هشت پای سفره سالم

به گزارش مسافرت رو، در یک برنامه غذایی مناسب، تمام گروه های غذایی وجود دارد؛ از نان و غلات سبوس دار گرفته تا میوه و سبزی های تازه. سبزی ها، منبع فیبر، ویتامین ها و املاح هستند و مصرفشان می تواند شرایط تغذیه فرد را بهبود دهد. در این

هشت پای سفره سالم

نگاهی به موادمغذی 8 سبزی پرمصرف و پرخاصیت

در یک برنامه غذایی مناسب، تمام گروه های غذایی وجود دارد؛ از نان و غلات سبوس دار گرفته تا میوه و سبزی های تازه. سبزی ها، منبع فیبر، ویتامین ها و املاح هستند و مصرفشان می تواند شرایط تغذیه فرد را بهبود دهد. در این پوستر می خواهیم به مهم ترین موادمغذی در 8 سبزی پرمصرف بپردازیم.

سیر

این سبزی سرشار از پتاسیم است پس فشارخون را پایین می آورد. مواد معدنی ای نظیر روی، سلنیوم و آهن دارد و به همین خاطر به تقویت سیستم دفاعی بدن یاری می نماید و به کسانی که مدام به عفونت های قارچی، میکروبی و ویروسی مبتلا می شوند، توصیه می گردد.

قارچ

خوردن 5 عدد قارچ، 50 درصد از احتیاج روزانه بدن به مس را تأمین می نماید. با مصرف 100 گرم از این سبزی، 320 میلی گرم پتاسیم مورد احتیاج بدن تامین خواهد شد بنابراین افراد مبتلا به فشارخون می توانند این سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

بروکلی

این سبزی منبع مناسب بتاکاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A است، فولات فراوانی دارد و از منابع آهن گیاهی محسوب می گردد به طوری که با خوردن 100 گرم بروکلی، 2 میلی گرم آهن به بدن می رسد.

گوجه فرنگی

این سبزی سرشار از بتاکاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A است ولی از نظر میزان ویتامین C به پای کلم نمی رسد. آنتی اکسیدان دیگری به نام لیکوپن هم در آن وجود دارد که دلیل رنگ قرمز گوجه فرنگی است. جالب است بدانید که با پخته شدن گوجه فرنگی جذب این ماده مغذی بیشتر می گردد.

هویج

بیشترین میزان بتاکاروتن در هویج یافت می گردد یعنی حدود 5000 میکروگرم در هر 100 گرم هویج. تا حدودی هم پتاسیم و کلسیم دارد. اما فیبر موجود در آن می تواند این سبزی را به یک گزینه مناسب برای سیر نگه داشتن کسانی که رژیم لاغری می گیرند، تبدیل کند.

پیاز

خوردن یک پیاز میانه، 5 درصد از احتیاج روزانه به پتاسیم را تامین می نماید. این سبزی منبع کوئرستین است بنابراین خوردن 3 تا 4 پیاز در هفته احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

فلفل دلمه ای

منبع عالی ویتامین C است به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، 120 میلی گرم از این ویتامین تامین می گردد. ضمناً فلفل دلمه ای منبع عالی بتاکاروتن و یکی از سبزی های سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هم هست.

کاهو

بهتر است برای خوردن این سبزی برگ های سبزتر آن را انتخاب کنید زیرا هم بتاکاروتن بیشتری دارد و هم سرشار از ویتامین K و اسیدفولیک است. بنابراین مصرف این سبزی یک عادت غذایی مناسب برای کسانی است که زمینه ابتلا به بیماری های قلبی دارند.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1886

به "هشت پای سفره سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت پای سفره سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید