کاروانسرای شاه عباسی فرسفج منسوب به دوره صفویه است

به گزارش مسافرت رو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کاروانسرای شاه عباسی فرسفج منسوب به دوره صفویه است.

کاروانسرای شاه عباسی فرسفج منسوب به دوره صفویه است

بهرام توتونچی، مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در حاشیه بازدید خبرنگاران از کاروانسرای فرسفج ابعاد بیرونی کاروانسرا را 65 در 65، دارای یک حیاط مرکزی و چهار اصطبل برای چهارانتها دانست و بیان نمود: این کاروانسرا دارای بالاترین مقاومت از لحاظ آجر است که گویای ساخت و فرآوری محصول خشت خام و پخته است.

وی با بیان اینکه دقت و توجه در ساخت وساز از لحاظ مقاومت در دوره صفویه زیاد بوده و به همین علت بیشترین آثار در کشور مربوط به این دوره است، اظهار داشت: کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در چهار هزار متر مربع بنا گذاشته شده است.

توتونچی یادآور شد: در حیاط مرکزی کاروانسرا در هر ضلع پنج حجره وجود دارد که حجره وسطی ایوان و به نوعی چهار ایوانی محسوب می گردد و سه ایوان از این ایوان ها شاه نشین است و در پشت لایه این حجره ها هم اصطبل ها قرار دارند، بعلاوه از مهمترین ویژگی های کاروانسراهای دوره صفویه این بوده که قبل از احداث زیرساخت های مورد احتیاج که یکی از کلیدی ترین آنها آب بوده را شناسایی و سپس بنا را ایجاد می کردند و این موضوع در خصوص کاروانسرای فرسفج نیز مشهود و آب جاری وسط حیاط گویای این موضوع است.

وی با بیان اینکه این کاروانسرا بین دو محور ترددی تویسرکان به جاده کرمانشاه و جهت نهاوند به فیروزان و مجدد به کرمانشاه است، اظهار داشت: کاروانسرای شاه عباسی فرسفج محل زیارت عتبات عالیات و تردد بین شهرها بوده است.

مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه اظهار کرد: معمولا در هر 30 کیلومتر، کاروانسراها را جانمایی می نموده اند و حدود یک هزار کارونسرا در کشور وجود دارد که شهرهایی که محور تردد در آنها زیاد بوده مانند استان سمنان بیشترین کاروانسراها را دارد و انگیزه اصلی هم زیارت امام رضا (ع) بوده است.

وی مطرح نمود: کاروانسرا فرسفج علاوه بر اهمیت زیاد به علت حضور دو اثر دیگر پل فرسفج که متعلق به دوره صفویه است و حمام قدیمی نیز حائز اهمیت است که تا به امروز زمینه ای برای رونمایی و پاکسازی حمام قدیمی فرسفج فراهم نشده که امیدواریم با همراهی شهردار فرسفج این اتفاق بیفتد.

توتونچی در انتها به عملیات بازسازی این کاروانسرا اشاره نمود و اضافه نمود: بازسازی کاروانسرای فرسفج از اوایل سال70 به مدت 25 سال بطور مستمر با اعتبارات ملی و استانی صورت گرفته و مرحله احیای آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1936

به "کاروانسرای شاه عباسی فرسفج منسوب به دوره صفویه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای شاه عباسی فرسفج منسوب به دوره صفویه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید