک برج قابوس به اسم میراث تاریخی که بخشی از فضای شهری محسوب می گردد، نیازمند تخصیص 120 میلیارد ریال اعتبار و همکاری بیشتر شهرداری و شورای شهر است.

مدیر پایگاه میراث دنیای گنبدقابوس یادآور شد که بازسازی این بنای تاریخی بطور جدی از سال 1310 هجری شمسی شروع شد و گروه های متخصص از آن موقع تا به امروز اقدامات ارزشمندی برای حفظ و بازسازی این اثر تاریخی انجام دادند.

وی گفت: در ادامه برنامه های مدیریتی میراث دنیای برج قابوس، سال 97 پیش مطالعه برنامه مستندنگاری بازسازی برج قابوس در مدت یک سال به وسیله اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و اواخر سال گذشته هم قرارداد دیگری با این دانشگاه به اسم پیمانکار برای تهیه طرح جامع بازسازی پوسته خارجی قسمت مخروطی بنا و ساخت نمونه آجر و ملات مورد استفاده در این بنا منعقد گشت.

نورتقانی اضافه نمود: تا به امروز مراحل مستندنگاری و فن شناسی پروژه تهیه طرح جامع بازسازی پوسته خارجی قسمت مخروطی این بنای تاریخی اجرا شده است.

وی، حفاظت و بازسازی پیوسته بناهای ثبت دنیای را جزو پروتکل های یونسکو دانست و گفت: به موازات تهیه طرح جامع بازسازی، دفتر فنی پایگاه میراث دنیای گنبدقابوس سال 98 داربست های را برای بوته زدایی و اجرای برنامه های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد.

نورتقانی وجود داربست را برای انجام مراحل بازسازی، مطالعه و آسیب نگاری برج قابوس ضروری دانست و اضافه نمود: تا به امروز با استفاده از داربست 10 مرتبه عملیات حذف علف های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن به وسیله قیچی باغبانی اجرا شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1806

به "آبادانی حریم بلندترین برج آجری دنیا نیازمند اعتبار بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبادانی حریم بلندترین برج آجری دنیا نیازمند اعتبار بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید