گروه موسیقی ارگ کرمان برگزیده اول جشنواره فولک

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران/کرمان دوازدهمین دوره جشنواره فولک در سنت پترزبورگ روسیه به نام اینترفولک، از تاریخ 14 تا 17 نوامبر با حضور 42 گروه از 13 کشور در قسمت های مختلف برگزار گردید، که گروه موسیقی ارگ از کرمان برنده جایزه Special prize of the jury for the preservation of national instrumental traditions این جشنواره شد.

گروه موسیقی ارگ کرمان برگزیده اول جشنواره فولک

دانیال دریانی از اعضای گروه ارگ در گفت و گو با خبرنگاران درباره این فستیوال می گوید: ما در آنجا دو برنامه داشتیم که یک بخش رقابتی بود و یک کنسرت هم در یک مرکز فرهنگی داشتیم. در بخش رقابتی شرایط به این منوال بود که دور اول برگزار می شد که بر اساس یکسری معیار داوران نمره می دادند؛ مثلا 160 نمره داشت که از 150 به بالا مدال طلا و از 140 تا 150 دوم و به همین منوال ادامه داشت که در این قسمت ما خوشبختانه امتیاز لازم را گرفتیم و مدال طلا یا عنوان اول را بدست آوردیم. منتها مثل المپیاد بود و یک یا چند گروه می توانستند اول یا دوم شوند که ما و یگ گروه از روسیه عنوان اول را کسب کردیم.

جایزه ویژه هیات داوران را گرفتیم

او می افزاید: دور دوم رقابت که جایزه بزرگ بود هم برگزار گردید که ما در این دور هم پیروز بودیم و جایزه بزرگ را گرفتیم.

عضو گروه ارگ با اشاره به جایزه ویژه هیات داوران می گوید: ما جایزه ویژه هیات داوران را گرفتیم. این جایزه به دلیل حفظ و پاسداشت سازهای محلی و ملی یک کشور داده شد که برای ما خیلی ارزشمند بود. ضمن اینکه لباس های ما هم طرح پته بود و هدفمان از این لباس ها معرفی پته بود که این در کسب این جایزه تاثیر داشت.

دریانی درباره چگونگی حضور در این فستیوال چنین می گوید:ما برای شرکت در این فستیوال مکاتباتی با برگزار کنندگان داشتیم و این گونه نبوده که فراخوان داشته باشد و هر گروهی می توانست با فرستادن نمونه کار شرکت کند ولی باید از فیلترهایی رد می شدند؛ هیات داوران در آنجا ده نفر بودند که در دور نهایی به خاطر این که رقابت نزدیک بود به یازده نفر رسیدند و به لحظ فنی می توانم بگویم رقابت و تجربه خوبی برای ما بود.

امکانات قابل مقایسه نیست

او ادامه می دهد: به لحاظ غیر فنی که بخشی از آن به برنامه ریزی و برگزاری مربوط می گردد خیلی دقیق بود. یک ماه و نیم پیش برنامه ای را برای ما فرستادند که در فلان روز از این ساعت تا این ساعت ساند چک دارید و این دقیقا انجام شد چیزی که ما این جا کمتر داریم. از سالن ها و امکانات سخت افزاری دیگر چیزی نگویم که اصلا قابل مقایسه نیست.

پته و مس را معرفی کردیم

او درباره هدف گروه از شرکت در این فستیوال چنین می گوید: حضور در فستیوال این چنینی چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ سطح کیفی برگزاری برای هرکس می تواند تجربه خوبی باشد. ما در این اجراها سازهای سنتی و محلی ایرانی مثل دمام،دایره، دف را معرفی کردیم همچنین صنایع دستی مثل پته و مس را معرفی کردیم که برای آن ها جذاب بود و استقبال خوبی از آن ها شد.

این نوازنده سنتور با اشاره به قطعات کوبه ای و بدون کلامی که اجرا کردند می گوید: بعضی قطعات صرفا برای معرفی ریتم ها و ترکیبات ریتمی مرسوم در موسیقی ایرانی و بعضی هم شامل پیچیدگی های بیشتر چه به لحاظ ریتمی و چه به لحاظ سازبندی بودند.

دریانی از سابقه گروه ارگ چنین می گوید: گروه ارگ به تازگی کارخود را آغاز نموده و این اولین اجرای رسمی گروه بود؛ البته اعضای گروه سابقه همکاری و فعالیت بسیار طولانی مدت در قالب گروه های دیگر با هم داشتند و تجربه سال ها اجرا و همکاری بین اعضای گروه وجود داشت.

او ادامه داد : خود من شخصا نزدیک به 16 سال تجربه اجرا و حتی تدریس مشترک با آقای شعاعی را دارم و همین طور با دوستان دیگر هم حدود 10 سالی است که کار می کنم. یعنی ما اصلا حس نمی کردیم که داریم ترکیبی متفاوت و کاری متفاوت انجام می دهیم.

شرکت در اولین فستیوال برای ما پیروزیت آمیز بود

او می افزاید : کلا هدف اولیه تشکیل گروه شرکت در فستیوال های بین المللی بود. شرکت در این برنامه ها که در خارج از کشور برگزار می گردد چه به لحاظ هزینه ای و سخت افزاری و چه رفت و آمد با برنامه های داخل متفاوت است؛ برای همین ما می خواستیم به لحاظ نفرات تعدادمان زیاد نباشد و در عین حال گروهمان کارا باشد و تمام هدفی که داریم را بتوانیم با این تعداد اجرا کنیم به قولی نمی خواستیم در گروه مان سیاهی لشکر داشته باشیم. در داخل ایران دستتان باز است و می توانید از تعداد افراد بیشتری بهره ببرید. اما در خارج سخت است برای همین ما برای اولین بار با این ترکیب 4 نفره شرکت کردیم که خوشبختانه شرکت در اولین فستیوال برای ما پیروزیت آمیز بود و فعلا برنامه ای برای اجراهای داخلی نداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 703

به "گروه موسیقی ارگ کرمان برگزیده اول جشنواره فولک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه موسیقی ارگ کرمان برگزیده اول جشنواره فولک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید