محله ساختمان های سرخ رنگ ، قرار بود مهمانان آسیایی اینجا استراحت کنند

به گزارش مسافرت رو، آپارتمان های آجری سرخ رنگ شهرزیبا در غرب تهران تحولی در شهرک سازی نوین ایران ایجاد کرد. شهرکی که قرار بود محل استراحت مهمانان مسابقات ورزشی آسیایی 1974 تهران باشد.

محله ساختمان های سرخ رنگ ، قرار بود مهمانان آسیایی اینجا استراحت کنند

خبرنگاران - سمیرا باباجانپور: در بحبوحه مسابقات آسیایی 1974، زمانی که ایران میزبانی این رقابت ها را پذیرفت، قرار شد خانه هایی برای مقامات و مهمانان ورزشی ساخته شود.مسلماً خانه ها باید از ویژگی های منحصربه فردی برخوردار می بود تا نظر مهمانان خارجی را جلب کند و میزبانی ایران را به رخ بکشد. این موضوع زمینه ساخت یک شهرک مدرن را در زمین های غرب مرکز فراهم کرد و در فاصله زمانی کوتاهی آپارتمان هایی با نمای آجری سرخ به نام شهرزیبا ساخته شد. با همه هزینه ای که اجرا شده بود، اما درباریان از این واحدهای 78 متری خوششان نیامد و میزبانی مهمانان خارجی مسابقات آسیایی را به جای دیگری منتقل کردند و سرنوشت این واحدهای ساخته شده که به هزار دستگاه معروف شده بود، طور دیگری رقم خورد.

قصه های تهران را اینجا دنبال کنید

جواهر نصیحت کن از اهالی قدیمی محله شهر زیبا می گوید: شهرزیبا به دلیل هزار واحد ساختمانی که در ابتدا ساخته شد به محله هزار دستگاه با ساختمان های نما آجری و مدرنش بین تهرانی ها معروف شد. نمای سرخ آجرها این شهرک را متمایز کرده بود و نوع معماری شهرک و امکانات رفاهی که برای آن در نظر گرفته بودند باعث شده بود تا متقاضی سکونت در این شهرک زیاد شود. به خصوص که غرب تهران به واسطه روستاهای کن، باغ فیض، حصارک و سولقان بیشتر بافت روستایی داشت ساخت چنین ساختمان هایی بسیار موردتوجه قرار گرفت.

نصیحت کن می گوید: البته شکوه و زیبایی این ساختمان ها زیاد دوام نیاورد و الان می توان این آپارتمان ها را جزو فرسوده ترین آپارتمان های مرکز نام برد. بی توجهی مالکان نسبت به نمای ساختمان، وجود زمین خالی بین ساختمان ها که بی هدف رها شده است باعث شده تا پاتوقی برای معتادان و اوباش تبدیل شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1401 بروزرسانی: 26 بهمن 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2277

به "محله ساختمان های سرخ رنگ ، قرار بود مهمانان آسیایی اینجا استراحت کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله ساختمان های سرخ رنگ ، قرار بود مهمانان آسیایی اینجا استراحت کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید