چگونه وقتی به سفر می روید از خشک شدن گیاهان آپارتمانی عزیزتان جلوگیری کنید؟

به گزارش مسافرت رو، در یکی دو سال اخیر به علت شیوع کرونا بسیاری از افراد بیشتر زمان خود را در خانه گذرانده اند و شاید بسیاری از آن ها مراقبت از گیاهان آپارتمانی را به اسم یک تفریح مجذوب کننده انتخاب نموده اند. با زیاد شدن تعداد گل های آپارتمانی در خانه، مسافرت رفتن سخت می گردد. هر کدام از گیاهان آپارتمانی نیازهای خاصی دارند و برخی از آن ها را نمی توانید چند روز بدون مراقبت رها کنید.

چگونه وقتی به سفر می روید از خشک شدن گیاهان آپارتمانی عزیزتان جلوگیری کنید؟

هر چند که با توجه به وضعیف خطرناک توسعه ویروس کرونا در کشور، ما توصیه اکید می کنیم که تمام پروتوکل های بهداشتی را رعایت کنید و تا حد ممکن از خانه خارج نشوید اما اگر گل های آپارتمانی زیادی دارید و قصد دارید به سفر بروید، با چند نکته می توانید شرایط مناسبی برای گیاهان آپارتمانی فراهم کنید تا این چند روز که در خانه نیستید، دوام بیاورند. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی برای مدت کوتاه

اگر قصد دارید سفر کوتاهی داشته باشید و کمتر از یک هفته خانه را ترک کنید، چند نکته وجود دارد که با یاری آن می توانید از گلدان های خود مراقبت کنید.

  • روز قبل از ترک کردن خانه تمام گل های آپارتمانی را کنار هم بگذارید. برگ ها و گل های خشک و مرده را جدا کنید و آن ها را آب بدهید. آب اضافی گلدان ها را خالی کنید. برای حفظ رطوبت می توانید یک سینی آب کنار گلدان ها بگذارید.
  • گیاهان آپارتمانی را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. با پلاستیک می توانید یک گلخانه کوچک اطراف گلدان ها درست کنید.
  • اگر در فصل زمستان سفر می کنید، دمای هوا را کمتر کنید. دمای اتاق را طوری تنظیم کنید که همواره بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد باشد. در زمستان، گیاهان آپارتمانی در هوای خنک تر بهتر دوام می آورند.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی برای مدت طولانی تر

برای مسافرت های طولانی تر و بیشتر از یک هفته، بهتر است از کسی بخواهید تا به گل ها و گیاهان آپارتمانی و حتی گل و گیاه فضای باز خانه شما رسیدگی کند. درباره نگهداری از گیاهان آپارتمانی اطلاعات لازم را به آن ها بدهید. برای اینکه از ایجاد هر گونه شوک در گیاهان جلوگیری کنید، سعی کنید فرایند همیشگی نگهداری از گیاهان را در طول سفر هم حفظ کنید. یکی از دلایلی که باعث ایجاد شوک در گیاهان آپارتمانی می گردد آب دادن بیش از حد یا کمتر از احتیاج به گلدان ها است. پس ضروری است کسی که از گیاهان شما مراقبت می نماید، حتما اطلاعات کافی درباره شرایط نگهداری از آن ها را داشته باشد.

گیاهان آپارتمانی را از معرض تابش مستقیم آفتاب حفظ کنید. با کم کردن نور محیط، می توانید رشد گیاهان آپارتمانی را کند کنید و میزان آبی که در نبود شما احتیاج دارند کمتر کنید.

نکاتی درباره نگهداری از گیاهان آپارتمانی در سفر

اگر برای یک سفر کوتاه یا بلند برنامه ریزی می کنید، این نکات را قبل از سفر در نظر بگیرید تا گیاهان آپارتمانی در غیاب شما زنده بمانند.

گل های آپارتمانی را در کنار هم قرار دهید

اگر همه گیاهان آپارتمانی را تا جایی که امکان داشته باشد کنار هم قرار دهید، خود این گیاهان یک اقلیم کوچک ایجاد می نمایند که رطوبت را در خود حفظ می نماید. این روش برای گیاهانی که به رطوبت احتیاج دارند، برترین روش است. اگر گیاهان آپارتمانی شما از دسته گیاهان رطوبت دوست هستند، از این روش می توانید حتی زمانی که در منزل هم هستید بهره ببرید. علاوه بر این، اگر قصد دارید گل های آپارتمانی خود را به کسی بسپارید، کنار هم گذاشتن آن گیاهانی که احتیاجهای مشابهی دارند، یاری می نماید که دیگران بهتر بتوانند برنامه آبیاری آن ها را طبق احتیاج گیاه اجرا نمایند. به خصوص اگر گیاهان آپارتمانی زیادی داشته باشید که احتیاج آن ها به آب و رطوبت با هم فرق دارد.

کنار هر مجموعه گیاه، بنویسید که چه زمانی باید آب داده شوند.

گیاهان آپارتمانی را زیر نور مستقیم آفتاب رها نکنید

این نکته ممکن است متناقض به نظر برسد چون بعضی از گیاهان آپارتمانی به نور زیاد و مستقیم احتیاج دارند اما ضروری است بدانید که تابش مستقیم آفتاب می تواند خاک گلدان را خیلی زود خشک کند. برای اینکه خاک گلدان ها زود خشک نگردد، آن ها را از مقابل درز پنجره ها و از مقابل پنجره هایی که نور آفتاب می گیرند دور کنید. البته این نکته برای آن دسته گیاهان آپارتمانی مفید است که باید خاک آن ها همواره مرطوب باشد.

حتی دور کردن گیاهان آپارتمانی به میزان چند قدم از پنجره می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند و نوری که در طول روز می گیرند کاهش دهد. علاوه بر این چون خانه نیستید که در صورت گرم شدن بیش از حد هوا گلدان ها را جابه جا کنید، بهتر است که قبل از سفر فکر همه جا را بکنید. یک روش دیگر هم این است که نور پنجره را با پرده سفید و نازک فیلتر کنید.

از حباب های آبیاری بهره ببرید

ممکن است قبل از سفر از یکی از دوستان خود بخواهید تا به گلدان های شما رسیدگی نمایند. اما ممکن است دوست شما فرصت نداشته باشد که هر روز به گلدان ها سر بزند و گیاهانی داشته باشید که هر روز به آب احتیاج دارند؛ مثلا کاتالیا و سرخس ها. در این صورت باید از گوی ها و حباب های مخصوص آبیاری بهره ببرید. حباب های مخصوص آبیاری در واقع حباب هایی هستند که آب داخل آن ها به مرور زمان وارد گلدان می گردد. البته این حباب ها جای آبیاری را نمی گیرند اما برای گیاهانی که لازم دارند خاک آ ن ها همواره مرطوب باشد، روش خوبی هستند. علاوه بر این، هزینه زیادی هم ندارند در نتیجه می توانید آن را امتحان کنید.

یادداشت راهنما تهیه کنید

اگر قصد دارید گلدان ها را به کسی بسپارید باید قبل از رفتن یک راهنما برای نحوه رسیدگی به گلدان ها و زمان آبیاری آن ها تهیه کنید. برای اینکه گلدان ها دچار شوک نشوند و همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک راهنما با در نظر گرفتن نکات زیر تهیه کنید و در اختیار دوست خود قرار دهید؛

1. چک کردن خاک: از آن ها بخواهید قبل از آب دادن به گلدان خاک را چک نمایند و اگر خاک رطوبت دارد به آن آب ندهند.

2. نکات غیرمعمول: اگر یکی از گیاهان آپارتمانی شما شرایط ویژه ای دارد مثلا باید دور از سایر گلدان ها نگهداری گردد، این اطلاعات را در دستورالعمل خود بگنجانید.

3. برنامه آب دادن به گلدان ها: هر گلدان از نظر آبیاری احتیاجهای متفاوتی دارد. زمان آب دادن به هر گلدان را تعیین کنید. می توانید گلدان هایی که برنامه آبیاری مشابهی دارند، کنار هم بگذارید.

قبل از سفر به آن ها رسیدگی کنید

قبل از سفر، به گلدان ها رسیدگی کنید. شاخه ها، برگ ها و گل های خشک را جدا کنید. اگر احتیاج به تعویض گلدان و تعویض خاک دارند، این کار را انجام دهید. اگر احتیاج دارند به آن ها کود بدهید. بعلاوه حسابی گلدان ها را آبیاری کنید. اگر دچار آفت های رایج گیاهان آپارتمانی شده اند، بخش های آسیب دیده را جدا کنید و گیاه مشکل دار را از بقیه گلدان ها جدا کنید.

6 تکنیک خانگی برای آب دادن به گیاهان آپارتمانی وقتی در خانه نیستیم

آبیاری مناسب، یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد گیاهان آپارتمانی است. در طول سفر یکی از مهم ترین نگرانی های ما آب دادن به گیاهان است. با این چند روش خانگی می توانید شرایطی فراهم کنید که در روزهایی که خانه نیستید، به گلدان ها آب برسد.

روش اول - استفاده از بطری آب

بطری نوشابه ها را دور نریزید. از این بطری ها می توانید برای آبیاری گیاهانی که هر روز به آب احتیاج دارند در مواقعی که سفر رفته اید بهره ببرید. غیر از روزهایی که سفر هستید برای آبیاری روزانه هم می توانید از این روش بهره ببرید اگر وفت کافی ندارید تا هر روز به گیاهان رسیدگی کنید. اگر این بطری ها ظاهر جالب و زیبایی داشته باشند یا بتوانید آن ها را تغییراتی دهید، می توانند یک وسیله دکوری باشند که گلدان شما را زیباتر نمایند. از یک بطری بهره ببرید که در پلاستیکی داشته باشد.

  • مزایا: راه اندازی راحت و بی دردسر
  • مناسب برای: گیاهانی که به مراقبت زیادی احتیاج دارند.
  • مدت زمان: حدود 5 روز

وسایل لازم و روش تهیه

  • چکش
  • میخ
  • یک بطری با در پلاستیکی یا آلومینیومی
  • انبردست

مرحله اول - روی در بطری سوراخی ایجاد کنید

با انبردست پوشش پلاستیکی داخل بطری را خارج کنید. با میخ و چکش روی در پلاستیکی یا آلومینیومی بطری 5 سوراخ کوچک ایجاد کنید. برای اینکه مطمئن شوید که در بطری کج نمی گردد، سوراخ کردن را از کنار آغاز کنید.

مرحله دوم - بطری را با آب پر کنید

بطری را با آب پر کنید و در را روی آن ببندید.

مرحله سوم - بطری را داخل خاک بگذارید

گودال کوچکی داخل خاک گلدان ایجاد کنید. بطری را برعکس (در به سمت خاک گلدان، داخل گودال بگذارید. بعد از خالی شدن بطری می توانید آن را دوباره پر و بهره ببرید.

روش دوم - وان گیاهان آپارتمانی

یکی از روش هایی که می توانیداز طریق آن آب و رطوبت لازم گیاهان آپارتمانی را تأمین کنید این است که آن ها را داخل وان مخصوصی قرار دهید. در واقع باید محیطی مثل وان برای آن ها فراهم کنید. این روش برای گیاهانی مناسب است که به آب زیادی احتیاج دارند مثل گیاهان استوایی.

  • مزایا: راهکار طولانی مدت
  • مناسب برای: گیاهان استوایی و گیاهانی که به نور خورشید احتیاج ندارند.
  • مدت زمان: یک هفته

وسایل لازم و روش تهیه

  • حوله
  • سینک یا وان حمام
  • گلدانی که زهکشی خوبی دارد

مرحله اول - وان یا سینک را با آب پر کنید

وان یا سینک حمام را از آب پر کنید. میزان سینک و وان و میزان آبی که در آن می ریزید به تعداد گلدان ها بستگی دارد. ارتفاع آب باید در حدود 5 سانتی متر باشد.

مرحله دوم - یک حوله کف وان پهن کنید

مرحله سوم - گلدان ها را روی حوله داخل وان بگذارید

برای این کار باید مطمئن باشید که گلدان ها زهکشی مناسب دارند تا آب بتواند به راحتی به ریشه ها برسد. تا یک هفته با این روش می توانید آب لازم گیاهان آپارتمانی را تأمین کنید.

روش سوم - سیستم آبیاری فتیله ای

در این روش گلدان های خود را با طناب های نخی به یک منبع آب وصل می کنید. این روش برای مدت های طولانی تر مناسب است. هر چقدر آب بیشتری در منبع آب بریزید مدت بیشتری می توانید از این روش بهره ببرید. این روش برای کسانی که بیشتر از یک گلدان دارند هم مفید است چون هم زمان می توانند چند گلدان را آبیاری نمایند.

  • مزایا: امکان آبیاری چند گلدان به صورت هم زمان
  • مناسب برای: گیاهانی که سه بار در هفته به آب احتیاج دارند.
  • مدت زمان: 1 تا 3 هفته

وسایل لازم و روش تهیه

  • طناب نخی
  • یک تنگ آب یا سطل

مرحله اول - طناب را چند قسمت کنید

حتما طناب نخی خریداری کنید چون قدرت جذب آن بالا است و به راحتی می تواند آب را از تنگ به گلدان منتقل کند. طناب را به میزان ای ببرید که چند سانتی متر از آن داخل خاک قرار بگیرد و کمی افتادگی داشته باشد. برای هر گلدان که به آب احتیاج دارد، به میزان کافی از طناب پنبه ای جدا کنید.

مرحله دوم - انتهاب طناب ها را داخل خاک و آب قرار دهید

یک طرف طناب ها را تا چند سانتی متر داخل خاک گلدان بگذارید. این چند سانت را با خاک گلدان بپوشانید تا مطمئن شوید که داخل گلدان باقی می ماند. طرف دیگر طناب ها را داخل تنگ یا سطل پر از آب بگذارید.

مرحله سوم - گیاه را آب دهید و سطل را پر کنید

برای آغاز فرایند آبیاری، سطل را از آب پر کنید و بعد گلدان ها را آب دهید. این روش برای کسانی مناسب است گلدان های زیادی دارند و همه آن ها را می خواهند با یک روش آبیاری نمایند.

روش چهارم - آبیاری با یاری زیرگلدانی

این روش یکی از ساده ترین روش هایی است که می توانید به کار ببرید اما احتمالا برای گلدان هایی که احتیاج به توجه ویژه دارند و حساس هستند مناسب نیست. با این روش می توانید برای دو تا سه روز از مرطوب ماندن خاک گلدان مطمئن شوید.

  • مزایا: روش مقرون به صرفه و راحت
  • مناسب برای: ساکولنت ها و کاکتوس هایی که به آب زیاد احتیاج ندارند.
  • مدت زمان: 2 تا 3 روز

وسایل لازم و روش تهیه

  • زیرگلدانی
  • گلدان با زهکشی مناسب

مرحله اول - یک زیرگلدانی انتخاب کنید

موقع انتخاب زیرگلدانی دقت کنید که میزان آن متناسب با میزان گلدان باشد یا کمی عظیم تر باشد. به این ترتیب گلدان فضای کافی برای نگه داشتن آب دارد و کل سطح زیرین گلدان را می پوشاند.

مرحله دوم - گیاه را در گلدان مناسب قرار دهید

زهکشی مناسب گلدان بسیار مهم است تا ریشه بتواند به آب موجود در زیرگلدانی دسترسی پیدا کند.

مرحله سوم - زیرگلدانی را با آب پر کنید تا گلدان ها به مرور از آب داخل آن استفاده نمایند

روش پنجم - ساخت گلخانه با کیسه پلاستیکی

برای این روش لازم نیست گلخانه بسازید و دور گلدان ها دیوار بکشید. این روش بسیار راحت است و یکی از راهکار های نسبتا طولانی مدت است. برای این روش حتما طبق دستورالعمل پیش بروید تا باعث از بین رفتن برگ های گیاهان آپارتمانی نشوید. این روش را برای گلدان هایی که زیر نور مستقیم آفتاب قرار دارند اجرا نکنید. در ضمن این روش برای بعضی از ساکولنت ها مناسب نیست چون ممکن است باعث بالا رفتن دما گردد و برگ های گیاهان را چروک و خشک کند.

  • مزایا: راهکار بلندمدت
  • مناسب برای: گیاهان آپارتمانی غیر از ساکولنت ها
  • مدت زمان: 6 تا 8 ماه

وسایل لازم و روش تهیه

  • 4 پایه چوبی
  • کیسه پلاستیکی تمیز (به میزان ای عظیم باشد که گیاه کاملا در آن جا گردد.)

مرحله اول - پایه های چوبی را کار بگذارید

چهار پایه یا میله چوبی را در 4 طرف گلدان داخل خاک بگذارید. این پایه های چوبی در واقع ستون گلخانه شما خواهد بود و برای این نصب می گردد که کیسه پلاستیکی دور گیاه و برگ های آن نپیچد و آن را خراب نکند.

مرحله دوم - گلدان را آب بدهید و آن را در نور غیرمستقیم آفتاب بگذارید

مثل همواره گلدان را آب بدهید و از قلم نیاندازید که در آب دادن به گلدان زیاده روی نکنید. گلدان را در جایی که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد قرار دهید چون تابش مستقیم آفتاب می تواند محیط زیر کیسه پلاستیکی را بسیار گرم کند تا جایی که به گیاه آسیب برسد.

مرحله سوم - کیسه پلاستیکی را دور پایه ها بپیچید

یک کیسه پلاستیکی پیدا کنید که به میزان کافی عظیم باشد تا کل گیاه را بپوشاند و میزانی فضای خالی در اطراف آن باقی بماند. مطمئن شوید که پایه های چوبی را جای مناسبی گذاشته اید تا کیسه پلاستیکی با برگ ها در تماس نباید. این کیسه پلاستیکی آبی که از گلدان تبخیر می گردد نگه می دارد و بر اثر میعان، همان آب را دوباره به داخل گلدان می ریزد.

روش ششم - جاسازی بطری پلاستیکی آب

با یاری بطری پلاستیکی می توانید گیاهان آپارتمانی را آبیاری کنید و این روش، یک روش عالی برای استفاده بهینه از بطری های پلاستیکی است. البته این روش زیاد دوام نمی آورد ولی یکی از راحت ترین روش ها است و می توانید مجددا از آن بهره ببرید. فقط کافی است بطری را بعد از خالی شدن دوباره پر کنید.

  • مزایا: مقرون به صرفه و دردسترس
  • مناسب برای: گیاهانی که دائما به آب احتیاج دارند.
  • مدت زمان: حدود 4 روز

وسایل لازم و روش تهیه

  • بطری پلاستیکی آب (میزان آن به ابعاد گلدان بستگی دارد.)
  • میخ
  • چکش

مرحله اول - روی بطری چند سوراخ ایجاد کنید

در کناره های بطری آب پلاستیکی، حدود شش سوراخ ایجاد کنید. در کف بطری هم سه سوراخ با میخ و چکش ایجاد کنید.

مرحله دوم - بطری پلاستیکی را داخل گلدان بگذارید

ابتدا گلدان را آب دهید و بعد بطری پلاستیکی را داخل گلدان بگذارید. با این روش، آبیاری با یاری بطری مدت بیشتری طول می کشد. داخل خاک حفره ای ایجاد کنید و بطری را داخل آن بگذارید. در بطری را ببندید و طوری آن را داخل گلدان بگذارید که 3 تا 5 سانتی متر آن بیرون باشد.

مرحله سوم - بطری آب را پر کنید

بطری را از آب پر کنید و در آن را ببندید تا آب داخل آن زود بخار نگردد. این روش برای کسانی مناسب است که آخر هفته ها به سفرهای کوتاه می فرایند یا برای کسانی که نمی خواهند و فرصت ندارند که گلدان ها را هر روز آب بدهند. با پر کردن بطری آب می توانید هر بار که از خانه خارج می شوید از این روش بهره ببرید.

گیاهانی که به مراقبت کمی احتیاج دارند

اگر درست کردن یک سیستم آبیاری اتوماتیک برای گلدان ها برایتان سخت است یا دوست ندارید این کار را انجام دهید و به آن اطمینان ندارید، بهتر است که اگر اهل سفر هستید، از ابتدا گلدان هایی را انتخاب کنید که به مراقبت کمتری احتیاج دارند و برای چند هفته بدون رسیدگی، سالم و سرحال باقی می ماند. این گل ها با اینکه برای مدتی بدون آب می توانند دوام بیاورند اما بهتر است که آن ها را از معرض تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. بعضی از گیاهان آپارتمانی در نور کم هم به خوبی دوام می آورند و با محیط نو سازگار می شوند. گیاهان آپارتمانی زیر برای کسانی که معمولا در نگهداری از گل و گیاه پیروز نیستند، برترین گزینه هستند.

  • تیلاندزیا
  • آنتوریوم
  • بامبو
  • آناناسی
  • کالانکوئه
  • گیاه یشم یا کراسولا اواتا
  • ارکیده
  • گل چمچه ای
  • پوتوس
  • کاکتوس
  • ساکولنت یا گیاهان گوشتی

با یکی از روش هایی که بالاتر اسم کردیم می توانید آبیاری گل های آپارتمانی را انجام دهید و با خیال راحت تر از سفر لذت ببرید. اگر از سفر برگشتید و گلدان های شما پژمرده شده بودند نگران نباشید. بعد از بازگشت و رسیدگی مجدد به گلدان ها دوباره سرحال می شوند. روش های بالا همگی امتحان شده هستند اما اگر کسی را داشته باشید که بتوانید گلدان ها را به او بسپارید، خیالتان برای سفر راحت می گردد.

جمع بندی

بسیاری از ما در خانه خود از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنیم و از زیبایی آن ها لذت می بریم اما این گیاهان ممکن است در طول سفر، برای ما دغدغه فکری ایجاد نمایند. با چند راه چاره می توانید شرایطی را فراهم کنید که گیاهان آپارتمانی در غیاب شما با مسئله ای روبرو نشوند و وقتی برمی گشت مثل روز اول سرحال و شاداب باشند.

منابع: Thespruce, Proflowers, Gardeningknowhow

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1791

به "چگونه وقتی به سفر می روید از خشک شدن گیاهان آپارتمانی عزیزتان جلوگیری کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه وقتی به سفر می روید از خشک شدن گیاهان آپارتمانی عزیزتان جلوگیری کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید