کسوف 98 را به کیش سفر کنید!

به گزارش مسافرت رو، خورشیدگرفتگی روز پنج شنبه 5 دی ماه 98، در تهران از ساعت 7:13 صبح شروع می گردد و تا ساعت 8:23 دقیقه نیز ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، طبق نظر کارشناسان هوا در مناطقی که درصد رؤیت کسوف بالاست نیز صاف و بدون ابر است که این موضوع باعث می گردد علاقمندان به ستاره شناسی، یک رصد فوق العاده را پشت سر بگذارند. بسیاری از افراد برای دیدن این پدیده خاص، به سفر می فرایند تا بتوانند بهترین تجربه را از دیدن کسوف 98 به دست بیاورند. اما اصلاً کسوف چیست و چرا خورشیدگرفتگی حلقوی تا این حد اهمیت دارد؟ با مجله خبرنگاران همراه باشید تا با این پدیده جالب و هیجان انگیز آشنا شوید.

کسوف 98 را به کیش سفر کنید!

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

از خورشیدگرفتگی چه می دانید؟

رصد خورشیدگرفتگی یکی از اتفاقات خاص ستاره شناسی است و دوستداران این علم جذاب را در زمان های مختلف به اقصی نقاط دنیا می کشاند. در این حالت خورشید، ماه و زمین در یک راستا قرار می گیرند و سایه ماه روی زمین می افتد. در طول یک سال ممکن چند نوع خورشیدگرفتگی به وقوع بپیوندد اما آنچه 26 دسامبر سال جاری (مقارن با پنجم دی) به وقوع می پیوندد، خورشیدگرفتگی حلقوی است. کسوف 98 یک خورشیدگرفتگی نادر است که در آن برخلاف دیگر انواع کسوف، ماه تمامی سطح خورشید را نمی پوشاند بلکه حلقه ای نورانی در اطراف سایه ماه ایجاد می گردد. به همین دلیل به آن خورشیدگرفتگی حلقوی می گویند؛ اما آیا می دانید چطور این اتفاق می افتد؟

این پدیده که به آن در زبان annulus گفته می گردد و در زبان انگلیسی نیز به آن ring می گویند، به حلقه آتش معروف شده است. علت وقوع این اتفاق را اندازه ماه در آسمان می دانند. ازآنجاکه تنها قمر زمین دارای مداری بیضی شکل است، گاهی در فاصله ای نزدیک تر و گاهی در فاصله ای دورتر از سیاره ما قرار می گیرد. زمانی که بیش از همواره به زمین نزدیک می گردد و در نزدیک ترین حالت ممکن قرار می گیرد، با پدیده اَبَر ماه روبه رو می شویم؛ اما وقتی در دورترین حالت خود از زمین قرار داشته باشد و در همین حین هم خورشیدگرفتگی رخ دهد، ماه درون قرص خورشید قرار می گیرد. در حقیقت، کریسمس سال جاری ماه 97% از خورشید را به خود اختصاص خواهد داد و تنها حلقه نازکی از تک ستاره منظومه شمسی، در اطراف ماه قابل رؤیت خواهد بود. همچنین، گفته می گردد که خورشیدگرفتگی حلقوی بعدی، در ماه ژوئن 2020 اتفاق می افتد که این زمان مقارن با اول تیرماه 1399 است.

بهترین مکان رؤیت کسوف 98

در روز 5 دی ماه، در ایران شاهد این نوع خاص خورشیدگرفتگی خواهیم بود؛ اما بهترین مکان برای رصد این پدیده نادر نجومی در خاورمیانه، جزیره کیش است. البته گفته می گردد که خورشیدگرفتگی حلقوی سال جاری، برای ساکنان بخش هایی از اروپا، آسیا و همچنین شمال و غرب استرالیا به صورت جزئی قابل رؤیت خواهد بود اما بیشترین درصد رؤیت خورشیدگرفتگی در جزیره کیش ثبت می گردد. تقریباً در تمامی کشور این کسوف به صورت جزئی قابل رؤیت است؛ اما در ارومیه و تبریز خورشید کمی بیش از 30 درصد، در اردبیل حدود 44 درصد، در مشهد بیش از 48 درصد، در سنندج نزدیک به 51 درصد، در تهران تقریباً 60 درصد، در زاهدان نزدیک به 66 درصد، در اصفهان حدود 69 درصد، در اهواز 75 درصد، در بوشهر 82 درصد و درنهایت در جزیره کیش 85.14 درصد گرفت خورشید اتفاق می افتد.

برای سفر به این جزیره زیبا می توانید از وب سایت خبرنگاران بلیط هواپیمای کیش را تهیه کنید.

چطور برای دیدن خورشیدگرفتگی آماده شویم؟

طبق گفته های مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این کسوف در کشورهای ناحیه خلیج فارس حدود 1 دقیقه است؛ هرچند که بیشترین زمان گرفت حلقوی در پنجم دی ماه 3 دقیقه و 40 ثانیه خواهد بود. کوتاه به نظر می رسد اما همین زمان هم برای عاشقان ستاره ها کافی است تا آنچه می خواهند را ببینند و ثبت نمایند. اگر شما هم به دیدن این پدیده جالب علاقمندید، بهتر است حتماً به نکاتی توجه کنید.

بدون عینک های محافظ معتبر، به کسوف نگاه نکنید. می توان با استفاده از این عینک ها که دارای فیلترهای مخصوص هستند یا تلسکوپ به تماشای خورشیدگرفتگی پرداخت. به این موضوع دقت داشته باشید که در هنگام رصد، فیلترها را در دهانه ابزار رصدی خود قرار دهید؛ بنابراین، بدون فیلتر مناسب حتی از پشت تلسکوپ یا دوربین هم به خورشیدگرفتگی نگاه نکنید.

در این مطلب، به خورشیدگرفتگی روز 5 دی ماه پرداختیم و از بهترین شهرها برای رصد این پدیده ستاره شناسی نام بردیم. راهکارهایی ارائه کردیم و از جنبه های احتیاطی در این زمان صحبت کردیم. شما چقدر به ستاره شناسی علاقه دارید؟ آیا تابه حال برای رصد به شهری سفرکرده اید؟ از تجربه های خود برای ما بنویسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 750

به "کسوف 98 را به کیش سفر کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسوف 98 را به کیش سفر کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید