کشف تاریخ زیر خاک

به گزارش مسافرت رو، بعد از پیدا شدن نشانه هایی تازه از تاریخ و تمدن کهن ری، ساخت وساز در ضلع جنوب شرقی برج طغرل ممنوع شده است. این نشانه ها حین حفاری های اخیر در اطراف برج طغرل پیدا شد و بار دیگر پیشینه کهن ری را به رخ کشید.

کشف تاریخ زیر خاک

خبرنگاران-عطیه اکبری: کاوشگران و باستان شناسان در حال مطالعه آثار کشف شده هستند تا فصلی دیگر از تاریخ و تمدن ری رونمایی شود. سراغ دکتر احمد ادیب زاده کاوشگر ری و کارشناس میراث فرهنگی استان تهران و احمد ابوحمزه ری شناس رفتیم تا درباره اکتشافات نو اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

ساخت وساز در ضلع جنوب شرقی برج طغرل متوقف شده است. اداره میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری محدوده 2هزارمترمربعی را محصور کرده تا این محدوده تاریخی از گزندها در امان بماند. این اطلاعاتی است که دکتر ادیب زاده، کاوشگر اینها را می گوید و می افزاید: همه آثار تاریخی که شامل حجم بسیاری از قطعه های سفالینه متعلق به قرون میانه اسلامی بوده کشف شده و آنها را برای انجام تحقیق و مطالعه به سازمان میراث فرهنگی منتقل کرده اند اما از آنجا که احتمال می رود در این محدوده، بقایای یک بنای تاریخی وجود داشته باشد کاوش ها هنوز ادامه دارد. چون بخشی از یک دیوار بزرگ در جست وجوها کشف شده است.

تغییر در نقشه های ساخت مجموعه فرهنگی برج طغرل

شهرری پهنه تاریخی است و این نخستین بار نیست که در مراحل ساخت وساز، آثار تاریخی در دل خاک نمایان می شود. دکتر ادیب زاده می گوید: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بارها از شهرداری خواسته اند هر نوع حفاری و ساخت وساز به خصوص در مکان هایی که نزدیک به آثار تاریخی است با نظارت کارشناسان سازمان انجام شود؛ چه بسا بسیاری از آثار تاریخی در جریان ساخت وسازها نابود شده است. اما به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. نقشه های ساخت مجتمع فرهنگی و ادبی برج طغرل بعد از پیدا کردن آثار تاریخی تغییر کرده است و ادامه مراحل ساخت با نظارت مستمر کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود.

امان از زندگی شهری

تأسیسات شهری در شهرری از جمله لوله کشی های زیرزمینی آب و فاضلاب و گاز بسیاری از آثار تاریخی به جای مانده در زیر خاک را نابود کرده است. دکتر ادیب زاده با بیان این جملات می افزاید: سازمان میراث فرهنگی و کاوشگران در شهرری تا جایی می توانند بر روند ساخت وساز نظارت کنند و وقتی پای توسعه امکانات شهری به میان می آید دیگر گریزی نیست و تاریخ کمرنگ می شود. وظیفه ماست که حداقل همین یافته ها را حفظ کنیم.

احمد ابوحمزه ری شناس:

زلزله ای که ویران کننده بود

سال 571 هجری قمری زلزله ویران کننده ای در شهرری می آید و زمین، بسیاری از آثار و بناهای تاریخی ری را در خود می بلعد. قطعات کشف شده همجوار با برج طغرل بقایای یکی از همین آثار است. این اطلاعات را احمد ابوحمزه ری شناس می دهد و می گوید: قطعاً اطراف برج طغرل به عنوان یکی از مراکز مهم در ری، کاروانسراها و مساجدی وجود داشته و اگر قبل از اینکه مجموعه فرهنگی ورزشی طغرل ساخته شود کاوش های بیشتری در این محوطه انجام می شد فصل تازه ای از تاریخ ری هم در این محدوده رخ عیان می کرد.

-----

*منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 20در تاریخ 1395/12/09

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2347

به "کشف تاریخ زیر خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تاریخ زیر خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید